Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 18:53:13
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:52:43
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 18:51:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 18:50:58
TAMS PZS-2.2 door bask185
Vandaag om 18:49:53
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Arjen52
Vandaag om 18:48:57
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 18:48:54
mDDM, waarom 3 draaistellen? door spoorijzer
Vandaag om 18:46:14
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 18:42:48
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door hervé
Vandaag om 18:28:25
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door maartenvdb
Vandaag om 18:23:36
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 17:59:44
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 17:45:25
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door ArjanB
Vandaag om 17:22:10
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door Biesje
Vandaag om 16:55:39
Bf Kibronn door Jelmer
Vandaag om 16:51:50
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
Vandaag om 15:58:10
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 15:23:17
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door n-driver
Vandaag om 15:08:20
Minibaan Visserskaai H0 door hervé
Vandaag om 15:05:38
Schroefkoppeling voor H0. door Bahn-AG
Vandaag om 14:58:20
Had de NS4903 rangeerlicht? door marco
Vandaag om 14:31:18
Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2 door Bahn-AG
Vandaag om 14:26:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:24:31
Roco modellen op aliexpress door Dirk
Vandaag om 14:18:55
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Gerrit H
Vandaag om 13:43:32
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 13:29:20
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 12:53:02
PB Models, ICR-rijtuigen door saskia
Vandaag om 11:13:09
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Karben
Vandaag om 10:58:54
  

Auteur Topic: Vroonhof - (Baanplan H0)  (gelezen 1755 keer)

maartens

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
  • Austria Express by Night
Vroonhof - (Baanplan H0)
« Gepost op: 16 March 2010, 10:28:54 »
Beste mensen,

Eindelijk heb ik de tijd gevonden om mijn zolder te verbouwen en een emplacement te ontwerpen. Eindelijk na 25 jaar weer een trein. Geen N spoor maar HO (gelijkstroom) deze keer.

Tot mijn beschikking staat een zolder van 9 x 5 ;D

ok, ik geef toe. Ik mag dat van mijn vrouw niet helemaal volbouwen, maar ik krijg lekker de vrije hand.

'Bescheiden' als ik ben, en ook na afgelozen Rail 2010 bezocht te hebben, heb ik besloten over de hele lengte van 9 meter een baan te bouwen van ongeveer 70-80 cm breed, met aan de kopeinden een lus ('hondenbotmodel').
In het midden komt een emplacement. Zie

Je moet je voorstellen dat aan de uiteinden de lussen ziiten.

Wellicht wilen jullie daar eens naar kijken. Er zitten nl. 2 keerlussen in.
Tussen de rode streepjes liggen de 'keerlussen' die aangestuurd moeten gaan worden door een electronische module. De groene streepjes zijn de baanvakken met de stopsecties.

De normale wissels (geen engelse) moeten geisoleerd worden anders maken ze kortsluiting.

Vraag is krijg ik de keerlussen gecombineerd met de bezetmelders? Of wordt dit een electronische puinhoop?

Tweede vraag betreft de baanvakken. Misschien een domme vraag (maar ik ben ook nog een beginner). Ik weet dat in de stopsecties van de baanvakken de treinen uiteindelijk stoppen. Maar hoe werkt dat met geduwde treinen en treinstellen? De lok c.q. het deel dat stroom opneemt bij een treinstel rijdt nog op het middel (rem) deel van het baanvak als de voorste wagons al over het stopgedeelten rijden. Naar mijn idee duwt een geduwde trein dus de voorste wagon het bezette baanvak op en komt uiteindelijk te laat te stilstand.

Als jullie tijd en zin hebben hoor ik jullie opmerkingen wel.

Maarten





  

« Laatst bewerkt op: 19 March 2010, 23:44:57 door Hans van de Burgt »
Herintreder sinds 2010

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8821
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Vroonhof
« Reactie #1 Gepost op: 16 March 2010, 10:53:51 »
Goedemorgen Maarten,

Het keerlus probleem kan je ook oplossen in de "lussen" van de hondebot. Dat hoef je niet te doen bij de wissels. Dat is wat makkelijker. In de andere posts heb je een digitaal-set met Multimaus van Roco gekocht. Voor digitaal heb je dus even een aparte print nodig om het keerlus probleem op te lossen zie even hier voor meer info:

http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E10.09_-_Keerlus

De schakelingen zijn ook standaard kant en klaar te koop. Ook bij leden van dit forum.

Over blokken en stopsectie's.... die heb je in principe alleen nodig als je de baan met een computer wil gaan besturen. Tot die tijd heb je in principe geen blokken en stopsectie's nodig (tenzij je met het ABC-systeem van Lenz aan de gang gaat)

http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E10.03_-_Handmatig_digitaal_rijden

Maar normaal gesproken moet het eerste rijtuig ook stroom afnemen (door een weerstandje, verlichting, enz) en dan wordt de trein "gedetecteerd" waardoor de computer de opdracht geeft om te stoppen. Als de eerste wagon geen stroom afneemt dan komt de opdracht pas als de lok in het remblok staat en dan is het te laat... :)

Over het baanplan: Ik zou aan de rechterkant ook nog een engelse wissel plaatsen. Dan kan je ook nog naar de andere sporen toe. Wil je echt alleen rondrijden of ook nog wat rangeren bij het station? Dan zou ik een klein fabrieksaansluiting opnemen met wat extra opstelsporen.

succes!

Groeten Ronald K.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

maartens

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
  • Austria Express by Night
Re:Vroonhof
« Reactie #2 Gepost op: 16 March 2010, 11:11:10 »
Dank voor je reactie,

Deze sectie is een deel van de baan. Ik wil mezelf niet 'overbelasten' door in een keer een kant en klare baan te maken. Er komen vanzelf meer sporen en uitbreidingen bij.
Ik wil inderdaad de zaak 'computeriseren'. Even uitdaging genoeg ......
Ik ben inderdaad op de hoogte van de schakelingen, diodes etc die ik erbij moet kopen om  de Multimaus te koppelen aan de PC. Ook de terugmelders heb ik via dit forum gevonden (nee, ik ga niet zelf solderen!). Ik ga deze binnenkort dan ook bestellen bij Rosoft!
De wissels laat ik aansturen door een Rocointerface. Dat alles hang ik aan mijn laptop.... Ik zit te denken aan Itrain als programma. En dan maar hopen dat ik er iets van kan maken.

Is het een idee om de rails te laggen en dan met een dremel de spoorstaven door te zagen om de baanvakken te maken of raad je aan om dit netjes met geisoleerde railschoentjes te doen?

Overigens is mijn Rocoset behoorlijk uitgebreid.....
Inmiddels zijn er al 5 loks bij en twee treinstellen zijn besteld. Ook wagons en goederenwagens liggen al in de kast. Alles wordt voorzien van Loksound (wat een gepruts in die stoomloks...)

Hoewel ik een NS 1100 startset heb gekocht switch ik toch naar mijn oude liefde: Duits en Zwitsers Materieel uit de jaren 30, zowel stoom als electrisch (als het maar drijfstrangen heeft, of Buchli, of Federtopf ....

« Laatst bewerkt op: 16 March 2010, 11:13:29 door maartens »
Herintreder sinds 2010

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8821
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Vroonhof
« Reactie #3 Gepost op: 16 March 2010, 11:18:55 »
Hallo Maarten,

Het doorzagen van de rails kan je inderdaad doen met de dremel... (zie ook mijn draadje, klik op het wereldbolletje onder mijn naam) maar daar was ik niet tevreden over... Ik heb een Roco-zaagje gekocht... werkt voor mij mooier en makkelijker.

Groeten Ronald K.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!