Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Bob R.
Vandaag
om 14:52:46
Ronald doet de Fork Challenge!
door
hervé
Vandaag
om 14:48:40
Raadplaatje
door
HIJ
Vandaag
om 14:35:17
Fleischmann Anna ombouw.
door
puntenglijder
Vandaag
om 14:18:52
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
nighttrain1
Vandaag
om 14:06:04
Spoor op industrieterrein Lage Weide
door
R1954
Vandaag
om 13:34:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
puntenglijder
Vandaag
om 13:24:31
Sfeer op je modelbaan
door
Hans Reints
Vandaag
om 13:22:42
Museumdepot Beekbergen in H0
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 13:19:59
trein of metro naar Hoek van Holland
door
R1954
Vandaag
om 13:17:00
US diorama in H0
door
Frank 123
Vandaag
om 12:44:13
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht
door
MikeMike
Vandaag
om 11:55:27
Acherntal H0. (TP III/TP IV)
door
Joz
Vandaag
om 11:16:39
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok
door
AlbertG
Vandaag
om 10:25:46
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen
door
Wil uit ZO drenthe
Vandaag
om 10:24:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 10:23:04
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 10:03:48
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Keska
Vandaag
om 08:52:06
Line-up foto's van modellen
door
1200blauw
Vandaag
om 07:43:35
Pimpen Rivarossi DD-AR
door
StefanNL_Plays
Vandaag
om 05:54:25
Artikelen "Het matblad"
door
ES44C4
Vandaag
om 00:27:57
Wereldhavendag 2025 Rotterdam
door
Keska
31 July 2025, 22:00:00
Nieuw Vlieringen
door
Wil uit ZO drenthe
31 July 2025, 21:45:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
puntenglijder
31 July 2025, 21:00:16
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
FritsT
31 July 2025, 20:54:32
Alt-Wutachtalbahn 2025
door
Eric v C
31 July 2025, 20:52:41
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht
door
Overet
31 July 2025, 20:43:51
artikel nummers kloppen niet met spurweite n-spur
door
Rick
31 July 2025, 20:35:07
Mooi weer om buiten te spelen
door
Vroeger
31 July 2025, 20:15:18
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen!
door
Sascha [St. 3rail]
31 July 2025, 19:23:30
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Marklin analoog en digitaal combineren
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Marklin analoog en digitaal combineren (gelezen 4721 keer)
marklinlover
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 1
Marklin analoog en digitaal combineren
«
Gepost op:
27 September 2010, 16:06:43 »
Hallo allemaal,
Mag ik jullie eerst en vooral feliciteren met dit forum. Het heeft mij al veel geholpen bij de aanmaak van mijn baan.
Even ter verduidelijking: Ik rij momenteel analoog met Marklin wisselstroom (AC) op K-rails. Ik ben bezig met de opbouw van mijn baan. Ik heb vier verschillende rijstroom-circuits die met verschillende trafo's van Marklin geregeld worden. (2 maal hoofdspoor, 1 schaduwstation met keerlus en 1 rangeergedeelte). De hoofdsporen worden aan mijn station geregeld met de trafo 6600 (digitaal avant la lettre (jaren 80), optrek, afremmen en wachttijd wordt geregeld door schakelrails). Nu zou ik mijn bergspoor willen digitaal maken. Ik had gedacht aan de aanschaf van een mobile station en na verloop van tijd twee of drie digitale treinen (liefst MFX) om mijn bergen op en af te rijden. Om de treinen van mijn bergspoor naar mijn schaduwstation te laten rijden moet ik de (analoge) hoofdsporen passeren.
Nu komen de vragen:
Kunnen analoge loks nog rijden op het digitale stuk (evt. wanneer ik het MS afkoppel en een analoge trafo aankoppel dmv een schakelaar)
Gaan die digitale loks met mfx kunnen rijden op mijn analoge gedeeltes? (Waarschijnlijk zonder functies) Heb eens ergens gelezen dat de decoders in de locs niet tegen de pulsen van de trafo 6600 kunne.
Moet mijn digitale gedeelte volledig gescheiden zijn van mijn analoge gedeelte (genoeg met stroomonderbrekers of moet de massa ook gescheiden zijn)
Heb ik een extra trafo nodig om mijn MS te gebruiken? Heb ik nog een speciale booster nodig?
Kan ik de overige analoge gedeeltes later nog digitaliseren met een tweede MS of Central Station?
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ik heb reeds lang gezocht op het www en dit forum maar vind geen antwoord op mijn specifieke vragen.
Met vriendelijke groeten,
F.
Gelogd
Wim55
Offline
Berichten: 70
Re:Marklin analoog en digitaal combineren
«
Reactie #1 Gepost op:
27 September 2010, 17:05:20 »
Hallo F.
Heb je wel eens van het 3railforum gehoord?
Daar kunnen ze je vast beter helpen...
Gelogd
Ronaldk
Offline
Berichten: 8813
Re:Marklin analoog en digitaal combineren
«
Reactie #2 Gepost op:
27 September 2010, 18:09:10 »
Hoi!
Dat kan! alleen dan moet je misschien even wat sprongen gaan uithalen... Je kan met schakelaars (wat je voorstelt...) gaan werken en dan per stuk bepalen wat er op komt te staan, dus analoog / digitaal... Dat is niet echt alles....
Je moet zowiezo het digitale gedeelte compleet scheiden (Ook met massa) van het analoge gedeelte. Daar voorkom je al heelveel ellende mee... Analoge loks rijden niet op digitale spanning... daar kunnen ze niet goed tegen. Digitale loks hebben meestal wel decoders (ligt aan de decoder) die goed kunnen omgaan met analoge spanning.... Alleen of MFX-decoders goed kunnen omgaan met de 6600 weet ik niet zo... kan ik je niet vertellen misschien andere mensen op dit forum wel....
Later kan je natuurlijk de rest van je baan gewoon digitaliseren met je huidige MS.... alleen je moet opletten of de capaciteit van je MS niet te klein is. Deze is maar 1.9 of 1.6 ampère, dat is genoeg voor 3 a 4 treinen, ligt een beetje aan verlichting e.d. Dus ga je met meer rijden dan moet je een extra versterker (booster) kopen.
Groeten Ronald.
Gelogd
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen:
Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
!
Anne W
Gast
Re:Marklin analoog en digitaal combineren
«
Reactie #3 Gepost op:
27 September 2010, 21:52:09 »
Beste F.
Ik denk dat je het hele gedeelte waar hoofdspoor en bergspoor één stuk spoorweg vormen, geheel moet isoleren en dat stuk achter een dubbelpolige (middenleider en railstaven) moet zetten met de keuze "digitaal/analoog".
Het MS kent geen booster mogelijkheden, ik zou op de "gebruikte" markt gaan zoeken naar een CS1R (de door ESU gemodificeerde versie van het CS1) of natuurlijk een Ecos1, ben je gelijk klaar als je met de PC wilt automatiseren.
Het MS werkt ook met een trafo van 16 volt, wel moet er een kastje (aansluitbox) tussen.
Vanzelfsprekend zijn er nog andere mogelijkheden, met hun voor- en nadelen, als de centrales van Märklin/ESU, maar daarvoor verwijs ik je naar de Encyclopedie en de Wiki van het 3-Rail Forum.
Groet, Anne W
Gelogd
Northlander1983
Gast
Re:Marklin analoog en digitaal combineren
«
Reactie #4 Gepost op:
27 September 2010, 22:18:22 »
Citaat van: Wim55 op 27 September 2010, 17:05:20
Hallo F.
Heb je wel eens van het 3railforum gehoord?
Daar kunnen ze je vast beter helpen...
Wij weten het ook wel
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Marklin analoog en digitaal combineren