Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BR 54 Minitrix problemen. door Rick
Vandaag om 17:16:11
Modelwensen 2026 door Eric B
Vandaag om 17:15:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door R1954
Vandaag om 17:14:41
Het schrootverwerkings bedrijf in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 17:05:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 17:05:10
Beekdaelen in H0 door ruudns
Vandaag om 16:57:17
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 16:56:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 16:44:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:08:19
Spelregels 'Raadplaatje' door Pauldg
Vandaag om 15:44:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 15:36:45
Pfarrerwinkel bahn door basjuh1981
Vandaag om 15:35:05
Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m door basjuh1981
Vandaag om 15:31:16
Rondom Charlois door defender
Vandaag om 15:23:49
Even voorstellen Niels uit Den Haag door basjuh1981
Vandaag om 15:16:22
DCC-EX pinnen voor bezetmelders tekort door Wouter-N
Vandaag om 15:13:56
Probleem met Trix Lok 22137-01 en ESU DCC MTC32 Nem660 decoder door bellejt
Vandaag om 14:38:22
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 14:18:09
lichtsluis een bezetmelding laten geven door maartenvdb
Vandaag om 14:06:36
Yamorc 7001 dood door Dirk
Vandaag om 13:19:42
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Eric B
Vandaag om 12:31:54
Modellbundesbahn in Brakel sluit in mei 2026 door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 12:31:21
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 11:56:34
Layne, Somewhere South. door Edsko Hekman
Vandaag om 11:27:21
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 09:21:57
Stub switches door Hans1963
26 December 2025, 22:53:48
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door T.Spat
26 December 2025, 22:42:42
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
26 December 2025, 22:23:19
Camp 3 door Noordernet
26 December 2025, 22:22:04
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door MOVisser
26 December 2025, 22:17:19
  

Auteur Topic: LS-models vooroorlogse stalen kolenbak  (gelezen 14399 keer)

Wim van Dorp

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re:LS-models vooroorlogse stalen kolenbak
« Reactie #30 Gepost op: 09 November 2009, 16:04:35 »
Mooi nieuws dat deze goederenwagen er aan komt! Het waren in 1938 (GTM serie 61651 en GTMK serie 61921; dus met KkG rem) revolutionaire wagens: geheel "gelascht" en van metaal (behalve de vloer dan). De VAM wagens van 1930 (ook geheel van metaal en gelast) tellen niet helemaal mee omdat die niet van de NS waren. Het ontwerp van de kolenwagen was van de NS; ze zijn gemaakt bij Werkspoor (een latere serie ook nog bij Allan).  NS had eerder het idee voor een kolenwagen uit gewapend beton, maar dat is nooit doorgegaan.
De wagens kregen in elke wand twee stel deuren, een wens van de kolenhandelaren. Daardoor moest er wel een doorlopende balk aan de bovenkant komen. Om er onderdoor te kunnen lopen (de wagens werden veelal nog met de hand gelost) werden de zijkanten hoger dan van de bestaande houten kolenwagens. De kleur was bij aflevering (ik lees net de volgende reactie) blauwgrijs = ongeveer zwart, zoals alle goederenwagens tot in de vijftiger jaren.

Als alle varianten van het model worden geproduceerd, komt er voor het eerst een grootseriemodel met W1 glijdlagers: een zeer kenmerkende aspot van de NS en - eerder - van de HSM. De SS had deze niet.

Dat maakt het onderstel erg interessant voor ombouwers. Vandaar enkele tips. Om het onderstel zoveel mogelijk "fine-scale" te maken verdient het overweging om wielassen met een lengte van 23,8 mm te gebruiken. Roco gebruikt deze o.a. voor de veerbootwagens met het kleine Engelse profiel. De afstand buitenwerks tussen de scheenplaten komt dan - omgerekend 1:87 - overeen met de werkelijkheid: ongeveer 22 mm.
Als het constructief zou kunnen, zou het mooi zijn als het onderstel opengewerkt was. Dan is het goed ook voor andere wagens te gebruiken, zoals voor ketelwagens (die ook vaak W1 glijdlagers hadden) en voor de HH wagens voor laadkistenvervoer ("Van huis tot huis").

Die draagwagens hadden soms ook een radstand van 5 mtr, waren iets korter (tussen 8,4 en 8,7 meter lob - de kolenbak is 9 meter), maar dat scheelt in model maar een paar mm. Een metalen gietstuk erop voor de rails van de containers en een - typisch Nederlandse (de Duitse waren anders) - gesloten container en voila, een bij uitstek andere Nederlandse goederenwagen én een leuk modelbaanthema ligt ook in de winkel.
En nog dit. Als goederenwagenbouwer kom ik chronisch sluitlantaarnhouders en rangeertreden te kort. Los kopen is erg duur. Ik koop dan liever een complete wagen waar in de verpakking een paar extra setjes met deze onderdelen zitten. Dat hoeft niet veel te kosten, de meerkosten van productie zijn immers beperkt.
« Laatst bewerkt op: 09 November 2009, 18:53:08 door w.g.vandorp »
Wim van Dorp

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5454
  • Team Mitropa - OHMB
Re:LS-models vooroorlogse stalen kolenbak
« Reactie #31 Gepost op: 09 November 2009, 16:12:46 »
Dat wordt een mooi wagentje! Doet u maar een serietje.... waren deze eigenlijk grijs of bruin?
« Laatst bewerkt op: 09 November 2009, 16:14:55 door Besselspoor »
RETROBAHN A.G.

piet keppel

  • Offline Offline
  • Berichten: 152
  • groentewagon
Re:LS-models vooroorlogse stalen kolenbak
« Reactie #32 Gepost op: 16 November 2009, 19:25:26 »
Dat wordt een mooi wagentje! Doet u maar een serietje.... waren deze eigenlijk grijs of bruin?
De wagens hebben beide kleuren gehad. Dhr van dorp geeft een zeer goede uiteenzetting van de wagen en andere varianten. Helaas is onderstel niet opengewerkt en is dus geen rekening gehouden met van huis tot huis varianten in die zin. Buffers, aspotten, ed zijn bij wagen wel modulair opgezet. Wij hebben die ook gegroepeerd in mallen, zodat veel hergebruikt kan worden. Ik heb al gezien dat die overeenkomen met vooroorlogse kolenbak. Dus in toekomst is een overweging van huis tot huis een goede tip om te overwegen.

afz Piet