Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rail away door Keska
Vandaag om 18:13:28
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door Jelle1969
Vandaag om 18:04:54
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Eric v C
Vandaag om 17:41:46
Zee. Land. door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:06:51
PEC Postrijtuig koppelen met ander materieel zonder Scharfenbergkoppeling. door Ronald A.
Vandaag om 17:05:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:02:10
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:44:19
Modelspoorbaan van Einte door daan2353
Vandaag om 16:32:06
13 en 14 december PFT-TSP naar Aachen door Seinhuis
Vandaag om 15:45:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mispoes
Vandaag om 15:43:20
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door daan2353
Vandaag om 15:24:37
Marklin 3037 E41 pantograaf stuk. door Gabriël Bergsma
Vandaag om 15:09:34
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 15:04:18
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 14:40:19
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 14:31:52
Hoe maak ik de stroomvoerende koppeling van een Fleischmann Plan V los? door Jeroen Water
Vandaag om 13:58:39
Roco 290 digtaliseren door Ronald Halma
Vandaag om 13:21:35
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:11:53
Rheinburg, TP V/VI door Brouwersbaan
Vandaag om 12:12:46
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:19:33
Fleischmann 741005 BR 601 DB samenstellen? door maartenvdb
Vandaag om 11:15:34
EX-CSB1 DCC Centrale door bask185
Vandaag om 11:12:58
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 11:08:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:56:19
Raadplaatje door Jelmer
Vandaag om 10:54:17
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Theo Mol
Vandaag om 10:29:37
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 09:48:32
Bf Kibronn door spoorijzer
Vandaag om 09:40:09
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
01 December 2025, 23:46:58
Minibaan Visserskaai H0 door Ronald Halma
01 December 2025, 23:45:46
  

Auteur Topic: reedcontact plaatsen  (gelezen 1537 keer)

dutchy

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
reedcontact plaatsen
« Gepost op: 24 January 2010, 15:19:44 »
hoi ik ben bezig een baan te maken deze baan moet via de computer gestuurd worden.
ik werk met roco ik ik ga met reedcontacten werken naar de terugmelder om een trein netjes te laten stoppen heb 2 contacten nodig 1 om te stoppen en 1 om de remweg in werking te laten komen.
wie kan mij adviseren wat voor afstand er tussen deze 2 contacten moet zitten.
b.v.b dank willem
W.p.h.LInschoten.

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4666
Re:reedcontact plaatsen
« Reactie #1 Gepost op: 24 January 2010, 16:19:48 »
Willem,

maak een testovaaltje en ga het uitvogelen. Een veel beter antwoord kan ik op jou vraag niet geven.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

p.heinst

  • Offline Offline
  • Berichten: 1192
    • DutchRoco
Re:reedcontact plaatsen
« Reactie #2 Gepost op: 24 January 2010, 16:26:33 »
Hallo Willem,

Ik heb even een algemeen verhaaltje gemaakt.

Hallo:Wilem

De plaats van de reedscontacten kun je niet zo 1,2,3 zeggen, er zijn wel wat algemene aanduidingen.

Een blok zit meestal tussen twee wissels.
De lengte van een blok is zo lang dat er de langste trein waarme je rijdt inpast.
Als de lengte tussen twee wissel erg lang is dan zouden er mogelijk ook wel twee blokken in passen, dus bv 2 maal de lengte van de trein.

Waar het reedscontact plaatsen?
Stel dat je 5cm voor de wissel een seinpaal plaats, dan wil je de trein daarvoor laten stoppen.
De lok is bv 20 cm lang en je plaats in het midden onder de lok een magneetje (10 cm van de voorkant).
Dan moet het reedscontact minstens 15 cm voor de wissel zitten, maar dit is wel allemaal het minimale en moet de lok abrupt stoppen.
Mooier is dat het wat soepeler gaat bv.
Bij het binnen rijden van een blok (eerste reedscontact) moet de lok afremmen naar een ingestelde snelheid, dit kun je instellen per blok, neem aan hij remd af naar 30 km/uur en rijdt door naar het tweede reedscontact en dan gaat hij stoppen, dit kan abrupt of ook langzaam zodat hij bv nog 5 cm doorrijd en langzaam stopt, Dan heb je al minimaal 20 cm nodig en dan staat hij gelijk met de seinpaal en de machinist kan het sein niet zien. Dus beter is nog 5 cm extra te nemen, dan zijn we al op 25 cm voor het wissel.
Minimale en maximale snelheid en afremvertraging optreksnelheid zijn allemaal per blok in te stellen.
De maximale en minimale snelheid is wel afhankelijk van welke waarde als CV in de decoder is ingeteld, bv als de cv waarde voor de maximale snelheid ingesteld is wat overeenkomt 80 km/uur dan zal de maximum snelheid in een blok ook nooit hoger kunnen ook al kan de regelaar in het blok naar 120, dit geld ook voor de minimale snelheid en eventueel nog andere instellingen, eventueel moet je de Cv waarde van de decoder aanpasen.
Bij het instellen van het reedscontact in blok zie je op het scherm een klein wit en rood blokje, meestal twee regels boven elkaar. Als je in leesvolgorde eerst het witte blokje ziet en dan het rode, dan betekend dit dat je het blok van links naar rechts binnen rijd en als je eerst het rode ziet dan is dat het reedscontact dat rechts in het blok zit, dus de witte is het eerste reedscontact, je kunt een blok in twee richtingen berijden. Als je in een richting rijd dan heb je maar een regel nodig.

Ik hoop dat het weer een klein beetje duidelijker is geworden, vragen mag altijd nog eventueel met een Pb.

Groetjes Piet


« Laatst bewerkt op: 24 January 2010, 17:28:46 door p.heinst »
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

dutchy

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re:reedcontact plaatsen
« Reactie #3 Gepost op: 24 January 2010, 17:29:14 »
bedankt  Sander en Piet.
een test baan ging toch wel maken om te testen.
maar nu weet ongeveer waar ik rekening mee moet houden wat de afstand moet wezen.
willem.
W.p.h.LInschoten.