Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door henk
Vandaag om 16:48:13
zoeken waar een draad zit op de baan door Dirk
Vandaag om 16:44:26
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door Camickaeze
Vandaag om 16:43:01
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 16:31:54
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door 1200blauw
Vandaag om 16:30:19
NS motorpost in h0 van Piko.. ? door Arjan6511
Vandaag om 16:22:28
Show je realistische treinsamenstelling door 1200blauw
Vandaag om 16:12:37
Project seaside Germany door hervé
Vandaag om 16:06:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn193
Vandaag om 16:00:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:56:10
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald Halma
Vandaag om 15:55:04
Tankinstallaties voor dieseltreinen door j.ossebaar
Vandaag om 15:24:25
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 14:29:00
Leubachtalbahn door einte
Vandaag om 14:16:27
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 14:11:15
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 13:29:43
De projecten van Ruben (NL H0) door NS264
Vandaag om 13:27:06
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 13:03:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:57:57
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 12:56:52
Kato ETA 515 door Quinzeedied
Vandaag om 12:46:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door basjuh1981
Vandaag om 12:17:38
C12c rijtuig door maartenvdb
Vandaag om 11:59:19
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 11:55:45
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 11:50:15
Project X...... door Met een sik
Vandaag om 11:00:59
Tram reageert niet door Luc2000
Vandaag om 11:00:27
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 09:58:42
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 09:51:03
PCC tram Alfred Rieß door Jan Bennink
Vandaag om 09:48:38
  

Auteur Topic: Verschillen Gs 141 en Gs 142?  (gelezen 1551 keer)

Han Steenwijk

  • Offline Offline
  • Berichten: 78
Verschillen Gs 141 en Gs 142?
« Gepost op: 05 January 2010, 17:01:40 »

De gesloten twee-assige goederenwagen volgens ORE-recept werd twee keer voor NS gebouwd:

Gs 141:
oorspr. S-CHO 5701-7560, bouwjaren 1956/57, 1860 wagens

Gs 142:
oorspr. S-CHO 7600-8099, bouwjaren 1959/60, 500 wagens

Volgens "Spoorwegmaterieel in Nederland" (waaruit ik dit vlijtig heb overgeschreven) week de tweede serie hier en daar iets af van de eerste serie.

Wie weet waar dit "hier en daar" op slaat? Zelf heb ik gevonden:

- de hoekzuilen hebben aan de zijwanden onderaan een driehoekige versteviging bij Gs 142; bij Gs 141 ontbreekt die;
- de kopwanden zijn bij Gs 141 volledig uit houten planken opgebouwd. Bij Gs 142 bestaat het bovenste gedeelte van de kopwand, vanaf de onderste dakrand, uit staalplaat o.i.d.;
-  de zuilen op de kopwanden verjongen bij de Gs 142 kort voordat ze tegen het dak eindigen; bij Gs 141 verandert het profiel niet.

Wie kent nog meer verschillen?

Han


Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4061
Re:Verschillen Gs 141 en Gs 142?
« Reactie #1 Gepost op: 05 January 2010, 17:15:01 »
Wie kent nog meer verschillen?

Han,

De remmen zijn een duidelijk verschil. Waar de 1410 nog Westinghouse had (met het opvallend grote paneel onder de deuren) had de 1420 Oerlikon remmen.
En volgens Op de Rails 1977-9 had de 1410 25,2 m2 vloeropp en de 1420 25,1 m2. Dat kan door andere afmetingen of dikker hout worden verklaard.

Dirkjan