Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
booster vraag door 1200blauw
Vandaag om 12:42:01
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Gerard
Vandaag om 12:38:26
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door ES44C4
Vandaag om 12:20:47
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 12:14:01
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 12:11:32
Met welke tang knip je verenstaal? door hervé
Vandaag om 11:56:55
De fabriek - Spoor 0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:52:05
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
Wat was jullie allereerste loc? door puntenglijder
Vandaag om 10:43:11
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 10:41:52
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door Hans Reints
Vandaag om 10:30:51
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 10:25:34
Modelbaan Beltheim. door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:25:33
Grootspoor in Frankrijk door Wouter W
Vandaag om 10:09:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 09:01:55
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 08:22:44
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 08:02:11
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Göhrener Viaduct door MOVisser
06 August 2025, 22:53:48
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
06 August 2025, 21:06:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
06 August 2025, 19:21:26
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
06 August 2025, 15:33:50
  

Auteur Topic: testen 63410  (gelezen 1596 keer)

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 551
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
testen 63410
« Gepost op: 31 October 2010, 02:44:34 »
Goedenacht allemaal (maar we hebben nog een uurtje extra ;) )

Ik heb vier vragen, maar allereerst zal ik uiteenzetten wat mijn installatatie is:
Een Uhlenbrock basic, een power 4 booster, bezetmelders UH63320 (tweerail) en schakelmodules 63410

Vraag 1
Ik heb dit weekend de wissels fysiek aangesloten op de Schaltmodul 63410 van Uhlenbrock. Om te controleren of alle wissels functioneerden heb ik met een gelijkstroomtrafo getest of alle wissels functioneerderen door één draad op de 15V = te houden en de andere op de diverse uitgangen. De eerste paar wissels werken perfect, maar dan komt er helemaal niets meer, of alleen maar gebrom doordat de spoel heen en weer knalt. Ik maak gebruik van oude wissels van Roco voor het rangeerterrein en Fleischmann Profi voor de hoofdbanen en station. Deze hebben volgens mij eindafschakeling. Het fenomeen doet zich voor bij beide modules. Met name bij de wissels waarvan ik de zwarte draad heb gecombineerd naar één draad. In het analoge tijdperk was dit nooit een probleem.  De aansluiting heb ik conform de gebruiksaanwijzig gedaan, dus de richtingdraden op de uitgangen en de zwarte naar de 15V +. Of werken de schakelmodules pas goed als ze geprogrammeerd zijn?

Vraag 2
Moet je elke module afzonderlijk programmeren, d.w.z. geïsoleerd van de andere, omdat ze uit het doosje adress 65535 hebben?

Vraag 3
Moet elke afzonderlijke bezetmelder opvolgende sectie/bloknummers krijgen? Het is namelijk handiger om de hele baan te scheiden in noord-zuid dan linker spoor of rechter spoor.

Vraag 4 (eigenlijk een overweging)
Ik twijfel of ik gebruik zal maken van Koploper of Rocrail (met signaalmodules van Dinamo om NS na te bootsen) of dat ik het geheel aanstuur met de IB switch en de seinen aanstuur met bistabiele relais en de stopsecties aanstuur met ADCC. Aangezien ik geheel tot mijn eigen verbazing de hippel heb kunnen digitaliseren zoals Huib Maaskant dat deed (maar dan met rood! zwaailicht :-) ), moet de laatste optie ook wel lukken. Het lijkt me dat je in het laatste geval meer zelf kunt aansturen met rangeren e.d. Bovendien heb ik veel kopsporen en dat lijkt me voor een volledig geautomatiseerde baan een beetje teveel van het goede.

Ik heb gekeken of mijn vragen voor kwamen in de reeds bestaande topics, maar dat is haast ondoenlijk om dat te vinden.

Hartelijke groet,
Joop







Hartelijke groet,
Joop ter Laak