Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door AlbertG
Vandaag om 16:54:44
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 16:53:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:49:46
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:39:49
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Albert.H0
Vandaag om 16:32:34
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 16:27:58
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:04:52
Br 38 Piko Superen. door wob
Vandaag om 15:30:49
Handregelaar aan IB Basic door Lobomotion69
Vandaag om 15:24:13
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door spoorijzer
Vandaag om 14:53:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn193
Vandaag om 14:50:27
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door HOHans
Vandaag om 14:25:11
LS Models 2025 door martijnhaman
Vandaag om 14:20:18
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 14:00:16
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door 741230
Vandaag om 12:56:20
Het Boemeltje door RobVille
Vandaag om 12:33:26
Rails code 83 en Mat 46 ervaringen door cor_b
Vandaag om 12:10:10
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 11:22:00
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:57:18
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 09:42:11
DB Fals, wat is H of OH op de zijkant? door ES44C4
Vandaag om 07:21:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 06:47:25
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Wim Vink
18 June 2025, 23:06:09
Zee. Land. door Huup
18 June 2025, 21:47:29
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door Ronald Halma
18 June 2025, 20:44:12
Frans loodsje et cetera door tothebeach
18 June 2025, 19:17:45
Bauarbeiten im gange door tothebeach
18 June 2025, 17:45:41
Rails roestig verven door Modellbahnwagen
18 June 2025, 17:23:18
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Menno
18 June 2025, 17:07:04
  

Auteur Topic: Tips gevraagd voor inbouwen van BB-Unit in kap van oude type Sik (4153A)  (gelezen 2508 keer)

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Hoi Medespoorders,

Heb vanmiddag een BB-Unit binnengekregen en zie in de gebruiksaanwijzing dat de polystyreenstrips voor de bevestiging van de Unit in de Kap, met MEK/PAK gelijmd moeten worden of een vergelijkbare lijmsoort. Nu heb ik een aantal vragen.

1) Kan iemand mij vertellen welke lijmsoort daarvoor het meest geschikt is? (Merk/Type)

2) Zijn er bepaalde handigheidjes i.v.m. de ombouw? Misschien zijn hier ervaringsdeskundigen die bepaalde dingen uit de gebruiksaanwijzing net iets anders uitgevoerd hebben?

mvg,
Fred.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9884
    • belse roestkraam
Re:Tips gevraagd voor inbouwen van BB-Unit in kap van oude type Sik (4153A)
« Reactie #1 Gepost op: 23 August 2010, 20:45:14 »
je kan t ook prima lijmen met plasticlijm (revell, faller etc) of secondenlijm.

Om nog in een BB-unit te gaan investeren voor een ouwe sik... voor t zelfde bedrag heb je als je goed zoekt een nieuwe sik, met goeie aandrijving, veel beter dan een BB in elk geval want die hebben nagenoeg geen uitloop.

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re:Tips gevraagd voor inbouwen van BB-Unit in kap van oude type Sik (4153A)
« Reactie #2 Gepost op: 23 August 2010, 20:52:24 »
Om een oude sik goed te laten rijden is het veel verstandiger te investeren in een aandrijving van SB Modellbau, zie link.

http://www.sb-modellbau.com/product_info.php?products_id=1584&cPath=256_51_114

Hans

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re:Tips gevraagd voor inbouwen van BB-Unit in kap van oude type Sik (4153A)
« Reactie #3 Gepost op: 23 August 2010, 21:14:06 »
Hoi,

@Floris, Bedankt voor je lijmtips.
Wat die investering betreft: dat had ik normaliter ook niet gedaan, maar ik had de pech dat er op mijn 1/5 staatslot 200 Euri's uitbetaald werden. Dus moest ik dat geld weer opmaken.  :)

@Hans, zal bij een eventuele volgende ombouw zeker een SB aanschaffen, maar ik heb de BB al in huis liggen.

Bedankt voor jullie adviezen.

Denk overigens dat met de juiste instelling van de decoder (massavertragings-instelling), de uitloop nog wel aardig is.

mvg,
Fred

mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re:Tips gevraagd voor inbouwen van BB-Unit in kap van oude type Sik (4153A)
« Reactie #4 Gepost op: 23 August 2010, 21:56:31 »
Fred,

Ik heb ook een oude Sik omgebouwd met een BB aandrijving, maar over de rijeigenschappen was ik niet erg tevreden. Daarom heb ik toen de SB aandrijving gekocht. Ik ben wel benieuwd of jou het lukt acceptabele decoderinstellingen te vinden, die zou ik dan wel graag willen weten zodat ik het ook nog eens kan proberen (heb nog wel een defect sikje liggen..)

Hans

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re:Tips gevraagd voor inbouwen van BB-Unit in kap van oude type Sik (4153A)
« Reactie #5 Gepost op: 23 August 2010, 22:05:55 »
Hoi Hans,

Zodra de decoder er in zit, ga ik testen.
Mijn bevindingen plaats ik dan hier in dit draadje.

mvg,
Fred.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9884
    • belse roestkraam
Re:Tips gevraagd voor inbouwen van BB-Unit in kap van oude type Sik (4153A)
« Reactie #6 Gepost op: 24 August 2010, 15:52:40 »
Hoi,

@Floris, Bedankt voor je lijmtips.
Wat die investering betreft: dat had ik normaliter ook niet gedaan, maar ik had de pech dat er op mijn 1/5 staatslot 200 Euri's uitbetaald werden. Dus moest ik dat geld weer opmaken.  :)


mot je anders mn rekeningnummer, mocht je onverhoopt nog eens zoiets overkomen?

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re:Tips gevraagd voor inbouwen van BB-Unit in kap van oude type Sik (4153A)
« Reactie #7 Gepost op: 24 August 2010, 16:44:01 »
Hoi Floris,

Prachtig aanbod van je!  :)
Mocht er ooit op een 1/5 lot van mij meer dan 10.000.000 Euri's vallen dan mag jij de rest. Dan vraag ik t.z.t. wel naar je nummer.  :D

mvg,
Fred.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re:Tips gevraagd voor inbouwen van BB-Unit in kap van oude type Sik (4153A)
« Reactie #8 Gepost op: 05 September 2010, 22:51:49 »
Hoi Hans (en andere aanwezigen),

Zoals belooft de instellingen.
Heb inmiddels een Uhlenbrock 76420 en een Lenz Silver in de Sik gehad. Resultaat bedroevend.  >:( :'(
Daarna een Zimo64R in de NEM-interface geplugd en de decoder gereset.
Daarna CV29 op 2 gezet en de Sik laten rijden. Liep met de fabrieksinstellingen al stukken beter dan met de beide andere decoders.
Daarna een poosje met de CV's aan het spelen geweest. Heb de decoder op dit moment als volgt ingesteld:
CV2 = 2, CV3 = 15, CV4 = 15, CV5 = 1, CV6 = 1, CV9 = 100, CV29 = 2, CV56 = 32, CV 58 = 150 en CV145 = 1
Het Sikje rijdt nu redelijk goed en de uitloop is meer dan voldoende. Ik ga t.z.t. nog wat met de CV-instellingen aan het fine-tunen.

mvg,
Fred.



mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.