Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 23:15:50
ratelende 1300 van Electrotren door B2
Vandaag om 23:09:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 22:26:45
Roco digitaal rijden Mulimaus... is z21 Start wel nodig? door Petertje
Vandaag om 22:05:55
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 21:53:30
Roco 2025 door 1200blauw
Vandaag om 21:48:34
AMC Amsterdamse Modelbouw Club door schipcas
Vandaag om 20:58:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 20:04:05
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 19:57:35
De (3d) knutsels van Ronald. door Sven
Vandaag om 19:55:30
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 19:44:51
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22 door puntenglijder
Vandaag om 19:24:13
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Hendrik Jan
Vandaag om 18:27:48
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Wim1969
Vandaag om 17:25:22
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door André82
Vandaag om 17:11:06
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door tothebeach
Vandaag om 16:57:00
Info gezocht voor vakantie Dortmund of Dresden 2026 door tijgernootje
Vandaag om 16:38:46
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Ronald Halma
Vandaag om 16:22:16
Piko Hobby lok welke condensator er uit? door Herb73
Vandaag om 16:21:37
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 16:21:01
Rivarossi br 56 HR2891S door rhberk
Vandaag om 15:21:40
13 december modelspoorbeurs Houten door Peter J K
Vandaag om 15:18:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 13:35:37
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:35:20
Plux12/16/22 Functiedecoder voor Roco 64205/64209 door Albert de Heer
Vandaag om 13:16:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:44:51
Uit de hand gelopen hobby: Trambaan op zolder. door odaoda
Vandaag om 12:35:51
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 11:35:54
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door rhberk
Vandaag om 10:44:29
draaistel A.C.M.E. slaaprijtuig loshalen: hoe? door Jelmer
Vandaag om 10:14:10
  

Auteur Topic: Vernieuwde bovenleidingmasten  (gelezen 7461 keer)

Jos

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Vernieuwde bovenleidingmasten
« Gepost op: 15 April 2011, 10:03:36 »
Aangezien ik niet tevreden was met mijn huidige bovenleidingmasten heb ik ze omgebouwd.

 
Op de foto staat op de voorgrond de vernieuwde bovenleidingmast, op de achtergrond zijn de huidige beton-grijze masten van Sommerfeldt te zien waarvan de uitleggers zijn gebruikt voor de vernieuwde masten.

Meer gegevens zijn te zien op mijn site .

Graag een reactie voor eventuele verbeteringen.

Met vriendelijke groet,

Jos
MRDirect, Koploper, EDITS-booster, zelfbouw wissel/sein/servo decoders en S88's, 80% NS

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10776
Re:Vernieuwde bovenleidingmasten
« Reactie #1 Gepost op: 15 April 2011, 10:29:08 »
 (y)

Die betonnen masten zien (zagen) er wel erg Duits uit.
No dress rehearsel, this is our life.

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11132
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re:Vernieuwde bovenleidingmasten
« Reactie #2 Gepost op: 15 April 2011, 10:52:22 »
Mooi gedaan Jos. (y)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Ernest

  • Offline Offline
  • Berichten: 695
Re:Vernieuwde bovenleidingmasten
« Reactie #3 Gepost op: 15 April 2011, 10:53:22 »
Ziet er inderdaad heel goed uit.
Misschien een idee: ik heb in plaats van draadeind 4mm inbusboutjes gebruit waarin het 3mm H-profiel probleemloos gesoldeerd kan worden. Dan heb je meteen de betonnen sokkel.
Groet,
Ernest
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

Jos

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re:Vernieuwde bovenleidingmasten
« Reactie #4 Gepost op: 15 April 2011, 11:36:46 »
Hallo Ernest,

Daar heb ik ook al eens aan gedacht maar dan is de hoogte niet meer instelbaar.

Mvg, Jos
« Laatst bewerkt op: 15 April 2011, 12:37:51 door Bob Rodenburg. Reden: Onnodige quote verwijderd »
MRDirect, Koploper, EDITS-booster, zelfbouw wissel/sein/servo decoders en S88's, 80% NS

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1634
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re:Vernieuwde bovenleidingmasten
« Reactie #5 Gepost op: 18 April 2011, 12:54:57 »
Hallo Jos,

Je  kan de  messing  H profiel zeer  mooi in het midden doorboren en daar  dan de uithouder insteken.

Dit dan even vastsolderen en je krijgt dan een fijner  afgewerkte mast zonder zelfs ook maar een enkel spoor van soldeer en waarbij de uitlegger  door de mast  heengaat ipv in een sleuf aan de  zijkant  van het  H profiel zichtbaar is.

Kijk anders eens in mijn draadje  over  zelfbouw SBB bovenleiding waar hiervan foto's staan.
De masten zijn tamelijk eenvoudig zo samen te bouwen en komt dan een stuk goedkoper uit dan de  ombouw van de  Sommerfeld masten, zeker als  je deze  dan als  2de hands zou verkopen ipv uit elkaar te  frutten

Als je wilt  kan ik je meer  foto's  hiervan laten zien

Groetjes
Peter
Petdig1

Jos

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re:Vernieuwde bovenleidingmasten
« Reactie #6 Gepost op: 18 April 2011, 14:34:00 »
Hallo Peter,

Het staat inderdaad een stuk beter, maar ik had al eens geprobeerd de profielen te doorboren maar ik had altijd dat het boortje in het begin ging "wandelen", maar nu heb ik weer eens een poging gedaan. Eerst met een stukje schuurpapier de zaak een klein beetje ruw gemaakt en nu gaat het wel goed.
Nu maar even wachten tot de profielen binnen zijn en nog een paar boortjes kopen en dan kan ik weer verder.

Bedankt voor de tip.

Mvg, Jos
MRDirect, Koploper, EDITS-booster, zelfbouw wissel/sein/servo decoders en S88's, 80% NS

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2523
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re:Vernieuwde bovenleidingmasten
« Reactie #7 Gepost op: 18 April 2011, 16:59:56 »
Netjes gedaan!
Een tip: plaats de masten op de flyover haaks t.o.v. de grondplaat van de treinbaan en niet t.o.v. de flyover.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:Vernieuwde bovenleidingmasten
« Reactie #8 Gepost op: 18 April 2011, 17:54:02 »
Hoi Jos.

Gebruik jij geen ponsje dan.
Ga het even verduidelijken, weet niet of jullie weten wat een ponsje is.(Ben nen Belg he!)
Een ponsje is te vergelijken met een nagel, alleen wat dikker met een scherpe punt.
Hiermede en met behulp van een hamertje maak je een putje waar je denkt te boren.
Een boor blijft dan bij aanzet mooi in het putje en vertrekt niet in alle richtingen.
Een tweede tip, als je eerst schilderstape over de plaats kleeft vermijd je ook het wegritsen van de boor.

Johan.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Jos

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re:Vernieuwde bovenleidingmasten
« Reactie #9 Gepost op: 18 April 2011, 18:08:46 »
@Maarten: De meeste masten staan al goed maar er zijn er inderdaad een paar die schuin staan. Met het plaatsen van de nieuwe masten zal ik ze allemaal goed zetten.

@Johan: Ook met een centerpunt ( zo heet dat bij ons) ging het niet altijd goed. Met schilderstape ga ik ook nog eens proberen.

Mvg, Jos
MRDirect, Koploper, EDITS-booster, zelfbouw wissel/sein/servo decoders en S88's, 80% NS

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1634
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re:Vernieuwde bovenleidingmasten
« Reactie #10 Gepost op: 18 April 2011, 21:22:57 »
Hallo Jos en Johan,

De tip van de  dag  is nog veel eenvoudiger en failproof. 

Als je het H profile van de messing mast bekijkt kan de  inderdaad  bijna onmogelijk door de lange kant van de H boren.  De boor geet inderdaad wandelen en zal schuins wegschieten op de H.   
De  truuk is om eerst  een gaatje te  boren van 1-1.2 mm in de  H zelf ( dus op de platte kant in het midden van boven af gezien  als je naar  de  H kijkt - je haalt dus in feite gewoon een stukje van de   I-dwarsbalk weg )
Dan draai je het  profiel een kwart  slag en dan boor je met een 0.8 mm boortje het  profieltje door.  Door  het feit dat  het I gedeelte dan al reeds doorboord is , zal de  boor niet wegschieten en doorboor  je het profiel perfect .

Doe  beiden handelingen wel steeds met een dremel en kleine boorstandaard.  Uit de losse hand is onbegonnen werk.

Nu kan je gewoon de  uithouder  inschuiven door beide gaatjes.
Het grote 1.2 mm gat soldeer je dicht ( wat  vloeimiddel en gewoon laten dichtvloeien met soldeer.
Vervolgens met fijn slijpschijfje van dremel , slijp je het overtollige soldeer weer  weg en heb je een perfect gedicht gaat.
Even ontvetten en mooi in de verf zetten en je ziet  er niets meer van en hebt de meest solide  verbinding die je kan indenken

Op onderstaand kan je  de  haakse en kopse boringen goed zien zitten



Hopelijk beetje  duidelijk nu.
Maar altijd met boorstandaard  en haaks en dan pas  kops boren

Groetjes
Peter

Hoi Jos.

Gebruik jij geen ponsje dan.
Ga het even verduidelijken, weet niet of jullie weten wat een ponsje is.(Ben nen Belg he!)
Een ponsje is te vergelijken met een nagel, alleen wat dikker met een scherpe punt.
Hiermede en met behulp van een hamertje maak je een putje waar je denkt te boren.
Een boor blijft dan bij aanzet mooi in het putje en vertrekt niet in alle richtingen.
Een tweede tip, als je eerst schilderstape over de plaats kleeft vermijd je ook het wegritsen van de boor.

Johan.

Petdig1

Jos

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re:Vernieuwde bovenleidingmasten
« Reactie #11 Gepost op: 30 April 2011, 11:52:19 »
Hallo Jos,

Je  kan de  messing  H profiel zeer  mooi in het midden doorboren en daar  dan de uithouder insteken.

Dit dan even vastsolderen en je krijgt dan een fijner  afgewerkte mast zonder zelfs ook maar een enkel spoor van soldeer en waarbij de uitlegger  door de mast  heengaat ipv in een sleuf aan de  zijkant  van het  H profiel zichtbaar is.

Groetjes
Peter

Je hebt zonder meer gelijk Peter, daarom ben ik opnieuw begonnen met het volgende resultaat:


Meer gegevens zijn te zien op mijn site

Met vriendelijke groet,
MRDirect, Koploper, EDITS-booster, zelfbouw wissel/sein/servo decoders en S88's, 80% NS