Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:06:36
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 14:03:10
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 13:54:29
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:47:21
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:46:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 13:29:50
booster vraag door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:24:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 13:20:55
Trix BR94 ontspoort door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 12:41:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door R1954
Vandaag om 12:41:36
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 12:25:59
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 12:01:42
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 11:49:58
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:46:25
Edelweisz in model door sncf231e
Vandaag om 11:45:55
Interieur ideeën voor gebouwen door Martin Domburg
Vandaag om 11:39:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 11:19:01
Hochdraußen van Mischa door MischaCT
Vandaag om 10:44:11
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 10:32:20
Tams app door Ronaldk
Vandaag om 10:27:33
Mobadaten.info uit de lucht door Hasenwald
Vandaag om 10:17:40
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door MOVisser
Vandaag om 09:40:57
Piko 1136 van AC naar DC door Automatic-rock
Vandaag om 09:40:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:33:17
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 09:23:13
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door NTeering
Vandaag om 09:21:42
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 09:15:30
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 09:14:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:58:56
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 08:15:45

Auteur Topic: Smd LED en lakdraad verwerken in de modelbouw  (gelezen 12503 keer)

arnaud-ns/htm

• Nederlands - 1:87 - digitaal - HTM trams - mcc car system - hulpverlening
  • Offline Offline
  • soms lopen men katten over de baan heen,,
Smd LED en lakdraad verwerken in de modelbouw
« Gepost op: 17 January 2011, 00:55:46 »
hoi mede forumers

ik heb hier al een aantal topics over door gelezen maar heb toch nog de nodige vragen

ik ben sinds een poosje bezig met smd leds de eerste die ik had waren de 0805 nog redelijk groot, voor een auto project heb ik op spoorh0 gezien dat ze voornamelijk 0603 gebruiken, deze besteld bij led-tuning.nl weerstanden besteld en bij  conrad oa lakdraad...

wat is volgen jullie de beste manier om smd leds en lakdraad te solderen ( zowel aanelkaar als lakdraad op weerstanden )

ik heb 2 soldeerbouten een weller sp15 l 15 watt
en de antex c15 15 watt + vervang stuk 107 ( zeer fijne punt )

ik weet niet  of als je een soldeer station moet hebben, zo ver ik lees hier en daar heeft de 1 het wel en de ander het niet.. maar wat is aan te raden ?

wat voor tin te gebruiken? ik heb standaard griffon electro tin en griffon print tin in huis. is dat voldoende of is er ene betere ?

het eerste  wat ik gesoldeerd had ging goed dat was de 0805.  nu met de 0603 heb ik een aantal schiet incidenten gehad met de led  en ook vallen en neit weer vinden.

wat is jou manier om smd te solderen ?
hoe haal je het lak van het draad? (met vlam had ik gelijk 1 a 1,5 cm gestript )
werk je met of zonder vergroot glas?
en wat zijn nu de leds die het meest gebruikt worden in de modeltrein / model auto wereld ?
wat is jullie methode van het wegschuiven van de smd led tegen te gaan?
weerstand? ik heb op http://faq.tweakers.net/cme/ledweerstand.html berekend naar 12 volt trein trafo's
en dit er uit gekregen

Led 0603   Weerstand
Warm wit     470 Ω
Wit             470 Ω
Rood            560Ω
Geel              560Ω
Geel – groen  560Ω
Groen       470 Ω
Blauw              470 Ω
Roze               470 Ω
Oranje           560Ω

klopt dit in de ogen van de ervaren gebruikers?

gr arnaud
« Laatst bewerkt op: 17 January 2011, 12:32:39 door Huub van Ginhoven. Reden: Titel van hoofdletters voorzien. »
Met vriendelijke groet,
Arnaud

H0 2-rail DCC & MCC.
trein - tram - hulpverlening.
iTrain V5 ultimate.

lid van:
MSV De Drijfstang - Nunspeet.
2 rail DCC + Car System MCC.

RP= 1

Henk Boshuyzen

• Offline Offline
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re:smd led en lakdraad verwerken in de modelbouw
« Reactie #1 Gepost op: 17 January 2011, 09:05:52 »
Ik begin niet meer aan solderen kleiner als PLCC2.
1206 laat ik compleet met aangesoldeerde lakdraad komen via Ebay.

Voor wat betreft de weerstanden: de waarde is afhankelijk van de smaak van de gebruiker.
Je gevonden waarden lijken goed maar zijn afhankelijk van het feit welke lichtsterkte te verkiezen is van de led.
Daarnaast speelt ook de gebruikte trafo een rol, bijna onbelast door het alleen voeden van LED's?
Of ook nog met andere zaken belast?

Voor het zelf aansolderen van draadjes zie deze linkl:
http://forum.miniatur-wunderland.de/elektronik-co--f13/smd-leds-loeten-gt-ein-kleines-how-to-mit-bildern-t8218.html

Groet,

Henk B
« Laatst bewerkt op: 17 January 2011, 09:10:00 door Henk Boshuyzen »

Huib

• Offline Offline
    • Avontuur in Miniatuur
« Reactie #2 Gepost op: 17 January 2011, 09:18:28 »
wat is volgen jullie de beste manier om smd leds en lakdraad te solderen ( zowel aanelkaar als lakdraad op weerstanden )

wat voor tin te gebruiken? ik heb standaard griffon electro tin en griffon print tin in huis. is dat voldoende of is er ene betere ?

wat is jou manier om smd te solderen ?

hoe haal je het lak van het draad? (met vlam had ik gelijk 1 a 1,5 cm gestript )

Led 0603   Weerstand
Warm wit     470 Ω
Wit             470 Ω
Rood            560Ω
Geel              560Ω
Geel – groen  560Ω
Groen       470 Ω
Blauw              470 Ω
Roze               470 Ω
Oranje           560Ω

Beste Arnoud,

Ik soldeer de SMD LEDs met een gewoon soldeerstation met een fijne punt. Gewone tin gaat prima. Eerst even de uiteinde van de LED en de draad vertinnen en daarna aan elkaar zetten. Kijk wel uit dat je LEDs niet te heet stookt. Het kan helpen om ze bij het solderen even vast te zetten met een stukje dubbelzijdig tape. De lak komt vanzelf van de draad als je hem vertint, dus daar hoef je verder niet bij na te denken.

De weerstanden zou ik zelf wat groter kiezen, anders branden de LEDs wel erg fel. Ik zou zelf zeggen: 1K bij 12 Volt en 1,5K bij 16 Volt.

Succes!

Huib
Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website: www.avontuurinminiatuur.com | vlog: www.prutsvlog.nl |
updates: https://www.instagram.com/huibmaaskant/

arnaud-ns/htm

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 17 January 2011, 16:30:55 »
beste henk & huib,

ik heb een trafo staan waar ik alleen de smd leds op doe ( daar zit nu een kantenklaar model op met smd gekocht op eurospoor 2010 en daar heb ik de rijknop om maar even zo tezeggen net iets open staan .

die link had ik vannacht ook gevonden  die houder lijkt mij ook wel handig :)  maar zie nog niet hoe ik dat zelf in elkaar bouw

dus het is eigenlijk spelen met de weerstand de lijst is wat ie zoiezo moet hebben om doorbranden te ver komen, althans zo kan je het ziet?

hoe zit het met de  + en - van de smd led? het maakt niet uit hoe die word aangesloten hij brand zo ie zo maar wat zijn de consequenties ?

@ iedereen  hoe zet je de led vast in een model?  secondelijm of de revel lijm of ??

gr arnaud

{EDIT}

hoe zit het nou met de maten  ik heb nu van 2 sites verschillende maten gevonden

SMD LED

SMD LED AFMEETING

Led baron
0402 1,0 mm x 0,5 mm x 0,5 mm
0603 0,9 mm x 1,6 mm x 0,4 mm
0605 1,6 mm x 1,5 mm x 0,8 mm
0805 2,1 mm x 1,3 mm x 0,8 mm
1206 3,0 mm x 1,5 mm x 1,0 mm

Wiki pedia
Rechthoekige passieve componenten (meestal weerstanden en condensatoren ):
•   01005 (0402 metrisch): 0,016 × 0,008 "(0,4 mm × 0,2 mm) Typisch vermogen voor weerstanden 1 / 32 watt
•   0201 (0603 metrisch): 0,024 × 0,012 "(0,6 mm × 0,3 mm) Typisch vermogen voor weerstanden 1 / 20 watt
•   0402 (1005 metrisch): 0,04 × 0,02 "(1,0 mm x 0,5 mm) Typisch vermogen voor weerstanden 1 / 16 watt
•   0603 (1608 metrisch): 0,063 × 0,031 "(1,6 mm x 0,8 mm) Typisch vermogen voor weerstanden 1 / 16 watt
•   0805 (2012 metrisch): 0.08 "x 0.05" (2,0 mm × 1,25 mm) Typisch vermogen voor weerstanden 1 / 10 of 1 / 8 watt
•   1206 (3216 metrisch): 0,126 × 0,063 "(3,2 mm × 1,6 mm) Typisch vermogen voor weerstanden 1 / 4 watt
•   1210 (3225 metrisch): 0,126 "x 0,1" (3,2 mm × 2,5 mm) Typisch vermogen voor weerstanden 1 / 2 watt
•   1808 (4516 metrisch): 0,177 × 0,063 "(4,5 mm × 1,6 mm)
•   1812 (4532 metrisch): 0,18 × 0,12 "(4,5 mm × 3,2 mm) Typisch vermogen voor weerstanden 1 / 2 watt
•   2010 (5025 metrisch): 0,2 "x 0,1" (5,0 mm × 2,5 mm) Typisch vermogen voor weerstanden 1 / 2 watt
•   2512 (6332 metrisch): 0,25 × 0,12 "(6,35 mm × 3,0 mm) Typisch vermogen voor weerstanden 1 watt

{/EDIT}
« Laatst bewerkt op: 17 January 2011, 16:47:29 door arnaudns »
Met vriendelijke groet,
Arnaud

H0 2-rail DCC & MCC.
iTrain V5 ultimate.

lid van:

RP= 1

Dennis ten Hove

• Modulebaan Bovenkerk - Aalsmeer
  • Offline Offline
  • zelf gemaakt: BDs stuurstand
Re:Smd LED en lakdraad verwerken in de modelbouw
« Reactie #4 Gepost op: 17 January 2011, 17:01:39 »
Arnaud,

Conrad heeft in zijn assortiment een LED-tester waarmee je de + en - kan zien. Bij een smd led maakt het wel degelijk uit wat de + en - is.
Een ledje kan je het beste vast zetten met secondelijm dat lijmt op de meeste materialen.
En wat betreft een soldeerbout of soldeerstation (heb even het topic doorgelezen) is het beste om met een soldeerstation te werken, liefst digitaal, die tot minimaal (ik dacht) 350 graden kan. Omdat je elektronica aan het solderen bent (printplaatjes en dergelijke) moet je soldeerbout gescheiden zijn van het stroomnet (bij een soldeerstation is dit het geval).

arnaud-ns/htm

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 17 January 2011, 17:19:44 »
Arnaud,

Conrad heeft in zijn assortiment een LED-tester

secondelijm

En wat betreft een soldeerbout of soldeerstation (heb even het topic doorgelezen) is het beste om met een soldeerstation te werken, liefst digitaal, die tot minimaal (ik dacht) 350 graden kan. Omdat je elektronica aan het solderen bent (printplaatjes en dergelijke) moet je soldeerbout gescheiden zijn van het stroomnet (bij een soldeerstation is dit het geval).

okeej ga ff bij conrad zoeken.

seconde lijm (Y)

en wat bedoel je met:
Citaat
moet je soldeerbout gescheiden zijn van het stroomnet
??

tja een soldeer station digitaal zit ik eigenlijk wel op te aarzen moet alleen even loeren eens in verdiepen welke een makkeliijk te vervangen punt heeft:)

gr arnaud

{EDIT}
over welke tester heb je het dan?

http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=174092

of

http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=181111
« Laatst bewerkt op: 17 January 2011, 17:23:03 door arnaudns »
Met vriendelijke groet,
Arnaud

H0 2-rail DCC & MCC.
iTrain V5 ultimate.

lid van:

RP= 1

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #6 Gepost op: 17 January 2011, 17:30:14 »
Conrad heeft in zijn assortiment een LED-tester waarmee je de + en - kan zien.
Maar ook SMD LEDs? het standaard kastje met iets van 7 verschillende stroomsterktes waar je een LED zo in kan prikken ken ik, maar voor SMD LEDs ken ik zoiets niet.
Omdat je elektronica aan het solderen bent (printplaatjes en dergelijke) moet je soldeerbout gescheiden zijn van het stroomnet (bij een soldeerstation is dit het geval).
Sorry, maar dat is onzin: ik heb jarenlang electronica gesoldeerd met een bout die niet door een trafo gevoed werd, en ik heb daar nooit problemen mee gehad, evenals honderden andere hobbyisten.

@ Arnaud: 1 tip wat betreft de punt van de bout: de bouten waar de punt met een schroefje tegen de zijkant gedrukt wordt geven op den duur slecht thermisch contact.

Ik heb een of ander made-in-china soldeerboutje met een fijne punt, maar ik soldeer ook wel eens met m'n dikke Weller (geen 0603 LEDs, maar 1206 weerstanden krijgen die bout wel eens  te verduren)

Wat betreft die LEDtesters: zonder lange pennetjes kun je een beetje normaal testen van 0603 LEDs wel vergeten. Op de achterzijde van de LEDs staat trouwens een symbooltje wat de kathode en anode aangeeft.

arnaud-ns/htm

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 17 January 2011, 18:02:51 »
monno  ik heb 2 types bouten 1 waar de stift er in valt en vast zit met een schroef (weller) en 1 waar je hem overheen schuift (antex)
en waar de punt van die groene pijl heen wijst is dan de + ?

en hoeveel maakt het uit als het verkeerd is aangesloten zo ver ik merk doen ze het altijd

kathode en anode, zeggen mij beide niks . heel lang geleden op school wel elektro gehad maar is ook al ene jaar of 8 niks mee gebeurd en toen snapte ik ook lang niet alles

gr arnaud
Met vriendelijke groet,
Arnaud

H0 2-rail DCC & MCC.
iTrain V5 ultimate.

lid van:

RP= 1

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #8 Gepost op: 17 January 2011, 18:45:36 »
Oh, dan heb je wat betreft de bouten niets te vrezen ;)

Wat betreft de LEDs: op mijn 0603 LEDs staat een soort T-symbool, waar ik steeds van vergeet wat dan precies de kathode of anode is, volgens mij, maar ik zou er dus naast kunnen zitten, is het zodanig dat als je van de middenpoot van de T naar de horizontale 'poot' van de T lijnen trekt je een driehoekje kan maken, waarvan de punt dan wijst naar de kathode: de anode is dan uiteraard de andere aansluiting.

Het maakt heeel veel uit hoe ze aangesloten worden: als je ze verkeerd om aansluit, zal de LED niet gaan branden (je hebt dus of heeel veel geluk gehad, of LEDs die het beide kanten op doen: voor dat laatste moet je ze vaak eerst even zonder weerstand teveel stroom voeren ;) )

Even simpel gezegd: als je een SMD LED op (bijvoorbeeld) een 9V batterijtje wil aansluiten, dan sluit je de weerstand tussen de plus van de batterij en de anode van de LED: de kathode gaat vervolgens naar de min van de batterij: als je de LED omdraait, zal die niet gaan branden.

arnaud-ns/htm

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 17 January 2011, 18:52:25 »
ik weet al waarom hij altijd ging branden ik teste het via de rails ( fleischmann twincenter) dus daar staat wissel stroom op ) net even op ene trafo gedaan en klopt brand dan niet ...

ik heb ze besteld bij led-tuning.nl;) misschien een ander merk led???

achteraf lochies maar nooit eerder bij nagedacht dat ik wissel stroom pakte

maakt het verder nog uit dan waar de weerstand op komt?  + of - pool ?  zover ik weet neit namelijk

arnaud
Met vriendelijke groet,
Arnaud

H0 2-rail DCC & MCC.
iTrain V5 ultimate.

lid van:

RP= 1

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #10 Gepost op: 17 January 2011, 18:56:10 »
Dat maakt inderdaad niet uit. Al zet je de weerstand tussen 2 in serie geschakelde LEDs in, het maakt de elektronen geen bal uit ;)

Er zijn nogal wat fabrikanten van LEDs, en die hebben inderdaad nog wel eens verschillende kenmerken voor de aansluitingen: op 1206 LEDs staat het vaak ook duidelijker aangegeven dan op een 0603 LED, maar goed, kwa beschikbare ruimte is dat ook niet zo heel gek.

Jos

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 17 January 2011, 19:46:32 »
Hallo Arnaud,

Solderen doe ik al jaren met een Antex C15 soldeerbout met hele smalle punt.

Bij het testen van LED's moet je wel uitkijken dat de spanning op de LED bij het 'verkeerd om aansluiten' niet te groot is aangezien bij veel LED's de "reverse voltage" niet hoger mag zijn dan ongeveer 5 volt.

Ik koop veel ongesorteerde LED's die ik enigzins op kleur wil sorteren en gebruik hiervoor als tester een wasknijper met twee kleine stukjes print opgelijmd en aangesloten op een regelbare voeding met de stroom ingesteld op max. 10 mA.

1 foto met een 0603 led en de andere is met een PLCC2 led.

Met vriendelijke groet,

Jos
MRDirect, Koploper, EDITS-booster, zelfbouw wissel/sein/servo decoders en S88's, 80% NS

arnaud-ns/htm

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 17 January 2011, 20:35:31 »
@ jos dat is wel wat om te testen maarja ik koop eigenlijk alleen nieuw en gesorteerd:)
 maar ik ben gewoon niet slim geweest het  ging meer over + / - situatie :P maar dat maakt niks uit  hij doet het of  doet het niet

@menno

okeej was er even bang voor geworden
Met vriendelijke groet,
Arnaud

H0 2-rail DCC & MCC.
iTrain V5 ultimate.

lid van:

RP= 1