Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 16:30:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 16:29:58
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 16:28:22
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 16:16:09
BR 54 Minitrix problemen. door Michaël dB
Vandaag om 16:09:00
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄 door Rsd1000
Vandaag om 16:06:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:51:07
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 15:27:01
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:27:32
Onderdelen gezocht voor de Fleischmann Piccolo BR38 door Gabriël Bergsma
Vandaag om 14:04:05
Station Steenwijk poging 2 door FredD
Vandaag om 14:03:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:46:41
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door Deetrein
Vandaag om 13:10:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 12:14:13
Modellbau Lingen 2026 door Rieks
Vandaag om 12:02:59
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 11:36:29
Piko EUROCITY 2869 traxx door Reinout van Rees
Vandaag om 09:53:52
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Theo Mol
Vandaag om 09:42:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:41:38
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 09:39:52
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 09:04:32
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
Vandaag om 09:02:11
Contact gegevens Roco NL door Luc2000
Vandaag om 08:22:56
Spoor- en tramweg parafernalia door spoorijzer
Vandaag om 07:46:48
Ombouwen Roco 1100 naar digitaal door Peter J K
Vandaag om 01:42:05
Goede wensen voor 2026 door Ronald69
Vandaag om 00:18:24
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
18 December 2025, 22:43:11
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
18 December 2025, 22:18:05
Onshape gebruikersgroep door Frank 123
18 December 2025, 21:39:59
Resin kits best met of zonder grondlaag door Sikko
18 December 2025, 20:52:29
  

Auteur Topic: 80 miljoen euro nodig voor acht kilometer spoor  (gelezen 2075 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12571
    • sleutelspoor
80 miljoen euro nodig voor acht kilometer spoor
« Gepost op: 06 July 2017, 13:32:38 »
Komt het er dan toch, het goederenspoor tussen industriegebied Axelse Vlakte en Zelzate? Tientallen jaren wordt er al over gesproken. Partijen in de regio doen nu een nieuwe poging en hebben in Brussel een half miljoen euro aangevraagd om een onderzoek te doen naar de haalbaarheid van de goederenspoorlijn. Het stuk spoor dat nodig is om het grote industriegebied Axelse Vlakte met het Belgische goederenspoor in Zelzate te verbinden is 8 kilometer lang en kost tussen de 50 en 80 miljoen euro, volgens burgemeester Jan Lonink van Terneuzen. De kosten lopen daarmee niet uit de pas bij andere spoorprojecten in het land.  Een doorgetrokken spoorlijn is volgens Lonink broodnodig, omdat de goederenwagons nu nog over de brug bij Sluiskil moeten. Met de komst van de grote nieuwe sluis straks in Terneuzen, zullen meer en grotere schepen het Kanaal van Gent naar Terneuzen opvaren. Daardoor zal de brug nog vaker open moeten dan nu. Op dit moment staat de brug al een kwart van de tijd open. Het Nederlandse kabinet heeft al te kennen gegeven tot 2028 geen budget te hebben voor het doortrekken van het goederenspoor. Het Zeeuwse havenschap Zeeland Seaports vraagt namens het havenschap Gent, de provincie Zeeland en de gemeente Terneuzen geld voor een haalbaarheidstudie. De studie is nodig om het belang van de nieuwe rechtstreekse lijn aan te tonen en de aanleg ervan naar voren te halen. Volgen directeur Frank de Meijer van het Finse staalbedrijf Outokompu op de Axelse Vlakte zou een doorgetrokken spoorlijn enorm schelen voor zijn vestiging. "Het gaat om uren", stelt De Meijer. "En als je dan bedenkt dat we twee keer per dag een goederentrein laten rijden, kun je zelf wel bedenken waar het om gaat." Outokompu laat per jaar 300.000 ton roestvrij staal per spoor afvoeren naar België, vanwaar het verder Europa ingaat. Burgemeester Lonink hoopt dat er uiteindelijk toch geld komt voor het doortrekken van het goederenspoor Axel-Zelzate. "Ik hoor van alle partijen dat het nu weer tijd is om te investeren. Hier ligt een investeringsplan waarvan tot nu toe wordt gezegd dat dat een positieve opbrengst heeft. Dat is toch heel wat anders dan investeren in de Betuwelijn, die tot nu toe alleen maar geld kost."
Vandaag, werd bekent dat Brussel een kleine 6,5 ton uittrekt voor een onderzoek naar een sneller goederenspoor tussen Axel en Zelzate. Het stuk dat er nu ligt is niet optimaal, omdat er vanuit Axel een omweg gemaakt moet worden richting Zelzate. Over een nieuwe spoorlijn wordt al jaren gesproken en de lijn is een hartewens van veel bedrijven op en rond de Axelse Vlakte. Het onderzoek wordt dan ook gezien als een eerste stap naar een sneller goederenspoor. Het stuk spoor dat nodig is om de Axelse Vlakte met het goederenspoor bij Zelzate te verbinden is acht kilometer lang en kost naar schatting tussen de 50 en 80 miljoen euro. Daarmee lopen de kosten niet uit de pas bij andere spoortrajecten in het land. Het onderzoek duurt naar verwachting drie jaar.
Bron; Omroepzeeland van vandaag de 6e juli 2017


Rode stippellijn is huidige goederenspoorlijn; groene lijn is het gewenste traject (foto: Omroep Zeeland)
« Laatst bewerkt op: 06 July 2017, 13:41:18 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1370
Re: 80 miljoen euro nodig voor acht kilometer spoor
« Reactie #1 Gepost op: 06 July 2017, 13:53:09 »
Waarom plaats je dan niet eenvoudigweg deze link in plaats van alles te copy-pasten? Voordeel van de link is ook nog eens dat men de video kan bekijken, naast tekst in een prettige opmaak in plaats van een enorme letterbrij.


Steyn

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2527
Re: 80 miljoen euro nodig voor acht kilometer spoor
« Reactie #2 Gepost op: 06 July 2017, 14:01:00 »
-knip-
Een doorgetrokken spoorlijn is volgens Lonink broodnodig, omdat de goederenwagons nu nog over de brug bij Sluiskil moeten. Met de komst van de grote nieuwe sluis straks in Terneuzen, zullen meer en grotere schepen het Kanaal van Gent naar Terneuzen opvaren. Daardoor zal de brug nog vaker open moeten dan nu. Op dit moment staat de brug al een kwart van de tijd open.
-knip-
Gaan die meer een grotere schepen niet verder dan Axel, of gaan die schepen ook door naar Gent?
Indien het laatste dan moet bij Zelzate alsnog het kanaal overgestoken worden, of komt daar dan een tunnel?
Of wordt de spoorlijn ten oosten van het kanaal doorgetrokken naar Gent?
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12571
    • sleutelspoor
Re: 80 miljoen euro nodig voor acht kilometer spoor
« Reactie #3 Gepost op: 06 July 2017, 14:07:50 »
Dat is volgens mij niet nodig. Als de doorgetrokken lijn volgt lang het kanaal, dus aan de kant van de Axelse vlakte, kom je vanzelf uit bij de Sidmar in Belgie. Je wil niet weten hoeveel sporen er daar vandaan zonder het kanaal te kruizen richting Gent, Antwerpen en Brussel gaan.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: 80 miljoen euro nodig voor acht kilometer spoor
« Reactie #4 Gepost op: 06 July 2017, 18:31:05 »
Tachtig miljoen voor 4 treinen  per dag alleen vanwege een brug die wat vaker open is. Het lijkt me dat ons spoorwegnet wel andere prioriteiten kent.

Dirk

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7445
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: 80 miljoen euro nodig voor acht kilometer spoor
« Reactie #5 Gepost op: 06 July 2017, 22:13:10 »
Een tweede Betuwelijn waar geld bij moet? Alleen bedrijven die in de voorbereiding (en de uitvoering) zitten, zijn er goed mee.
Wij willen wel, hè Mike.

Voor zover,
Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 15 november ben ik weer in Houten.

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9400
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: 80 miljoen euro nodig voor acht kilometer spoor
« Reactie #6 Gepost op: 06 July 2017, 23:49:13 »
Jee man als ik maar niet mee hoef te betalen  :P