Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
Vandaag om 19:28:31
Wat was jullie allereerste loc? door Marcel112
Vandaag om 19:25:04
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Nebenbahn Ep3
Vandaag om 19:18:59
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 19:15:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
Vandaag om 19:10:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 19:06:40
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
Vandaag om 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
Vandaag om 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
Vandaag om 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
Vandaag om 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
Vandaag om 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:13:17
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:33:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door FransW
Vandaag om 16:19:29
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
Vandaag om 16:17:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MarcNL
Vandaag om 15:21:46
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
Vandaag om 14:49:58
Vitrinekast door Hasenwald
Vandaag om 14:34:01
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
Vandaag om 13:15:07
Mooi weer om buiten te spelen door Eric B
Vandaag om 13:02:12
Da's Daz 2 door Keska
Vandaag om 12:53:48
Sounddecoder in Roco BR101 door bellejt
Vandaag om 12:29:42
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:37:31
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 10:55:10
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:39:29
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 10:37:30
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:34:01
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 09:32:05
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 07:48:44
  

Auteur Topic: Interregio Berlijn 1994  (gelezen 2415 keer)

fbezembinder

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Interregio Berlijn 1994
« Gepost op: 12 May 2009, 21:52:13 »
Hallo allemaal,

Ik ben wat internationale treinen aan het samenstellen en heb m'n EC naar Keulen al compleet :) Maar k zag net een filmpje uit 1994 online met een Interregio naar Berlijn waar Oost-Duitse rijtuigen in meereden, weet iemand misschien welke rijtuigen dit precies waren? Zoja dan ben ik je erg dankbaar en kan ik zaterdag even lekker gaan shoppen bij Harlaar

MVG. Frank
------\       /------
  ---O-\    /-O---
    -----\I/-----

verst107

  • Offline Offline
  • Berichten: 344
Re:Interregio Berlijn 1994
« Reactie #1 Gepost op: 12 May 2009, 22:16:07 »
Zou je de link van het online filmpje kunnen doorgeven? Dan kan ik wel even kijken. Ik vermoed dat Sachsenmodelle een aantal van die rijtuigen fabriceert/fabriceerde.

Cornelis

Taigagaai

  • Offline Offline
  • Berichten: 605
  • *
    • Flickr
Re:Interregio Berlijn 1994
« Reactie #2 Gepost op: 12 May 2009, 22:24:24 »
Is dit niet 1 van de Hoek-Warszwa expressen oid? Ik meende dat de treinen Amsterdam - Berlijn in 1994 al met IR rijtuigen reden.
Spoorgroet, Martin

Rudolfph

  • Offline Offline
  • Berichten: 990
Re:Interregio Berlijn 1994
« Reactie #3 Gepost op: 13 May 2009, 10:37:28 »
In 1992 reden er al rijtuigen in IR-kleuren mee. Dit waren toen nog DR-rijtuigen van de typen Bimdz8495 (later DB Bimdz267) en Bimz2295 (later DB Bimz259). Er zijn maar relatief weinig DR A-rijtuigen in IR-kleuren geweest. Het belangrijkste type was de Amz1095 (later DB Amz210). Daarnaast had de DR geen restauratie- of bistrorijtuigen in IR-kleuren. Voor de fusie tussen DB en DR in 1994 heeft de DR daarom nog een aantal DB Aimz261 en ARkimbz262 van de DB overgenomen. Deze rijtuigen zijn toen ook nog van DR-logo's voorzien, maar die kort na de fusie weer vervangen door de nieuwe DB AG-logo's.

De standaard samenstelling van 1994 weet ik niet, maar dat zal zoiets als Loc-Aimz261 (DB)-ARkimbz262 (DB)-5 rijtuigen 2e klasse. Hiervoor komen de volgende typen in aanmerking: Bimz264 (DB), Bimdz267 (DR), Bimdz268 (DB) en Bimz259 (DR). Tussen haakjes staat de herkomst van de rijtuigen. De Bimz zijn gewone 2e klasse-rijtuigen, de Bimdz hebben een fietsenafdeling met een plaatje van een fiets op de buitenzijde (in het begin waren de rijtuigen van de DR voorzien van het opschrift "Bike", maar dat was in 1994 alweer ver verdwenen) en daarvan kwam er maar eentje voor per trein.

Blijft de vraag welke logo's je op de trein kunt zetten. 1994 was het fusiejaar dus er zal vast wel een tijd geweest zijn dat er DB-, DR- en DB AG-logo's door elkaar reden.
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen: http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271

fbezembinder

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re:Interregio Berlijn 1994
« Reactie #4 Gepost op: 13 May 2009, 20:07:44 »
http://www.youtube.com/watch?v=LJgX6S6ePu0&feature=channel_page Hier is de link van het bewuste filmpje Cornelis, overigens zijn er van de maker nog veel meer mooie filmjes uit die periode te vinden :)

Rudolfph, ik neem aan dat de rijtuigen waar jij het over hebt degene zijn met de GP-200 draaistellen en later omgespoten zijn naar de IR kleuren?

MVG. Frank
------\       /------
  ---O-\    /-O---
    -----\I/-----

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re:Interregio Berlijn 1994
« Reactie #5 Gepost op: 13 May 2009, 20:46:42 »
Frank de samenstelling is vrij simpel, vanaf de loc een Am200/201+WRm130+3xBom280/281/283+Bomz236( Oriëntrot)+Bom280/281/283+BDomsb274+BKD.

De verschillen tussen een Am200 en Am201 zijn verschillen op technisch gebied(Am200 GP200 en Am201 Görlitz V draaistellen), aan de wagenkast is dat volgensmij niet te zien, het zelfde geld ook voor de Bom280/281/283( 280/283 Görlitz V en 281 GP200 draaistellen) voor zover mij bekend is.

De Bomz rijtuigen waren gelijk bij aflevering voor de IC dienst bestemd en 87 zijn er in de IC huisstijl Oriënrot afgeleverd, de rest in de IR huisstijl maar die zijn voor 1-1-1997 allemaal ook Oriëntrot geschilderd.

De informatie over de huisstijl en draaistellen komt uit EK special 44.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.