Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 00:24:08
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 00:22:16
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door hmmglaser
Vandaag om 00:09:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
11 December 2025, 23:53:24
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door the_gold
11 December 2025, 23:35:08
Alternatieven voor servo's door Albert de Heer
11 December 2025, 23:32:05
ratelende 1300 van Electrotren door B2
11 December 2025, 23:09:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
11 December 2025, 22:26:45
Roco digitaal rijden Mulimaus... is z21 Start wel nodig? door Petertje
11 December 2025, 22:05:55
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
11 December 2025, 21:53:30
Roco 2025 door 1200blauw
11 December 2025, 21:48:34
AMC Amsterdamse Modelbouw Club door schipcas
11 December 2025, 20:58:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
11 December 2025, 20:04:05
Bauarbeiten im gange door 741230
11 December 2025, 19:57:35
De (3d) knutsels van Ronald. door Sven
11 December 2025, 19:55:30
De Projecten van RetroJack door RetroJack
11 December 2025, 19:44:51
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22 door puntenglijder
11 December 2025, 19:24:13
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Wim1969
11 December 2025, 17:25:22
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door tothebeach
11 December 2025, 16:57:00
Info gezocht voor vakantie Dortmund of Dresden 2026 door tijgernootje
11 December 2025, 16:38:46
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Ronald Halma
11 December 2025, 16:22:16
Piko Hobby lok welke condensator er uit? door Herb73
11 December 2025, 16:21:37
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
11 December 2025, 16:21:01
Rivarossi br 56 HR2891S door rhberk
11 December 2025, 15:21:40
13 december modelspoorbeurs Houten door Peter J K
11 December 2025, 15:18:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
11 December 2025, 13:35:37
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
11 December 2025, 13:35:20
Plux12/16/22 Functiedecoder voor Roco 64205/64209 door Albert de Heer
11 December 2025, 13:16:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
11 December 2025, 12:44:51
Uit de hand gelopen hobby: Trambaan op zolder. door odaoda
11 December 2025, 12:35:51
  

Auteur Topic: bezetmelders schaduwstation  (gelezen 2543 keer)

hutski1

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
bezetmelders schaduwstation
« Gepost op: 03 October 2011, 11:48:40 »
Ik ga binnenkort beginnen met het aanleggen van een schaduwstation.
Ik ga digitaal rijden DCC. Maak gebruik van twincenter.
Mijn vraag is wat de beste wijze van het plaatsen van de bezetmelders binnen het schaduwstation is.
Het lijkt mij dat afremmen niet noodzakelijk is, je ziet het toch niet.
Of redeneer ik nu verkeerd?

Hoor graag de oplossing.

Johan


Olav

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
Re:bezetmelders schaduwstation
« Reactie #1 Gepost op: 03 October 2011, 11:54:31 »
Als je afremt, kan je met kortere stopstukken uit de voeten. Je moet immers rekening houden met het doorschieten van een trein.

En als je korte stopstukken nodig hebt, kan je weer langere treinen op een spoor kwijt.  ;D
Groeten

Olav

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22752
Re:bezetmelders schaduwstation
« Reactie #2 Gepost op: 03 October 2011, 11:57:58 »
Zo is dat.

Maar wat is het probleem eigenlijk waar je een oplossing voor zoekt? Waarom zou je de treinen eigenlijk niet netjes laten afremmen in het schaduwstation?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

TrainTech

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
  • Electronica voor modelspoor, maar dan goedkoop!
    • TrainTech
Re:bezetmelders schaduwstation
« Reactie #3 Gepost op: 03 October 2011, 11:58:19 »
Johan,
dat lijkt me een correcte redenering. als er slechts in 1 richting gereden wordt in het schaduwstation is er dus maar 1 bezetmeldpunt per spoor nodig (op het eind, de stopsectie). als het een tweerichting station is heb je twee bezetmeldpunten nodig op beide uiteinden, voor beide richtingen een stopsectie.
in de meeste software kan je wel instellen dat hij direct stopt als hij in het schaduwstation op de stopsectie rijdt. maar je moet dus wel zoals Olav zegt de stopsectie niet te kort maken.

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:bezetmelders schaduwstation
« Reactie #4 Gepost op: 03 October 2011, 13:10:19 »
Dag Johan,

Deze vraag is zonder kennis van welke software je gebruikt niet concreet te beantwoorden. Een aantal antwoorden heb je al gezien, en die gaan uit van een oplossing waarbij je meer dan één meldsectie toepast. Dit vooronderstelt een type software die dat nodig heeft.

Er is ook software waarbij je per blok slechts één meldsectie behoeft te plaatsen. Het wel of niet afremmen is daarmee een functie van de gebruikte software.

Kortom, geef net even iets meer informatie, dan kunnen de betreffende gebruikers / specialisten op het forum je een stuk beter hepen...

Trouwens, als je een trein gewoon cold-turkey laat stoppen en dat gaat al te abrupt - bijvoorbeeld door antislipbandjes, dan kan ik me voorstellen dat je daardoor ontsporingen genereert. Ik zou dat in elk geval maar even goed testen voordat je het zo inricht...

Succes,

Gerard

hutski1

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
Re:bezetmelders schaduwstation
« Reactie #5 Gepost op: 03 October 2011, 14:59:47 »
Olav, Henk, Train Tech en Gerard,
Bedankt voor jullie antwoorden, echter ik ben er nog niet helemaal uit.
Het software programma dat ik wil gaan gebruiken is Koploper of Itrain.
Met koploper heb ik al iets gestoeid op een testbaantje en dat ging redelijk goed voor de stationssporen.
Wanneer ik rustig wil stoppen dan heb ik twee besetmelders nodig en dat wordt dan al heel kapitaaltje.
Is het ook mogelijk dat ik voor de wisselstraat een bezetmelder plaats die aangeeft dat er via de wisselstraat rustig gereden moet worden en dan stop op de stopsectie?
Hoop hiermede jullie vragen beantwoord te hebben en door de nieuwe vraag weer meer input te verkrijgen.
Johan
I

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:bezetmelders schaduwstation
« Reactie #6 Gepost op: 03 October 2011, 15:08:30 »
Wanneer ik rustig wil stoppen dan heb ik twee besetmelders nodig en dat wordt dan al heel kapitaaltje.

Misschien kijken naar andere (goedkopere) bezetmelders? Er zijn al bezetmelders welke amper 2 euro/meldcontact kosten... Mede vanwege een dergelijke lage prijs per bezetmeldcontact heb ik juist besloten volledig gedetecteerd te rijden.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22752
Re:bezetmelders schaduwstation
« Reactie #7 Gepost op: 03 October 2011, 15:17:21 »
Bij Koploper heb je in ieder geval de.mogelijkheid om één meldpunt voor een wisselstraat te leggen en dat punt dan te gebruiken als eerste meldpunt voor alle opstelsporen die door die wisselstraat worden gevormd. Zie handleiding.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

TrainTech

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
  • Electronica voor modelspoor, maar dan goedkoop!
    • TrainTech
Re:bezetmelders schaduwstation
« Reactie #8 Gepost op: 12 October 2011, 12:08:35 »
Edit: foutje van mij
« Laatst bewerkt op: 12 October 2011, 12:11:00 door TrainTech »

Mohy

  • BNLS Supporter
  • Offline Offline
  • Berichten: 134
Re:bezetmelders schaduwstation
« Reactie #9 Gepost op: 12 October 2011, 13:07:47 »
Ik weet niet beter dan dat voor een baanvak wat een kant op wordt bereden minimaal 2 bezetmelders nodig zijn. Namelijk het detectiepunt, vanaf waar er begonnen moet worden met remmen en het stoppunt, waar als de trein dit punt bereikt de trein daadwerkelijk stopt. Bij een Baanvak wat twee kanten opgaat heb je er volgens mij 3 nodig...

Maar ik lees hierboven nu technieken waarbij er 1 melder minder nodig is. Hoe bereik je dan dat een trein precies op tijd gaat stoppen ervan uitgaande dat je variabel wilt rijden? (mbv Koploper)

Mvg
Martijn

You're born with nothing, you die with nothing, so what have you lost: nothing !! - Monthy Python

TrainTech

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
  • Electronica voor modelspoor, maar dan goedkoop!
    • TrainTech
Re:bezetmelders schaduwstation
« Reactie #10 Gepost op: 13 October 2011, 16:52:31 »
In dit geval gaat het over een schaduwstation, waar niet netjes gestopt hoeft te worden. dan is 1 bezetmeldpunt voor een éénrichtings station zelfs al genoeg. voor twee richtingen heb je minimaal twee punten nodig (je kan de middelste sectie ongedetecteerd laten) maar als je het meest betrouwbaar wilt rijden heb je er drie nodig.