Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 19:08:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:25:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:36:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35

Auteur Topic: Fleischmann stroomafname via motorhuis, kan dit ?  (gelezen 2622 keer)

Bart-1967

• Gast
Fleischmann stroomafname via motorhuis, kan dit ?
« Gepost op: 20 May 2010, 18:28:45 »
Ik heb al een aantal locomotieven gedigitaliseerd, maar blijf eigenlijk nog met 1 vraag zitten:
Is het ook mogelijk stroomafname te verzorgen via het motorhuis. Bij de analoge uitvoeringen is dit wel het geval.
Uiteraard neemt de locomotief stoom af via het niet aangedreven draaistel, en de linker spoorstaaf bij het aangedreven draaistel. Blijft over de vraag of ik de rode draad (voor de rechter spoorstaaf) aan het motorhuis kan bevestigen.
Natuurlijk kan ik het proberen met kans op RIP decoder, maar ik ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft.

R Fongers

• Heb je al gelachuhh
  • Offline Offline
  • Mooi Man
Re:Fleischmann stroomafname via motorhuis, kan dit ?
« Reactie #1 Gepost op: 20 May 2010, 21:03:09 »
Je geeft het antwoord dus al RIP

De motor moet altijd vrij zijn van massa.

Grtzz Rob
Grtzz Rob
------------
N <- IB II  + P19 >< iTrain ex Koploper - S88LN  - Tijdperk VI>

Bart-1967

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 20 May 2010, 21:19:50 »
Maar later dacht ik ook:
Het motorhuis is al verbonden met de rechter spoorstaaf vanwege de niet-geisoleerde wielen.
Waarom zou het dan kwaad kunnen om de rode draad aan het motorhuis te bevestigen voor optimale stroomafname.

R Fongers

• Heb je al gelachuhh
  • Offline Offline
  • Mooi Man
« Reactie #3 Gepost op: 20 May 2010, 21:54:10 »
Je moet die motor massavrij maken ander is het gewoon Game over.

Rail is digitale wisselspanning en decoder levert gelijkspanning aan motor. Door van buitenaf wat voor spanning ook op de uitgangen van de decoder te zetten maak je de decoder even witheet en daarna nooit meer.

Grtzz Rob
Grtzz Rob
------------
N <- IB II  + P19 >< iTrain ex Koploper - S88LN  - Tijdperk VI>

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #4 Gepost op: 20 May 2010, 23:37:12 »
Je moet die motor massavrij maken ander is het gewoon Game over.
De borstelhouders moeten vrij zijn van massa, en dat bereik je bij een Fleischmann  loc door een ander motorschild, of door het bestaande motorschild aan te passen.
Maar de buitenomhulling van de motor is en blijft toch één geheel met het locchassis of het draaistelchassis? En dat staat via de assen weer in verbinding met de ongeïsoleerde wielen. Dus kan je dat als stroomafnamepunt gebruiken.
Ik snap alleen niet waarom dat perse aan het motorhuis moet. Je kan toch elk willekeurig punt op het chassis daarvoor gebruiken?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Bart-1967

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 21 May 2010, 09:09:06 »
Klaas,
Bij mij gaat het om diverse electrische locomotieven, en hierbij hangt het motorhuis in een kunststof draaistel.
Ik maak hiernaast ook gebruik van het metalen chassis (dit noem ik dan weer de massa) om de blauwe decoderdraad aan te bevestigen voor aansturing van de verlichting.

henk

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 21 May 2010, 09:52:36 »
Je kunt meestal via het motorschild de stroom afnemen Bart. Ook op motorschilden waarop de koolborstelhouders zijn geïsoleerd, zit vaak nog een loos printspoor dat via één van de schroefjes met het motorhuis is verbonden. Als je aan dat printspoor een draad soldeert, heb je een betrouwbare verbinding met de stroomafname.

Ik ken de methode die je gebruikt goed, maar ik vraag me wel af waarom je de verlichting via de blauwe draad wil aansturen. Bij DCC is dat mijns inziens niet nodig. Zelf rij ik Motorola en dan is het wel aan te bevelen, teneinde het bekende geflakker van de verlichting te voorkomen.
« Laatst bewerkt op: 21 May 2010, 10:01:47 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bart-1967

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 21 May 2010, 10:05:43 »
Daar zat ik later ook aan te denken Henk, gewoon aan het motorschild solderen.
Waarom de blauwe draad ? Zo staat het ook in de handleiding "retour voor alle functies"
Ook vindt ik dit een eleganter oplossing dan weer de zwarte draad aftakken naar het chassis.

henk

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 21 May 2010, 10:19:29 »
Dat doet Fleischmann zelf ook Bart. Bij dergelijke locs legt Fleischmann een draad van motorschild naar chassis om ervoor te zorgen dat de verlichting werkt.
Het is helemaal jouw zaak, maar misschin toch nog eens heroverwegen Bart. De verlichting werkt ook digitaal perfect als de lampjes met één pool aan de stroomafname liggen. Staat ook in de handleiding. Hoewel ik jouw methode bij een enkele loc ook heb toegepast, heb ik toch het idee dat het risico bestaat dat er bij een ontsporing of zoiets toch even contact tussen wielen en chassis ontstaat. Waarbij ik onmiddelijk moet zeggen, dat het hier nog nooit mis is gegaan.

Sander Fondse

• Offline Offline
  • MSc Micro-Electronics
« Reactie #9 Gepost op: 21 May 2010, 10:37:06 »
Ik heb alleen diesel en stoomloks van Fleischmann, maar het werkt meestal zo.

1 pool van de stroomafname wordt via een draadje naar 1 kant van het schild vervoerd en via een ontstoorspoel naar de koolborstel. Die los maken en daar kan dan de rode draad aan. Aan de andere kant zit een verbinding van de motorkoolborstel naar een baantje met een schroef. Als je de printverbinding sloopt kan aan het baantje met de schroef inderdaad de zwarte draad gesoldeerd worden. De blauwe draad mag in zo'n locomotief nooit gebruikt worden ! daar de lampjes aan 1 kant direct aan massa (en daarmee dan de zwarte draad) zitten.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Bart-1967

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 21 May 2010, 10:47:10 »
De blauwe draad mag in zo'n locomotief nooit gebruikt worden ! daar de lampjes aan 1 kant direct aan massa (en daarmee dan de zwarte draad) zitten.
Momento Sander. Het is dus een keuze die je zelf maakt. blauw mag best wel, alleen nooit in combinatie met zwart.

henk

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 21 May 2010, 12:45:17 »
Volgens mij lopen er nu een paar dingen door elkaar.

@Sander. Bart heeft het over locs waarbij het mogelijk is het chassis electrisch helemaal van de stroomafname te scheiden. Bij mijn weten zijn er inderdaad een paar Fleischmann locs waarbij dat kan. Waarbij het chassis alleen maar stroomvoerend is, omdat het chassis via een apart draadje op de stroomafname is aangesloten, meestal via het motorschild. Volgens mij heb jij daar zelf weleens kennis meegemaakt toen na digitalisering van je V100/BR212 de verlichting het niet meer deed, omdat je die draad niet had teruggeplaatst.

@Bart. Je moet altijd kiezen. Of de blauwe draad gebruiken als retour voor de verlichting of één van de stroomafnamepolen (zwart of rood). Als de blauwe draad in aanraking komt met de stroomafname, gaat de decoder stuk.
Fleischmann zelf zal bij dergelijke locs de verlichting altijd via de stroomafname aansluiten en niet de blauwe draad gebruiken. Dat is ook het gemakkelijkst.
Maar als het chassis electrisch helemaal van de stroomafname is te isoleren, dan kun je de blauwe draad op het chassis aansluiten en zwart en rood direct met de stroomafname verbinden (daar ging je vraag eigenlijk over). Nogmaals, het is niet nodig en als ik DCC zou rijden, zou ik het ook niet doen. Als het chassis bij een ontsporing in aanraking komt met een rail, dan komt de blauwe draad dus in aanraking met de stroomafname (de rail immers) en kun je een nieuwe decoder gaan plaatsen.
« Laatst bewerkt op: 21 May 2010, 12:49:31 door henk »

Bart-1967

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 21 May 2010, 12:55:59 »
Ik heb het scherp Henk !
Inderdaad is het waar wat je zegt met het oog op mogelijke sluiting, zo had ik me dat nooit gerealiseerd. Ik zal dit idee zeker meenemen als ik weer een decoder ga plaatsen.
PM Maar als je zwart aan het chassis verbindt en je een ontsporing krijgt waarbij het chassis kontakt maakt met de rode spoorstaaf (en de zwarte) heb je toch ook sluiting ? En hier kan de decoder wel tegen ?
« Laatst bewerkt op: 21 May 2010, 12:59:50 door Bart-1967 »

henk

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 21 May 2010, 13:05:58 »
Ja, dan krijg je gewoon kortsluiting tussen beide stroomafnamepolen en grijpt de kortsluitbeveiliging van de centrale in. Dergelijke sluitingen zijn schering en inslag op de modelbaan.