Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Liliput schlafwagen set epoche 2 h0 door Gert Arkema
Vandaag om 21:52:14
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Ronald Halma
Vandaag om 21:48:46
Houten 23 Augustus 2025 door Prutsert
Vandaag om 21:41:34
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
Vandaag om 21:40:58
wat is het merk van deze bochtwissel door arwin
Vandaag om 21:39:31
Ik ben aan het opruimen. door nighttrain1
Vandaag om 21:36:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 21:20:05
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 21:07:38
schok bij vertrek door Ronald Halma
Vandaag om 20:14:18
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door AP3737
Vandaag om 20:09:19
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door NL-modelspoor
Vandaag om 19:49:56
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door Treinbestuurder
Vandaag om 19:47:39
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door defender
Vandaag om 19:19:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 19:17:42
Ronald doet de Fork Challenge! door hervé
Vandaag om 19:00:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:59:23
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VictorPM
Vandaag om 18:44:54
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:46:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 17:45:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:15:10
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door JoopSpoort
Vandaag om 16:11:23
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:09:07
Licentiesleutel YD 7001 door Dirk
Vandaag om 15:58:26
Eerste hulp bij Freecad door MaraNCS
Vandaag om 15:45:56
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
Vandaag om 15:35:06
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 14:30:56
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hendrik Jan
Vandaag om 12:34:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 11:22:07
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Dennis1984
Vandaag om 09:19:38
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Lobomotion69
Vandaag om 03:17:23
  

Auteur Topic: Realistische Nederlandse baanplannen  (gelezen 7433 keer)

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Realistische Nederlandse baanplannen
« Gepost op: 24 July 2009, 23:41:20 »
Hoi,

Omdat ik mezelf aardig kan vermaken met het proberen van het tekenen van realistische nederlandse baanplannen ( en daar toch eens van gedachten over wil wisselen ), zou ik graag hier het eea aan baanplannen bekijken. Verders lijkt het me wel leuk een soort van verzamelplek voor realistische baanplannen te maken hier ;D

Iedereen mag uiteraard een baanplan plaatsen, maar vermeld wel even aub welke schaal, maten en gebruikte merk/type rails ;D

Nou ik open hem dan maar ;D



Soort: Kopstation
Formaat: Lengte van het kopstation tot en met de boog 6 meter
Rails: Rocoline 2.1 met 10 graden wissels.
Situatie: Een kopstation met een rangeerterrein. Het kopstation heeft 3 sporen voor trek duw combinaties en 2 sporen om kop
te maken. Lengte van de perrons minimaal 2 meter, maximaal 2meter50. Het rangeerterrein is uiteraard groter te maken zoals je zelf wilt :) De 2 doorgaande sporen helemaal op rechts kunnen uiteindelijk richting een schaduwstation waar weer gekeerd kan worden en geparkeerd kunnen worden.

De nadruk voor dit plan ligt op het kopstation en de 'inritten' naar het rangeerterrein. Het rangeerterrein zelf en de doorgaande sporen liggen er nu voor het idee maar kunnen uiteraard aangepast worden want het is nu nogal recht :)

Nou ben benieuwd!

Gr. Remco.
« Laatst bewerkt op: 24 July 2009, 23:45:47 door Remco »

Th0mas

  • Offline Offline
  • Berichten: 59
Re:Realistische Nederlandse baanplannen
« Reactie #1 Gepost op: 24 July 2009, 23:50:34 »
Vind het ook wel leuk om echte baanplannen na te maken :). Zal binnenkort is wat uploaden..

Thomas

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Realistische Nederlandse baanplannen
« Reactie #2 Gepost op: 25 July 2009, 00:00:00 »
Wat is nu precies je bedoeling in deze. Je neemt namelijk al 2x het woord "realistisch" in de mond, maar dat is natuurlijk een discutabele kwalificatie. "Realistisch" is niet het eerste waar ik aan denk als ik dit sporenplan zie.

Is het de bedoeling een logisch schematisch correcte baanplan neer te zetten, waarin te zien is welke sporen er kunnen zijn, hoe de afhandeling van treinen verlopen zal en dergelijke. Er zit een uitleg bij, maar misschien is het handig de sporen aan te duiden en de wissels en dan precies te vertellen hoe het treinverkeer zijn weg vind.

Of is het de bedoeling een baanplan te presenteren welke een uitsnede uit de werkelijkheid had kunnen zijn. In dat geval krijg je onherroepelijk te maken met de lengtes van sporen, boogstralen en wisselhoeken welke je zult moeten gaan benaderen. De realiteit zul je snel vaarwel moeten zeggen.

Laat maar horen. ;)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:Realistische Nederlandse baanplannen
« Reactie #3 Gepost op: 25 July 2009, 00:07:27 »
Ok ja je hebt gelijk ;D

Laten we het houden op:

Een baanplan wat ( uiteraard ivm ruimte gecomprimeerd is ) met inachtname van bepaalde beperkingen van railgeometrie, zowel in overgangen van sporen naar rangeerterrein als terug naar het hoofdnet een realistisch verloop toont.

Hopelijk verduidelijkt dit iets :)

Gr. Remco.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8951
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re:Realistische Nederlandse baanplannen
« Reactie #4 Gepost op: 02 November 2009, 17:29:27 »
Mmmmmm,

Als ik de zolders links en rechts doortrek dan zou het gaan lukken, dan moet ik waarschijnlijk ook verhuizen etc. Maar laat je gedachten eens gaan bij sporenplan.nl en klik dan op Tiel. Ik wil je gedachten over dit traject wel eens weten. ik woon hier zelf en wil het in ho nabouwen heb al een en ander getekend ben alleen niet zo'n uploadtechneut'. Heb op mijn eigen zolder ruimte voor baanlengte van 5.5 meter diepte +- 70 cm ik wou het voornamelijk bij het station houden en de directe omgeving en dan wel royaal.
Zit nog maar net bij dit forum moet er nog ff inkomen.

Gr NS2400
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22510
Re:Realistische Nederlandse baanplannen
« Reactie #5 Gepost op: 02 November 2009, 17:47:56 »
Ja ja, je bedoelt dat er sprake is van een correct sporenverloop.
Kan ik je om te beginnen de aloude boekjes van H.F. Enter aanraden, vooral de boekjes 'Moderne modelspoorwegen reizigersvervoer' en 'Moderne modelspoorwegen goedernvervoer'.  Die man benadrukte met haast religieuze ijver dat er logica in sporenverloop zit en dat modelbouwers diezelfde logica zouden moeten toepassen. Los van de vraag of je het daarmee eens bent, zijn het nog altijd nuttige werkjes omdat er verder weinig over die logica wordt gepubliceerd.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Geoffrey Korstanje

  • prutser
  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
Re:Realistische Nederlandse baanplannen
« Reactie #6 Gepost op: 02 November 2009, 17:59:17 »
Ik ken maar 1 club die daadwerkelijk een realistisch baanplan aan het maken zijn.
M&S club ZVL.
Zij bouwen het het sporenplan van Sas van Gent na.

bron: sporenplan.nl


bron: M&S club ZVL

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22510
Re:Realistische Nederlandse baanplannen
« Reactie #7 Gepost op: 02 November 2009, 18:13:01 »
Ho ho, vergeet Bernd niet.  :o ;D

Bij exact nabouwen krijg je natuurlijk altijd een correct sporenplan, maar dat bedoelt Remco volgens mij niet. Hij wil ook fantasiesporenplannen zo ontwerpen als ProRail dat had gedaan.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:Realistische Nederlandse baanplannen
« Reactie #8 Gepost op: 02 November 2009, 18:16:47 »
Nee precies Henk, nabouwen is vrij 'gemakkelijk' mits je de ruimte hebt ;D

Maar inderdaad een 'fantasie'baan maar dan zoals het echt zou zijn :) Met inachtname van beperkingen die er soms nu eenmaal zijn :)

Ik heb in ieder geval even je 2 boekentips genoteerd! Die kende ik nog niet :) Die zijn her en der wel te krijgen zag ik zo net al even :D

Gr. Remco.

Geoffrey Korstanje

  • prutser
  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
Re:Realistische Nederlandse baanplannen
« Reactie #9 Gepost op: 02 November 2009, 18:24:17 »
bedoel je zoiets  ???
Kruiningen

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8951
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re:Realistische Nederlandse baanplannen
« Reactie #10 Gepost op: 02 November 2009, 21:48:45 »
idd,

die boekjes kende ik ook niet, had alleen die boekjes van schuitema en co met thema's voor spoorbanen, daar schoot je ook niet veel mee op. Da's meer van hoe kan ik zo veel mogelijk rondjes maken op 2m2. Het prettige van ouderwets tekenen is dat je snel kan veranderen.
Verder vind ik het ook moeilijk te beslissen welk spoor blijft en welke vervalt. je weet niet wat nuttig is in de praktijk dan ontwerp je wat en dan laat je net het verkeerde spoor weg. Als je de richtlijnen van de normen aanhoudt loop je weer vast met de ruimte die je hebt. Heb in mijn plan heel wat lengte ingekort en weggelaten. Maar ben er niet zo zeker van of het juist is.(plan Tiel]
Het is een hele kunst dat te bepalen in model en dan ook nog zo dat het uiteindelijk in model ook klopt. Soms leg ik de baan gewoon uit om te kijken of het klopt, gelukkig geen tapijt in huis :(

Gr NS2400
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8596
Re:Realistische Nederlandse baanplannen
« Reactie #11 Gepost op: 28 May 2010, 14:15:11 »
Er zijn er echt wel meer die realistische baanplannen bouwen. Manuel moet er ook meer van weten.
Want hij bouwt (bouwde) tezamen met Albert Platvoet 2 voormalige stations (dat wel) uit Enschede na:
http://www.zuiderspoor.nl/
en een club (ook weer uit Enschede) bouwt Hengelo Enschede en Oldenzaal na
http://www.tmsc.nl/


Edit: of station Uden
« Laatst bewerkt op: 28 May 2010, 16:19:51 door ClarksonBlues »
Jeroen

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:Realistische Nederlandse baanplannen
« Reactie #12 Gepost op: 28 May 2010, 16:06:28 »
bedoel je zoiets  ???
Kruiningen

Daar wordt al gesteld dat voor emplacementen geldt dat des te moderner ze zijn, hoe oninteressanter ze worden. Realistisch baanplannen worden pas leuk als ze op het verleden betrekking hebben. En bij het graven in het verleden kom je ook de stoomtrammaatschapijen tegen die wel een verdienstelijk inspiratiebron kunnen zijn. Bijvoorbeeld, om bij Kruiningen in de buurt te blijven Hansweert-Vlake

Groet,

Marco

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Realistische Nederlandse baanplannen
« Reactie #13 Gepost op: 28 May 2010, 19:32:20 »
Zoals het Maastricht waar ik (nog) steeds niet aan begonnen ben.
En dat barst van boven tot onder van de concessies om het een beetje op de zolder te laten passen.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3862
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Realistische Nederlandse baanplannen
« Reactie #14 Gepost op: 28 May 2010, 19:57:06 »
Dat lijkt me dan een moment om tot het inzicht te komen dat je iets onmogelijks wilt bouwen.
Want waarom dan te groot willen als je zoveel concessies moet doen, waardoor een weergave in weinig meer lijkt op het voorbeeld?

Zoek het wat kleiner, bijvoorbeeld een diesellijntje met de stationnetjes Goor en Delden in de jaren '80; wat goederenverkeer, rangeren, armseinen.
Zomaar een voorbeeld, maar er zijn ideetjes genoeg te vinden op internet.

grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie