Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 13:42:11
Her-(her-)beginnen door Montanbahn
Vandaag om 13:29:49
booster vraag door henk
Vandaag om 13:18:00
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door sncf231e
Vandaag om 12:19:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 11:43:25
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:27:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:58:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
Vandaag om 10:45:55
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:45:55
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:52:39
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 08:20:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 07:47:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 August 2025, 23:31:12
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Terugverende koppeling door phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
05 August 2025, 20:24:48
  

Auteur Topic: Daar kan geen stoomloc tegen op...  (gelezen 1353 keer)

Gert1

  • Gast
Daar kan geen stoomloc tegen op...
« Gepost op: 26 August 2009, 14:24:49 »
Het landspeed record voor stoomvoertuigen is gebroken: http://www.steamcar.co.uk/

Als ik het goed heb staat het record voor de snelste stoomloc nog steeds op naam van de Mallard.

mvg,
Gert

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • Taurus en Vectron fan!!
Re:Daar kan geen stoomloc tegen op...
« Reactie #1 Gepost op: 26 August 2009, 14:40:41 »
Leuk linkje in Engels over snelle treinen en andere railvoertuigen:

http://en.wikipedia.org/wiki/Land_speed_record_for_railed_vehicles

Groet Peter,

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re:Daar kan geen stoomloc tegen op...
« Reactie #2 Gepost op: 26 August 2009, 20:30:56 »
geinig. Maar die stanley steamer die t oude record vestigde was toch wel 10 keer bozer, dat ze met de techniek van die tijd effetjes 127 mijl haalden, gewoon met een zuigerstoommachine. Dat t tegenwoordig sneller kan met turbineaandrijving en alle extra kennis over thermodynamica is logisch, dan valt t nieuwe record me eigenlijk tegen.

Gert1

  • Gast
Re:Daar kan geen stoomloc tegen op...
« Reactie #3 Gepost op: 26 August 2009, 22:25:07 »
Ja en nee. Zo'n stoomauto rijdt immers juist niet op rails. Dat betekent mijn inziens dat je 'm toch zult moeten besturen. En het lijkt me dat bij iedere (al is het maar een kleine) stuurbeweging toch energie en dus ook snelheid verloren gaat.

Eigenlijk zou het geweldig zijn als er een team was dat de handschoen op zou pakken en zou proberen het record weer terug te krijgen met een stoomloc. Maar dat zal wel wishful thinking zijn...

mvg,
Gert

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re:Daar kan geen stoomloc tegen op...
« Reactie #4 Gepost op: 26 August 2009, 22:50:32 »
nou, die stanley steamer reed ook niet op rails, die was dus aan dezelfde beperkingen gebonden als dat moderne ding. Nou zal dat moderne ding ook nog wel wat harder kunnen dan 140 mijl als je er echt levensgevaarlijk mee gaat planken wat ze toen in 1906 wel deden (helm is niet nodig, als je snor maar goed zit)