Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vitrinekast door Hasenwald
Vandaag om 14:34:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 14:30:44
Wat was jullie allereerste loc? door MOVisser
Vandaag om 14:14:26
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 13:34:12
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:26:20
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
Vandaag om 13:15:07
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ben
Vandaag om 13:06:55
Mooi weer om buiten te spelen door Eric B
Vandaag om 13:02:12
Da's Daz 2 door Keska
Vandaag om 12:53:48
Sounddecoder in Roco BR101 door bellejt
Vandaag om 12:29:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 12:26:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:37:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 11:19:41
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 10:55:10
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:39:29
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 10:37:30
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:34:01
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 10:03:11
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 09:39:00
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 09:32:05
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door Sikko
Vandaag om 08:12:04
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 07:48:44
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 02:25:29
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
02 August 2025, 22:30:44
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
02 August 2025, 22:12:27
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
02 August 2025, 21:55:45
't Boemeltje door RobVille
02 August 2025, 21:36:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
02 August 2025, 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
02 August 2025, 20:21:24
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
02 August 2025, 19:52:29

Auteur Topic: Mijn N-baan  (gelezen 3277 keer)

Jalopo

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
Mijn N-baan
« Gepost op: 21 February 2011, 10:42:15 »
Na jaren en jaren ben ik weer begonnen met een modelbaan.
Vroeger had ik een H0-baan, en via Marktplaats heb ik alles onlangs verkocht. Ongelooflijk dat je alles tot en met de laatste losse snipper nog kunt verkopen.

Maar met de treintjes weer in mijn hand begon het weer te kriebelen. Ik heb daarom besloten om weer te beginnen, maar dit keer in N-schaal. Ik heb op Marktplaats een paar aankopen gedaan. Wat flexrails, wat wissels, een doos treintjes met wagonnetjes en verder ga ik gaandeweg bijkopen.

Het eindresultaat moet een bergbaan worden met een groot station, een mijn, een rangeerterrein(tje), een loc-depot, en verder zie ik wel. Ik laat het allemaal een beetje afhangen van wat ik goedkoop kan bemachtigen.

Hieronder de foto's van wat ik tot nu toe heb gefabriceerd. Het moet een soort mijn worden. Ik heb namelijk een stel kiepwagentjes en twee kleine locjes, en die passen hier goed bij.

Hieronder de eerste stappen... de rails op de plaat.

Lekker met de purschuim bezig geweest.

Zelfgemaakte stootblokken.

De ingangen naar de mijnen.

Er is nog wel wat te doen... wat een rommel zeg die pur. Het spuit zo over je baan.... Maarja, vanavond maar eens gaan schilderen.

Mochten er mensen zijn die nog spullen hebben liggen waar ze niks mee doen, ik kom het graag halen om te gebruiken voor mijn baan. Ik kan eigenlijk alles nog gebruiken. Ik kan me voorstellen dat mensen hun baan afbreken en heel veel weggooien omdat het vastgelijmd of een beetje beschadigd is. Niet doen!  Deze jongen met een heel krap budget wil het graag hebben.

MathynK

• Offline Offline
    • MCKmodelbouw
Re:Mijn N-baan
« Reactie #1 Gepost op: 21 February 2011, 10:54:47 »
Ik ben benieuwd wat je hier van gaat maken, je ziet het niet vaak, bergen van pur.
Ik blijf je volgen!

Gr,
Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

WimC

• Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #2 Gepost op: 21 February 2011, 10:57:09 »
Nog een beginner, ik ben net ook weer begonnen, ook spoor N. Maar jij bent al verder dan ik, want ik moet nog met de onderbouw beginnen.

Een aardige oplossing met dat pur. Ben benieuwd hoe dat er uit gaat zien.

Hoe groot is je ruimte?

Gr.
Wim
Grt, Wim

Jalopo

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 21 February 2011, 11:07:42 »
Ik heb in principe een ruimte van 3,5 bij 3,5 tot mijn beschikking (een deel vd zolder. De beperking is dat ik aan 3 zijden muur heb, dus ik moet haast wel een U-vorm maken.

Ik zie de baan al wel een beetje voor me... in het midden voor een groot station. Daarachter, 1 verdieping hoger een berg/slinger baantje. Dan rechts van het midden, in de rechterpoot het locomotieven depot met een draaischijf, en de opritten naar het 1e niveau. En dan in de linkerpoot en flinke berg, met de mijn die ik aan het bouwen ben. En dan moet er eigenlijk ook nog ergens een stad, een containerterminal(letje), een houtzagerij en een olieopslag zodat ik de ketelwagonnetjes ergens naartoe kan sturen.

Het wordt dus proppen... en het liefst ben ik met alles tegelijk bezig.

loclion

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 21 February 2011, 12:05:56 »
In plaats van een u-vorm kun je ook aan een E- vorm denken, zeg maar een tussenpoot, die hoeft natuurlijk geen 3,5m diep te zijn.
Als je niet om de baan heen kunt komen, zit je toch aan een maximale dieptemaat vast.
90 cm is al redelijk moeilijk om aan de achterkant nog gemakkelijk werkzaamheden uit te voeren, plus je zit met de diagonale lijn in de hoeken, die bij 90 cm, 1.27m wordt.

gr Leo
wat een geluk dat het wat lukt met mijn geluk

Jalopo

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 21 February 2011, 13:02:40 »
Ja Leo,

Klopt, dat had ik ook zo ongeveer bedacht. 't Moet groot genoeg zijn voor een lang station, met twee keer 50cm eraf vor de bochten, heb je toch 2 meter voor wat wissels en een flink perron etc.  Ik zit alleen een beetje met de plek voor de trafo's. Die doe je normaal in het midden, maar zodra je dat aansluit, kan je haast niet meer bij de achterkant van de baan komen zonder dat je die trafo's omgooit/je been openhaalt etc.
Die E vorm kan wel, maar met een (doorrij)station midvoor, zit die middenpoot van de E er een beetje voor Piet Snot aan vast. Bovendien kan je dan je trafo's helemaal niet meer kwijt.

Ik denk dat ik maar voorzichtigjes aan aan de U vorm ga bouwen en als het allemaal af is (over 2 weken, haha) kijk ik of er nog een pootje aan kan. Het kan natuurlijk ook altijd nog een O worden. Dan heb je er ineens pas echt veel ruimte bij.
Genoeg gedagdroomd. Voorlopig heb ik pas een paar meter rails, en nog 3 wissels over (eerst repareren). En er lopen nog een paar biedingen op Marktplaats natuurlijk. Oh ja, en ik moet deze week ook nog 40 uur werken, 10 uur reizen, 56 uur slapen, en ga zo maar door :-(

loclion

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 21 February 2011, 18:37:24 »
Het zijn soms de kleine dingen waar je net niet aan denkt, vandaar even mijn reactie.
succes met de bouw.

gr Leo

Jalopo

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 23 February 2011, 15:37:48 »
Intussen heb ik het niet zo heel druk op het werk... en heb ik een baanplan ontworpen. Ik ben haast wel gebonden aan een U-vorm, want ik heb aan drie kanten muren.

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden en stel suggesties erg op prijs. Het is een behoorlijk ambitieus plan, maar ik denk wel haalbaar.
Ik ga analoog rijden, wil ongeveer 3 treinen tegelijk rondjes kunnen laten rijden, en werk met afgesloten circuits (dus geen blokken etc). Ik ben op electravlak een nul, en als ik ga investeren in bloksystemen, dan kan ik beter meteen maar digitaal gaan. Als het allemaal af is, en de manie duurt voort, dan stap ik vast nog wel eens over.

Een kleine uitleg:
rechts in de bovenhoek komt de stad, op niveau 1, oplopend tot niveau 2. Rechts van het midden komt een station met 2 perrons op niveau 1. Midachter komt de wisselstraat (die vind ik lastig ontwerpen, ook omdat de banen elkaar niet echt mogen kruisen ivm kortsluiting). Linksachter komt een mooie lange boogbrug (dikke rode lijn) die hoog (niveau 2) over het dal gaat en aansluit op de ertsmijn. Die is gesitueerd aan de linkerkant, en wordt het hoogste punt. De foto's van de berg schuim staan hierboven. Die berg ga ik trouwens vanavond schilderen. De rechtpoot wordt gevuld met een stoomloc depot en onderhoudsplek. Die is ook al een beetje af, want die stond nog te verstoffen. Oh ja, die dikke groene lijn is een weg :-)

Ik ga alles  bouwen van minitrix rails en heb een hoop flexrails liggen. Mijn wissels zijn oud, en daar baal ik wel een beetje in, want dat geeft altijd problemen. Maarja...budget.

loclion

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 23 February 2011, 17:23:18 »
Ik heb minitrix kruisingen waarvan alleen de doorgaande rails met elkaar zijn verbonden en dezen dus in twee stroomkringen kunnen worden opgenomen.  Even aan de onderkant kijken hoe het eruit ziet (eventueel doormeten) en anders de niet wenselijke verbindingen door flexen.

gr Leo.

Jalopo

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 15 March 2011, 13:50:03 »
Zo, intussen is de berg met de mijn erin behoorlijk gevorderd.
Ik hoop dat de trein nog rijdt nu ik overal ballast heb gestrooid, maar het ziet er in ieder geval best aardig uit.
De berg an sich vind ik wel goed gelukt. Ik zal hieronder eerst eens even de foto's tonen zodat duidelijk is waar ik het over heb.

Dit was direct na de eerste keer schilderen.

Hier heb ik ook al ballast op het spoor aangebracht en wat draadjes gesoldeerd.

En dit is het eind resultaat tot nu toe.

De kolenkraan moet natuuurlijk nog vastgelijmd en het weggetjes moet nog afgemaakt, maar de sfeer is er al wel.

Morgen komen de foto's van de totale baan, voor zover het al een beetje vorm krijgt.

MC

• Mvg Mark
  • Offline Offline
  • 1145 & 1136 de 2 11-fjes (Mark)
    • Huidig Baanplan
« Reactie #10 Gepost op: 15 March 2011, 14:06:18 »
Dat ziet er eventjes anders uit!!

wel een mooi idee zo.
enige wat ik jammer vind is dat de bergen nog zo glimmen.
weet niet of dat nog afneemt?

verder fraai ontwerp! (y)

Jalopo

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 16 March 2011, 09:39:38 »
Dat glimmen valt best mee hoor, in het echt. Ik denk dat het de flits is.

Jalopo

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 17 March 2011, 08:54:03 »
Ik kon eigenlijk geen leuk huisje vinden dat nog naast het spoor geplaatst kon worden. Lekker makkelijk... en eigenlijk vond ik dat daar een soort loods moest komen. Nu had ik wel eens gehoord dat je van sluitstrips (van de vuilniszakken) eprima zelf een loods kon maken. Nou ja, niks te verliezen dus aan de slag...

Eerst heb ik van piepschuim een halve boog gezaagd,-hakt,-broken (en dat geeft inderdaad veel zooi... je vindt het de volgende dag door het hele huis, want het is statisch. En ik maar denken dat statisch betekent dat iets op één plek blijft).

Daarna heb ik 'm beplakt met sluitstrips. Zo nonchalant mogelijk, want het moet wel een beetje een oude loods lijken. Nou, dat nonchalante gaat met die vieze hete lijm als vanzelf. Als je 't raakt zit het vast...

Toen heb ik 'm geschilderd. Eerst met aluminium, dat werd wel mooi, en daarna bruin eroverdat de roest moest simuleren. En toen was het mooie er wel weer een beetje af. (en toen nog een half uur mijn vingers schoon staan krabben).

En dit is het eindresultaat. Er moeten denk ik nog wel flink wat struikjes en andere rommel rondom de loods gedropt worden.