Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Liliput schlafwagen set epoche 2 h0
door
Gert Arkema
Vandaag
om 21:52:14
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R)
door
Ronald Halma
Vandaag
om 21:48:46
Houten 23 Augustus 2025
door
Prutsert
Vandaag
om 21:41:34
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok
door
Felix de Groen
Vandaag
om 21:40:58
wat is het merk van deze bochtwissel
door
arwin
Vandaag
om 21:39:31
Ik ben aan het opruimen.
door
nighttrain1
Vandaag
om 21:36:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Frank 123
Vandaag
om 21:20:05
Schets Weistra regeling met arduino UNO
door
bask185
Vandaag
om 21:07:38
schok bij vertrek
door
Ronald Halma
Vandaag
om 20:14:18
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels.
door
AP3737
Vandaag
om 20:09:19
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s
door
NL-modelspoor
Vandaag
om 19:49:56
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko
door
Treinbestuurder
Vandaag
om 19:47:39
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie.
door
defender
Vandaag
om 19:19:07
Fleischmann Anna ombouw.
door
puntenglijder
Vandaag
om 19:17:42
Ronald doet de Fork Challenge!
door
hervé
Vandaag
om 19:00:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 18:59:23
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025
door
VictorPM
Vandaag
om 18:44:54
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Ronald Schreuder
Vandaag
om 17:46:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 17:45:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 16:15:10
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen?
door
JoopSpoort
Vandaag
om 16:11:23
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 16:09:07
Licentiesleutel YD 7001
door
Dirk
Vandaag
om 15:58:26
Eerste hulp bij Freecad
door
MaraNCS
Vandaag
om 15:45:56
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
Wim Vink
Vandaag
om 15:35:06
Raadplaatje
door
Wouter W
Vandaag
om 14:30:56
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
door
Hendrik Jan
Vandaag
om 12:34:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
Montanbahn
Vandaag
om 11:22:07
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet)
door
Dennis1984
Vandaag
om 09:19:38
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken
door
Lobomotion69
Vandaag
om 03:17:23
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Realistische Nederlandse baanplannen
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Realistische Nederlandse baanplannen (gelezen 7433 keer)
Remco.
Offline
Berichten: 6325
Realistische Nederlandse baanplannen
«
Gepost op:
24 July 2009, 23:41:20 »
Hoi,
Omdat ik mezelf aardig kan vermaken met het proberen van het tekenen van realistische nederlandse baanplannen ( en daar toch eens van gedachten over wil wisselen ), zou ik graag hier het eea aan baanplannen bekijken. Verders lijkt het me wel leuk een soort van verzamelplek voor realistische baanplannen te maken hier
Iedereen mag uiteraard een baanplan plaatsen, maar vermeld wel even aub welke schaal, maten en gebruikte merk/type rails
Nou ik open hem dan maar
Soort: Kopstation
Formaat: Lengte van het kopstation tot en met de boog 6 meter
Rails: Rocoline 2.1 met 10 graden wissels.
Situatie: Een kopstation met een rangeerterrein. Het kopstation heeft 3 sporen voor trek duw combinaties en 2 sporen om kop
te maken. Lengte van de perrons minimaal 2 meter, maximaal 2meter50. Het rangeerterrein is uiteraard groter te maken zoals je zelf wilt
De 2 doorgaande sporen helemaal op rechts kunnen uiteindelijk richting een schaduwstation waar weer gekeerd kan worden en geparkeerd kunnen worden.
De nadruk voor dit plan ligt op het kopstation en de 'inritten' naar het rangeerterrein. Het rangeerterrein zelf en de doorgaande sporen liggen er nu voor het idee maar kunnen uiteraard aangepast worden want het is nu nogal recht
Nou ben benieuwd!
Gr. Remco.
«
Laatst bewerkt op: 24 July 2009, 23:45:47 door Remco
»
Gelogd
Th0mas
Offline
Berichten: 59
Re:Realistische Nederlandse baanplannen
«
Reactie #1 Gepost op:
24 July 2009, 23:50:34 »
Vind het ook wel leuk om echte baanplannen na te maken
. Zal binnenkort is wat uploaden..
Thomas
Gelogd
stig
Offline
Berichten: 10080
Re:Realistische Nederlandse baanplannen
«
Reactie #2 Gepost op:
25 July 2009, 00:00:00 »
Wat is nu precies je bedoeling in deze. Je neemt namelijk al 2x het woord "realistisch" in de mond, maar dat is natuurlijk een discutabele kwalificatie. "Realistisch" is niet het eerste waar ik aan denk als ik dit sporenplan zie.
Is het de bedoeling een logisch schematisch correcte baanplan neer te zetten, waarin te zien is welke sporen er kunnen zijn, hoe de afhandeling van treinen verlopen zal en dergelijke. Er zit een uitleg bij, maar misschien is het handig de sporen aan te duiden en de wissels en dan precies te vertellen hoe het treinverkeer zijn weg vind.
Of is het de bedoeling een baanplan te presenteren welke een uitsnede uit de werkelijkheid had kunnen zijn. In dat geval krijg je onherroepelijk te maken met de lengtes van sporen, boogstralen en wisselhoeken welke je zult moeten gaan benaderen. De realiteit zul je snel vaarwel moeten zeggen.
Laat maar horen.
Gelogd
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)
Remco.
Offline
Berichten: 6325
Re:Realistische Nederlandse baanplannen
«
Reactie #3 Gepost op:
25 July 2009, 00:07:27 »
Ok ja je hebt gelijk
Laten we het houden op:
Een baanplan wat ( uiteraard ivm ruimte gecomprimeerd is ) met inachtname van bepaalde beperkingen van railgeometrie, zowel in overgangen van sporen naar rangeerterrein als terug naar het hoofdnet een realistisch verloop toont.
Hopelijk verduidelijkt dit iets
Gr. Remco.
Gelogd
NS264
Offline
Berichten: 8951
Het leven op de weg.
Re:Realistische Nederlandse baanplannen
«
Reactie #4 Gepost op:
02 November 2009, 17:29:27 »
Mmmmmm,
Als ik de zolders links en rechts doortrek dan zou het gaan lukken, dan moet ik waarschijnlijk ook verhuizen etc. Maar laat je gedachten eens gaan bij sporenplan.nl en klik dan op Tiel. Ik wil je gedachten over dit traject wel eens weten. ik woon hier zelf en wil het in ho nabouwen heb al een en ander getekend ben alleen niet zo'n uploadtechneut'. Heb op mijn eigen zolder ruimte voor baanlengte van 5.5 meter diepte +- 70 cm ik wou het voornamelijk bij het station houden en de directe omgeving en dan wel royaal.
Zit nog maar net bij dit forum moet er nog ff inkomen.
Gr NS2400
Gelogd
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan:
waiting for a train
.
henk
Offline
Berichten: 22510
Re:Realistische Nederlandse baanplannen
«
Reactie #5 Gepost op:
02 November 2009, 17:47:56 »
Ja ja, je bedoelt dat er sprake is van een correct sporenverloop.
Kan ik je om te beginnen de aloude boekjes van H.F. Enter aanraden, vooral de boekjes 'Moderne modelspoorwegen reizigersvervoer' en 'Moderne modelspoorwegen goedernvervoer'. Die man benadrukte met haast religieuze ijver dat er logica in sporenverloop zit en dat modelbouwers diezelfde logica zouden moeten toepassen. Los van de vraag of je het daarmee eens bent, zijn het nog altijd nuttige werkjes omdat er verder weinig over die logica wordt gepubliceerd.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Geoffrey Korstanje
prutser
Offline
Berichten: 1664
Re:Realistische Nederlandse baanplannen
«
Reactie #6 Gepost op:
02 November 2009, 17:59:17 »
Ik ken maar 1 club die daadwerkelijk een realistisch baanplan aan het maken zijn.
M&S club ZVL.
Zij bouwen het het sporenplan van Sas van Gent na.
bron: sporenplan.nl
bron: M&S club ZVL
Gelogd
henk
Offline
Berichten: 22510
Re:Realistische Nederlandse baanplannen
«
Reactie #7 Gepost op:
02 November 2009, 18:13:01 »
Ho ho, vergeet Bernd niet.
Bij exact nabouwen krijg je natuurlijk altijd een correct sporenplan, maar dat bedoelt Remco volgens mij niet. Hij wil ook fantasiesporenplannen zo ontwerpen als ProRail dat had gedaan.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Remco.
Offline
Berichten: 6325
Re:Realistische Nederlandse baanplannen
«
Reactie #8 Gepost op:
02 November 2009, 18:16:47 »
Nee precies Henk, nabouwen is vrij 'gemakkelijk' mits je de ruimte hebt
Maar inderdaad een 'fantasie'baan maar dan zoals het echt zou zijn
Met inachtname van beperkingen die er soms nu eenmaal zijn
Ik heb in ieder geval even je 2 boekentips genoteerd! Die kende ik nog niet
Die zijn her en der wel te krijgen zag ik zo net al even
Gr. Remco.
Gelogd
Geoffrey Korstanje
prutser
Offline
Berichten: 1664
Re:Realistische Nederlandse baanplannen
«
Reactie #9 Gepost op:
02 November 2009, 18:24:17 »
bedoel je zoiets
Kruiningen
Gelogd
NS264
Offline
Berichten: 8951
Het leven op de weg.
Re:Realistische Nederlandse baanplannen
«
Reactie #10 Gepost op:
02 November 2009, 21:48:45 »
idd,
die boekjes kende ik ook niet, had alleen die boekjes van schuitema en co met thema's voor spoorbanen, daar schoot je ook niet veel mee op. Da's meer van hoe kan ik zo veel mogelijk rondjes maken op 2m2. Het prettige van ouderwets tekenen is dat je snel kan veranderen.
Verder vind ik het ook moeilijk te beslissen welk spoor blijft en welke vervalt. je weet niet wat nuttig is in de praktijk dan ontwerp je wat en dan laat je net het verkeerde spoor weg. Als je de richtlijnen van de normen aanhoudt loop je weer vast met de ruimte die je hebt. Heb in mijn plan heel wat lengte ingekort en weggelaten. Maar ben er niet zo zeker van of het juist is.(plan Tiel]
Het is een hele kunst dat te bepalen in model en dan ook nog zo dat het uiteindelijk in model ook klopt. Soms leg ik de baan gewoon uit om te kijken of het klopt, gelukkig geen tapijt in huis
Gr NS2400
Gelogd
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan:
waiting for a train
.
Jeronimos
Now everything seems so faded and jaded.
Offline
Berichten: 8596
Re:Realistische Nederlandse baanplannen
«
Reactie #11 Gepost op:
28 May 2010, 14:15:11 »
Er zijn er echt wel meer die realistische baanplannen bouwen. Manuel moet er ook meer van weten.
Want hij bouwt (bouwde) tezamen met Albert Platvoet 2 voormalige stations (dat wel) uit Enschede na:
http://www.zuiderspoor.nl/
en een club (ook weer uit Enschede) bouwt Hengelo Enschede en Oldenzaal na
http://www.tmsc.nl/
Edit: of
station Uden
«
Laatst bewerkt op: 28 May 2010, 16:19:51 door ClarksonBlues
»
Gelogd
Jeroen
MR
Offline
Berichten: 3185
Re:Realistische Nederlandse baanplannen
«
Reactie #12 Gepost op:
28 May 2010, 16:06:28 »
Citaat van: Geoffrey Korstanje op 02 November 2009, 18:24:17
bedoel je zoiets
Kruiningen
Daar wordt al gesteld dat voor emplacementen geldt dat des te moderner ze zijn, hoe oninteressanter ze worden. Realistisch baanplannen worden pas leuk als ze op het verleden betrekking hebben. En bij het graven in het verleden kom je ook de stoomtrammaatschapijen tegen die wel een verdienstelijk inspiratiebron kunnen zijn. Bijvoorbeeld, om bij Kruiningen in de buurt te blijven
Hansweert-Vlake
Groet,
Marco
Gelogd
Jos B.
NS 1607 Vlissingen
Offline
Berichten: 6438
Zal 't gaan, ja!
Re:Realistische Nederlandse baanplannen
«
Reactie #13 Gepost op:
28 May 2010, 19:32:20 »
Zoals het Maastricht waar ik (nog) steeds niet aan begonnen ben.
En dat barst van boven tot onder van de concessies om het een beetje op de zolder te laten passen.
Jos.
Gelogd
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit
En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)
sneek
Offline
Berichten: 3862
Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Realistische Nederlandse baanplannen
«
Reactie #14 Gepost op:
28 May 2010, 19:57:06 »
Dat lijkt me dan een moment om tot het inzicht te komen dat je iets onmogelijks wilt bouwen.
Want waarom dan te groot willen als je zoveel concessies moet doen, waardoor een weergave in weinig meer lijkt op het voorbeeld?
Zoek het wat kleiner, bijvoorbeeld een diesellijntje met de stationnetjes Goor en Delden in de jaren '80; wat goederenverkeer, rangeren, armseinen.
Zomaar een voorbeeld, maar er zijn ideetjes genoeg te vinden op internet.
grtz,
Wim
Gelogd
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!
(Be)schrijver van spoorhistorie
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Realistische Nederlandse baanplannen