Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Project X...... door Ivo tB
Vandaag om 19:56:25
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door Frank 123
Vandaag om 19:56:20
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:55:31
Lodewickshaven door Eric B
Vandaag om 19:43:23
Ucci en IB1 met Itrain door borotof
Vandaag om 19:32:14
3D NS HO bovenleidingmasten door NS1100
Vandaag om 19:24:53
Raadplaatje door Ronald69
Vandaag om 19:21:23
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door MaraNCS
Vandaag om 19:06:34
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor door Eric v C
Vandaag om 18:24:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 18:00:32
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 18:00:27
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Falkenberg
Vandaag om 17:59:44
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 17:36:28
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door Keska
Vandaag om 17:26:39
Mobadaten.info uit de lucht door marco
Vandaag om 16:59:47
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:47:51
Had de NS4903 rangeerlicht? door gerhards
Vandaag om 16:37:45
Oud model gangbaar maken door Bahn-AG
Vandaag om 16:13:07
Fleischmania Nostalgia door Karben
Vandaag om 15:55:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:50:22
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Frank Bunnik
Vandaag om 15:48:16
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:40:56
Onderdelen BR52 Minitrix 2051 door RobertH
Vandaag om 15:15:38
Polderbaan(tje) 0,3m2 door spoorijzer
Vandaag om 14:51:17
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 14:49:16
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edwin2121992
Vandaag om 14:20:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:14:51
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door robin binsbergen
Vandaag om 14:13:04
Marklin My world, motor heeft kuren door Montanbahn
Vandaag om 14:10:33
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
Vandaag om 13:52:27

Auteur Topic: regeling snelheid onbewaakte delen  (gelezen 1582 keer)

maartens

• Offline Offline
  • Austria Express by Night
regeling snelheid onbewaakte delen
« Gepost op: 02 September 2010, 13:41:26 »
beste mensen,

Mag ik jullie nog even lastigvallen?
Op dit moment ben ik de rails 'aan het vastspijkeren'. Ik heb daarbij mijn baanvakken gepland en steeds ingedeeld in drie secties, dit omdat ik de mogelijkheid wil hebben alle baanvakken in twee richtingen te berijden. So far is alles me wel duidelijk.
De secties van de baanvakken ga ik koppelen aan de S88SD16-n bezetmelders/terugkoppelaars van Wim Ros, die ik hopelijk binnenkort ga ontvangen.
Via koploper en mijn Ecos 2 ga ik dat aansturen. Hoe dat werkt zie ik wel als ik zo ver ben.
Het gaat me nu even over het inrichten van de baanvakken en de aansluitingen op de rails omdat ik die nu - als gezegd - ga vasttimmeren.

Het gaat mij om de onbewaakte delen en de wisselstraten. Deze worden 'rechtstreeks' (althans zo zie ik dat in de toelichting http://people.zeelandnet.nl/rosoft/S88SD16BS3.htm), dus zonder tussenkomst van melders, aangesloten op - in mijn geval - een Ecos). Dat betekent echter, denk ik, dat de treinen dus op de onbewaakte delen niet zijn te regelen qua snelheid. Dit omdat bijvoorbeeld Koploper niet weet waar een trein is als deze zich in een onbewaakt deel bevindt.

Kern van mijn vraag is eigenlijk dat ik ook de treinen wil 'leren' hoe hard ze op de wisselstraten mogen rijden. Dat zal ook verschillen per soort trein en per soort wissel. 'Moeilijke' wisselstraten bij het station moeten langzamer bereden moeten worden dan wissels op de hoofdbaan. Treinen mogen niet te hard over wissels, maar ook niet te zacht (ik wil niet dat ze blijven 'hangen'). Ook voor een gedeelte waar ik de brug maak (dit is een stuk tussen twee baanvakken in) wil ik de snelheid kunnen bepalen.

Hoe ga ik dit later regelen als ik deze wisselstraten en onbewaakte delen niet via een bezetmelder laat lopen? En toch zie ik nergens dat wisselstraten via een bezetmelder worden aangesloten.

Maarten
Herintreder sinds 2010

henk

• Offline Offline
Re:regeling snelheid onbewaakte delen
« Reactie #1 Gepost op: 02 September 2010, 13:49:58 »
Dat is in Koploper allemaal in te stellen. Kom je dus aan toe als je met Koploper begint.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bert van Gelder

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 02 September 2010, 13:52:18 »
Maarten,

Je mist, denk ik, even de essentie van een programma zoals Koploper. Dit programma weet waar een trein is, volgens het principe komt-uit-blok, via-blok, gaat-naar-blok. Dus Koploper weet precies waar je trein is.

Verder kun je voor elk blok maximum snelheid ingeven. Dit geldt ook voor wisselstraten, immers Koploper weet welke wissels gebruikt moeten worden om van het ene blok in het andere te komen.

Probeer eens een eenvoudige cursus van Koploper te vinden, daar staat precies in hoe met jouw vragen wordt omgegaan. Niet verkeerd bedoeld, maar je stelt wel beginnersvragen die makkelijk terug te vinden zijn, en om nou alles voor te kauwen..

Succes, Bert

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #3 Gepost op: 02 September 2010, 13:57:02 »
Dag Maarten,

Met koploper ga je dat regelen. In het programma kan je instellen hoe hard een trein in een bepaald blok mag rijden. Doordat het programma precies weet waar welke trein zich bevind geeft het programma juiste opdracht om de snelheid aan te passen. Ook als de trein in onbewaakte delen bevindt, omdat het programma weet uit welk blok de trein komt en naar welk blok de trein moet gaan.

En ja, ik ga de wisselstraten aansluiten op een bezetmelder, dit om meerdere treinen tegelijk over een wisselstraat te kunnen laten rijden en waar mogelijk een snellere opvolging tot gevolg kan hebben. Het kost je wat meer bezetmeldpunten maar qua kosten dat is bij mijn baan verwaarloosbaar....

Denk je bij onbewaakte delen wel aan deze schakeling? E10.05.01 - De Diodeschakeling

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

maartens

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 02 September 2010, 14:11:43 »
Dank. Dus ik kan de onbewaakte delen rechtstreeks aansluiten. De wisselstraten ook (de mijne zijn niet zo complex).
De diode aansluiting heb ik gezien, dus die wodt ook ingebouwd.

M.
Herintreder sinds 2010

Ronald81

• Offline Offline
    • M'n treinbaan...
« Reactie #5 Gepost op: 02 September 2010, 15:05:23 »
In de wisselstraat zal je trein blijven rijden met dezelfde snelheid, als dat hij daarvoor als laatste opdracht heeft gekregen. Je locs blijven namelijk doorrijden op die snelheid, totdat ze weer een andere opdracht krijgen. De snelheid in de wisselstraat kan dus niet veranderen, maar, ervoor en erna wel weer...

Mijn tip: Sluit alles aan zoals het hoort, en ga gewoon lekker experimenteren met snelheden/instellingen etc. Dit is de beste manier om erachter te komen hoe Koploper werkt.

Al doende leert men, zegt een oud spreekwoord, dat zeker nog van toepassing is... ;-)

Succes!  (y)

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...

maartens

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 02 September 2010, 15:54:57 »
Citaat
Je locs blijven namelijk doorrijden op die snelheid, totdat ze weer een andere opdracht krijgen. De snelheid in de wisselstraat kan dus niet veranderen, maar, ervoor en erna wel weer...

tenzij ik dus een terugmelder in de wisselstraten maak.

Dit bevestigt wel mijn eerdere vermoeden. Ik kan dus het beste de onbewaakte delen vervangen door gecontroleerde delen en ook de wisselstraten detecteren.

Vraag me af of je dan kunt regelen dat een aankomende trein op een bewaakt gedeelte kunt laten afremmen indien de wissel 'op afslaan staat', over de wisselstraten kunt laten afbuigen, en weer op snelheid kunt laten komen.

Dat betekent dus al ruim voor de wisselstraat afremmen.

Maar je hebt gelijk, ik ga er tzt mee oefenen. Nu eerst de hardware aansluiten. Voor alle zekerheid ga ik de wisselstraten ook maar aanluiten op de bezetmelders. Een paar draadjes meer trekken dus....

Net even een bod gedaan op Marktplaats op een tweede hands desktop om daarop koploper te laten draaien. Pentium 4. Moet genoeg zijn.
Herintreder sinds 2010

Ronald81

• Offline Offline
    • M'n treinbaan...
« Reactie #7 Gepost op: 02 September 2010, 16:16:00 »
Die Pentium 4 moet ruim voldoende zijn. Ik draai hier Koploper nog op een oude 233... ;)

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #8 Gepost op: 02 September 2010, 19:47:40 »
Hoi!

Lees de handleiding van koploper eens onder het kopje "snelheidsregeling":

Citaat
Wisselstraatsnelheidsbeperking
Een eventuele wisselstraatsnelheidsbeperking gaat in op het moment dat er in het voorafgaande blok nog slechts wordt gewacht op één bezetmelding (zie de definities in onderhouden blokken). In de uitgebreide versie van Koploper kan dit punt ook worden aangepast.

Je kan per wisselstraat en rijroute in een wisselstraat instellen hoe hard een trein mag rijden. Dus voor iedere route kan je een andere snelheid instellen.

Je kan gewoon "onbewaakte" wisselstraten gebruiken. De snelheid wordt aangepast voordat de trein de wisselstraat in rijdt... dat is logisch omdat je niet wil dat een trein met een noodgang door de wisselstraat dendert.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

maartens

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 03 September 2010, 08:59:48 »
Dank voor jullie reactie. De handleiding van koploper ligt naast mijn bed. Maar het drooglezen van een handleiding zonder dat je iets hebt geinstalleerd is een weinig inspirerende bezigheid. Eerst maar eens verder met mijn spijkers, draadjes en melders...

Gisteren is mijn brug operationeel zodat ik in en uit de zolder kan komen en toch een mooie en snelle manier heb om de brug te sluiten. Rails gelegd en ik kan een goederenwagonnetje er probleemloos overheen laten 'racen'.
Later (waarschijnelijk: veel later) zou er nog eens een visueel mooie brug geplaats moeten worden.

Maarten
Herintreder sinds 2010