Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Met welke tang knip je verenstaal? door Theovh
Vandaag om 10:03:33
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 09:59:50
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Karben
Vandaag om 09:57:48
Wat was jullie allereerste loc? door Montanbahn
Vandaag om 09:49:51
't Boemeltje door bask185
Vandaag om 09:41:11
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door spoorijzer
Vandaag om 09:21:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 09:01:55
Bauarbeiten im gange door defender
Vandaag om 08:43:57
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 08:40:52
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 08:22:44
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 08:02:11
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door NS2408
Vandaag om 07:56:53
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Grootspoor in Frankrijk door Thom
Vandaag om 01:08:43
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Göhrener Viaduct door MOVisser
06 August 2025, 22:53:48
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Update: baan in de tropen door Arjen52
06 August 2025, 22:21:37
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
06 August 2025, 21:06:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
06 August 2025, 19:21:26
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
06 August 2025, 18:38:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
06 August 2025, 15:33:50
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
06 August 2025, 13:14:28
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
06 August 2025, 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
06 August 2025, 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
06 August 2025, 12:37:12
  

Auteur Topic: bezetmelders schaduwstation  (gelezen 2453 keer)

hutski1

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
bezetmelders schaduwstation
« Gepost op: 03 October 2011, 11:48:40 »
Ik ga binnenkort beginnen met het aanleggen van een schaduwstation.
Ik ga digitaal rijden DCC. Maak gebruik van twincenter.
Mijn vraag is wat de beste wijze van het plaatsen van de bezetmelders binnen het schaduwstation is.
Het lijkt mij dat afremmen niet noodzakelijk is, je ziet het toch niet.
Of redeneer ik nu verkeerd?

Hoor graag de oplossing.

Johan


Olav

  • Offline Offline
  • Berichten: 855
Re:bezetmelders schaduwstation
« Reactie #1 Gepost op: 03 October 2011, 11:54:31 »
Als je afremt, kan je met kortere stopstukken uit de voeten. Je moet immers rekening houden met het doorschieten van een trein.

En als je korte stopstukken nodig hebt, kan je weer langere treinen op een spoor kwijt.  ;D
Groeten

Olav

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22519
Re:bezetmelders schaduwstation
« Reactie #2 Gepost op: 03 October 2011, 11:57:58 »
Zo is dat.

Maar wat is het probleem eigenlijk waar je een oplossing voor zoekt? Waarom zou je de treinen eigenlijk niet netjes laten afremmen in het schaduwstation?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

TrainTech

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
  • Electronica voor modelspoor, maar dan goedkoop!
    • TrainTech
Re:bezetmelders schaduwstation
« Reactie #3 Gepost op: 03 October 2011, 11:58:19 »
Johan,
dat lijkt me een correcte redenering. als er slechts in 1 richting gereden wordt in het schaduwstation is er dus maar 1 bezetmeldpunt per spoor nodig (op het eind, de stopsectie). als het een tweerichting station is heb je twee bezetmeldpunten nodig op beide uiteinden, voor beide richtingen een stopsectie.
in de meeste software kan je wel instellen dat hij direct stopt als hij in het schaduwstation op de stopsectie rijdt. maar je moet dus wel zoals Olav zegt de stopsectie niet te kort maken.

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:bezetmelders schaduwstation
« Reactie #4 Gepost op: 03 October 2011, 13:10:19 »
Dag Johan,

Deze vraag is zonder kennis van welke software je gebruikt niet concreet te beantwoorden. Een aantal antwoorden heb je al gezien, en die gaan uit van een oplossing waarbij je meer dan één meldsectie toepast. Dit vooronderstelt een type software die dat nodig heeft.

Er is ook software waarbij je per blok slechts één meldsectie behoeft te plaatsen. Het wel of niet afremmen is daarmee een functie van de gebruikte software.

Kortom, geef net even iets meer informatie, dan kunnen de betreffende gebruikers / specialisten op het forum je een stuk beter hepen...

Trouwens, als je een trein gewoon cold-turkey laat stoppen en dat gaat al te abrupt - bijvoorbeeld door antislipbandjes, dan kan ik me voorstellen dat je daardoor ontsporingen genereert. Ik zou dat in elk geval maar even goed testen voordat je het zo inricht...

Succes,

Gerard

hutski1

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
Re:bezetmelders schaduwstation
« Reactie #5 Gepost op: 03 October 2011, 14:59:47 »
Olav, Henk, Train Tech en Gerard,
Bedankt voor jullie antwoorden, echter ik ben er nog niet helemaal uit.
Het software programma dat ik wil gaan gebruiken is Koploper of Itrain.
Met koploper heb ik al iets gestoeid op een testbaantje en dat ging redelijk goed voor de stationssporen.
Wanneer ik rustig wil stoppen dan heb ik twee besetmelders nodig en dat wordt dan al heel kapitaaltje.
Is het ook mogelijk dat ik voor de wisselstraat een bezetmelder plaats die aangeeft dat er via de wisselstraat rustig gereden moet worden en dan stop op de stopsectie?
Hoop hiermede jullie vragen beantwoord te hebben en door de nieuwe vraag weer meer input te verkrijgen.
Johan
I

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:bezetmelders schaduwstation
« Reactie #6 Gepost op: 03 October 2011, 15:08:30 »
Wanneer ik rustig wil stoppen dan heb ik twee besetmelders nodig en dat wordt dan al heel kapitaaltje.

Misschien kijken naar andere (goedkopere) bezetmelders? Er zijn al bezetmelders welke amper 2 euro/meldcontact kosten... Mede vanwege een dergelijke lage prijs per bezetmeldcontact heb ik juist besloten volledig gedetecteerd te rijden.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22519
Re:bezetmelders schaduwstation
« Reactie #7 Gepost op: 03 October 2011, 15:17:21 »
Bij Koploper heb je in ieder geval de.mogelijkheid om één meldpunt voor een wisselstraat te leggen en dat punt dan te gebruiken als eerste meldpunt voor alle opstelsporen die door die wisselstraat worden gevormd. Zie handleiding.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

TrainTech

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
  • Electronica voor modelspoor, maar dan goedkoop!
    • TrainTech
Re:bezetmelders schaduwstation
« Reactie #8 Gepost op: 12 October 2011, 12:08:35 »
Edit: foutje van mij
« Laatst bewerkt op: 12 October 2011, 12:11:00 door TrainTech »

Mohy

  • BNLS Supporter
  • Offline Offline
  • Berichten: 134
Re:bezetmelders schaduwstation
« Reactie #9 Gepost op: 12 October 2011, 13:07:47 »
Ik weet niet beter dan dat voor een baanvak wat een kant op wordt bereden minimaal 2 bezetmelders nodig zijn. Namelijk het detectiepunt, vanaf waar er begonnen moet worden met remmen en het stoppunt, waar als de trein dit punt bereikt de trein daadwerkelijk stopt. Bij een Baanvak wat twee kanten opgaat heb je er volgens mij 3 nodig...

Maar ik lees hierboven nu technieken waarbij er 1 melder minder nodig is. Hoe bereik je dan dat een trein precies op tijd gaat stoppen ervan uitgaande dat je variabel wilt rijden? (mbv Koploper)

Mvg
Martijn

You're born with nothing, you die with nothing, so what have you lost: nothing !! - Monthy Python

TrainTech

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
  • Electronica voor modelspoor, maar dan goedkoop!
    • TrainTech
Re:bezetmelders schaduwstation
« Reactie #10 Gepost op: 13 October 2011, 16:52:31 »
In dit geval gaat het over een schaduwstation, waar niet netjes gestopt hoeft te worden. dan is 1 bezetmeldpunt voor een éénrichtings station zelfs al genoeg. voor twee richtingen heb je minimaal twee punten nodig (je kan de middelste sectie ongedetecteerd laten) maar als je het meest betrouwbaar wilt rijden heb je er drie nodig.