Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
Vandaag om 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 17:06:02
NS 1700 transfers door Roy van Dijk
Vandaag om 17:03:17
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 17:00:00
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:56:23
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 16:42:59
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door marco
Vandaag om 16:39:58
Sfeer op je modelbaan door puntenglijder
Vandaag om 16:39:32
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 16:36:51
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 16:29:09
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 16:24:09
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 15:24:49
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 14:42:23
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
Vandaag om 14:10:16
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
Vandaag om 14:09:47
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Niels64
Vandaag om 13:16:43
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:46:21
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 11:44:44
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:52:53
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:41:20
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 10:33:18

Auteur Topic: Geen treinstation Schiedam-Kethel  (gelezen 1763 keer)

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
Geen treinstation Schiedam-Kethel
« Gepost op: 19 May 2010, 22:58:20 »

Schiedam-Kethel krijgt geen eigen treinstation meer. De plannen daarvoor liggen al jaren in de kast, maar minister Eurlings van Verkeer heeft nu besloten dat daarvoor geen geld is. Voor de aanleg is het namelijk nodig om het spoor tussen Delft en Schiedam te verdubbelen, maar ook daarvoor ontbreken de financiën. De gemeente Schiedam heeft een brief aan de Tweede Kamerfracties gestuurd om de verdubbeling er toch door te krijgen. De verdubbeling maakte deel uit van het project 'Programma Hoogfrequent Spoor', waarbij in de Randstad iedere 10 minuten intercity's en stoptreinen vertrekken. Woensdag praat de Tweede kamer over de bezuinigingsplannen van minister Eurlings. De ChristenUnie dient een motie in om de aanleg van het station toch door te laten gaan

Kethel
Tot 1938 was er wel een station Schiedam-Kethel. Het ging om een stopplaats op de zogeheten Oude Lijn, een spoorverbinding tussen Rotterdam en Amsterdam. Het enige dat er nog van rest is het houten waqchthuisje.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

henk

• Offline Offline
Re:Geen treinstation Schiedam-Kethel
« Reactie #1 Gepost op: 19 May 2010, 23:29:18 »
Benieuwd hoe het afloopt. Er is in Schiedam Noord in de loop der tijd een grote wijk ontstaan met een beroerde OV-verbinding richting Delft en Den Haag. Je kunt nog beter op de fiets gaan.

De oude halte heette overigens gewoon Kethel, omdat Kethel & Spaland pas in 1941 door Schiedam zijn geannexeerd.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bob R.

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
« Reactie #2 Gepost op: 19 May 2010, 23:35:11 »
enige dat er nog van rest is het houten wachthuisje.

Volgens Stationweb is dat huisje vorig jaar afgebrand :'(
Vr. groeten,
Bob

C-130H

• Roland
  • Offline Offline
  • Toch maar een Spooky
« Reactie #3 Gepost op: 20 May 2010, 00:01:05 »
Het is toch niet te geloven zeg.. wat een onzin dat er geen geld is!
(Iets met Griekenland en 4 miljard ofzo :-X)
Die spoorverdubbeling is er nu al nodig omdat het er al zo druk is.
Als er nu een sein- of wisselstoring of watdanook optreed dan ligt die hele lijn plat in een of beide richtingen.

Roland
Melkkoeien hebben in Nederland geen oormerken maar een kentekenplaat.

Edwin van Mierlo

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 20 May 2010, 07:57:40 »
Ik vind dit echt raar: volgens mij zou dit project samen uitgevoerd gaan worden met de aanleg van de A4 tussen Schiedam en Delft...

Dpc Fo

• Offline Offline
    • Mijn fotosite
« Reactie #5 Gepost op: 20 May 2010, 08:18:37 »
Met deze verkeersminister van chroom en een ministerpresident die zijn voorliefde voor auto's niet onder stoelen of banken steekt, verbaast me dat niks. Je scoort politiek nou eenmaal beter met de A4 die al jàààren "onmisbaar" is dan met een spoorlijn die geen echte lobby heeft.

@Bob; het staat er nog hoor, bericht staat op stationsweb ook iets verderop gecorrigeerd. Was vanmorgen niet helemaal wakker toen ik er langs reed, maar ik zal het vanavond nog eens controleren. Tsja, als je er elke dag langskomt, dan zie het niet allemaal bewust meer  ;D

grt, Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Gert1

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 20 May 2010, 10:26:57 »
Met deze verkeersminister van chroom en een ministerpresident die zijn voorliefde voor auto's niet onder stoelen of banken steekt, verbaast me dat niks.

Van de eerste is het zeker dat hij niet terugkeert en van de tweede heeft iedere stemgerechtigde Nederlander dat zelf in zijn linker- of rechterhand!   :D

mvg,
Gert

Monobrachius

• Offline Offline
  • LE II
« Reactie #7 Gepost op: 20 May 2010, 10:43:29 »
Benieuwd hoe het afloopt. Er is in Schiedam Noord in de loop der tijd een grote wijk ontstaan met een beroerde OV-verbinding richting Delft en Den Haag. Je kunt nog beter op de fiets gaan.
Kom op, het is onzin om niet met de fiets naar Delft te gaan. Vanuit die wijken ben je er in hooguit 30 minuten en dan rijd je ook nog door een prachtig stukje natuur. Heb het 5½ jaar met veel plezier gedaan (kan je ook langer in de kroeg hangen zonder je zorgen te maken over de bus).
Of de OV-verbinding goed of slecht is, kan je over discussiëren. Je alles goed gaat, kan je in 8 minuten op Schiedam Centrum en in 15 minuten op Rotterdam CS zijn, dat laatste is iets wat je met de auto misschien met moeite redt. Als de bus rijdt, heb je geluk. Punt is dat het na 12 uur in de middag een 30 minuten dienst is en dat de aansluiting niet altijd even denderend is. Daar ligt voor mij ook het grootste nadeel van het OV in het algemeen. Je kan misschien in 8 min op het station zijn en dan in 8 min in Delft en dan in 5 minuten op de uni, maar als je drie keer 5 minuten moet wachten, kan je al beter de fiets pakken (en dat geldt ook als je naar Rotterdam moet).
Om de A4 er nog even bij te halen, dat ding had er eigenlijk al jaren moeten zijn, om niet Vlaardingen of Schiedam vanuit het Noorden te bereiken moet je of flink omrijden of binnendoor. Ik realiseer me ook het nadeel van de komst. Het mooie stukje natuur wat er nu ligt en waar geld is ingestopt, zal verstoord worden. Het zal net zo worden als langs de Schie naar Delft fietst en dat is heel erg zonde. Van dat oogpunt: als de politiek mensen van de fiets wil wegjagen, moeten ze met een goed alternatief komen. Dus moeten ze station Kethel maken (en ervoor zorgen dat je de fiets gratis mee kan nemen naar Delft :)).
Als laatste de spoorverdubbeling. Als ze in Delft al die spoortunnel gaan aanleggen, waardoor het tussen Delft en Den Haag viersporig wordt, dan mist alleen het stuk Schiedam-Delft nog en volgens mij is dat nooit verdubbeld omdat het in Delft altijd niet mogelijk was vanwege het viaduct. Lekker bezig zijn we. Bovendien vraag ik me af hoe Eurlings zo zeker kan zijn. Weet hij al dat de CDA in de volgende regering gaat zitten?

Groetjes Henk
K.Bay.Sts.B

Dpc Fo

• Offline Offline
    • Mijn fotosite
« Reactie #8 Gepost op: 20 May 2010, 11:29:27 »
@Gert Mijn hand (ik zeg lekker niet welke  ;)) heeft al enkele pogingen gedaan, maar hij zit er nog steeds :-X. En Eurlings? Ach, die heeft zelf al gezegd dat hij niet uitsluit ooit nog terug te keren. Volgens mij omzeilde hij zo heel handig het hete kilometerheffing-hangijzer.

@Henk (Monobrachius): de tunnel wordt in eerste instantie tweesporig, zou best eens kunnen dat ze bouw van de twee andere sporen temporiseren omdat het economisch niet haalbaar is. Het viaduct blijft dan vast voorlopig staan als "omleidingsroute" (maar dan stemmen de Delftenaren bij de volgende verkiezigen vast niet voor de regering die dat toestaat  ;D)

groet, Carlo

Groeten, Carlo

Bob R.

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
« Reactie #9 Gepost op: 20 May 2010, 12:01:14 »
@ Carlo
Ik lees weer eens niet goed :-[ ;D
Vr. groeten,
Bob

Dpc Fo

• Offline Offline
    • Mijn fotosite
« Reactie #10 Gepost op: 20 May 2010, 12:07:58 »
Foei, en dat voor een moderator... ;D ;)

Groeten, Carlo

henk

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 20 May 2010, 12:52:34 »
@Henk Monobrachius. Ik heb zelf ook in Schiedam Noord gewoond en toen een klein jaar in Den Haag gewerkt. Ik vond dat met het openbaar vervoer een redelijk frustrerend gedoe met omwegen en nodeloos overstappen. Naar Delft zou ik ook op de fiets zijn gegaan, zeker naar Delft-Zuid, maar het kan toch niet de bedoeling zijn dat de fiets over die afstand sneller is dan het OV.
OV en de auto hebben daar hetzelfde probleem. Alle lijnen en wegen gaan richting de centra van Vlaardingen, Schiedam en Rotterdam en de capaciteit schiet ook tekort. Wie naar het Noorden moet, moet dus eerst een stuk om en met de auto sta je in de spits flink klem.

Ook naar Den Haag is de fiets trouwens vaak sneller.  ;)
Mijn zwager heeft dat een tijd gedaan, de gek.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Monobrachius

• Offline Offline
  • LE II
« Reactie #12 Gepost op: 20 May 2010, 14:00:24 »
Pff, ik word altijd ziek van al die stoplichten in Rijswijk en Den Haag. Vreselijk om daar te fietsen. Gek ben pas als je van Schiedam naar Den Helder fietst om bij je oma thee te drinken (en ik ben er nog steeds trots op :) 6h:10 zonder racefiets). Terug toch wel even de trein gepakt. Op die afstand gelukkig wel sneller.

Maar Henk, je hebt helemaal gelijk. Als je geluk hebt ben je in 15 minuten thuis vanuit R'dam CS, maar ik heb in de avonden vaak genoeg meegemaakt dat het 50 minuten is. ::) (Voor de mensen die het niet weten, het is een afstand van ongeveer 10-11 kilometer.)

En ik altijd maar grappen dat ze het station Kethel af zouden hebben nadat ik zou afstuderen. Ben ondertussen al 5 maanden klaar en dan pas krijg je te horen dat het toch niet doorgaat. Blij dat ik er niet op heb gewacht. :D
« Laatst bewerkt op: 20 May 2010, 14:03:18 door Monobrachius »
K.Bay.Sts.B

spoorzeven

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 20 May 2010, 19:44:33 »
Als ik mij niet vergis, zou dat station (nou ja halte, zoals de meeste Nederlandse 'stations') komen bij de onderdoorgang waar ooit ook een tram zou gaan rijden (dat kun je ook duidelijk aan die onderdoorgang zien, ook vanuit de trein).
Het is waar dat Delft - Schiedam een flessenhals wordt, nadat de viersporige tunnel klaar is (dat project is 'gedekt', dus zou volledig moeten kunnen worden uitgevoerd).
Naast die halte zou overigens ook het koppelen van de tram in Delft (Abtswoudsepark) en Schiedam Kethel een goede zaak zijn (afstand van niks), zelfs al zou je moeten overstappen van HTM op RET v.v. als ze over en weer niet zouden (willen laten) doorrijden. Geeft veel meer mensen een goede verbinding.
Groet, Frank

Monobrachius

• Offline Offline
  • LE II
« Reactie #14 Gepost op: 21 May 2010, 14:07:21 »
Het is toch al snel een afstand van 5 kilometer tussen beide lijnen. Overigens ooit eens mensen gesproken, die ook dat idee hadden. Hun motivatie was simpel. De lijn in Delft was lijn 1 en destijds in Schiedam ook (nu 21). Dat kon geen toeval zijn. :)
Het probleem van de tram zit vooral waar ze hem zouden laten rijden. Op de harreweg zou het nog wel mogelijk zijn (tussen fietspad en weg), alleen waar bij de Abswoudse weg wordt het interessant. Daar heb je namelijk sloten aan de kanten van een 3 meter brede weg. Naast de sloten liggen weer grasvelden, met sloten, maar soms ook huizen. Eromheen kan wel, maar of ze daar aan willen beginnen, dan heb je zo weer 2 km meer.
Bovendien vraag ik me af hoe efficient het werkelijk is. Vanaf Schiedam doe je iets van 15 minuten voordat je op het eindpunt komt. Van Delft tot het eindpunt ook minstens zo iets. Tussen beide eindpunten denk ik dat je toch ook wel 8-10 minuten nodig hebt. Tikt al snel aan. Dan ben je met de huidige trein-bus verbinding mogelijk nog sneller. Bovendien kom je vanuit Schiedam aan in de middel of nowhere (tenzij we Rijkwaterstaat blij willen maken) en ik denk dat ze in Delft ook zo denken.
Ik zou het zelf wel leuk vinden om Haagse en Rotterdamse trammetjes naast elkaar te zien rijden, maar het nut ervan zie ik er niet echt van in. (Wel gaaf dat dan vanuit Barendrecht de tram naar Leiden kan nemen.)

Henk
K.Bay.Sts.B