Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
mDDM, waarom 3 draaistellen?
door
bask185
Vandaag
om 12:22:44
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM
door
ex44
Vandaag
om 12:17:51
Alt-Wutachtalbahn 2025
door
Eric v C
Vandaag
om 12:08:52
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek
door
Besselspoor
Vandaag
om 12:07:38
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Bertholdowitsch
Vandaag
om 12:02:23
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci
door
Hollandserhbfan
Vandaag
om 11:58:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Eric B
Vandaag
om 11:47:02
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 11:38:01
Project seaside Germany
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:35:20
Line-up foto's van modellen
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:32:55
Nieuwe handregelaar van Lenz LH101
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:31:18
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel?
door
Dennis1984
Vandaag
om 11:24:26
Vollmer ringloods deuren
door
NL-modelspoor
Vandaag
om 11:15:39
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
FritsT
Vandaag
om 10:57:08
Station Roodeschool
door
spoorijzer
Vandaag
om 10:41:54
Rangeren met een pec
door
j.ossebaar
Vandaag
om 10:17:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 09:59:22
Roco NS bolkoprijtuig deel -tig: gepiel op de 1,5 mm2
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 09:42:55
modulebaan in spoor 1
door
hervé
Vandaag
om 09:40:23
Loc rijdt steeds dezelfde route bij automatisch rijden met Rocrail
door
Medtskie
Vandaag
om 09:33:01
NS 8100 in 0
door
FritsT
Vandaag
om 09:32:40
Piko 2025
door
Benelux795
Vandaag
om 08:52:40
PB Models, ICR-rijtuigen
door
Ben
Vandaag
om 07:57:27
W.V. Kalender 2026
door
barry1972
Vandaag
om 01:23:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
barry1972
Vandaag
om 01:03:35
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal
door
Wim Vink
28 October 2025, 23:14:12
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
Blausee-Mitholz
28 October 2025, 22:56:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Sikko
28 October 2025, 22:46:27
Van 2D afbeelding naar 3D model
door
Hans van de Burgt
28 October 2025, 21:45:18
Rijnstraat
door
R1954
28 October 2025, 21:17:15
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Mediatheek
|
MIBA april 2010
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: MIBA april 2010 (gelezen 1277 keer)
Ruud K
Offline
Berichten: 12179
Schwarzburg-Neuffen-Bahn
MIBA april 2010
«
Gepost op:
13 April 2010, 18:06:36 »
Het april-nummer van MIBA telt 106 bladzijden.
Er worden vier modelbanen besproken:
- Het openingsartikel gaat over een eindstationbaan in H0 op modulebakken. Tijdperk 3-dieselmateriaal. Mooi gedetailleerd geheel, niet te vol en met verhelderende foto’s over de bouwfases.
- In dit nummer deel 2 van de bijzonder fraai gedetailleerde plattelandsbaan Rymenzburger Chnollebaan in maatstaf 1:22,5. In die bouwgrootte kun je enorm realistisch werken. Zeer inspirerende foto’s: het is alsof je naar de werkelijkheid kijkt.
- Omdat het buitenseizoen weer is begonnen, aandacht voor een grote tuinbaan in 45mm-spoorbreedte met stoom- en diesellocs. De foto’s zijn zo uitnodigend dat je meteen ook een buitenbaan zou willen gaan aanleggen.
- Tot slot een heel gezellige en volle H0-baan in tijdperk 3 met heerlijke foto’s van stads- en plattelandssituaties. De vele foto’s laten tal van scènes zien die zeer inspirerend werken.
In de afdeling ‘Werkelijkheid en model’ besteedt dit nummer aandacht aan de ET 56, oftewel de electrische Eierkop. Het artikel over dit model in realiteit beschrijft uitvoerig de ontstaangeschiedenis, de mechanische en electrische aspecten van het treinstel, de periode waarin het werd ingezet en de latere veranderingen.
Het besproken H0 model van de ET 56 is van Trix. Wat techniek en uiterlijk betreft komt het model goed uit de test, maar er is zware kritiek op zonwering voor de ramen. Om de motor in het middenrijtuig onzichtbaar te maken zijn de ramen daar allemaal geblindeerd door middel van zonweringen en de meeste ramen van het kop- en kontrijtuig ook. Niet zo fraai. De kap van het middelste rijtuig met de motor is heel lastig te verwijderen.
Daarnaast in deze afdeling een artikel over de Hechte-rijtuigen (Gruppe 23) in werkelijkheid en als H0-model van Trix. Fraaie historische foto’s uit de late jaren vijftig en de vroege jaren zestig en een wat globale geschiedkundige beschrijving. De Trix-modellen, die tijdperk 3a representeren, zijn overtuigend van uitvoering met goed getroffen details. Märklin levert de modellen in tijdperk 3b in de Hapag-Sonderzug-uitvoering.
Verder bevat het blad een test van de Reko-01, de BR 0.1 van Tillig, in de TT-bouwgrootte. Deze loc heeft verheugend goede rijeigenschappen en een excellente detaillering.
In H0 is er aandacht voor de sneltreinstoomloc 01 008, de voorserie, waarvan Trix een DRG-variant heeft uitgebracht en die hier nu met allerlei onderdelen van Roco en Weinert tot een echte 01 008 wordt omgebouwd. Een interessant project.
In de afdeling model- en baanbouw een aantal interessante bijdragen:
- Een artikel over ‘volkstuintjes’ naast het spoor. Zeer inspirerende foto’s en bijzonder uitnodigend om zelf aan de slag te gaan met dit onderwerp.
- Een bijdrage over hoe het wat oudere diorama Altenahr gemoderniseerd en opgefrist werd met moderne materialen. Heel instructief met veel verduidelijkende foto’s. Ook boeiend voor wie nog gewoon aan z’n eerste baan aan het bouwen is.
- Speciaal voor n-rijders is het artikel over laadgoed van betondelen: betonplaten en delen van gevels van voornamelijk DR-bouwwerken. Ook H0-rijders kunnen hier inspiratie opdoen voor een apart soort lading voor tijdperk 4.
- Hoe je de zelfbouw van een kleine locremise kunt aanpakken en welke materialen je daarvoor nodig hebt, wordt in een uitgebreid artikel uitgelegd, waarbij vele foto’s je op weg helpen.
In de afdeling Electrotechniek een groot artikel over de achtvoudige bezetmelder van Viessmann (art 5206): mogelijkheden en aansluitschema worden duidelijk uiteengezet. Verder een korte bijdrage over seinen en de aansluitmogelijkheden.
Tot slot de rubriek Noviteiten. Hierin o.a. aandacht voor: de VT 24.6 in H0 van Bemo en van hetzelfde merk een panoramawagen in H0m, de elok ES64 F4 in H0 van Piko, een zwarelastwagenset van Märklin, een prachtige tp3-provinciebus met DB-logo van Brekina, de fraaie, maar prijzige driedelige Orient-Express wagenset in H0 van Rivarossi (209 euro) en een driedelige geweatherde hogeboordwagenset met kolenlading van Piko van de DR tijdperk 4.
«
Laatst bewerkt op: 13 April 2010, 18:12:31 door Ruud K
»
Gelogd
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Mediatheek
|
MIBA april 2010