Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rheinburg, TP V/VI door Modellbahnwagen
Vandaag om 22:29:49
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 22:28:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 22:26:38
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 22:18:44
D236 Nord-West-Expres door Huup
Vandaag om 22:09:13
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
Vandaag om 22:04:38
Piko 2025 door Spoor010
Vandaag om 22:01:32
Au bord de la Cèze door Schachbrett
Vandaag om 21:46:20
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 21:38:35
Modelspoorbaan van Einte door Schachbrett
Vandaag om 21:36:58
NS 8800 in spoor 0 door Huup
Vandaag om 21:25:21
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door GD
Vandaag om 21:12:22
Exact-Train 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 21:11:19
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 21:10:07
20 21 september Ritten met Mat '46 tijdens Open Trein Festival NSM door Seinhuis
Vandaag om 21:06:52
Mijnbouw Indonesië door Rob Ellerman
Vandaag om 21:06:02
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
Vandaag om 20:09:46
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:56:30
Lima 708411004 NS Interregio dubbeldekker H0, Bogie kapot door NL-modelspoor
Vandaag om 19:55:11
Fleischmania Nostalgia door tothebeach
Vandaag om 19:49:33
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door einte
Vandaag om 19:49:01
Veevervoer ss/ ns door Huup
Vandaag om 18:42:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:40:32
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door antoni-a
Vandaag om 18:12:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 17:59:45
Halling aandrijvingen door Silvolde
Vandaag om 17:28:10
Lima IRM versleten tandwiel + reparatie door 008200
Vandaag om 17:13:39
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door 5166
Vandaag om 16:07:51
Rangeerbaan Molenhoek door Juroen
Vandaag om 16:04:28
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 15:21:42
  

Auteur Topic: Frens railroad - (Baanplan N)  (gelezen 2385 keer)

mike frens

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Frens railroad - (Baanplan N)
« Gepost op: 19 December 2009, 22:37:38 »
Goedenavond allemaal,

ook ik ben een herintreder in de modelspoorwereld. Ben gestart met een Nspoor voornamelijk minitrix. Ik zou graag zoveel mogelijk commentaar willen op mijn banenplan. De valkuilen waarin ik ben gestapt, mogelijke verbeteringen etc... Ook leuke ideen zijn welkom, want ik vind het nu nog een beetje saai ogen. Dit plan beteft module 1/2. Afmeting is 2500x1250.

Module 1/2 is station, dorp en rangeer. Module 2/2 zal bergen, beekje, bossen etc.. worden (maar dit is latere zorg).

wie wil mij helpen?

mvg,

mike frens.

« Laatst bewerkt op: 20 December 2009, 06:39:24 door Hans van de Burgt »

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:banenlplan Frens railroad. gaarne commentaar
« Reactie #1 Gepost op: 19 December 2009, 23:26:04 »
Hoi Mike,

Ook leuke ideen zijn welkom, want ik vind het nu nog een beetje saai ogen.

Da's wel fijn, want inderdaad, het is een beetje rechtoe rechtaan.   8)

Eerst even naar de afmeting van je baan (deze module) kijken, die is 2,5 bij 1,24 meter? Kun je er omheen lopen, of staat ie ergens tegen een muur aan? Dan is 't ie namelijk wel een beetje diep, je kunt over het algemeen maar een centimeter of 80 bereiken als je er niet aan twee kanten bij kan. Dus... vraagje: Hoe staat de baan in de ruimte?

vraagje 2: Wat is de voorkant, en wat de achterkant van de baan? (of staat ie toch los in de ruimte?)
Als ik zo de stippellijntjes aan de linkerkant zie denk ik dat dat de tunnel is en dat de voorkant van de tafel bij het rangeerterrein ligt. Omdat dit vooraan ligt, denk ik dat jouw voorkeur bij modeltreintjes uitgaat naar rangeren en niet zozeer naar landschapsbouw, klopt dat?

Er even vanuitgaand dat de module toch stiekem tegen een muur aan staat denk ik dat die lange rechte baan achterin een beetje in het niet gaat vallen, en dat je eigenlijk vooraan op je baan geen mooi stuk spoor hebt liggen om je treinen te showen.

Ik zou er dan ook voor kiezen om wat minbder steriel rechte sporen neer te leggen, geen bochten van 90 graden te gebruiken en het rangeer terrein wat speelser binnen het hoofdspoor te leggen in plaats van er voor.
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

mike frens

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re:Frens railroad - (Baanplan N)
« Reactie #2 Gepost op: 20 December 2009, 19:30:43 »
hoi Johan,

 bedankt!

vraag 1: tafel staat in een hoek links en boven staan tegen de muur. Ik haal het achterste deel meer naar voren.


vraag 2: staat tegen de muur. Voorkeur is nog volledig ongedefinieerd.


opmerking:dan, ik ga weer rommelen!

Ik heb veel aan je commentaar gehad, dank je wel.

Nog anderen?


mvg,

mike

racer

  • Offline Offline
  • Berichten: 545
  • www.hondavriendenclub.nl
Re:Frens railroad - (Baanplan N)
« Reactie #3 Gepost op: 21 December 2009, 23:22:07 »
Ik zou in elk geval de sporen aan de achterkant met een flauwe boog naar voren halen en met een flauwe boog weer naar achteren dan oogt het al een stuk speelser tevens denk ik dat je dan een levendiger landschap kan maken ook
Gr Bob
Groeten Bob
Fleischmann Ho Profirails (verborgen stukken Hornby) Twincenter tijdperk 3
Katzenfurt naar Fisherdorf

Richard W

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
  • Frankrijk, omgeving Epinal
Re:Frens railroad - (Baanplan N)
« Reactie #4 Gepost op: 21 December 2009, 23:44:15 »
Hoi Mike,

Is er ook sprake van een rijrichting? Of gaat het twee kanten op?  En ga je dan op module 2 een keerlus maken of een kopstation?

Groet,
Richard

mike frens

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re:Frens railroad - (Baanplan N)
« Reactie #5 Gepost op: 23 December 2009, 23:13:31 »
https://images.beneluxspoor.net/bnls/derde_versie.jpg


zo is hij geworden.... nog verdere suggesties?


mike

mike frens

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re:Frens railroad - (Baanplan N)
« Reactie #6 Gepost op: 23 December 2009, 23:16:04 »
overigens toch nog een vraag van mij. De Baan ligt al in het getoonde format, echter als ik de bovenste grote blauwe lus doorkoppel, dan stoppen de treinen accuut. Haal ik een stukje rail los, dan rijdt alles weer. Enig idee hoe ik dit kan voorkomen?

mvg,


mike

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:Frens railroad - (Baanplan N)
« Reactie #7 Gepost op: 23 December 2009, 23:28:45 »
overigens toch nog een vraag van mij. De Baan ligt al in het getoonde format, echter als ik de bovenste grote blauwe lus doorkoppel, dan stoppen de treinen accuut. Haal ik een stukje rail los, dan rijdt alles weer. Enig idee hoe ik dit kan voorkomen?

Bedoel je waar je hem aansluit op het rode stuk? Sluit je daar toevallig een + op een - aan?
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2051
Re:Frens railroad - (Baanplan N)
« Reactie #8 Gepost op: 23 December 2009, 23:29:00 »
Mike,

Is niet zo vreemd dat je daar problemen mee krijgt. Je hebt daar een keerlus zitten. Als je dat stukje rail dus verbind dan maak je kortsluiting omdat de linker en rechter rail dan aan elkaar komen.
Dit zul je moeten oplossen met een keerlusschakeling.
Hiervoor zijn verschillende versies beschikbaar.

Als je op het forum zoekt op keerlus of keerlusschakeling zul je vast wat informatie tegenkomen.

Groet,
Roelco

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re:Frens railroad - (Baanplan N)
« Reactie #9 Gepost op: 23 December 2009, 23:46:34 »


In dat gele stuk moet dan volgens mij een keerlusschakeling komen, als ik het goed heb bekeken tenminste.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

mike frens

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re:Frens railroad - (Baanplan N)
« Reactie #10 Gepost op: 24 December 2009, 07:59:58 »
Heren, wat ontzettend dom van mij, dat had ik zelf ook beter kunen weten. Ik ga zoeken bedankt!


Vinden jullie deze tweede gepubliceerde versie beter dan de eerste?


mike