Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

EL11 NSB sound file door GerardH
Vandaag om 02:53:29
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:11:26
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door bask185
Vandaag om 00:39:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
Vandaag om 00:24:40
Interieur ideeën voor gebouwen door Martin Domburg
Vandaag om 00:03:02
booster vraag door AP3737
09 August 2025, 23:59:48
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
09 August 2025, 23:49:50
DDAR op basis van een Artitec DDM door Duikeend
09 August 2025, 23:30:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
09 August 2025, 23:29:13
Edelweisz in model door odaoda
09 August 2025, 23:07:44
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door 1200blauw
09 August 2025, 22:47:17
Sfeer op je modelbaan door meino
09 August 2025, 22:42:28
Zelf gebogen brug maken door schipcas
09 August 2025, 22:28:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
09 August 2025, 21:56:39
Raadplaatje door GerardvV
09 August 2025, 21:37:11
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
09 August 2025, 21:29:00
Trix BR94 ontspoort door Klaas Zondervan
09 August 2025, 21:26:08
Wat was jullie allereerste loc? door Robert vh Prutsert
09 August 2025, 20:45:22
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
09 August 2025, 20:14:32
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Huup
09 August 2025, 19:53:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ben
09 August 2025, 18:06:27
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
09 August 2025, 17:51:42
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
09 August 2025, 17:44:39
Programmeren cv door Martin Domburg
09 August 2025, 17:39:44
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
09 August 2025, 17:30:36
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
09 August 2025, 16:27:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
09 August 2025, 15:59:22
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
09 August 2025, 15:55:30
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Biesje
09 August 2025, 15:44:26
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door martijnhaman
09 August 2025, 14:19:41
  

Auteur Topic: Keerlusschakeling van Digirails (DR400)  (gelezen 2513 keer)

maclion

  • Offline Offline
  • Berichten: 147
Keerlusschakeling van Digirails (DR400)
« Gepost op: 03 January 2010, 23:06:16 »
Dag forumleden,

Ik rijd met Lenz (versie 3.0) en gebruik al heel lang naar tevredenheid een LK100 module gekoppeld aan mijn draaischijf.
Onlangs heb ik een keerlus aangelegd in mijn schaduwstation met een Digirails DR400 module.
Aanvankelijk leek ook de DR400 zijn werk goed te doen, maar na enige tijd ging er het een en ander fout. Na overleg met Digirails besloot men de module om te ruilen voor een ander exemplaar. Hoewel dat tweede exemplaar aanmerkelijk beter functioneert dan zijn voorganger, blijft hij zo nu en dan een "kortsluiting" missen, met alle gevolgen van dien.
Als ik de DR400 vervang door de LK100, werkt alles naar behoren zonder ook maar één misser.
Tot op heden heb ik niet onomstotelijk kunnen vaststellen wat de missers van de DR400 veroorzaakt. In eerste instantie dacht ik dat de gevoeligheid van de DR400 niet groot genoeg was, maar later ontdekte ik bij toeval, dat de meeste missers bij deze module optreden op momenten dat ik snelheids- of schakelopdrachten via de handregelaar verstuur.
Zijn er meer forumleden met DR400 ervaring?

Martin
« Laatst bewerkt op: 03 January 2010, 23:07:55 door maclion »

(Martin is overleden)

maclion

  • Offline Offline
  • Berichten: 147
Vervolg keerlusschakeling van Digirails (DR400)
« Reactie #1 Gepost op: 05 January 2010, 16:27:20 »
Omdat ik niet zo heel vaak op dit forum inlog, weet ik niet wat een gemiddelde of normale reactietijd is, maar uit het feit dat er na ruim 100 keer te zijn gelezen nog geen reacties zijn, meen ik te mogen concluderen dat er maar zeer weinig DR400 gebruikers zijn onder de regelmatige bezoekers van dit forum.

Inmiddels heb ik ook uit andere topics al begrepen dat men hier een andere manier van keerlusaansturing propageert.
Desondanks wil ik toch mijn verdere bevindingen met de DR400 hier delen.

Door een aanzienlijk aantal keren - in beide richtingen - (en heel langzaam) met een niet-stroomvoerend voertuig over de keerlusscheiding heen te rijden, heb ik kunnen vaststellen dat de detectiegevoeligheid van de module richtingsgevoelig is.
Bij het INrijden van de keerlussectie is de DR400 gevoeliger dan bij het UITrijden van de sectie.
Ik heb dit vastgesteld op steeds dezelfde sectiescheiding.
Ondertussen vervult de bejaarde LK100 van Lenz wel trouw zijn functie.
Ik overweeg nu om een LK200 aan te schaffen en daar mijn geluk mee te beproeven.

Zijn er al LK200 gebruikers onder deze forumleden????

M. vr. gr.

Martin

(Martin is overleden)

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re:Keerlusschakeling van Digirails (DR400)
« Reactie #2 Gepost op: 05 January 2010, 16:36:11 »
Martin,

ik denk dat de meeste mensen inderdaad voor een alternatief hebben gekozen voor wat betreft de keerlusmodules op basis van een kortsluitprincipe.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

maclion

  • Offline Offline
  • Berichten: 147
Re:Keerlusschakeling van Digirails (DR400)
« Reactie #3 Gepost op: 15 August 2010, 14:37:10 »
Eindelijk de LK200 van Lenz gekocht, die overigens niet zo heel veel duurder is dan de DR400 van Digirails.
Hij zit nu al zeker twee maanden op de plaats waar ik eerst de DR400 had zitten; geen centje pijn!
Al m'n loc's en treinstellen rijden zonder haperen in en uit de keerlussectie.
Voor het overige is er aan het hele elektrische circuit van mijn baan niets gewijzigd.
Afgaand op de literatuur zou het enige verschil zijn dat de LK200 gevoeliger is dan de DR400.
In mijn baanplan maakt dat kennelijk net het verschil.
Hoewel ik heel blij ben dat mijn probleem nu is opgelost, vind ik het ook heel jammer te moeten concluderen dat de DR400 kennelijk niet zo universeel inzetbaar is als de LK200. Zelfs gekoppeld aan mijn draaischijf in een heel ander deel van mijn baan met derhalve alleen maar langzaam rijdende loc's, vertoont de DR400 hetzelfde gedrag als in de aanvang van dit draadje beschreven.

(Martin is overleden)