Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 19:13:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
Vandaag om 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
Vandaag om 19:00:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 18:53:44
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:41:20
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
Vandaag om 18:15:26
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door prutser
Vandaag om 18:12:21
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 18:09:34
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jeroen Water
Vandaag om 17:59:56
Fleischmann Anna ombouw. door jerrytrein
Vandaag om 17:32:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
Vandaag om 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
Vandaag om 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 16:17:47
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
Vandaag om 16:03:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door prutser
Vandaag om 16:01:24
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 14:13:01
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:03:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:00:27
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 13:47:28
Bauarbeiten im gange door Ronald Halma
Vandaag om 13:12:05
Eerste hulp bij Freecad door Eric v C
Vandaag om 12:43:20
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 11:03:34
Sfeer op je modelbaan door william_2
Vandaag om 10:28:30
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 07:28:45
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Thom
Vandaag om 02:36:02
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
01 August 2025, 23:09:02
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
  

Auteur Topic: Perikelen rondom nummering van ICM-1 en 2  (gelezen 4640 keer)

jakop

  • Gast
Re:Perikelen rondom nummering van koplopers
« Reactie #15 Gepost op: 07 August 2010, 14:22:24 »
Wat is daar dan mis mee?
Als ik mijn 4221 vergelijk met onderstaande foto, dan is dat nog zo gek niet..


Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8991
  • Hengelooo 1:160
ICM-1 en 2
« Reactie #16 Gepost op: 07 August 2010, 14:26:20 »
De verdeling voor een driewagenstel is anders...
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Taigagaai

  • Offline Offline
  • Berichten: 605
  • *
    • Flickr
Re:Perikelen rondom nummering van ICM-1 en 2
« Reactie #17 Gepost op: 07 August 2010, 14:56:02 »
Heeft de 4015 een wit binnenwerk bij de onderste frontseinen in model of niet? Anders moet dat ook nog aangepast worden.
Spoorgroet, Martin

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8991
  • Hengelooo 1:160
Re:Perikelen rondom nummering van ICM-1 en 2
« Reactie #18 Gepost op: 07 August 2010, 15:20:39 »
Inmiddels hebben we besloten het nummer 4015 te verlaten en te verruilen voor een ICM-2 nummer.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Fermon Bosman

  • Offline Offline
  • Berichten: 426
  • Mat'54 766
Re:Perikelen rondom nummering van ICM-1 en 2
« Reactie #19 Gepost op: 07 August 2010, 17:22:29 »
Ik zag op de site van Chris dat op de middenbak onder het 2e klas-symbool een symbool was geplaatst voor fietsers. Maar alleen de kopbak zonder panto had een fietsafdeling.

Maar nu ik de afbeelding wat beter bekijk, is dit niet een afbeelding van de middenbak maar van een kopbak.
« Laatst bewerkt op: 07 August 2010, 17:29:35 door Fermon Bosman »

jakop

  • Gast
Re:ICM-1 en 2
« Reactie #20 Gepost op: 07 August 2010, 18:01:45 »
De verdeling voor een driewagenstel is anders...

Ik zie wat je bedoeld.
Het is niet erg goed te zien maar in het "Spoorwegjournaal" van september-oktober 2002, blz. 51 staat een foto van stel 8081 vers uit Aken op 27 april 1989. De middenbak heeft hier twee koersrollen; aan de rechter zijde (1e klasse kant) boven het lagere raam en één geheel links naast de deuren (2e klasse kant).
In hetzelfde blad staan foto's van de andere zijde van de bak (de zijde met rooster in het midden) waar maar één koersrol te zien is aan de rechter kant boven het lage raam (hier dus aan de 2e klasse kant).

Dat zou dus betekenen dat de stellen aan de ene zijde 4 koersrollen hadden en aan de andere zijde  maar 3.

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8991
  • Hengelooo 1:160
Re:Perikelen rondom nummering van ICM-1 en 2
« Reactie #21 Gepost op: 07 August 2010, 18:16:14 »
Ik kom na uitvoerige bestudering uit op 8 koersrollen per treinstel ICM. Naast, of in de buurt van elke deur zit een koersrol. De sBFk heeft er drie, AB, drie en de mBDk twee.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

jakop

  • Gast
Re:Perikelen rondom nummering van ICM-1 en 2
« Reactie #22 Gepost op: 07 August 2010, 19:09:29 »
Je hebt gelijk.
Ik zat zo naar die AB te turen dat ik die 2e (aan één zijde) op de sBFk over het hoofd zag.
In het zelfde Spoorwegjournaal een duidelijke foto van de 8097.
Net als ICM-0 dus in totaal 8 stuks (al zaten die mooi symetrisch verdeeld over de bakken)

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8991
  • Hengelooo 1:160
Re:Perikelen rondom nummering van ICM-1 en 2
« Reactie #23 Gepost op: 14 August 2010, 00:23:01 »
De Grandmaster heeft gesproken: stel 4015 heeft inderdaad geen Koploperteksten gehad... De Dikke Zeemeeuw (die vogel bestaat helemaal niet...) heeft dus gelijk.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

DB143

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
  • DIKKE ZEEMEEUW
Re:Perikelen rondom nummering van ICM-1 en 2
« Reactie #24 Gepost op: 14 August 2010, 00:32:19 »
De Dikke Zeemeeuw heeft gelijk, haha :)

Ik had vroeger, in de tijd dat ik nog bij de NS werkte, een goede vriend die in de werkplaats te Onnen werkte.
Deze vertelde mij dat als dit treinstel in de wpl was, hij er wel voor zorgde dat deze de opschriften niet kreeg.
Hij wist ook wel dat dit het enige stel was zonder naam.
Het was een leuke grap om te zorgen dat het ook zo bleef, en volgens mij is dat
ook aardig goed gelukt.

Rob

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8991
  • Hengelooo 1:160
Re:Perikelen rondom nummering van ICM-1 en 2
« Reactie #25 Gepost op: 14 August 2010, 00:37:51 »
De Grandmaster is er blij mee, het is reeds sinds 1984 zijn favoriete treinstel. Van hem hoefde deze tekst niet. Waardering dus voor deze actie!  (y)
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Grandmaster ICM

  • Offline Offline
  • Berichten: 216
  • Reeds!
Re:Perikelen rondom nummering van ICM-1 en 2
« Reactie #26 Gepost op: 14 August 2010, 10:16:59 »
De Dikke Zeemeeuw heeft gelijk, haha :)

Ik had vroeger, in de tijd dat ik nog bij de NS werkte, een goede vriend die in de werkplaats te Onnen werkte.
Deze vertelde mij dat als dit treinstel in de wpl was, hij er wel voor zorgde dat deze de opschriften niet kreeg.
Hij wist ook wel dat dit het enige stel was zonder naam.
Het was een leuke grap om te zorgen dat het ook zo bleef, en volgens mij is dat
ook aardig goed gelukt.

Rob
Bedankt voor deze informatie. Ik heb me al die jaren inderdaad al afgevraagd of het als enige niet plaatsen van de koploper opschriften op treinstel 4015 op louter toeval berustte, iets wat ik me nauwelijks kon voostellen, ook omdat koplopers die het door graffity kwijtraakten ze nog lang wel weer terug kregen.
Treinstel 4015 was daardoor van grote afstand (lees: honderden meters) altijd al te herkennen, iets waar ik al die jaren bijzonder blij mee ben geweest.
« Laatst bewerkt op: 14 August 2010, 11:28:13 door Peter van der Leek. Reden: Witregels verwijderd »
Wordt het toch nog gezellig!