Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 16:13:16
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 16:12:10
Kibri station CALW ingekort als NS station
door
Petertje
Vandaag
om 16:08:07
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald
door
Ronald Halma
Vandaag
om 15:45:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Robert vh Prutsert
Vandaag
om 15:43:59
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90
door
Frits Westers
Vandaag
om 15:33:29
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 15:31:59
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
spoorijzer
Vandaag
om 15:30:13
NRS 107 / HSM 353 / NS 1604 in schaal N
door
janw
Vandaag
om 15:28:19
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 15:23:13
Decoder waarden van trix 22357 nmbs lok 25.5
door
Vosptr
Vandaag
om 15:20:08
Overstap naar HTM
door
Jelmer
Vandaag
om 15:12:10
Bauarbeiten im gange
door
Jelmer
Vandaag
om 14:50:15
Halling aandrijvingen
door
Jan Bennink
Vandaag
om 14:43:10
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
1795
Vandaag
om 14:39:13
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482
door
Jelmer
Vandaag
om 14:24:24
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
Vandaag
om 13:51:55
Z21 en het programeren met de Z21App.
door
Ronald Halma
Vandaag
om 13:31:36
Straalcabine, hoe en wat
door
Duikeend
Vandaag
om 13:24:20
Exact-Train 2025
door
Sicco Dierdorp
Vandaag
om 13:16:32
Vr 19 en za 20 september raildagen 25
door
Seinhuis
Vandaag
om 13:10:25
Veevervoer ss/ ns
door
klusser
Vandaag
om 12:54:21
Pfarrerwinkel bahn
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:09:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
spoorzeven
Vandaag
om 11:39:52
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 11:39:34
The Summer of 69
door
einte
Vandaag
om 11:26:57
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
door
MathynK
Vandaag
om 11:17:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Jelmer
Vandaag
om 08:08:09
Ovaalramer in messing. Schaal 0
door
Jelmer
Vandaag
om 08:00:04
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller
door
Gino
Vandaag
om 06:03:07
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Mediatheek
|
MIBA april 2010
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: MIBA april 2010 (gelezen 1238 keer)
Ruud K
Offline
Berichten: 12179
Schwarzburg-Neuffen-Bahn
MIBA april 2010
«
Gepost op:
13 April 2010, 18:06:36 »
Het april-nummer van MIBA telt 106 bladzijden.
Er worden vier modelbanen besproken:
- Het openingsartikel gaat over een eindstationbaan in H0 op modulebakken. Tijdperk 3-dieselmateriaal. Mooi gedetailleerd geheel, niet te vol en met verhelderende foto’s over de bouwfases.
- In dit nummer deel 2 van de bijzonder fraai gedetailleerde plattelandsbaan Rymenzburger Chnollebaan in maatstaf 1:22,5. In die bouwgrootte kun je enorm realistisch werken. Zeer inspirerende foto’s: het is alsof je naar de werkelijkheid kijkt.
- Omdat het buitenseizoen weer is begonnen, aandacht voor een grote tuinbaan in 45mm-spoorbreedte met stoom- en diesellocs. De foto’s zijn zo uitnodigend dat je meteen ook een buitenbaan zou willen gaan aanleggen.
- Tot slot een heel gezellige en volle H0-baan in tijdperk 3 met heerlijke foto’s van stads- en plattelandssituaties. De vele foto’s laten tal van scènes zien die zeer inspirerend werken.
In de afdeling ‘Werkelijkheid en model’ besteedt dit nummer aandacht aan de ET 56, oftewel de electrische Eierkop. Het artikel over dit model in realiteit beschrijft uitvoerig de ontstaangeschiedenis, de mechanische en electrische aspecten van het treinstel, de periode waarin het werd ingezet en de latere veranderingen.
Het besproken H0 model van de ET 56 is van Trix. Wat techniek en uiterlijk betreft komt het model goed uit de test, maar er is zware kritiek op zonwering voor de ramen. Om de motor in het middenrijtuig onzichtbaar te maken zijn de ramen daar allemaal geblindeerd door middel van zonweringen en de meeste ramen van het kop- en kontrijtuig ook. Niet zo fraai. De kap van het middelste rijtuig met de motor is heel lastig te verwijderen.
Daarnaast in deze afdeling een artikel over de Hechte-rijtuigen (Gruppe 23) in werkelijkheid en als H0-model van Trix. Fraaie historische foto’s uit de late jaren vijftig en de vroege jaren zestig en een wat globale geschiedkundige beschrijving. De Trix-modellen, die tijdperk 3a representeren, zijn overtuigend van uitvoering met goed getroffen details. Märklin levert de modellen in tijdperk 3b in de Hapag-Sonderzug-uitvoering.
Verder bevat het blad een test van de Reko-01, de BR 0.1 van Tillig, in de TT-bouwgrootte. Deze loc heeft verheugend goede rijeigenschappen en een excellente detaillering.
In H0 is er aandacht voor de sneltreinstoomloc 01 008, de voorserie, waarvan Trix een DRG-variant heeft uitgebracht en die hier nu met allerlei onderdelen van Roco en Weinert tot een echte 01 008 wordt omgebouwd. Een interessant project.
In de afdeling model- en baanbouw een aantal interessante bijdragen:
- Een artikel over ‘volkstuintjes’ naast het spoor. Zeer inspirerende foto’s en bijzonder uitnodigend om zelf aan de slag te gaan met dit onderwerp.
- Een bijdrage over hoe het wat oudere diorama Altenahr gemoderniseerd en opgefrist werd met moderne materialen. Heel instructief met veel verduidelijkende foto’s. Ook boeiend voor wie nog gewoon aan z’n eerste baan aan het bouwen is.
- Speciaal voor n-rijders is het artikel over laadgoed van betondelen: betonplaten en delen van gevels van voornamelijk DR-bouwwerken. Ook H0-rijders kunnen hier inspiratie opdoen voor een apart soort lading voor tijdperk 4.
- Hoe je de zelfbouw van een kleine locremise kunt aanpakken en welke materialen je daarvoor nodig hebt, wordt in een uitgebreid artikel uitgelegd, waarbij vele foto’s je op weg helpen.
In de afdeling Electrotechniek een groot artikel over de achtvoudige bezetmelder van Viessmann (art 5206): mogelijkheden en aansluitschema worden duidelijk uiteengezet. Verder een korte bijdrage over seinen en de aansluitmogelijkheden.
Tot slot de rubriek Noviteiten. Hierin o.a. aandacht voor: de VT 24.6 in H0 van Bemo en van hetzelfde merk een panoramawagen in H0m, de elok ES64 F4 in H0 van Piko, een zwarelastwagenset van Märklin, een prachtige tp3-provinciebus met DB-logo van Brekina, de fraaie, maar prijzige driedelige Orient-Express wagenset in H0 van Rivarossi (209 euro) en een driedelige geweatherde hogeboordwagenset met kolenlading van Piko van de DR tijdperk 4.
«
Laatst bewerkt op: 13 April 2010, 18:12:31 door Ruud K
»
Gelogd
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Mediatheek
|
MIBA april 2010