Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door roadster36
Vandaag om 01:53:23
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 01:11:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Syb030
Vandaag om 00:01:32
Klompentrein door grossraumwagen
04 October 2025, 23:17:25
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Tomasso
04 October 2025, 23:14:03
Da's Daz 2 door Huup
04 October 2025, 22:50:57
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
04 October 2025, 22:45:46
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
04 October 2025, 22:37:43
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
04 October 2025, 22:36:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
04 October 2025, 22:33:52
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Rob Ellerman
04 October 2025, 22:26:24
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Thom
04 October 2025, 22:18:32
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
04 October 2025, 21:50:39
Stalen rijtuigen van NS door Modellbahnwagen
04 October 2025, 21:12:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
04 October 2025, 20:49:44
Tram reageert niet door phdirk
04 October 2025, 20:47:32
Pendel module door Golden Oldie
04 October 2025, 20:03:45
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
04 October 2025, 19:52:47
Mehano/Lemke Class66 Decoder instellingen door Chrisjantje
04 October 2025, 18:51:06
Probleem met Trix 6409 (22762) door Chrisjantje
04 October 2025, 18:24:01
Problemen met Marklin Startup 29124 door Wumpus
04 October 2025, 17:36:11
Märklin 2025 door Rob Ellerman
04 October 2025, 17:33:50
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
04 October 2025, 16:37:19
Modelspoor Dagen bij de ModelSpoorgroep 's-Hertogenbosch 2025 door Caterpillar
04 October 2025, 15:58:29
Station Roodeschool door Torikoos
04 October 2025, 14:57:19
De wijntrein door Frits C
04 October 2025, 14:43:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
04 October 2025, 14:17:40
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
04 October 2025, 14:10:21
Baan weer opgebouwd na vervangen dakraam door bmwpiet
04 October 2025, 13:51:04
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
04 October 2025, 13:31:41
  

Auteur Topic: Nummerschema DB (was:Waarom heet de Serie 64/6500 zo?)  (gelezen 3088 keer)

ziemon

  • Offline Offline
  • Berichten: 133
    • RailColor.net: Modern Locomotive Design
Nummerschema DB (was:Waarom heet de Serie 64/6500 zo?)
« Reactie #15 Gepost op: 21 November 2009, 18:46:51 »
Citaat
De DB heeft ook locs met 4 pantografen in de 185 serie. Ik neem aan dat dat toch meer stroom varianten zijn.

Het aantal stroomafnemers zegt niet veel over het aantal systemen/spanningen waarmee de lok overweg kan.

Voor de duidelijkheid: met meerspanningsloks bedoel ik machines die met of twee wisselspannings- of twee gelijkspanningssystemen overweg kan. Meestal gaat het dan om machines geschikt voor 15 en 25 kV wisselspanning.

Meersysteemloks heb je maar in één uitvoering; die voor wissel- en gelijkspanning. Dat kunnen tegelijk nog meerder soorten gelijk- en wisselspanning zijn, zoals bij de 189 (1,5kV DC, 3kV DC, 15kV AC en 25kV AC) . Meerstroomloks, dat bestaat niet.

De 185 van de DB, ofwel de Traxx AC1/2, kan alleen maar met wisselspanningen overweg, 15 en 25 kV. Er zijn idd twee reeksen met vier ipv twee pantografen, maar dat heeft meer te maken met het type sleepstuk dat in de verschillende landen waar deze loce komen gangbaar is. Op de locs voor Duitsland+Zwitserland zijn er twee extra exemplaren nodig met een smaller sleepstuk, officieel ivm de tunnels, maar alle vier de pantografen op deze locs worden onder 15kV gebruikt. De locs voor Frankrijk hebben hebben twee extra stuks met smallere contacten, welke dan onder de in Frankrijk gebruikte 25kV wisselspannign worden gebruikt.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re:Nummerschema DB (was:Waarom heet de Serie 64/6500 zo?)
« Reactie #16 Gepost op: 21 November 2009, 19:11:40 »
Nog wat anders : (Mss iets vooor een ander draadje )

Dat was inderdaad beter geweest, dat had mij weer werk gescheeld. :)

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2887
Re:Nummerschema DB (was:Waarom heet de Serie 64/6500 zo?)
« Reactie #17 Gepost op: 25 November 2009, 11:26:51 »
Citaat van: alexander
De DB heeft ook locs met 4 pantografen in de 185 serie. Ik neem aan dat dat toch meer stroom varianten zijn.

Groeten, Alexander
Nee dat zijn ze dus niet de eerste serie 185ers is met 4 panto's afgeleverd, 2 voor 15kv en 2 voor 25kv. Later kon dat worden terug gebracht naar 2 panto's alleen of die 2 nu beide voor 15 en 25kv geschikt zijn of eentje voor 15kv en eentje voor 25kv weet ik niet precies.

Edit: had de 2e pagina van dit topic en het uitgebreide antwoord van ziemon even over het hoofd gezien ;)

Groetjes Michiel
« Laatst bewerkt op: 25 November 2009, 11:29:51 door neudalhausenstadbahn »
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"