Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
sein decoder Z21 10837 programeren
door
n-driver
Vandaag
om 20:18:02
Z21 Pro Link en Wifi
door
n-driver
Vandaag
om 20:13:43
Pendel module Viessmann 5214
door
Pieter Bregman
Vandaag
om 20:07:56
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Hans1963
Vandaag
om 20:06:38
Overstap naar HTM
door
Jan Bennink
Vandaag
om 19:46:22
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
HOHans
Vandaag
om 19:44:52
Project seaside Germany
door
Frank 123
Vandaag
om 19:35:40
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32)
door
rbroerse
Vandaag
om 19:28:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 19:23:43
MoBaBro.de
door
henk
Vandaag
om 19:22:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
prutser
Vandaag
om 19:22:11
Nederlands-materieel in Spoor-1
door
FritsT
Vandaag
om 19:20:09
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
door
DJV
Vandaag
om 19:18:31
Mijn geweatherde modellen
door
Casmir
Vandaag
om 19:09:06
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
door
1200blauw
Vandaag
om 19:06:46
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
puntenglijder
Vandaag
om 18:49:17
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 18:34:24
Artitec 6300
door
Jos B.
Vandaag
om 18:23:16
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
FritsT
Vandaag
om 17:49:25
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren
door
Slotticar
Vandaag
om 16:22:48
Een nieuw baantje op Micromodules
door
Ronald Halma
Vandaag
om 16:04:50
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel
door
Forever Rocofan
Vandaag
om 15:52:07
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
borotof
Vandaag
om 15:36:47
Fleischmania Nostalgia
door
spoorijzer
Vandaag
om 15:29:40
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Jelmer
Vandaag
om 15:20:15
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 15:13:40
Diorama Oelde Mittelweg Hp
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 15:09:18
Configureren van YD8116 via web browser
door
Jan Pieter
Vandaag
om 14:35:23
Voetgangersspoorbrug te gebruiken voor Nederlandse baan?
door
Benelux795
Vandaag
om 14:29:37
Yet Another Servo Decoder
door
bask185
Vandaag
om 14:20:49
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - ome keessie (omC)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: BNLS-Werkspoor - ome keessie (omC) (gelezen 10944 keer)
Sven
Offline
Berichten: 8365
Eton Wick, UK
Re: BNLS-Werkspoor - ome keessie (omC)
«
Reactie #15 Gepost op:
05 January 2009, 08:34:56 »
Ziet er veelbelovend uit, schattig modelletje.
Hoeveel watt zou de soldeerbout maximum mogen zijn? Ik kan me mijn eerste verzoek herinneren en juist door de lage temperatuur kreeg ik alleen maar klonten soldeer.
Gelogd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
Lokwerkstatt_DRG
Offline
Berichten: 332
''Einmal Maßstablich....immer Maßstablich''
Re: BNLS-Werkspoor - ome keessie (omC)
«
Reactie #16 Gepost op:
05 January 2009, 08:57:19 »
Sven,
Witmetaal smelt bij ongeveer 110 graden C afhankelijk van het volume van het onderdeel. Je gebruitkt daar witmetaal soldeer voor (Low Melt) welke speciaal voor witmetaal is.
Ik soldeer zelf met een 80 Watt soldeerstation, en de temperatuur stel ik in op ongeveer 120 graden. De tijd dat je de tip op de soldere plaats houdt bepaalt of het witmetaal smelt ja of nee, moet je proefondervindelijk zelf even vast stellen.
In het algemeen geldt de regel; hoe meer volume het onderdeel heeft, des te meer vermogen je soldeer-tip moet geven bij het solderen ivm afkoeling van het werkstuk.
Als ik Ome Cees ga solderen dan bak ik de wanden aan elkaar met ongeveer 120 graden en hou de tip dan langer op de verbinding . Zet ik een dakluchter van witmetaal op het witmetalen dak dan geldt er een kortere tijd voor het tot stand brengen van de verbinding.
De ervaring krijg je vanzelf en moet je zelf een beetje mee experimenteren.
Moeilijk is het zeker niet, lijmen lijkt me veel lastiger
grt
Edwin
Gelogd
Railsport: ''Die Rodachtalbahn'' in spoor Nul 1:43,5
Vliegsport: Heli-schaalvlieger met Align T-rex 500 ESP combo /
Trex600 ESP Flybarless Mikado 5.0 /Trex 700E Flybarless Mikado 5.0/
Hangar-9 Spitfire in aanbouw
TonM
Offline
Berichten: 2614
Re: BNLS-Werkspoor - ome keessie (omC)
«
Reactie #17 Gepost op:
05 January 2009, 19:23:48 »
Sven,
Ik heb zelf een paar Modelloco locs gebouwd van witmetaal en van een combinatie witmetaal / messing.
Ik ze gesoldeerd met de eerder genoemde lowmelt-soldeer (smeltpunt 70ºC) en verdund fosforzuur als vloeimiddel. Daarbij heb ik een soldeerstaion gebruikt van 50W, met de temperatuur op de laagste stand: 150ºC.
Zowel grote als kleine onderdelen heb ik met 50W / 150ºC gesoldeerd: soldeer oppikken aan de punt van de bout, vloeimiddel op het werkstuk en contact maken met de bout. Zodra het soldeer begint te vloeien, de bout langs de verbinding bewegen. Op deze manier heb ik nooit problemen gehad met smeltend witmetaal of andere rampen.
Ton
Gelogd
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.
Ivo tB
Offline
Berichten: 5581
Re: BNLS-Werkspoor - ome keessie (omC)
«
Reactie #18 Gepost op:
05 January 2009, 22:18:24 »
Michiel,
Jij wil foto's zien. Dat kan
Kun je dan ook de fout verklappen?
Ik heb overigens het andere dak dan jij gemaakt met de nieuwe uitvoering van de koelers.
Helemaal af is het natuurlijk nooit. De verlichting moet er nog in en ik mis eigenlijk nog een klein ringetje in de aandrijving. Daardoor maakt het een kant uit lopend een gierend geluid. De andere kant gaat vrijwel geluidloos. Hij loopt trouwens op maximum snelheid nog heel bescheiden.
De schroefkoppeling moet er ook nog op en boven de klasseaanduiding zijn er nog witte en rode bordjes roken en niet roken. Die heb ik nergens als transfer.
Een van de fronten:
En de kap eraf. Het interieur heeft geen diepte, want eronder ligt de motor.
Er is geen echte bevestiging voor het dak. De enige oplossing is vastmaken (lijmen?), maar het past zo perfect dat het er ook goed op blijft liggen, dus eigenlijk is er geen noodzaak tot vastmaken.
De rest is voor 100% gesoldeerd.
Benieuwd naar jouw eindresultaat.
mvg,
Ivo
Gelogd
mvg,
Ivo
*
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Offline
Berichten: 12515
Re: BNLS-Werkspoor - ome keessie (omC)
«
Reactie #19 Gepost op:
05 January 2009, 22:33:03 »
Jaren geleden heb ik deze in elkaar gelijmd. Je ziet het zit nog steeds in elkaar
Dit was het eerste model van DJH wat geleverd werd met vacuum getrokken ramen
SK
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Michiel
Offline
Berichten: 183
Mitropist
Re: BNLS-Werkspoor - ome keessie (omC)
«
Reactie #20 Gepost op:
05 January 2009, 23:46:24 »
Citaat van: Ivo tB op 05 January 2009, 22:18:24
Kun je dan ook de fout verklappen?
De fout ligt volgens mij in het feit dat er bij Modelloco met geen woord gerept wordt over die leiding die loopt van radiator naar radiator, die te zien is op oa deze afbeelding:
klik
Overigens moet ik zeggen dat beide Omekeessies er echt top uitzien! Als ik dat ook bereik ben ik meer dan tevreden!
Enneh, Sobat, wel even die laatste raamsponning vastlijmen he!;) (als je 'm nog terug kan vinden)
Leuk ook om te zien hoe je de sluitseinen hebt opengeboord Ivo! dat ga ik ook zo doen!
Gelogd
TonM
Offline
Berichten: 2614
Re: BNLS-Werkspoor - ome keessie (omC)
«
Reactie #21 Gepost op:
06 January 2009, 19:24:19 »
Michiel,
Ik heb het boek "NS-motorrijtuigen omBC en omC" van Martin van Oosterom er eens op nageslagen om te kijken of ik iets kon vinden over die leiding.
In de tekst kon ik zo gauw niets terugvinden. Op de (vele) foto's van deze serie valt mij wel op dat er foto's zijn van omC met de leiding duidelijk zichtbaar en foto's waarop die niet zichtbaar is. En het heeft niets te maken met de dakkoelers (verticale of horizontale lamellen), want veel foto's zijn van omC's zonder die leiding maar met horizontale lamellen.
Op basis van de datering van de foto's met en zonder leiding, lijkt het omslagpunt te liggen rond 1934 / 1935. Dan zou het samenhangen met de verbouwing in 1934 van benzinemotor naar dieselmotor. Oftewel: benzinemotor met hoge leiding, dieselmotor zonder hoge leiding.
Bij dezelfde verbouwing werd trouwens de verticaal geplaatste tyfoon aangebracht. Als mijn conclusie juist is, dan is de uitvoering van Modelloco (met verticale tyfoon, maar zonder hoge leiding) helemaal goed. En dan maakt het niet uit welke radiatoren je plaatst.
Ton
Gelogd
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.
Sven
Offline
Berichten: 8365
Eton Wick, UK
Re: BNLS-Werkspoor - ome keessie (omC)
«
Reactie #22 Gepost op:
06 January 2009, 19:48:35 »
Heren,
Bedankt voor de tips over het solderen. Genoteerd voor latere toepassing!
Gelogd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
Michiel
Offline
Berichten: 183
Mitropist
Re: BNLS-Werkspoor - ome keessie (omC)
«
Reactie #23 Gepost op:
10 May 2009, 23:09:43 »
Zo, dan maar een kleine update:
Bijna klaar, nu nog details monteren, klasse-afdelings-nummers, ruiten monteren en zorgen datie rijdt
Strak in de lak? Mwah, valt wel mee. Aan de andere kant: als ik m kaal haal komt-ie nooit meer af. Ben wel redelijk tevreden.
Wel moet ik de leiding op het dak nog even mooi vastlijmen, want dit is net niks. Ook een nieuwe, gladde laag zilver kan-ie wel gebruiken
Maar, af = bijna af. Rijden thuis wordtum niet, dus restrijden keertje bij een OHMB-dinges?
Groet,
Michiel
«
Laatst bewerkt op: 10 May 2009, 23:13:27 door Michiel
»
Gelogd
Dennis
Gast
Re: BNLS-Werkspoor - ome keessie (omC)
«
Reactie #24 Gepost op:
11 May 2009, 20:12:50 »
Ziet er goed uit hoor Michiel!
Ben gelukkig niet de enigste die af en toe ruzie met de spuit heeft
Maar een erg leuk model, wil er in de toekomst ook wel eentje bouwen denk
Grts,
Dennis (die zo maar even zijn C10 in de thinner laat badderen
)
Gelogd
Michiel
Offline
Berichten: 183
Mitropist
Re: BNLS-Werkspoor - ome keessie (omC)
«
Reactie #25 Gepost op:
11 May 2009, 20:53:29 »
Ha bedankt! Thinner, de oplossing tot alles!
Zonder gekheid: t was even rommelen, maar heb nu de smaak weer een beetje te pakken.
Wat ging er mis met je C10?
Gelogd
Michiel
Offline
Berichten: 183
Mitropist
Re: BNLS-Werkspoor - ome keessie (omC)
«
Reactie #26 Gepost op:
12 August 2009, 13:55:22 »
Stukkie verder, nu alleen nog handgrepen (rotklus) en kijken offie rijdt.
plaatje:
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - ome keessie (omC)