Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Göhrener Viaduct
door
MaraNCS
Vandaag
om 15:06:45
Leuke film over spoorwegbouw 1949
door
Montanbahn
Vandaag
om 14:53:08
RhB H0m, Albulisch
door
Boertje
Vandaag
om 14:51:09
The Summer of 69
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 13:31:50
't Boemeltje
door
Sam
Vandaag
om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
NS264
Vandaag
om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal?
door
Montanbahn
Vandaag
om 13:14:53
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ?
door
bellejt
Vandaag
om 12:58:15
Bauarbeiten im gange
door
741230
Vandaag
om 12:42:50
booster vraag
door
1200blauw
Vandaag
om 12:42:01
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
door
jan47
Vandaag
om 12:41:51
ICM 4444 op basis van Marklin 37421
door
ES44C4
Vandaag
om 12:20:47
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 12:11:32
De fabriek - Spoor 0
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:52:05
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R)
door
Jeronimos
Vandaag
om 11:42:25
Wat was jullie allereerste loc?
door
puntenglijder
Vandaag
om 10:43:11
Update: baan in de tropen
door
Eric v C
Vandaag
om 10:41:52
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho
door
Hans Reints
Vandaag
om 10:30:51
Modelbaan Beltheim.
door
Hollandserhbfan
Vandaag
om 10:25:33
Grootspoor in Frankrijk
door
Wouter W
Vandaag
om 10:09:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Montanbahn
Vandaag
om 09:01:55
Terugverende koppeling
door
Trein033
Vandaag
om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
MOVisser
Vandaag
om 08:22:44
Her-(her-)beginnen
door
Ronaldk
Vandaag
om 08:02:11
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute
door
Benjamin92
Vandaag
om 01:36:24
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV
door
Joz
Vandaag
om 00:04:18
Module vliegveld Jan van Mourik
door
Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Spoor op industrieterrein Lage Weide
door
Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
US diorama in H0
door
741230
06 August 2025, 21:07:12
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Racebaan met onderspoor - (Baanplan spoor1)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Racebaan met onderspoor - (Baanplan spoor1) (gelezen 6615 keer)
Merc_A
Nieuwe gebruiker
«
Gepost op:
22 November 2009, 23:59:58 »
Dag allemaal,
Ik ben Merc_A en bezig met een ontwerp voor een gecombineerde racebaan met onderliggend treinspoor.
Dat is als volgt ontstaan: Ik heb een antieke Fleischmann racebaan die we elk jaar opzetten voor onze traditionele Nieuwjaarsrace op nieuwjaarsdag. Nu zult u allen vragen: wat doet iemand met racebanen als hobby nou op een treinenforum? Dat zit zo.
Vorig jaar bedacht ik me dat het leuk zou zijn om als scenery bij de racebaan een treinbaan te bouwen. Ik begon me te oriënteren en ging op zoek naar treinen op schaal 1:32 - want dat is de gebruikelijke schaal van racebanen. Ik ontdekte al snel dat deze schaal Spoor 1 heet en dat o.a. Märklin in die schaal treinen maakt.
In mijn lokale hobbywinkel stond nog een Märklin Maxi startset onder het stof en die kon ik voor een mooi prijsje meenemen.
Daarna was ik verkocht. Wat oerdegelijk prachtig mooi allemaal! Loodzware treinen helemaal van metaal, met rookgenerator en zelfs geluid - alleen bleek Märklin Maxi niet meer gemaakt te worden. Geen nood - op Marktplaats en Ebay Duitsland was nog van alles tweedehands te koop. Ondertussen groeide het initiële scenerybaantje al snel uit tot een heuse spoorbaan om de racebaan heen. Uitbreidingsset, nog eentje... al snel was het kleine ovaaltje al zo groot dat het om de hele racebaan heen paste.
De nieuwjaarsracebaan met spoorbaan werd tot winter wonderland gedoopt en we hebben er een hele tijd veel plezier van gehad. Na een paar maanden moest alles weer afgebroken en opgeborgen, want zo'n woonkamer vol met bouwsels hou je niet al te lang uit.
Ik heb er wel een filmpje van gemaakt, waarop het één en ander te zien is.
De racebaan:
http://www.youtube.com/watch?v=lsfH3mG31sg
De spoorbaan:
http://www.youtube.com/watch?v=HoGeHGm_1BM
Na deze lange inleiding nu mijn kwestie voor de treinforummers:
Dit jaar ga ik in de kerstvakantie weer een racebaan bouwen, en ik ben van plan om er wederom een spoor 1 baan bij te bouwen. Net als vorig jaar een viersporen racebaan, ongeveer qua maat als in het filmpje te zien was. Dit jaar wil ik een uitgebreide spoorbaan maken, want inmiddels kunnen er vier Märklin Maxi locs/treinen onafhankelijk van elkaar tegelijkertijd rijden (dankzij Delta besturing, wat werkt dat prachtig trouwens!). Dus van het enkelspoor ovaaltje uitbreiden naar een dubbelspoor plus een aantal rangeer/parkeerbaanvakken is het idee.
Nu ben ik er ondertussen wel achter dat zo'n spoor enorm veel ruimte vreet, en heb bedacht om de spoorbaan onder de racebaan te leggen.
Het basisidee is dat de racebaan een soort van stratencircuit op een ruhrgebied-achtig industrieterrein is, en de treinen diep gelegen in een bak hun rondjes rijden - zoals je in het ruhrgebied wel vaker ziet: spoorbanen die kriskras langs en onder wegen door lopen, in tunnels verdwijnen, onverwacht opduiken, enzovoort. En natuurlijk leuk als je tijdens het racen de treinen zo hier en daar voorbij ziet rijden, met stoomwolken en alles.
Dit is het baanplan:
Zoals te zien is, heb ik een buitenbaan en een binnenbaan. Ik kan wisselen van de één naar de ander, en dan is er nog een zijspoor bij elke baan gedacht (zodat treinen 1 en 2 kunnen rijden, en 3 en 4 geparkeerd kunnen staan).
De vorm is vooral bepaald door de beschikbare maten van de onderplaten (3 platen van 122 x 244) en natuurlijk de vorm van de bovenliggende racebaan:
Het is wat cryptisch maar precies onder deze racebaan ligt dus de bovengetekende spoorbaan.
Hier het idee van de opbouw van het geheel, ruimtelijk getekend zodat het wat duidelijk is. De baan op de tafel...
Dan de tunnelbakwanden erbij gezet...
En daarbovenop (half doorzichtig getekend) de bovenplaat waarop het racecircuit wordt gelegd. Van dat racecircuit heb ik ook beelden maar laten we het hier maar bij treinen houden ;-) De racebaan ligt dus als een weg over de spoorbaan, of anders gezegd: de spoorbaan ligt als een (hier en daar open) tunnelbak verdiept in het landschap. achterin lopen de treinen vrij van de racebaan, zodat ze ook in de verte van opzij te zien zijn en afsteken tegen de achterwand.
Hier wat lager bezien. Nu ben ik qua treinen een beginneling, dus vandaar dat ik het ontwerp hier post. Wat mij benieuwt is of de ervaren spoorders hier nog tips of suggesties hebben over het baanplan en de layout.
Daarnaast speelt nog een scenerykwestie, want:
Zo'n tunnelbak, hier op ooghoogte bezien... hoe zal ik dat qua aankleding aanpakken?
Het is niet de bedoeling superrealistisch te werk te gaan - hoeft ook niet met Märklin Maxi treinen. Het gaat om het visuele effect, niet om het perfecte realisme. Maar het lijkt me wel leuk dat zo'n gat in het wegdek/viaduct met zicht op een tunnelbak er overtuigend uitziet.
Ik denk zelf aan in ieder geval verlichting, zodat de bak 's avonds bij een donkere woonkamer niet helemaal donker is - maar dat er hier en daar lampen schijnen in de tunnelbak. Maar die wanden... hoe zal ik dat aankleden?
Ik maak overigens alles uit mdf platen.
Iemand nog goede ideeën voor scenery van zo'n open tunnelbak?
Met groet,
Merc
«
Laatst bewerkt op: 24 November 2009, 12:32:43 door Hans van de Burgt
»
Richard Snijder
een deel van mijn baan
Re:Racebaan met onderspoor (baanplan spoor1)
«
Reactie #1 Gepost op:
23 November 2009, 00:12:43 »
Dit ziet er wel heel erg mooi uit
Zijn de maten Centimeters of Milimeters?
Merc_A
Nieuwe gebruiker
Re:Racebaan met onderspoor (baanplan spoor1)
«
Reactie #2 Gepost op:
23 November 2009, 00:22:21 »
Ehh, de getekende maatvoering is in millimeters :-) Dus in meters gesteld: 2 meter 44 bij 4 meter 34.
Ik heb voor alle duidelijkheid de opzet nog maar even in twee lagen getekend.
Eerst de spoorbaan op de ondertafel die op ca. 80 cm. boven de vloer ligt (het bovenblad gestippeld getekend)...
Goed te zien is hoe de binnenovaal precies door de tunnelbak komt te lopen...
En daarboven dan het bovenblad met de racebaan, op ca. 98 cm. boven de vloer, met de tunnelbak die precies tussen twee rijbanen komt te liggen.
Vrije doorrijhoogte voor de treinen is ca. 17 cm. (dat is ca. 5.40 m. doorrijhoogte schaal 1:1)
Met vriendelijke groet,
Merc
«
Laatst bewerkt op: 23 November 2009, 01:21:28 door Merc_A
»
Print
Pagina's: [
1
]
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|