Laadtijden hoeven geen belemmering te zijn. Ik heb in Zwitserland eens gezien dat er onder een accutrein simpelweg de accu werd gewisseld. Klusje van een paar minuten. Lege accu werd er onderuit gereden, verse accu er weer in.
Inderdaad, de hier voorgestelde oplossingen zijn waterstof, succesvol getest maar te duur en er wordt in Duitsland ook weer vanaf gestapt, en accutreinen zoals de WINK in het Noorden die echter nog geen gebruik van de accu maakt (en of een accu zo goed voor het milieu is, is ook maar de vraag).
@Jeronimos, hoe zie je dat voor je, energie overbrengen met inductie? Het kan wel, maar is in aanleg veel kostbaarder dan bovenleiding. En de overdracht van energie is inefficiënt.Kortom, leuk bedacht, maar niet haalbaar.
Als je toch met electriciteit wil rijden maar bovenleiding te duur vindt, is een andere ouderwetse oplossing, rijden met 3de rail.
Zo ver hoef je niet te zoeken. De metro's in Amsterdam en Rotterdam hebben ook een derde rail.aanvulling: ik denk dat derde rail geen optie is. Die werkt met een spanning van 800V. Dan zou je het materieel moeten aanpassen. 1800V op derde rail mag volgens mij niet, want alles boven 1000V is hoogspanning.