Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko Hobby lok welke condensator er uit? door Ben
Vandaag om 17:47:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door roco
Vandaag om 17:38:16
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 17:33:44
Fleischmann 741005 BR 601 DB samenstellen? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 17:29:24
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 17:20:32
Zelfgemaakt BiDiB modules door vt175
Vandaag om 16:55:58
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door janw
Vandaag om 16:50:25
The Summer of 69 door Sporlijn Úje
Vandaag om 16:48:48
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 16:39:44
EX-CSB1 DCC Centrale door guy1846
Vandaag om 16:36:04
19 Toen door Montanbahn
Vandaag om 16:18:05
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:17:36
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 16:06:47
Modelspoorbeurs MC Spijkspoor zaterdag 6 december 2025 door Suchet
Vandaag om 16:05:28
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 15:56:13
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door rhberk
Vandaag om 15:51:33
Altburg. een analoge, opklapbare Mäklinbaan door daan2353
Vandaag om 15:48:39
W.V. Kalender 2026 door basjuh1981
Vandaag om 15:45:30
Stottering Piko 98551BD door Modeltreinmulder
Vandaag om 15:21:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 15:14:31
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Noordernet
Vandaag om 14:48:06
losse onderdelen door Arjan6511
Vandaag om 14:16:12
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 13:20:32
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 12:46:18
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door ronald1956
Vandaag om 12:34:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 11:58:08
Smeren, vet, olie, enz door Herb73
Vandaag om 10:53:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 10:11:36
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:11:05
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 09:42:39
  

Auteur Topic: Hoe de wagenbakken los te maken van Roco Abteilwagens?  (gelezen 966 keer)

FransW

  • Offline Offline
  • Berichten: 32
  • zonder fantasie ook geen creativiteit
Hoe de wagenbakken los te maken van Roco Abteilwagens?
« Gepost op: 12 October 2024, 10:54:33 »
Hallo, ik ben redelijk nieuw hier op dit forum. Ik heb een aantal drie-assige Abteilwagen van Roco (cat.nr. 44206 C, 44207 C, 44208 C, 44511 en 44526). Ik wil die wagens voorzien van binnenverlichting met LED-jes. Helaas heb ik in de gebruiksaanwijzingen geen info aangetroffen hoe je die wagens moet openen. Moet de wagenbak worden losgemaakt van het onderstel en op welke wijze? Ik zie nl. aan de onderzijde van het onderstel ook geen schroefjes om los te draaien. En ik wil natuurlijk geen zichtbare schade achterlaten aan de wagenbakken...
FransW

klusser

  • Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
  • Offline Offline
  • Berichten: 1208
  • zwols......maar geen balletje!!
    • Kuyerbosch  H0
Re: Hoe de wagenbakken los te maken van Roco Abteilwagens?
« Reactie #1 Gepost op: 12 October 2024, 13:47:23 »
De meeste roco s gaan los met klikverbindingen.
De zijwand iets uitbuigen met een tandenstoker ertussen.( Rondom) Dan zie je meestal de lippen wel waarmee het geheel vastzit
Dan voorzichtig aan de kap trekken.
Mij krijgen ze niet gek. Ik ben het al...

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1509
Re: Hoe de wagenbakken los te maken van Roco Abteilwagens?
« Reactie #2 Gepost op: 12 October 2024, 14:01:35 »
Bij sommige coupérijtuigen zitten de stroomvoorzieningen al voorgemonteerd en hoeft alleen het dak afgenomen te worden.
Het is dan aan te raden eerst het dak eraf te halen (zit met een aantal klipverbindingen vast).
Als je de bodem met stroomvoorzieningen van de wagenbak loshaalt is het een eindeloos gedoe om het weer terug te krijgen...

FransW

  • Offline Offline
  • Berichten: 32
  • zonder fantasie ook geen creativiteit
Re: Hoe de wagenbakken los te maken van Roco Abteilwagens?
« Reactie #3 Gepost op: 12 October 2024, 15:08:46 »
@klusser en @grossraumwagen: bedankt voor jullie reacties.

@grossraumwagen: ik weet niet of je deze coupérijtuigen ook kent maar de grijze daken zijn ook nog eens voorzien van een lichtkap op het dak. Kijkend naar de onderkant van het onderstel zie ik een metaalachtig iets dat zorgt voor de verzwaring en op die verzwaring een interieur. Stroomvoorzieningen zie ik daar niet aangebracht. De modellen dateren van eerste helft jaren '80 van de vorige eeuw, Roco was toen nog niet zo bezig met stroomvoorzieningen.
FransW

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4699
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
« Laatst bewerkt op: 12 October 2024, 15:16:44 door VAM65 »

FransW

  • Offline Offline
  • Berichten: 32
  • zonder fantasie ook geen creativiteit
Re: Hoe de wagenbakken los te maken van Roco Abteilwagens?
« Reactie #5 Gepost op: 12 October 2024, 20:30:21 »
@VAM65: bedankt voor je reactie. Ik denk dat ik hier wel verder mee kan maar ik begrijp dat het wel een beetje een hachelijke operatie wordt. We gaan het proberen.
FransW

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2115
  • MSc Micro-Electronics
Re: Hoe de wagenbakken los te maken van Roco Abteilwagens?
« Reactie #6 Gepost op: 12 October 2024, 20:55:37 »
Voorzichtig met een schroevendraaier (mini) het dak losklippen. Dan zie je aan de binnenkant de 3 (of 4) nokken per kant die de bak en ramen vasthouden. De bak op die punten van binnen naar buiten buigen en de kap komt er simpel af.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1509
Re: Hoe de wagenbakken los te maken van Roco Abteilwagens?
« Reactie #7 Gepost op: 12 October 2024, 21:14:27 »
@grossraumwagen: ik weet niet of je deze coupérijtuigen ook kent maar de grijze daken zijn ook nog eens voorzien van een lichtkap op het dak. Kijkend naar de onderkant van het onderstel zie ik een metaalachtig iets dat zorgt voor de verzwaring en op die verzwaring een interieur. Stroomvoorzieningen zie ik daar niet aangebracht. De modellen dateren van eerste helft jaren '80 van de vorige eeuw, Roco was toen nog niet zo bezig met stroomvoorzieningen.

Ik weet niet of de metalen strippen bij alle varianten aanwezig zijn.
Ik heb zelf een keer een Berlijnse Stadtbahn-coupéwagen geopend en daar zitten ze wel in.

En een gewaarschuwd mensch telt voor twee.  ;D