Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

wat is het merk van deze bochtwissel door saskia
Vandaag om 00:07:06
Houten 23 Augustus 2025 door Peter J K
29 July 2025, 23:22:40
Ik ben aan het opruimen. door nighttrain1
29 July 2025, 23:22:17
Liliput schlafwagen set epoche 2 h0 door Stefan88
29 July 2025, 23:21:31
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door nighttrain1
29 July 2025, 23:13:57
mitropa rijtuig door Stefan88
29 July 2025, 23:11:35
US diorama in H0 door Wim Vink
29 July 2025, 23:04:15
Goederenloods Zandvoort door nighttrain1
29 July 2025, 22:56:17
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
29 July 2025, 22:50:52
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
29 July 2025, 22:41:34
Station Roodeschool door Torikoos
29 July 2025, 22:21:46
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door MOVisser
29 July 2025, 22:07:07
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Ronald Halma
29 July 2025, 21:48:46
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
29 July 2025, 21:40:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
29 July 2025, 21:20:05
schok bij vertrek door Ronald Halma
29 July 2025, 20:14:18
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door AP3737
29 July 2025, 20:09:19
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door NL-modelspoor
29 July 2025, 19:49:56
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door Treinbestuurder
29 July 2025, 19:47:39
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door defender
29 July 2025, 19:19:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
29 July 2025, 19:17:42
Ronald doet de Fork Challenge! door hervé
29 July 2025, 19:00:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
29 July 2025, 18:59:23
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VictorPM
29 July 2025, 18:44:54
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
29 July 2025, 17:46:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
29 July 2025, 17:45:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
29 July 2025, 16:15:10
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
29 July 2025, 16:09:07
Licentiesleutel YD 7001 door Dirk
29 July 2025, 15:58:26
Eerste hulp bij Freecad door MaraNCS
29 July 2025, 15:45:56
  

Auteur Topic: Philotrain 8601  (gelezen 10083 keer)

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Philotrain 8601
« Reactie #15 Gepost op: 15 September 2006, 12:05:30 »
Hallo!

Zooo!

Hier is dan een andere versie van de 8600. Volgens mij in de verkeerde- na-oorlogse kleur groen, zonder de leiding en met de vulpijpen in het zwart. Op dit model hebben ze de knevels op de rookkastdeur maar laten zitten. Ook zit de tenderbak te laag; deze hoort op dezelfde hoogte te zitten als de bovenkant van de waterkasten. Wel heeft de lok al de zwaardere buffers gekregen; de mijne bezit nog de oorspronkelijke buffers. ( die van mij bevind zich namelijk in vooroorlogse lieverij, zoals alle loks die ik tot nu toe gebouwd heb.) Waarschijnlijk heeft de lok nog werkende verlichting, getuige de originele Fleischmann lantaarns. (Had ik ook even een verfje gegeven) Let ook eens op de schoorsteen... béétje gewobbeld door het weghalen van de flens...
Deze lok is te koop: voor € 433,- is ie van eigenaar gewisseld. De zaak waar ie' te koop staat staat me even niet meer bij, maar dat even ter zijde.

Kunnen jullie vergelijken.

Grt,

Ger.


« Laatst bewerkt op: 15 September 2006, 12:08:08 door Ger »
Met groet,

Ger.

arjen

  • Gast
Re: Philotrain 8601
« Reactie #16 Gepost op: 15 September 2006, 20:43:02 »
Wat Philotrain nooit heeft vermeld (volgens mij), is dat de schaarbeweging van de T3 niet identiek is met de 8600. Het (buitenste) exentriek zou volgens mij, in het ideale geval, verwijderd moeten worden.


Niet alleen het buitenste excentriek. Het hele mechanisme is totaal anders. Een T3 heeft een Allan-schuifbeweging en een 8600 een Walschaerts-schuif (de Duitsers zouden Heusinger zeggen)
Model Loco heeft ooit een ombouwkit geleverd voor een BR 91.19 (Mecklenburgse T4) op basis van de Fleischmann T3. Daar zat een vervangende schuifbeweging bij die voor de 8600 vrijwel correct was.
Ik ben nog altijd van plan om ooit een 8600 op schaal te maken met die Model Loco schuif-onderdelen (heb  jaren geleden een reservesetje kunnen bemachtigen), het onderstel van een Fleischmann, het machinistenhuis van een Trix/Röwa T3 (met kleinere waterkasten) en een geheel nieuwe ketel met correcte (=grotere) diameter... en Philotrain-nummerplaten... ach ja, ooit ;)


Arjen.

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1280
Re: Philotrain 8601
« Reactie #17 Gepost op: 15 September 2006, 23:23:55 »
Citaat
Zo zie je maar, ook Philotrainmodellen zijn niet 100% perfect.

Dit heeft niet enkel en alleen met Philotrain te maken. Het komt meer dat je uitgaat van een industrieprodukt, wat in hoofdlijnen voor 80% overeenkomsten vertoont. De grootste verschillen pas je aan met losse onderdelen, de kleinere zaken -zoals trapjes, schoorsteen en knevel- laat je voor wat ze zijn.
Als de totaalindruk verder overtuigend is, wat wil de modelbouwer dan nog meer! Het is op deze wijze een redelijk betaalbaar machientje geworden en de gelijkenis is in principe echt wel goed.

Mijn  lokje, Ger, ziet er in principe net zo uit als bovenstaande foto, zelfs ook nog met werkende Fleischmann verlichting. Voor mijn rangeerdoeleinden ben ik erg tevreden.  Zelfs heb ik wel eens gefantaseerd dat je een verkleingsmachine zou moeten hebben om alle grootspoormodellen volgens de realiteit te verkleinen naar halfnul. Maar ja, hoe zit je dan met de Fleischmann of Roco gelijkstroommotortjes. Ik weet het, een hobbyist heeft vaak onuitvoerbare wensen. Als we maar lol hebben in onze hobby, dat telt!

Gerard

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6710
  • Spaar ze allemaal.
Re: Philotrain 8601
« Reactie #18 Gepost op: 16 September 2006, 00:09:25 »
 wat wil de modelbouwer dan nog meer! (dit is een citaat uit het vorige bericht, moet nog even kijken hoe citeren werkt.)

Kijk dat is precies wat deze hobby zo leuk maakt, de een wil meer en de ander mischien minder.
De een blijft aan een treintje prutsen, en de ander zet hem zo uit de doos op de baan. Dat maakt dat iedereen op een andere manier lol heeft aan dezelfde hobby.
Wat wil je nog meer ;D
Prima toch?

groeten Stephan.
« Laatst bewerkt op: 16 September 2006, 00:13:21 door prutser »

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Philotrain 8601
« Reactie #19 Gepost op: 16 September 2006, 09:44:04 »
Hallo.

Ik ben het helemaal met jullie eens! Dank voor jullie reacties.
Ik ben nu bezig met een KleiNSpoor 450. (de mijne krijgt nr 455). Een heel leuk modelletje als je nog nooit een lok verbouwd hebt. Niet te duur en weinig ingrijpende verbouwingen. Bovendien heeft Len de Vries een kleine 2 jaar geleden er een dubbel artikel aan gewijd; een betere handleiding is niet te vinden! Als ie' klaar is plaats ik misschien weer een fototje.

Groetjes,

Ger.
Met groet,

Ger.

Eric van Spelde

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re: Philotrain 8601
« Reactie #20 Gepost op: 02 December 2006, 20:40:40 »
Niet alleen het buitenste excentriek. Het hele mechanisme is totaal anders. Een T3 heeft een Allan-schuifbeweging en een 8600 een Walschaerts-schuif (de Duitsers zouden Heusinger zeggen)
Model Loco heeft ooit een ombouwkit geleverd voor een BR 91.19 (Mecklenburgse T4) op basis van de Fleischmann T3. Daar zat een vervangende schuifbeweging bij die voor de 8600 vrijwel correct was.
Ik ben nog altijd van plan om ooit een 8600 op schaal te maken met die Model Loco schuif-onderdelen (heb  jaren geleden een reservesetje kunnen bemachtigen), het onderstel van een Fleischmann, het machinistenhuis van een Trix/Röwa T3 (met kleinere waterkasten) en een geheel nieuwe ketel met correcte (=grotere) diameter... en Philotrain-nummerplaten... ach ja, ooit ;)


Arjen.

Ben nu bezig met 'mijn' 8600 - ingrediënten: een Fl-T3, een Röwa/Trix T3 die iemand heeft omgebouwd naar een pseudo-Bello (tien euro inclusief een messing Philo-dom, dus de helft van dat bedrag heb ik er al uit ;) ) en het bewuste ombouwkitje van Philotrain.

Aangezien het onderhavige Röwa/Trixmodel (het heeft aandrijving op alle drie assen, dus kan het alvast niet de M+F/Rai-Mo/Bühlerversie zijn) kleine ronde raampjes in het machinistenhuis heeft heb ik alleen de onderkant ervan gebruikt, de bovenkant is Fleischmann. De ketel is ook van Fleischmann,  de rookkast is voor de schoorsteen een millimeter of twee verlengd en de voetplaat heb ik in elkaar gepuzzeld van stukjes Fleischmann plus een verlengstuk uit styreen, met messing 'Riffelblech'plaat aan de bovenzijde. Alles bij elkaar is het model -conform het voorbeeld - vóór de cilindes een paar millimeter langer geworden, terwijl de waterkast juist korter en lager (zelfde hoogte als de kolenkast) is.  Dit laatste betekent trouwens ook dat de ketel ter hoogte van de vuurkist moest worden aangevuld met stukjes Röwaketel. Ook de verhoging van de voetplaat moest verdwijnen: de veerpakketten zitten nu op dezelfde hoogte als de buitenzijde voetplaat.

Alles bij elkaar nog een heel gepuzzel en geriegel om één en ander 'op maat' (althans optisch) te kriijgen en ervoor te zorgen dat het allemaal ook nog op het Fleischmann-onderstel past. Nu kan ik pas beginnen aan het 'normale' ombouwen middels het Philokitje.

Voor wat betreft het onderstel: die Model Loco BR 91.19 schuifbeweging zou wel verrekte handig zijn. Ik heb Model Loco/DJH Grandspot al eens gebeld en alhoewel de mevrouw die normaliter over de onderdelen gaat op vakantie was, wist mijn gesprekspartner wel te vertellen dat waarschijnlijk alles van de ML-serie (de 'Duitse'  kits) niet meer te krijgen is... Dus ik sta voor de keuze: T3 schuifbeweging (voorlopig) zo houden, of toch kijken of er met onderdelen van andere loks niet wat modelgetrouwers van te maken is...

Wordt vervolgd. :D

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Philotrain 8601
« Reactie #21 Gepost op: 02 December 2006, 23:41:22 »
Hoi Eric, wat een werk he? Doe je in godsnaam iets aan de flenzen, die Fleischmann dingen zien er niet uit... Zag van de week nog een setje MP Räder voor de T3 voorbij komen op ebay.de. Retemooi, zelf vergeten te bieden, is voor 14,50 van eigenaar verwisseld...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Eric van Spelde

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re: Philotrain 8601
« Reactie #22 Gepost op: 03 December 2006, 13:01:57 »
Ben redelijk verbaasd dat er een MP-setje voor de Fleischmann T3 heeft bestaan. Zoals bij alle Fleischmannlocs tot voor kort zitten de assen hier ook vast in het chassis, hetgeen betekent dat je met een poelietrekker aan de gang moet...

Die wielen/flenzen komen ooit nog wel eens aan de beurt, maar het heeft geen prioriteit. Een van de aantrekkelijkheden van deze ombouwklus is dat je voor een redelijke prijs in het bezit komt van een Nederlandse stoomloc die ook nog eens goed loopt, en of dat laatste nog zo is nadat ik met mijn p*ten aan het loopwerk heb gezeten... ;)

Eric van Spelde

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re: Philotrain 8601
« Reactie #23 Gepost op: 02 January 2007, 13:46:17 »
Plaetjen (onscherp, dat wel):



Met alle appendages en in de Alabastine spuitplamuur:


Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Philotrain 8601
« Reactie #24 Gepost op: 02 January 2007, 13:59:13 »
Hallo!

Ik zie dat ook jij de flens aan de schoorsteen hebt laten zitten! Als ik de foto op de achtergrond goed bekijk zie ik dat diezelfde flens ook op de 8605(?) aanwezig was.
Zo zie je maar.
Foto van het eindresultaat ben ik ook benieuwd naar!

Grt,

Ger.
Met groet,

Ger.

Eric van Spelde

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re: Philotrain 8601
« Reactie #25 Gepost op: 10 January 2007, 07:40:22 »
Meh, nog steeds een rijkelijk vaag plaatje maar goed, de 8605 in 1924-uitvoering (dus in Staatsspoorkleuren, met NS-nummerplaat en doorgestreept SS-nummer) zoals op de voorbeeldfoto:



Moet nog een laag zijdematte vernis overheen, en dan kunnen de ruitjes in het machinistenhuis ook weer terug...