Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Prestige Models : ervaringen
door
EddyK
Vandaag
om 13:08:53
DE II van DKM opnieuw bedraden.
door
paazhaas
Vandaag
om 13:04:47
Schwarzburg-Neuffen-Bahn
door
jerrytrein
Vandaag
om 12:58:53
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal
door
sncf231e
Vandaag
om 12:55:31
Vreemd probleem
door
RobVille
Vandaag
om 12:51:25
Bahnstrecke 5867
door
RobVille
Vandaag
om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W?
door
André82
Vandaag
om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc?
door
bellejt
Vandaag
om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008
door
jerdenberg
Vandaag
om 12:13:23
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
Dick55
Vandaag
om 11:57:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 11:46:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
Montanbahn
Vandaag
om 11:32:55
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t.
door
Montanbahn
Vandaag
om 11:24:38
De Hasseberg (spoor nul op 9mm)
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:19:14
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2)
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:16:04
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
defender
Vandaag
om 11:13:47
Arlbergbahn.. ?
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:13:32
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
Vandaag
om 11:02:57
Fleischmann Anna ombouw.
door
defender
Vandaag
om 11:00:27
Allereerste lok(je)
door
henk
Vandaag
om 10:58:33
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke
door
bellejt
Vandaag
om 10:52:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
R v/d Hoven
Vandaag
om 10:46:07
Terugverende koppeling
door
ex-DR V100
Vandaag
om 10:27:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
R v/d Hoven
Vandaag
om 09:58:15
YaMoRC YD8248 Servodecoder
door
Nico Hoogerwerf
Vandaag
om 08:56:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Bertholdowitsch
Vandaag
om 08:24:07
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
Vandaag
om 06:55:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
Frits C
Vandaag
om 06:37:17
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94
door
Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - Philotrain C12c met NEM-Schacht en kortkoppeling
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: BNLS-Werkspoor - Philotrain C12c met NEM-Schacht en kortkoppeling (gelezen 7855 keer)
Karst Drenth
Offline
Berichten: 10482
NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
BNLS-Werkspoor - Philotrain C12c met NEM-Schacht en kortkoppeling
«
Gepost op:
23 March 2011, 23:32:58 »
Hoi,
Op de stand van Modelspoorwijzer.net op Rail 2011 begonnen met een Philotrain C12c als messingbouw demo.
Het eerste stuk van de bouw heeft daardoor helaas geen foto's opgeleverd... Maar de afbouw is natuurlijk hier wel te volgen.
Naar aanleiding van een vraag elders op het forum, hoe een Philo couperijtuig van NEM schacht en kortkoppeling te voorzien, hier al vast wat plaatjes van ook een methode
... Philotrain beveelt de Ribu 503 koppeling aan. Daartoe heeft de kit al een uitgeetste uitsparing in de bodem.
Hier de kit zo uit het zakje. Het is normaal gesproken de bedoeling om dit samen te bouwen en in de bak te lijmen...
... maar dat gaan we anders doen
De gaatjes in het afdekplaatje zijn precies 1mm. Dus met 3 boutjes en moertjes M1 moet het te doen zijn. Natuurlijk eerst even uitmeten, dat de schacht gelijk is met de bufferbalk en dan 3 x een 1mm gaatje boren... Het bodemplaatje wordt niet gebruikt, de bodemplaat van de bak gaat dienen als glijplaat voor de koppeling.
... de boutjes geplaatst en de schacht op de koppelgeleiding gezet. Piest allemaal pesas
... ook het draaistel kan met rust gelaten worden. E.e.a. loopt allemaal netjes langs en over elkaar heen
... en dat is dan de bovenkant. Het uitstekende deel van de boutjes knippen we na definitieve montage wel af
... koppeltest met een Roco Plan D. Je kunt net een streepje licht tussen de buffer door zien
Uiteraard een testrit gemaakt, tussen 4 Artitec Plan E's loopt het prima z'n rondjes op de testbaan
Grtzz,
Karst
Gelogd
Karst Drenth
Offline
Berichten: 10482
NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain C12c met NEM-Schacht en kortkoppeling
«
Reactie #1 Gepost op:
18 May 2012, 00:54:20 »
Hoi,
Al weer meer dan een jaar geleden stond het casco van de Philo C12c op de plank hier. En... omdat ik toch lekker projectjes aan het afmaken ben, deze ook maar even ter hand genomen.
De kopwanden moesten er nog in en het dak er op...
... dak zat helaas een 'floep' in, maar het is uiteindelijk nog redelijk gelukt. Gewoon op de Philo manier: Dak en bak voorvertinnen, de boel strak op elkaar klemmen en met veel siswater en een 'droge' bout er langs... perfecte las !
... ook de treeplanken moesten er nog op. Al even simpel: op 4 puntjes vastzetten. Dat gebeurt vanaf de binnenkant, zodat je geen soldeer op de stelbalk krijgt. Met voldoende siswater vloeit het soldeer mooi onder de bevestigings pennetjes.
... de kopwand met de schakelkasten. De stangen zijn van fosforbrons. Net iets degelijker en strakker dan messing. Hier zie je ook wat er gebeurt als je een niet schoongemaakt stuk messing een jaar laat liggen.... groen oxide
... onder de bodem hangt ook e.e.a. aan kasten en pijpen. Ook de schoren zijn uit fsforbrons, dit keer 0.5mm
....en de andere kant, op de kopwanden moeten nog wat stangen. Die komen er na het spuiten op.
De handgrepen naast de deuren zijn uit een etsje van MK-Modelbouwstudios. Net even mooier dan de originele Philo's En... beter passend !
Kortom in twee avonden weer een projectje spuitklaar...
Grtzz,
Karst
Gelogd
roadster36
Offline
Berichten: 5554
Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain C12c met NEM-Schacht en kortkoppeling
«
Reactie #2 Gepost op:
18 May 2012, 12:01:52 »
Fraai,
En waneer is het spuiten gepland ,dan kan meteen je 2100 mee
Gelogd
Karst Drenth
Offline
Berichten: 10482
NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain C12c met NEM-Schacht en kortkoppeling
«
Reactie #3 Gepost op:
18 May 2012, 12:52:31 »
Ben NU !!
De werkbank aan het ontdoen van allerlei freesresten...
Dus als het goed is morgen of anders zondag... De 2100 moet nog 'ff' alle leidingen krijgen.... misschien vanavond er 'even' aanbakken
Grtzz,
Karst
Gelogd
Dennis
Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain C12c met NEM-Schacht en kortkoppeling
«
Reactie #4 Gepost op:
18 May 2012, 20:36:30 »
Karst,
Mijn complimenten, ziet er erg fraai uit.
Kan je zo meteen leuk de Att en de Philo met elkaar vergelijken
Neem aan dat hij groen wordt?
Grtn,
Dennis
Gelogd
nighttrain1
BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
Team Beurzen en PR
Online
Berichten: 5795
Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain C12c met NEM-Schacht en kortkoppeling
«
Reactie #5 Gepost op:
18 May 2012, 21:55:21 »
Mooi vakwerk Karst!! complimenten
Gelogd
Groeten Richard, nighttrain1
Bouw:
Modelbaan
&
modulebakken
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - Philotrain C12c met NEM-Schacht en kortkoppeling