Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
Vandaag om 22:30:26
Fleischmann rijtuig 5896 door grossraumwagen
Vandaag om 22:25:06
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
Vandaag om 22:21:51
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 22:08:18
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door V200-G2000
Vandaag om 22:01:09
info gezocht over ETS aandrijfunits door FritsT
Vandaag om 21:49:14
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 21:46:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 21:43:55
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door BrightonBelle
Vandaag om 21:33:43
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door Dick55
Vandaag om 21:19:00
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 21:03:27
Pfarrerwinkel bahn door Paul1969
Vandaag om 20:56:45
Märklin 2025 door barry1972
Vandaag om 20:24:34
extra terugmeld module viessmann 5217 door Kolho005
Vandaag om 20:09:10
Franse lantaarnijzers in 1:87 gezocht door Rob Ellerman
Vandaag om 19:36:28
C12c rijtuig door Eelco Storm
Vandaag om 19:35:38
Roco wagon openen door Herb73
Vandaag om 19:33:02
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Wim1969
Vandaag om 19:19:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 19:09:01
waterwagens door j.ossebaar
Vandaag om 18:34:55
slechte stroomafname bij ROCO RH310 7120013 door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:10:31
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 16:49:12
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 16:47:15
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 16:23:34
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Pauldg
Vandaag om 15:33:53
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:55:36
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 13:44:42
Op Zuid (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 13:35:20
Ik ben aan het opruimen. door hervé
Vandaag om 13:33:31
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:34:45
  

Auteur Topic: Perikelen rondom nummering van ICM-1 en 2  (gelezen 4712 keer)

jakop

  • Gast
Re:Perikelen rondom nummering van koplopers
« Reactie #15 Gepost op: 07 August 2010, 14:22:24 »
Wat is daar dan mis mee?
Als ik mijn 4221 vergelijk met onderstaande foto, dan is dat nog zo gek niet..


Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8996
  • Hengelooo 1:160
ICM-1 en 2
« Reactie #16 Gepost op: 07 August 2010, 14:26:20 »
De verdeling voor een driewagenstel is anders...
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Taigagaai

  • Offline Offline
  • Berichten: 606
  • *
    • Flickr
Re:Perikelen rondom nummering van ICM-1 en 2
« Reactie #17 Gepost op: 07 August 2010, 14:56:02 »
Heeft de 4015 een wit binnenwerk bij de onderste frontseinen in model of niet? Anders moet dat ook nog aangepast worden.
Spoorgroet, Martin

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8996
  • Hengelooo 1:160
Re:Perikelen rondom nummering van ICM-1 en 2
« Reactie #18 Gepost op: 07 August 2010, 15:20:39 »
Inmiddels hebben we besloten het nummer 4015 te verlaten en te verruilen voor een ICM-2 nummer.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Fermon Bosman

  • Offline Offline
  • Berichten: 426
  • Mat'54 766
Re:Perikelen rondom nummering van ICM-1 en 2
« Reactie #19 Gepost op: 07 August 2010, 17:22:29 »
Ik zag op de site van Chris dat op de middenbak onder het 2e klas-symbool een symbool was geplaatst voor fietsers. Maar alleen de kopbak zonder panto had een fietsafdeling.

Maar nu ik de afbeelding wat beter bekijk, is dit niet een afbeelding van de middenbak maar van een kopbak.
« Laatst bewerkt op: 07 August 2010, 17:29:35 door Fermon Bosman »

jakop

  • Gast
Re:ICM-1 en 2
« Reactie #20 Gepost op: 07 August 2010, 18:01:45 »
De verdeling voor een driewagenstel is anders...

Ik zie wat je bedoeld.
Het is niet erg goed te zien maar in het "Spoorwegjournaal" van september-oktober 2002, blz. 51 staat een foto van stel 8081 vers uit Aken op 27 april 1989. De middenbak heeft hier twee koersrollen; aan de rechter zijde (1e klasse kant) boven het lagere raam en één geheel links naast de deuren (2e klasse kant).
In hetzelfde blad staan foto's van de andere zijde van de bak (de zijde met rooster in het midden) waar maar één koersrol te zien is aan de rechter kant boven het lage raam (hier dus aan de 2e klasse kant).

Dat zou dus betekenen dat de stellen aan de ene zijde 4 koersrollen hadden en aan de andere zijde  maar 3.

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8996
  • Hengelooo 1:160
Re:Perikelen rondom nummering van ICM-1 en 2
« Reactie #21 Gepost op: 07 August 2010, 18:16:14 »
Ik kom na uitvoerige bestudering uit op 8 koersrollen per treinstel ICM. Naast, of in de buurt van elke deur zit een koersrol. De sBFk heeft er drie, AB, drie en de mBDk twee.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

jakop

  • Gast
Re:Perikelen rondom nummering van ICM-1 en 2
« Reactie #22 Gepost op: 07 August 2010, 19:09:29 »
Je hebt gelijk.
Ik zat zo naar die AB te turen dat ik die 2e (aan één zijde) op de sBFk over het hoofd zag.
In het zelfde Spoorwegjournaal een duidelijke foto van de 8097.
Net als ICM-0 dus in totaal 8 stuks (al zaten die mooi symetrisch verdeeld over de bakken)

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8996
  • Hengelooo 1:160
Re:Perikelen rondom nummering van ICM-1 en 2
« Reactie #23 Gepost op: 14 August 2010, 00:23:01 »
De Grandmaster heeft gesproken: stel 4015 heeft inderdaad geen Koploperteksten gehad... De Dikke Zeemeeuw (die vogel bestaat helemaal niet...) heeft dus gelijk.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

DB143

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
  • DIKKE ZEEMEEUW
Re:Perikelen rondom nummering van ICM-1 en 2
« Reactie #24 Gepost op: 14 August 2010, 00:32:19 »
De Dikke Zeemeeuw heeft gelijk, haha :)

Ik had vroeger, in de tijd dat ik nog bij de NS werkte, een goede vriend die in de werkplaats te Onnen werkte.
Deze vertelde mij dat als dit treinstel in de wpl was, hij er wel voor zorgde dat deze de opschriften niet kreeg.
Hij wist ook wel dat dit het enige stel was zonder naam.
Het was een leuke grap om te zorgen dat het ook zo bleef, en volgens mij is dat
ook aardig goed gelukt.

Rob

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8996
  • Hengelooo 1:160
Re:Perikelen rondom nummering van ICM-1 en 2
« Reactie #25 Gepost op: 14 August 2010, 00:37:51 »
De Grandmaster is er blij mee, het is reeds sinds 1984 zijn favoriete treinstel. Van hem hoefde deze tekst niet. Waardering dus voor deze actie!  (y)
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Grandmaster ICM

  • Offline Offline
  • Berichten: 216
  • Reeds!
Re:Perikelen rondom nummering van ICM-1 en 2
« Reactie #26 Gepost op: 14 August 2010, 10:16:59 »
De Dikke Zeemeeuw heeft gelijk, haha :)

Ik had vroeger, in de tijd dat ik nog bij de NS werkte, een goede vriend die in de werkplaats te Onnen werkte.
Deze vertelde mij dat als dit treinstel in de wpl was, hij er wel voor zorgde dat deze de opschriften niet kreeg.
Hij wist ook wel dat dit het enige stel was zonder naam.
Het was een leuke grap om te zorgen dat het ook zo bleef, en volgens mij is dat
ook aardig goed gelukt.

Rob
Bedankt voor deze informatie. Ik heb me al die jaren inderdaad al afgevraagd of het als enige niet plaatsen van de koploper opschriften op treinstel 4015 op louter toeval berustte, iets wat ik me nauwelijks kon voostellen, ook omdat koplopers die het door graffity kwijtraakten ze nog lang wel weer terug kregen.
Treinstel 4015 was daardoor van grote afstand (lees: honderden meters) altijd al te herkennen, iets waar ik al die jaren bijzonder blij mee ben geweest.
« Laatst bewerkt op: 14 August 2010, 11:28:13 door Peter van der Leek. Reden: Witregels verwijderd »
Wordt het toch nog gezellig!