Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door René 4312
Vandaag om 23:25:13
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
Vandaag om 23:18:52
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 23:03:58
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door René 4312
Vandaag om 23:03:33
Raadplaatje door Huup
Vandaag om 22:39:08
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
Vandaag om 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
Vandaag om 21:59:52
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 21:17:39
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
Vandaag om 20:44:16
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
Vandaag om 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
Vandaag om 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 20:05:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door 741230
Vandaag om 20:04:49
NS 1700 transfers door Rick
Vandaag om 19:51:29
Overstap naar HTM door GerardvV
Vandaag om 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
Vandaag om 18:59:34
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
Vandaag om 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:18:39
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
Vandaag om 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
Vandaag om 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 17:06:02
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06

Auteur Topic: Raalte anno 1935  (gelezen 4330 keer)

Hannes

• Offline Offline
Raalte anno 1935
« Gepost op: 28 July 2009, 22:27:36 »
Het werd eens tijd om wat van mijn bouwkunsten te laten zien, bij deze.

De inleiding:
Lang geleden stond er eens een stuk in de krant over de Lokaalspoorlijn Deventer-Ommen, de OLDO (Overijsselse Lokaalspoorwegmaatschappij Deventer-Ommen ). Iemand was opzoek gegaan naar restanten van deze lijn in het landschap, maar hij had er weinig van terug kunnen vinden. Raalte waar ik woon lag aan deze lijn en daarom was ik direct gefascineerd.

Enkele jaren later verscheen een boek van Wiebe van der Velde over deze spoorlijn. Dit boek heb ik toen direct gekocht. Veel meer was ik nooit over deze lijn te komen te weten en dit boek was dan ook voor mij een soort bijbel.

De lijn kruiste in Raalte de spoorlijn Zwolle-Almelo en daarom had Raalte een “uitgebreid” emplacement. Dit leek mij interessant om na te bouwen, aangezien het dicht bij huis ligt, maar ook uitgebreide rij-mogelijkheden opleverde. Echter ik spoorde in H0 en dit leverde direct een ruimte probleem op. Ik had 14 strekkende meter nodig, en dat had ik natuurlijk niet. Proberen in Schaal N, leverde wel een goed resultaat, echter was ik nogal huiverig voor deze schaal. Een zoektocht op Internet naar de voor en nadelen, deed de wijzer door slaan naar de goede kant. De speurtocht naar restanten van de lijn kon verder gaan.

Tijdens de zoektocht naar meer foto’s kwam ik het Utrechts Archief tegen waar ook bouwtekeningen moesten zijn van alle gebouwen. Op een dag in de vakantie de stoute schoenen aan getrokken en naar Utrecht gegaan. Een echte aanrader. Een suffe bibliotheek, maar wat een schat aan informatie!!. Tekeningen gekopieerd en tevreden huiswaarts gekeerd.

Het bouwen kon beginnen.

Het railplan:
Ondanks de grotere ruimte die ik kreeg toen ik op mezelf ging wonen, moest het railplan nog steeds ingekort worden. Ik heb het plan op schaal laten plotten wat een tekening van 5 meter opleverde.  Vervolgens veel overtrek papier aan elkaar geplakt en overtrekken en inkorten tot ik een werkbaar plan had. De lengte van mocht 4,2 meter bedragen, zodat ik ook nog ruimte had voor 2 spiralen.

Ik had besloten om de baan in modules te bouwen zodat ik bij een eventueel verhuizen, mijn levenswerk niet hoefde af te breken. Dit leverde 2 modules van 90 cm en 2 van 120 cm op, elk 80 cm diep.

een overview van de bakken

De modules:
Deze zijn gebouwd van multiplex met een toplaag van 4cm dik roofmate. Hieruit kon ik het landschap snijden. De rails komt van peco en de baan wordt bestuurd met koploper. Onder de baan heb ik bezetmelders van Huib Maaskant, wisselaandrijving van Conrad en de M-DEC-DC decoder van LDT.

De rails lag eerst rechtstreeks op de roofmate platen, maar door de dikte hiervan was het omzetten van de 2 engelse wissels die in het plan zitten onmogelijk.

grotere gaten voor de wisselaandrijving

Voor een verhoogde bedrijfszekerheid heb ik nog geprobeerd om met een stuk van een elektrabuis een gat te maken, waar de veer van de wisselaandrijving door heen kon, zonder dat deze iets raakte. Het mocht niet baten. Besloten om onder de rails dan maar multiplex te maken en alleen het landschap uit roofmate te maken. Alles afbreken en opnieuw leggen dus, wat veel makkelijker klinkt dan het echt was.

De elektrische overgangen tussen de bakken heb ik gemaakt met behulp van oude printer kabels, zodat de bakken nog van elkaar af kunnen.

de stekkerverbinding

de onderzijde van de bakken

Om een wirwar van draden te voorkomen heb ik iedere draad genummerd en netjes weg gewerkt. Dit betekent wel extra werk, maar zo voorkom je horror verhalen als iets stuk gaat en je niet meer weet wat waar aan hoort.

Een begrijpelijke spaghetti met nummering

Het volgende stadium betrof het uitvrezen van het landschap. Dit heb ik gedaan met een dremel en een stofzuiger. Het was wel moeilijk om hoogtes en dieptes in te schatten, ook al had ik een dwarsdoorsnede van het station van enkele punten. Beetje bij beetje uitvrezen en kijken of het logisch is. Helaas is het emplacement helemaal op de kop gegaan en 45 en zijn er bergen met aarde verschoven. De situatie nu gaf vaak geen opheldering,

dremel, onmisbaar, of was de stofzuiger onmisbaar?

Dit levert echt heel veel stof op. Ik had reeds geprobeerd om gewoon de stukken weg te snijden, maar het spul wordt statisch en dan heb je het echt overal zitten. En daarnaast wordt het door het vrezen veel netter. Wel veel werk.

Eerst volgende is nu de houten rand tussen de bakken gelijk maken. Dit wilde ik ook eerst met de dremel doen, maar door de hitte krimpt de roofmate.

Owww. te heet geweest

Dit had ik eigenlijk eerst moeten doen voordat de platen erin gelijmd werden, maar dit was te moeilijk om in te schatten. Nu dus maar heel voorzichtig zagen, zodat beide randen gelijk worden.

Hieronder nog een overview:

de linkerzijde

de rechterzijde met haven

De houten plaat die achterlangs loopt is tijdelijk. Op termijn moeten er 2 klimspiralen komen die de rails onderlangs naar de andere kant brengen via 1 of meerdere schaduwstation.

De foto's zijn niet allemaal even goed, wat door de lichtval komt en het hoeveelheid blauw op de foto. Volgende stap is dan ook eerst goede verlichting aanleggen.

Materiaal:
tja, dit is in schaal N voor een nederlandse stoomrijder natuurlijk niet te doen. De ultieme compromis of eigenlijk van tafel vegen. nagenoeg onmogelijk. Ik heb dit dus ook niet geprobeerd. Loks van de KPEV en K Bay Sts B vind ik heel erg mooi. Omdat er 2 lijnen over het station gaan die elkaar ook nog eens kruisen heb ik gekozen om deze 2 maatschappijen naast elkaar te laten rijden. Een van Zwolle naar Almelo en een van Deventer naar Ommen. Realistisch is het niet. Maar voor mij een goede oplossing.

En tja, je moet natuurlijk doen wat je zelf het mooiste vind.  ;D ;D
Zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes

• Offline Offline
Re:Raalte anno 1935
« Reactie #1 Gepost op: 23 August 2009, 20:24:48 »
Vandaag eerst 2 van de 4 bakken in de grondverf gezet en net afgelakt met zwarte verf. Zo ver alles nog goed, tot ik de kwast onder de kraan wilde schoonspoelen. Hmmm dit voelt wel heel erg vettig aan. Okay, hele hand gitzwart en t wil er niet af.

Nee hè, t zal toch niet. Ja hoor aflak op terpetine basis en eronder grondverf op waterbasis.

Dat zal wel weer schuren worden.  :'( :'( :'( en ik had nog wel zo goed opgelet dat ik grondverf op waterbasis kocht, omdat anders het piepschuim gaat smelten. niet op de pot met aflak gekeken die ik al een halfjaar in huis heb.  :'( :'( :'(

Kan wel janken.
Zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Gerard110

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 23 August 2009, 23:22:59 »
dat is zuur... maar verder ziet alles er wel veelbelovend uit  ;)

Hannes

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 07 February 2011, 12:22:21 »
Ja de kogel is door de kerk. Raalte wordt afgebroken, geen plezier meer aan. Dat laatste wordt vooral veroorzaakt doordat er veelsteveel geautomatiseerd is. Een nieuwe baan wordt ontworpen en dat zal volledig handmatig gestuurd worden.

Nu heb ik echter de volgende vraag: Kan ik de conrad wisselmotoren ook aansturen met de fleischmann wisselschakelaar 6900. Ik weet dat dit een duur systeem is, maar vindt het wel mooi.

Ik heb het idee dat zo'n schakelaar ook echt alleen een schakelaar is zonder verdere componenten dus dat het wel moet lukken, maar heb graag een bevestiging.

Alvast bedankt.

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #4 Gepost op: 07 February 2011, 12:27:27 »
Hallo,

Dat moet geen probleem zijn. De Conrads hebben een eindafschakeling. Ik ben benieuwd naar je nieuwe plannen.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #5 Gepost op: 08 February 2011, 14:07:43 »
Raalte 1935, mm mag ik een suggestie   doen  ;D ? 'T is wel halfnul, maar je kunt dan makkelijker het echte Raalte uit 1935 laten zien.
En je hoeft geen max rijlengte te bouwen, én je hoeft geen doos vol materieel te bouwen, er komt vanzelf iets langshobbelen.
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.