Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Swalbenburg, N modulebaan door NS264
07 September 2025, 23:27:50
Mijn-bouw Indonesie door MOVisser
07 September 2025, 23:06:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
07 September 2025, 22:59:15
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.0 door NS264
07 September 2025, 22:48:19
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door henk
07 September 2025, 22:19:48
Raadplaatje door grossraumwagen
07 September 2025, 22:16:21
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Erwin 054
07 September 2025, 22:12:37
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
07 September 2025, 22:00:18
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm) door frederik19630
07 September 2025, 21:59:16
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
07 September 2025, 21:33:04
Au bord de la Cèze door Syb030
07 September 2025, 21:14:32
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
07 September 2025, 21:12:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
07 September 2025, 19:48:58
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door einte
07 September 2025, 19:38:57
Modelspoorbaan van Einte door einte
07 September 2025, 19:37:07
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
07 September 2025, 19:26:41
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door GD
07 September 2025, 18:14:51
Veevervoer ss/ ns door Rob Ellerman
07 September 2025, 17:19:13
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Rob Ellerman
07 September 2025, 17:17:46
De modeltreinen van Spoorijzer door Mispoes
07 September 2025, 17:15:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
07 September 2025, 16:42:14
Vraag Lima DDM 149868 handleiding door henk
07 September 2025, 16:26:56
Welke winkel voert deze merken? door Wim1969
07 September 2025, 15:51:58
44 Roco vs 44 Brawa door Nico Hoogerwerf
07 September 2025, 13:47:07
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Eric B
07 September 2025, 13:23:27
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
07 September 2025, 11:33:42
Minder wissels door Eric B
07 September 2025, 09:41:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
07 September 2025, 08:41:57
Plaatdikte van een rangeerbaan door ruudns
07 September 2025, 08:23:41
  

Auteur Topic: LS-models vooroorlogse stalen kolenbak  (gelezen 13966 keer)

Wim van Dorp

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re:LS-models vooroorlogse stalen kolenbak
« Reactie #30 Gepost op: 09 November 2009, 16:04:35 »
Mooi nieuws dat deze goederenwagen er aan komt! Het waren in 1938 (GTM serie 61651 en GTMK serie 61921; dus met KkG rem) revolutionaire wagens: geheel "gelascht" en van metaal (behalve de vloer dan). De VAM wagens van 1930 (ook geheel van metaal en gelast) tellen niet helemaal mee omdat die niet van de NS waren. Het ontwerp van de kolenwagen was van de NS; ze zijn gemaakt bij Werkspoor (een latere serie ook nog bij Allan).  NS had eerder het idee voor een kolenwagen uit gewapend beton, maar dat is nooit doorgegaan.
De wagens kregen in elke wand twee stel deuren, een wens van de kolenhandelaren. Daardoor moest er wel een doorlopende balk aan de bovenkant komen. Om er onderdoor te kunnen lopen (de wagens werden veelal nog met de hand gelost) werden de zijkanten hoger dan van de bestaande houten kolenwagens. De kleur was bij aflevering (ik lees net de volgende reactie) blauwgrijs = ongeveer zwart, zoals alle goederenwagens tot in de vijftiger jaren.

Als alle varianten van het model worden geproduceerd, komt er voor het eerst een grootseriemodel met W1 glijdlagers: een zeer kenmerkende aspot van de NS en - eerder - van de HSM. De SS had deze niet.

Dat maakt het onderstel erg interessant voor ombouwers. Vandaar enkele tips. Om het onderstel zoveel mogelijk "fine-scale" te maken verdient het overweging om wielassen met een lengte van 23,8 mm te gebruiken. Roco gebruikt deze o.a. voor de veerbootwagens met het kleine Engelse profiel. De afstand buitenwerks tussen de scheenplaten komt dan - omgerekend 1:87 - overeen met de werkelijkheid: ongeveer 22 mm.
Als het constructief zou kunnen, zou het mooi zijn als het onderstel opengewerkt was. Dan is het goed ook voor andere wagens te gebruiken, zoals voor ketelwagens (die ook vaak W1 glijdlagers hadden) en voor de HH wagens voor laadkistenvervoer ("Van huis tot huis").

Die draagwagens hadden soms ook een radstand van 5 mtr, waren iets korter (tussen 8,4 en 8,7 meter lob - de kolenbak is 9 meter), maar dat scheelt in model maar een paar mm. Een metalen gietstuk erop voor de rails van de containers en een - typisch Nederlandse (de Duitse waren anders) - gesloten container en voila, een bij uitstek andere Nederlandse goederenwagen én een leuk modelbaanthema ligt ook in de winkel.
En nog dit. Als goederenwagenbouwer kom ik chronisch sluitlantaarnhouders en rangeertreden te kort. Los kopen is erg duur. Ik koop dan liever een complete wagen waar in de verpakking een paar extra setjes met deze onderdelen zitten. Dat hoeft niet veel te kosten, de meerkosten van productie zijn immers beperkt.
« Laatst bewerkt op: 09 November 2009, 18:53:08 door w.g.vandorp »
Wim van Dorp

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5360
  • Team Mitropa - OHMB
Re:LS-models vooroorlogse stalen kolenbak
« Reactie #31 Gepost op: 09 November 2009, 16:12:46 »
Dat wordt een mooi wagentje! Doet u maar een serietje.... waren deze eigenlijk grijs of bruin?
« Laatst bewerkt op: 09 November 2009, 16:14:55 door Besselspoor »
RETROBAHN A.G.

piet keppel

  • Offline Offline
  • Berichten: 152
  • groentewagon
Re:LS-models vooroorlogse stalen kolenbak
« Reactie #32 Gepost op: 16 November 2009, 19:25:26 »
Dat wordt een mooi wagentje! Doet u maar een serietje.... waren deze eigenlijk grijs of bruin?
De wagens hebben beide kleuren gehad. Dhr van dorp geeft een zeer goede uiteenzetting van de wagen en andere varianten. Helaas is onderstel niet opengewerkt en is dus geen rekening gehouden met van huis tot huis varianten in die zin. Buffers, aspotten, ed zijn bij wagen wel modulair opgezet. Wij hebben die ook gegroepeerd in mallen, zodat veel hergebruikt kan worden. Ik heb al gezien dat die overeenkomen met vooroorlogse kolenbak. Dus in toekomst is een overweging van huis tot huis een goede tip om te overwegen.

afz Piet