Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 23:05:15
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Chiel
Vandaag om 23:02:54
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 22:52:03
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door MOVisser
Vandaag om 22:42:05
PPM kranen van Strukton door edwin1974
Vandaag om 22:32:16
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Ronald A.
Vandaag om 22:30:31
Hulp gezocht omgeving Drachten door Reinout van Rees
Vandaag om 21:57:13
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 21:32:56
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 21:30:55
PB Models, ICR-rijtuigen door Mcn1986
Vandaag om 21:11:57
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
Vandaag om 20:52:52
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Jeroen Water
Vandaag om 20:51:24
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 20:46:52
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 20:40:23
Schroefkoppeling voor H0. door Scratchbuilt
Vandaag om 19:58:28
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 19:51:55
Vollmer ringloods deuren door Freddy
Vandaag om 19:51:38
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door saskia
Vandaag om 19:49:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:44:15
Arnold N 2543 rookgenerator door Gabriël Bergsma
Vandaag om 19:30:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door RobbertJan
Vandaag om 19:30:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
Vandaag om 19:26:55
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door n-driver
Vandaag om 19:25:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:10:14
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door RikM
Vandaag om 18:42:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Silvolde
Vandaag om 17:25:10
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Michiel2
Vandaag om 16:50:22
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 16:32:24
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:04:01
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 14:50:42

Auteur Topic: Instellen startsnelheid gedigitaliseerde Fleischmann BR103  (gelezen 3429 keer)

knar46

• Offline Offline
Instellen startsnelheid gedigitaliseerde Fleischmann BR103
« Gepost op: 05 November 2010, 20:22:06 »
Ik heb reeds verschillende oude Fleischmann Elocs (1000 en 1200) gedigitaliseerd en het instellen van de optrekvertraging in CV3 levert bij deze Elocs het gewenste resultaat op. Onlangs heb ik de Fleischmann BR103 gedigitaliseerd en met dezelfde decoder (Lenz silver 10331-01) uitgerust maar het lukt mij niet, zelfs niet met de (maximum)waarde 255 in CV3, om deze Eloc langzaam te laten optrekken.
Heeft iemand dezelfde ervaring?
Is dit op te lossen?
Instellen van bijv. een maximumsnelheid in CV5 lukt weer wel.

Met dank bij voorbaat voor suggesties.

Knar46  
« Laatst bewerkt op: 05 November 2010, 20:37:46 door Huub van Ginhoven. Reden: Titel van hoofdletter voorzien. »

GW

• Offline Offline
Re:Instellen startsnelheid gedigitaliseerde Fleischmann BR103
« Reactie #1 Gepost op: 05 November 2010, 20:41:43 »
Hey Knar,

In het boekje las ik:

"6.2 Motorsteuerung
Der Decoder verfügt über eine Regelung mit hochfrequenter Ansteuerung (23kHz). Zur Anpassung an das jeweilige Lokmodell können einfach 6 verschiedene Motortypen in CV50 ausgewählt werden. Zusätzlich ist es möglich, bei Auswahl der Motortypen 4 und 5 ein Feintuning über die CV113 und CV114 vorzunehmen. Selbstverständlich kann sowohl die hochfrequente Ansteuerung als auch die Regelung abgeschaltet werden. Weiterhin steht die CV9 zur Anpassung der Wiederholrate zur Verfügung
."

Heb je al naar het motor-tpe gekeken?

Gerard
« Laatst bewerkt op: 05 November 2010, 20:43:15 door Gerard Wassink »

knar46

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 05 November 2010, 21:59:54 »
Gerard,
dank voor je antwoord. Er bestaat een draadje getiteld "programmeren motortype Lenz Silver" en daaruit blijkt dat eigenlijk niemand weet wat nu met "motortype" wordt bedoeld.
Als ik de toelichting bij de Lenzdecoder lees (er wordt naar hoofdstuk 7 in het draadje verwezen) dan gaat het in CV50 om cruise control: de snelheid constant houden onder verschillende omstandigheden.
Daarbij moet je maar via de "trial and error" methode in bit 1 t/m 4 (telling Lenz) uitproberen welk motortype (0-5) het beste is.
Geen oplossing voor mijn probleem lijkt mij.

Knar46

GW

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 05 November 2010, 22:46:18 »
Dag Knar,

Ik snap wat je bedoelt. Ik dacht dat het wellicht met een verschil in motoren te maken zou kunnen hebben. Fleischmann motoren (en zeker de wat oudere) ben ik wel vaker in probleem draadjes tegengekomen, vandaar.

Wellicht ten overvloede, maar heb je de decoder al een keer gereset?

Hoe weet je zeker dat je programmeeropdracht voor CV3 in de decoder is aangekomen? (m.a.w. kun je hem weer uitlezen?)

Gerard

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 05 November 2010, 23:27:26 »
met de (maximum)waarde 255 in CV3,

Het geven van de maximumwaarde 255 aan een CV staat meestal gelijk aan het invoeren van 0 (nul) of 1 (één), dus dat helpt zeker niet.
En wat is een 1000 van Fleischmann?
En welke motoren praat je over, zijn die wel hetzelfde?
En er lijkt me toch wel verschil tussen een "" oude 1000 (?) en 1200 " en een nieuwere BR103, dus uitgaan van hetzelfde gedrag lijkt me niet slim.
Pas ook CV2 eens aan, dat bepaalt de hoogte van de eerste spanning in snelheidsstap 1. Waarschijnlijk moet je daarvoor ook nog een andere instelling veranderen (zie handleiding).
En ik weet niet (niet bij de hand) of de Silver ook op andere frequenties te zetten is. Ook een mogelijkheid om tot beter rijgedrag te komen.
En als laatste: reset je centrale eens. Als daar nog oude waardes ergens verborgen staan, kunnen die nog een hoop verstoren.
En zoals hierboven al opgemerkt: wordt de decoder ook werkelijk geprogrammeerd ?

Maarten.

henk

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 05 November 2010, 23:58:40 »
Wat staat er in CV59?
In dat CV wordt geregeld via welke functietoets de optrek- en afremvertraging volledig wordt uitgezet.
Je kan ook even f4 proberen, want ik dacht dat de vertraging standaard via f4 wordt aan- en uitgezet. Misschien staat de boel gewoon uit.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

GW

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 06 November 2010, 09:17:06 »
En als tip van mij: ik hoor goede verhalen over Lenz decoders, maar een loc netjes laten lopen met zo'n ding is mij tot op heden niet gelukt. Ik rij voornamelijk Roco en Fleischmann en een enkele Kato.

Bij mij geen Lenz decoders meer. Alleen ESU Lokpilot v3 of ESU Loksound v3, of, in het geval van rangeer loc's die lekker langzaam moeten kunnen, gebruikte ik ook wel Zimo, maar ESU haalt de mogelijkheden van Zimo al heel aardig in...

Ik weet het, het helpt je op dit moment geen stap verder, maar wellicht voor de toekomst?

Gerard

henk

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 06 November 2010, 09:55:29 »
Maar, heeft de ESU wel de mogelijkheid om de optrek- en afremvertraging in één klap uit te zetten Gerard?
Nou heb ik ook werkelijk geen idee waar dat handig voor zou zijn.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

GW

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 06 November 2010, 10:07:20 »
Hoi Henk,

Jazeker kan de ESU dat. Het is via function mapping te schakelen ("beschleunigung an / aus"), bij ons ook wel rangeergang genoemd. Daar zit gelijk ook de reden hiervoor. Als je op de hand rijdt dan wil je graag dat je loc wat preciezer doet wat je'm vertelt.

Gerard

Rob Bogers

• Offline Offline
    • Mijn modelbouwhobby
« Reactie #9 Gepost op: 06 November 2010, 10:29:51 »
Ik heb hetzelfde probleem gehad met een oude BR103 van Fleischmann. Ook hier had ik aanvankelijk een Lenz Silver in zitten. Van alles geprobeerd op mijn Twin maar niets werkte. Uiteindelijk de Lenz decoder er uit gehaald en vervangen door een ESU lokpilot versie 3 en perfect. Het oude dingetje loopt zels zo langzaam dat je goed moet kijken om te zien dat hij loopt/rijdt. Vanaf dat moment alles Lenz decoders die ik nog had, eruit!
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

knar46

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 07 November 2010, 22:08:06 »
Dank voor de reacties. De 1000 is uiteraard van Roco en niet van Fleischmann. De vraag wat een goede decoder is, daar zijn al vele draadjes aan gewijd. De silver decoder van Lenz voldoet mij prima. Jammer is dat de standaardwaarden in de CV's in de loop van de tijd zijn gewijzigd zodat je, zeker bij mapping, moet weten welke decoder er in de loc zit en het juiste decoderboekje er bij moet hebben om de juiste waarden in te zetten.  Met mijn regelaar van Lenz LH90 kan ik alle waarden in de CV's ingeven en uitlezen. De vertraging is ingeschakeld d.w.z niet uitgeschakeld middels CV 59.
Ik ben wat gaan experimenteren en met een waarde 1 in CV 4 (remvertraging, standaardwaarde 5) en een waarde 20 in CV 3 (startvertraging, standaardwaarde 6) trekt de BR103 nu op met een door mij verlangde snelheid.

knar46 

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 08 November 2010, 17:05:49 »
[knip][ ("beschleunigung an / aus"), bij ons ook wel rangeergang genoemd. [/knap]

Let met deze term wel op! Er is ook nog zoiets als rangeersnelheid of rangeerstand, door de Duitsers Rangiergang genoemd (en in het Engels shunting speed of shunting mode). Dit is niet de optrek- en afremvertraging uit maar de max snelheid halveren.

Overigens, wat een vervelende handleiding heeft die Lenz! Waarom konden ze er niet gewoon een complete tabel in doen met alle cv's en functies zoals ESU of Zimo doen... Nu echt een grote hokus spokus wat welke cv nu exact doet.

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

knar46

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 08 November 2010, 17:53:26 »
Timo,

Gert van Voorst heeft op zijn side       http://www.gertvanvoorst.nl/
onder trein besturingssystemen/DCC locdecoders een beschrijving gegeven van de Lenz decoders die hij gebruikt. De laatste versie 10331-01 van Lenz silver staat er echter (nog) niet bij.

Knar46

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 08 November 2010, 20:39:45 »
De onduidelijkheid, er is zoals ik nu zie verschil tussen silver en silver+, leuk klein onoverzichtelijk aangepast zeg. De handleiding is er iig wel beter op geworden. Toch weer duidelijk geworden dat het erg belangrijk is de handleiding te bewaren en op te schrijven welke decoder in welke loc zit.

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox