Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 20:48:02
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
Vandaag om 20:45:45
Toon hier je (model)TRAM foto's. door jjg koopmans
Vandaag om 20:41:31
Liliput verpakking en motor door hervé
Vandaag om 20:33:24
Stofvrij houden van mijn treinbaan door Eric B
Vandaag om 20:32:44
PB Models, ICR-rijtuigen door zweistein
Vandaag om 20:31:18
NS-1000 in spoor-1 door Edsko Hekman
Vandaag om 20:26:53
Kleur van het dak,van een geelbander. door Noud
Vandaag om 20:23:54
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 20:14:02
C12c rijtuig door martijnhaman
Vandaag om 19:39:57
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 19:32:01
werking 0ude Lenz silver decoder 10331 door maartenvdb
Vandaag om 19:29:23
2025-10-13:Nederlands spoor niet weerbaar genoeg in tijd van toenemende dreiging door Eric B
Vandaag om 18:50:25
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 18:44:45
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 18:44:05
verlichting op mijn draaischijf zeten door keesm
Vandaag om 17:44:22
Een nieuw baantje op Micromodules door Huup
Vandaag om 17:28:43
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 17:03:15
Een leuke vrachtwagen door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:48:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ceuleer
Vandaag om 16:29:19
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:27:24
Roco wagon openen door Stieven76
Vandaag om 16:18:15
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door 008200
Vandaag om 16:13:47
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door ex-DR V100
Vandaag om 14:30:43
Line-up foto's van modellen door eemstede
Vandaag om 13:39:32
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door spoorzeven
Vandaag om 13:00:20
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald Halma
Vandaag om 12:59:18
Bietschtalbrücke h0 door Ronald Halma
Vandaag om 12:58:14
Viesmann 5214 pendelautomaat door Ronald Halma
Vandaag om 12:56:52
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Pauldg
Vandaag om 12:34:11
  

Auteur Topic: Polarisatie Peco hele Engelsman  (gelezen 2001 keer)

everh003

  • Offline Offline
  • Berichten: 384
    • Spoor en Staal
Polarisatie Peco hele Engelsman
« Gepost op: 20 June 2009, 14:32:40 »
In mijn baan in opbouw staan 3 hele Engelsmannen gepland.

Ik heb deze inmiddels ook in huis.
Er zit een schema bij om de wisseltongen goed te polariseren, en wordt aangegevn dat de wissels ook geheel geisoleerd van de rest van de baan moeten zijn.

Zoals aangegeven is mijn baan nog in opbouw, en heb ik de stroom tijdelijk aangesloten, en word het geheel gevoed met één trafo.

Moet ik nu al meteen de wisseltongen polariseren, of kan ik voor het testen dit nog achterwege laten.

Jeroen
N-spoor, Aan het switchen naar een z21 Start.

Aspelix

  • Gast
Re:Polarisatie Peco hele Engelsman
« Reactie #1 Gepost op: 20 June 2009, 15:44:58 »
Hallo Jeroen,

Wat wil je testen? Dat wordt mij niet duidelijk uit je verhaal.

Mijn gedachtengang is, dat je niet nodeloos dubbel werk moet gaan doen.
Ik zou meteen polariseren, dan hoef je de zaak in de toekomst niet nogmaals te leggen en uit te proberen.

Ik hanteer het motto, dat werken niet erg is. Hard werken evenmin.
Maar ik heb een bloedhekel aan nodeloos hard werken. :o
Als hardwerken onvermijdelijk is, tja, pech.  :(
Maar als het voorkomen kán worden (y)

En eerst een ??? ??? uittesten, Engelsman uitnemen, polariseren, plaatsen en wéér uittesten noem ik nodeloos hard werken.  :'( :'(

Veel plezier er mee en suc6

Groet, Ruurd

mat '69

  • Offline Offline
  • Berichten: 59
Re:Polarisatie Peco hele Engelsman
« Reactie #2 Gepost op: 20 June 2009, 16:01:30 »
Jeroen,

Wanneer je deze Engelse wissels niet polariseert en direct aansluit zul je weinig kunnen testen want dan heb maak je bij het schakelen naar afbuigende stand gelijk sluiting. Het lijkt in eerste instantie best ingewikkeld maar het helpt al door de stugge metaaldraadjes die er standaard aanzitten te vervangen door een soepel draadje met een kleur. Als je dan steeds aanhoudt dat de linker railstaaf in de rijrichting bijv. zwart is en de rechter rood dan heb je maar 2 punten die moeten wisselen van kleur afhankelijk van de wisselstand. Die 2 heb ik wit bedraad en zijn de polarisatie punten. In test fase kan je deze nog los houden en tegen de juiste (kleur) railstaaf houden. Als je dan ook de hartstukken isoleert naar de doorgaande rails dan kan je volop testen.

succes Ferry

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Polarisatie Peco hele Engelsman
« Reactie #3 Gepost op: 20 June 2009, 20:21:49 »
Moet ik nu al meteen de wisseltongen polariseren, of kan ik voor het testen dit nog achterwege laten.

Het korte antwoord is JA.
Het lange antwoord je kunt niets achterwege laten, het moet.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

everh003

  • Offline Offline
  • Berichten: 384
    • Spoor en Staal
Re:Polarisatie Peco hele Engelsman
« Reactie #4 Gepost op: 23 June 2009, 08:19:22 »
OK Bedankt.

Ik bedoel met testen voornamelijk de ligging, dat er dus bijv. geen knikken in de railsverbinding zitten.
Makkelijkste manier van testen is er met een loc over heen te rijden en kijken hoe het reageert.

Ik ga bouwen, en bij verdere vragen horen jullie het wel.

Jeroen
N-spoor, Aan het switchen naar een z21 Start.