Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Even voorstellen Niels uit Den Haag door RallyAstra
Vandaag om 22:38:36
Roco 42616 door Ronald69
Vandaag om 22:38:20
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 21:42:58
Modelwensen 2026 door Jan Breman
Vandaag om 21:41:36
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
Vandaag om 21:32:35
Yamorc 7001 dood door Reinout van Rees
Vandaag om 21:16:47
Pfarrerwinkel bahn door william_2
Vandaag om 21:08:02
sluitverlichting op paar goederenwagens 3 rail door bellejt
Vandaag om 21:05:38
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 20:31:55
Berkina Volvo met Viessmann taxi bord door ruudns
Vandaag om 20:03:34
Tandwielen Fleischmann BR 80 door stoombr38
Vandaag om 19:56:49
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
Vandaag om 19:32:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 19:00:51
Laatste beurs voor Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Ronald Halma
Vandaag om 18:27:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 18:16:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 17:51:59
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
Vandaag om 16:50:11
Goede wensen voor 2026 door Wim Vink
Vandaag om 16:15:16
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 15:52:36
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 15:45:01
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul door dennie
Vandaag om 15:44:20
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Benelux795
Vandaag om 15:31:10
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door ES44C4
Vandaag om 14:58:44
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door DJV
Vandaag om 14:51:13
REE Modèles 2022, nieuws van de fabrikant. door kar
Vandaag om 14:14:55
Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m door Juroen
Vandaag om 13:16:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:58:11
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 12:25:58
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door gdh
Vandaag om 12:16:48
foto's van "Nederlandse" Tds'en door Wies
Vandaag om 11:52:20
  

Auteur Topic: Schaduwstation in bocht vraagje  (gelezen 2457 keer)

Joost V

  • Offline Offline
  • Berichten: 277
Schaduwstation in bocht vraagje
« Gepost op: 28 January 2007, 13:29:24 »
Hoi,
Ben inmiddels druk bezig met het ontwerpen van een baanplan en ben bezig met het ontwerpen van een L-vormig schaduwstation.

Nu heb een praktisch vraagje: Wat is een verstandige minimum radius waarvanuit een trein nog vanuit stilstand kan vertrekken?

O ja, de planning is om in H0 met treinen van 2 meter te gaan rijden.

Met vriendelijke groet,
Joost

Richard van Dijk

  • Offline Offline
  • Berichten: 302
Re: Schaduwstation in bocht vraagje
« Reactie #1 Gepost op: 28 January 2007, 13:45:45 »
Het lijkt mij dat als je de R1 bochten aan houdt dat het wel moet gaan. alleen zul je moeten opletten dat in de bochten de wagons niet tegen elkaar aan kunnen komen.

Richard

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3059
    • Zwetdorf in model
Re: Schaduwstation in bocht vraagje
« Reactie #2 Gepost op: 28 January 2007, 14:40:27 »
Hoi,

R1 bochten zijn erg krap, een groot aantal loc's die worden geleverd in de schaal H0 kunnen hier niet doorheen rijden. In de catalogus van bijv. Roco staat vermeld wat de minimum schaal is waar de locs doorheen kunnen rijden, als je dit aanhoud zal je waarschijnlijk geen probleem krijgen met de trekkracht van de locs. Met uitzondering als je bijvoorbeeld de oudere Lima en Rivarosie locs gebruikt en deze koppeld met zwaar rijdende rijtuigen van tegenwoordig. Ik hoop dat je aan deze info wat hebt, anders vraag het gerust. ;)

Groeten,

Christoph

Joost V

  • Offline Offline
  • Berichten: 277
Re: Schaduwstation in bocht vraagje
« Reactie #3 Gepost op: 28 January 2007, 23:32:27 »
Hoi,

Bedankt voor jullie reacties. Mijn oog is gevallen op Rocoline zonder bedding.
Met R4 zit ik dus erg veilig?

Groet,
Joost

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1540
Re: Schaduwstation in bocht vraagje
« Reactie #4 Gepost op: 28 January 2007, 23:48:17 »
houd ook rekening met het stoppen van de treinen,
als dit te snel gebeurd heb je kans dat de wagens uit
de rails worden gedrukt.
dus gelijdelijk afremmen.

tinus.

Joost V

  • Offline Offline
  • Berichten: 277
Re: Schaduwstation in bocht vraagje
« Reactie #5 Gepost op: 29 January 2007, 21:40:12 »
Dank voor de info.

Ik ga 's een proefstukje maken.

Groet,
Joost

Anoniem

  • Gast
Re: Schaduwstation in bocht vraagje
« Reactie #6 Gepost op: 29 January 2007, 21:51:09 »
Mocht je in je schaduwstation willen koppelen (en normaal gesproken wil je dat, denk alleen al aan het op de baan zetten van treinen), dan moet je er rekening mee houden dat het koppelen snel moeilijker wordt naarmate de boog krapper wordt. Vanaf een nog relatief grote boogstraal is koppelen al onmogelijk. Probeer dit zoveel mogelijk op rechte stukken te doen of in hele flauwe bogen.

Joost V

  • Offline Offline
  • Berichten: 277
Re: Schaduwstation in bocht vraagje
« Reactie #7 Gepost op: 29 January 2007, 21:58:46 »
Hoi,

Dat is inderdaad een goede opmerking. Denk zelf aan combinatie van recht en kwart cirkel zodat het een L vorm wordt. Is dat handig?
Of misschien stuk recht, stukje bocht, stuk recht stukje bocht enzovoort?
Suggesties zijn welkom  :)

Groet,
Joost

Anoniem

  • Gast
Re: Schaduwstation in bocht vraagje
« Reactie #8 Gepost op: 29 January 2007, 22:33:17 »
Die L-vorm is wel te doen, dan moet het eigenlijke koppelen altijd geschieden op het rechte stuk (wel kun je de al gekoppelde rijtuigen / wagens natuurlijk gedeeltelijk opstellen in de boog, zolang de twee te koppelen voertuigen maar allebei op het rechte deel staan).

amber

  • Offline Offline
  • Berichten: 651
Re: Schaduwstation in bocht vraagje
« Reactie #9 Gepost op: 16 February 2007, 10:41:03 »
Waar ik vaak last van heb bij lange treinen (1,5meter Nspoor) in bochten (R3 en R4) stoppen en optrekken is dat kleinere wagentjes simpelweg uit de rails getrokken worden. Een rechte lijn trekken is blijkbaar makkelijker dan in een bocht :)
Melina: N-spoorbaan in aanbouw.

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2910
    • Richie's homepage
Re: Schaduwstation in bocht vraagje
« Reactie #10 Gepost op: 16 February 2007, 11:30:55 »
Ik heb ook een L-vormig schaduwstation (6 sporen naastelkaar), maar heb ervoor gezorgd dat de bocht altijd in het laatste deel van de trein zit. Dus de loc en de eerste helft staan op een recht deel. En als je dan ook nog geleidelijk optrekt (dus niet met een schok naar vol vermogen) is het geen probleem.