Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Vislijn
Vandaag om 22:44:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:33:59
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 22:20:54
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 22:19:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 22:18:52
Raadplaatje door Charles_
Vandaag om 22:17:16
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 22:16:25
Modelbaan Beltheim. door Frank 123
Vandaag om 22:13:45
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door reinderlf
Vandaag om 22:12:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 21:49:33
Wie (welk bedrijf) kan snijden én graveren in polystyreenplaten? door MOVisser
Vandaag om 21:37:54
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 21:30:30
Train-o-Matic Shine binnenverlichting. door ArjanB
Vandaag om 21:22:50
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door ES44C4
Vandaag om 20:59:36
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Silvolde
Vandaag om 19:43:08
NS Mat 35 Maple Leaf door Railpassie
Vandaag om 19:41:48
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Herb73
Vandaag om 19:30:58
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 18:57:16
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 18:51:42
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Met een sik
Vandaag om 17:36:57
Faller H0 baanplan (2.90 x 1.25m) stoomdepot met een onlogisch spoor door MichielB
Vandaag om 17:02:02
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Peter Kleton
Vandaag om 16:44:10
Fleischmann 7375 (BR103) onderdelen gevraagd door henkoia
Vandaag om 15:55:00
FS en de Frecciarossa Europea door Huup
Vandaag om 15:30:14
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 15:13:54
Dak van Fleischmann Vla Flip krom getrokken door grossraumwagen
Vandaag om 15:03:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Dave.......
Vandaag om 14:31:06
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:15:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:23:41
Mijn geweatherde modellen door Frank103
Vandaag om 12:39:25
  

Auteur Topic: Nederlands baanplan 8.14 x 6.60  (gelezen 2529 keer)

Danny V.

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
    • Zilverdam
Nederlands baanplan 8.14 x 6.60
« Gepost op: 20 February 2011, 19:27:14 »
Hallo,

Een tijd geleden ben ik bezig geweest om mijn baanplan te ontwerpen, ik heb toen een kopstation gemaakt. Bij nader inzien kom ik hier toch op terug omdat het beperkingen geeft met goederen vervoer. Zie het vorige topic:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,28317.0.html

Nu heb ik een doorgaan station gemaakt en een apart goederen gedeelte met 4 sporen (2 voor de containerterminal en 2 voor andere goederen treinen).


Ben benieuwd naar de opmerkingen, suggesties, etc.

Danny
Zilverdam, H0 modeltreinbaan naar Nederlands voorbeeld

Bezoek mijn projectpagina voor updates en foto's: https://www.zilverdam.nl

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8624
Re:Nederlands baanplan 8.14 x 6.60
« Reactie #1 Gepost op: 20 February 2011, 20:08:00 »
Hoeveel ruimte is er tussen de kruisende sporen linksonder?
Jeroen

Danny V.

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
    • Zilverdam
Re:Nederlands baanplan 8.14 x 6.60
« Reactie #2 Gepost op: 20 February 2011, 20:19:06 »
Ik dacht aan 8 cm, dat moet voldoende zijn toch? De ene bundel moet dan 4 cm zaken (rechter bundel), de andere bundel moet 4cm stijgen (linker bundel). Er is dan sprake van een stijgingspercentage van 4%, dat is toch wel redelijk?
« Laatst bewerkt op: 20 February 2011, 21:40:13 door Peter van der Leek. Reden: Het laatste bericht hoef je niet te quoten »
Zilverdam, H0 modeltreinbaan naar Nederlands voorbeeld

Bezoek mijn projectpagina voor updates en foto's: https://www.zilverdam.nl

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re:Nederlands baanplan 8.14 x 6.60
« Reactie #3 Gepost op: 20 February 2011, 20:23:19 »
Hoi

4% is toch vrij veel ik heb een baan thuis van 3.50 meter lang bij 1m10 diep en ik maak een helling van maximaal 2.5 tot 3%.

4% zou ik zeker niet doen omdat de loks eerder gaan slijten.

Mvg
Erik-Jan

Henk H

  • Gast
Re:Nederlands baanplan 8.14 x 6.60
« Reactie #4 Gepost op: 20 February 2011, 20:23:55 »
Hallo,

Het stijgingspercentage is aan de hoge kant, zelf hou ik 2,75% aan.
Bij een lange sleep gaat dit waarschijnlijk problemen geven.
Als ik jou was, zou ik proberen om het wat minder stijl te laten lopen.

Danny V.

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
    • Zilverdam
Re:Nederlands baanplan 8.14 x 6.60
« Reactie #5 Gepost op: 20 February 2011, 20:48:39 »
Bedankt, ik heb de linker bundel aangepast, hierdoor is er langer om te stijgen. Ik ga ook de andere hellingen nog eens kritisch bekijken.

Zilverdam, H0 modeltreinbaan naar Nederlands voorbeeld

Bezoek mijn projectpagina voor updates en foto's: https://www.zilverdam.nl

Thurbo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1081
  • Avatar pic: GTW 2/6 Thurbo (CH)
Re:Nederlands baanplan 8.14 x 6.60
« Reactie #6 Gepost op: 20 February 2011, 22:29:53 »
Je hebt een giga ruimte tot je beschikking, zelfs meer dan menige treinclub denk ik. Dan zou ik toch nog eens nadenken of dit het baanplan is wat je ook in je eentje kunt uitvoeren.
Kun je geen baanplan bedenken wat je in fases kunt bouwen ipv ineens alles.
Kijk ook eens kritisch of je overal wel bijkunt. Wanneer er bijvoorbeeld onderaan iets gebeurd van een ontsporing dan moet je, zoals de situatie nu is, armen hebben van dik 2 meter lang.
Je roept gewoon "Gogo Gadget armen" en dan maar hopen dat je rolschaatsen of laservingers niet geactiveerd worden.
Even zonder gein nu, ik denk gezien de ruimte dat er veel meer uit te halen valt dan wat je nu hebt getekend. Wanneer je zo´n groot project in je uppie wilt gaan ondernemen dan weet je dat het je jaren gaat kosten dan mag je voor de planning ook heel wat extra tijd uittrekken. Een goede voorbereiding is het halve werk.
Bovenaan de baan daar is het een relatief rustige sfeer 2 sporen door de polder die vanaf het station even later een soort van aquaduct in duiken. Opzich prima. Onderaan is het daarentegen een spagetti van sporen. Een beetje onrealistisch.
Arthur alias Thurbo
H0 2-rail # Roco Multimaus # s88XpressNetIF # S88SD16-N # IBM Pc # Raspberry Pi 2b # iTrain # GBM Boost + GBM16T OpenDCC BiDiB # D&H Programmer.

Danny V.

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
    • Zilverdam
Re:Nederlands baanplan 8.14 x 6.60
« Reactie #7 Gepost op: 27 February 2011, 00:12:52 »
Kijk ook eens kritisch of je overal wel bijkunt. Wanneer er bijvoorbeeld onderaan iets gebeurd van een ontsporing dan moet je, zoals de situatie nu is, armen hebben van dik 2 meter lang.
Je roept gewoon "Gogo Gadget armen" en dan maar hopen dat je rolschaatsen of laservingers niet geactiveerd worden.
Even zonder gein nu, ik denk gezien de ruimte dat er veel meer uit te halen valt dan wat je nu hebt getekend. Wanneer je zo´n groot project in je uppie wilt gaan ondernemen dan weet je dat het je jaren gaat kosten dan mag je voor de planning ook heel wat extra tijd uittrekken. Een goede voorbereiding is het halve werk.
Bovenaan de baan daar is het een relatief rustige sfeer 2 sporen door de polder die vanaf het station even later een soort van aquaduct in duiken. Opzich prima. Onderaan is het daarentegen een spagetti van sporen. Een beetje onrealistisch.

Bedankt voor de feedback! Ik denk door rechts onderin de ruimte niet te vullen met scenery, maar daar een mogelijkheid te maken om bij de treinen te kunnen al een groot deel van dat probleem tackelt.

Je geeft aan dat er meer in zit. Heb je suggesties?
Zilverdam, H0 modeltreinbaan naar Nederlands voorbeeld

Bezoek mijn projectpagina voor updates en foto's: https://www.zilverdam.nl

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1015
Re:Nederlands baanplan 8.14 x 6.60
« Reactie #8 Gepost op: 27 February 2011, 00:49:52 »
Even wat dingen die me opvielen:
Als je komend vanuit het station via A het rondlopen gedeelte inrijdt, kan je daar niet meer uitkomen zonder achteruit te rijden, tenzij je onder de baan nog een verbinding hebt naar het niet uitgewerkte deel bovenin bij de polder.
De wisselstraat onderin bij de uitgang van het station lijkt mij erg ingewikkeld en kan denk ik ook wel met wat minder wissels opgelost worden.
Bovendien bevindt die wisselstraat zich op het punt waar de helling begint. Dat zal in de praktijk de kans op ontsporingen nogal vergroten.
Zo te zien kan je met treinen van ongeveer 2 meter gaan rijden (ong. de perronlengte). In dat geval is een stijgingspercentage van max 2,5% het matje. Niets is vervelender dan dat je later moet ontdekken dat sommige loc's het niet gaan redden.
Overall ziet het baanplan er aantrekkelijk uit.

Gerrit