Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door ronald1956
Vandaag om 23:04:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:44:07
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door Pauldg
Vandaag om 22:32:13
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 22:28:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mark D.
Vandaag om 22:20:05
ACTS containerwagens door Michiel 80
Vandaag om 22:11:41
Veevervoer ss/ ns door prutser
Vandaag om 22:10:10
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:51:37
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:43:43
NS-1000 in spoor-1 door arnout
Vandaag om 21:16:37
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking door Mcn1986
Vandaag om 21:14:41
Brainwave: magneetkoppelingen elektrisch ontkoppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 20:27:51
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 20:15:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Wummeke
Vandaag om 20:07:22
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 19:27:57
NS 8400 van Werps door prutser
Vandaag om 19:14:30
TEE / Rheingold door VictorPM
Vandaag om 18:25:53
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 18:02:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 17:35:15
Minder wissels door 1200blauw
Vandaag om 17:31:51
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
Vandaag om 16:01:51
NS-6000 in Spoor-1 door FritsT
Vandaag om 15:36:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:15:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:40:59
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:50:51
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 13:45:17
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:49:19
27 september Afscheid ICR door Thom
Vandaag om 12:27:41
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Eric B
Vandaag om 12:14:31
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:18:18
  

Auteur Topic: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes  (gelezen 288542 keer)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8526
  • Spoor N
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1665 Gepost op: 26 August 2025, 14:07:48 »
Dat kan ik ook niet maar die data staan ook op Railwiki, van de mogelijke locs vallen de 2206, 2219, 2222 en 2224 af.

« Laatst bewerkt op: 26 August 2025, 20:16:05 door Rick. Reden: vernummering vergeten, foutje »
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 890
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1666 Gepost op: 26 August 2025, 16:05:57 »
Ha kijk, ik had al gehoopt dat de kenners het aantal mogelijke locnummers zouden kunnen terugbrengen tot een handjevol. We komen er wel uit denk ik  :)
Misschien zijn de blauwe zwaailichten ook wel een herkenningspunt? Volgens mij werden die in de jaren 80 geleidelijk vervangen door rode exemplaren. Hier zijn ze nog blauw.

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4580
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1667 Gepost op: 26 August 2025, 16:38:38 »
Dat kan ik ook niet maar die data staan ook op Railwiki, van de mogelijke locs vallen de 2206, 2219, 2222 en 2224 af.

Ik wél, en op 7 april 1983 was alleen de 2218 buiten dienst

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8526
  • Spoor N
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1668 Gepost op: 26 August 2025, 20:20:56 »
Inderdaad, vergeten dat er een vernummering is geweest.  :-[

Twee van de locs staan nota bene op de foto in IJmuiden na die datum:



N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 890
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1669 Gepost op: 27 August 2025, 09:13:51 »
Mooi, die foto's! Ik denk begin jaren 90?

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 890
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1670 Gepost op: 27 August 2025, 09:26:01 »




Er is op de IJmuidenlijn ook wel een nóg kleinere sproeitrein geweest, hier gezien rond 1985. Deze keer ontbreekt de gesloten goederenwagen en heeft de zware 2200 plaats moeten maken voor een bescheiden Sik. We zien de trein hier ter hoogte van de overweg Groeneweg, niet ver van het voormalige station Velsen-IJmuiden Oost. De dubbele spoorwoning 9A blijft rechts net buiten beeld. Door de cabine van de sproeiwagen heen zien we de motorhuif van de Sik. Ervan uitgaande dat de trein van ons af beweegt gaat het span richting Velsen-Zeeweg, een kilometer verderop.

De foto is gemaakt door Leo van Leeuwen, destijds bewoner van voornoemde spoorwoning.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8604
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1671 Gepost op: 27 August 2025, 11:10:17 »
Van AJ Fotografeert wat foto's op flickr.

https://flic.kr/p/2owcKfj

https://flic.kr/p/2owdPzF
Jeroen

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 890
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1672 Gepost op: 28 August 2025, 09:44:52 »
In de serie onkruidbestrijdingstreinen mag ook de "grote sproeitrein" niet ontbreken, want ook deze is op de IJmuidenlijn te zien geweest:



Dit keer kan er over de loc geen misverstand bestaan: het is de unieke 2530 met zijn verhoogde cabine. Deze werd vaak ingezet voor de sproeitrein. Op de voetplaten zien we voor en achter de 'bedieningshuisjes' voor de sproei-installatie. Van hieruit had de medewerker een goed overzicht over de baan, waarbij hij tijdig kon opmerken waar het sproeien gestaakt (en daarna weer hervat) moest worden, bijvoorbeeld bij een waterwingebied. Zo'n gebied was er verderop inderdaad, tussen Velsen-Zeeweg en de aansluiting ten noorden van Santpoort-Noord.

Behalve de 2530 bestond de trein uit een gesloten goederenwagen, een oud bruin blokkendoosrijtuig en vervolgens een wisselend aantal ketelwagens, die zijn op deze foto bijna niet te zien. Zie voor de samenstellingen ook https://forum.beneluxspoor.net/index.php?PHPSESSID=b739a4c6f9f3be882a2c6b14f51bcf40&topic=102821.msg3222308180#msg3222308180 .

Hier zien we de trein, net als gisteren, ter hoogte van de overweg bij de Groeneweg, maar nu kijken we in noordelijke richting. Links de dubbele spoorwoning no. 9A, waar de maker van de foto, Leo van Leeuwen, destijds woonde. De foto dateert van rond 1980, uit de tijd dus dat NS op de lijn nog een reizigersdienst onderhield. Rechts in de verte is heel vaag de abri te zien van station Velsen-IJmuiden Oost, die sinds de sloop van de laatste oorspronkelijke perrongebouwen in 1974 de weinige reizigers enige beschutting moest bieden.

Meer over de achtereenvolgende gebouwen van dit station is hier en hier te vinden.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 890
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1673 Gepost op: 29 August 2025, 14:23:39 »



Vandaag een foto die op de één of andere manier wat surrealistisch aandoet. Een man met een hoed en een net pak steekt bij het befaamde "Klaphekkie" wijdbeens de spoorbaan over. Is dat een grote zwarte hond, rechts van hem? Of een schaduw? Op datzelfde moment komt een vrouw op een fiets voorbij. Of zou ze net afstappen om de man te volgen naar de overkant van het spoor, aan de kanaalkant? Het is niet duidelijk te zien. Aan de overkant van het kanaal het indrukwekkende complex van de Koninklijke Hoogovens en Staalfabrieken. De schoorstenen, gashouders en installaties lijken op deze foto nog groter en dreigender dan anders.

Naast het hek een verveloos bord met de tekst "Let op de Treinen". Dat bord was geen overbodige luxe, want er vonden hier hachelijke situaties plaats.
Meer daarover is te vinden in dit aardige artikel.

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1448
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1674 Gepost op: 29 August 2025, 16:38:33 »
Uit welk jaar is deze?

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 890
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1675 Gepost op: 29 August 2025, 18:32:03 »
Dat weet ik eigenlijk niet zo goed, de fotograaf heb ik ook niet kunnen achterhalen. Ik schat zo begin jaren zestig.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8526
  • Spoor N
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1676 Gepost op: 29 August 2025, 20:35:02 »
Mooi, die foto's! Ik denk begin jaren 90?
De 2219 is op 29-10-1988 gefotografeerd, van de 2224 kan ik het zo snel niet terugvinden.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 890
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1677 Gepost op: 01 September 2025, 10:29:40 »
Thnx voor de fotodatum Rick!




In de jaren 70 en 80 kruisten de treinen van en naar IJmuiden elkaar meestal op Station Velsen-IJmuiden Oost, zo ook hier op 29 december 1974. Zoals gebruikelijk in die dagen zijn het twee treinstellen Plan V. Rechts de 825, links een onbekend gebleven soortgenoot. We kijken in noordelijke richting.

De hierboven al genoemde abri, die in de nadagen van de IJmuidenlijn de weinige reizigers nog enige beschutting moest bieden en die tegelijk het trapgat naar de onderdoorgang moest afdekken, zien we hier in aanbouw. Daarachter staat nog het laatste restje van het noordelijke perrongebouw uit 1905. Het zou spoedig helemaal verdwijnen. De twee andere perrongebouwen, het grootste deel van de overkapping en de oostelijke en westelijke ingangsgebouwen waren reeds in 1968 gesneuveld. In 1972 of 1973 zou de goederenloods van Van Gend & Loos hetzelfde lot treffen. Slechts een kale vlakte resteerde. Wat een treurnis.

Hier is het perron nog bestraat met klinkers, later zou het nog worden geasfalteerd. Het voordeel daarvan was wel, dat de klinkers niet meer uit de straat getrokken konden worden om er ramen mee in te gooien. Al in de jaren 60 was vandalisme hier een probleem, zeker vanaf de tijd dat het station niet langer bemand was.

Op de achtergrond in het midden één van de eenheden van de PEN-elektriciteitscentrale aan de overkant van het Noordzeekanaal. Meer naar rechts, precies boven de bakovergang, steekt de schoorsteen van de Van Gelder-papierfabriek boven de trein uit.

Foto Beeldbank De Boer via Noord-Hollands Archief, no. NL-HlmNHA_1478_12799K00_10.


« Laatst bewerkt op: 01 September 2025, 13:16:52 door Vislijn. Reden: aanvulling »

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 890
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1678 Gepost op: Vandaag om 17:35:15 »



Station Velsen (later Velsen-IJmuiden Oost) rond 1925. We kijken vanaf het middenperron met de fraaie overkapping in zuidelijke richting, de trein naar Haarlem is zojuist vertrokken. Boven de trein zien we de spoorwoning no. 9A die we hierboven ook al even zagen. Er is nog geen bovenleiding, de foto moet dus van voor 1927 dateren. Het terrein rechts is nog onbebouwd, wel staan er veel telegraafpalen. Hier zou later de Wilgenstraat worden aangelegd.

Wat het houten gebouw op het perron voor functie had weet ik (nog) niet, ik heb het op meer foto's zien staan. Het zal niet in 1905 tegelijk met de rest van het station gebouwd zijn, op de bouwtekeningen kom ik het niet tegen. Als iemand een idee heeft hoor ik het graag.

Foto: Collectie fotograaf Martinus Schipper via Beeldbank Historische Kring Velsen