Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Layne, Somewhere South. door g-j
Vandaag om 18:25:15
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 18:23:10
Overstap naar HTM door g-j
Vandaag om 18:14:13
Rheinburg, TP V/VI door william_2
Vandaag om 18:12:22
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:11:34
Kibri station CALW ingekort als NS station door grossraumwagen
Vandaag om 18:04:36
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 18:03:37
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Joz
Vandaag om 18:01:35
Vandaag bij pon door Stefan88
Vandaag om 17:56:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 17:47:05
Stalen D 4 deurs spoor 0 door AB 7216
Vandaag om 17:24:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 17:02:06
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Lex-trein
Vandaag om 17:02:06
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:44:52
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:13:16
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 15:45:20
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:31:59
NRS 107 / HSM 353 / NS 1604 in schaal N door janw
Vandaag om 15:28:19
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:23:13
Decoder waarden van trix 22357 nmbs lok 25.5 door Vosptr
Vandaag om 15:20:08
Bauarbeiten im gange door Jelmer
Vandaag om 14:50:15
Halling aandrijvingen door Jan Bennink
Vandaag om 14:43:10
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door Jelmer
Vandaag om 14:24:24
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 13:51:55
Z21 en het programeren met de Z21App. door Ronald Halma
Vandaag om 13:31:36
Straalcabine, hoe en wat door Duikeend
Vandaag om 13:24:20
Exact-Train 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 13:16:32
Vr 19 en za 20 september raildagen 25 door Seinhuis
Vandaag om 13:10:25
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 12:09:35
The Summer of 69 door einte
Vandaag om 11:26:57
  

Auteur Topic: Type aanduiding rijtuigen  (gelezen 3186 keer)

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Type aanduiding rijtuigen
« Gepost op: 08 May 2009, 23:11:22 »
Ik heb een vraag over de letters waarmee rijtuigen en bakken van treinstellen worden aangeduid.
Ik weet dat een aanduiding A een eerste klas rijtuig is en een B een tweede klas.
Maar soms zie ik ook ABDK staan. Is dat een kopbak met een eerste, tweede klas en bagageruimte?
Op een site over de ramp bij Harmelen zie ik een plan E rijtuig staan met de aanduiding RD
Geen idee wat dat voor rijtuig is
Is er een site waar al deze aanduidingen worden uitgelegd?
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1452
  • Take It Or Leave It
Re:Type aanduiding rijtuigen
« Reactie #1 Gepost op: 08 May 2009, 23:13:05 »
Restauratie
Dienst

CKLX

  • Offline Offline
  • Berichten: 923
    • Secondtrains.com
Re:Type aanduiding rijtuigen
« Reactie #2 Gepost op: 08 May 2009, 23:21:51 »
Arnold,

Is het niet Restauratie en Bagage (D)?

Een ABDk (zoals in de Hondekop-tweetjes) was een tweede klas, eerste klas en bagageafdeling met cabine.

CKLX
« Laatst bewerkt op: 09 May 2009, 08:45:15 door Peter Korsten »

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2603
Re:Type aanduiding rijtuigen
« Reactie #3 Gepost op: 08 May 2009, 23:24:41 »
Is er een site waar al deze aanduidingen worden uitgelegd?

Ja, die is er. Bijvoorbeeld de site van Martijn Haman. In het menu links, vijfde van onder, klikken op "Benaming rijtuigen".

Grtz,
Ton

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1452
  • Take It Or Leave It
Re:Type aanduiding rijtuigen
« Reactie #4 Gepost op: 08 May 2009, 23:28:24 »
Beheerde vroeger de conducteur dan niet de bagageafdeling?
Zijn hokje was er immers naast.

Vroeger had je ook standaard een Dg achter een goederentrein.
D voor Dienst (conducteur)
g voor goederen.

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1637
    • Dwangrail.nl
Re:Type aanduiding rijtuigen
« Reactie #5 Gepost op: 08 May 2009, 23:37:06 »
@Arnold,

De D staat voor bagage, en niet voor dienstruimte.
In elke trein was een conducteur aanwezig en deze had zijn zetel in de bagagewagen, tegenwoordig meer te vinden in de eerste klasse, maar dat terzijde.
Deze wagens hadden de benaming DII, DIII, DIV naar gelang het aantal assen of grote.
Om de oudere en speciale voor de goederentreinen gebouwde bagagewagens te onderscheiden was de benaming Dg ingevoerd. Bagagewagen voor goederentreinen.
De term dienst was geen telegrafische aanduiding. 

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1452
  • Take It Or Leave It
Re:Type aanduiding rijtuigen
« Reactie #6 Gepost op: 08 May 2009, 23:42:45 »
Op de site van Haman staat: D bagage- of dienstafdeling.

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re:Type aanduiding rijtuigen
« Reactie #7 Gepost op: 08 May 2009, 23:45:02 »
Ton en de anderen bedankt.
Heb de site van Martijn Haman gevonden.
Ik kan niet vinden hoe het plan e postrijtuig werd aangeduid.
Op de site over de ramp bij Harmelen kan ik niet vinden of en waar het postrijtuig heeft gezeten.
Een neefje van mij heeft een spreekbeurt over deze ramp vandaar deze vragen.
Het boek van de heer Fictoor heeft hij al.
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1452
  • Take It Or Leave It
Re:Type aanduiding rijtuigen
« Reactie #8 Gepost op: 08 May 2009, 23:46:30 »
Ik dacht gewoon de P van Postafdeling.

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re:Type aanduiding rijtuigen
« Reactie #9 Gepost op: 08 May 2009, 23:58:01 »
Dan kan het haast niet anders dan dat er geen postrijtuig in de trein heeft gezeten.
Wel een beetje raar in een trein van 11 rijtuigen, maar het zij zo
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Aspelix

  • Gast
Re:Type aanduiding rijtuigen
« Reactie #10 Gepost op: 09 May 2009, 00:45:04 »
Toch klopt dat.
Een Post-afdeling of -rijtuig wordt met P aangeduid.
In een getrokken trein werden rijtuigen plan E/L weergegeven door de letter P.
In de treinstellen van plan V kwamen kombinaties voor met ABPk: 1e klas, 2e klas, Post, koprijtuig;
maar ook ABDk, waar de D slaat op de aanwezigheid van de Dienstafdeling of bagageruimte.

Een duidelijk voorbeeld is ook de Motorpost: m(otor)P(ost); Postrijruig voorzien van motortractie, in de wandeling emPie genoemd. Dit was in eerste instantie ex-mat '24, later een ontwikkeling van mat '64

Een Pe(c) was een Postrijtuig voor electrisch stroomlijnmaterieel en als er een c bijstond, met closet.
Materieelseries '34 t/m '57 - de muizeneuzen en de hondekoppen - hadden geen postafdeling; daar werd de Pec aan toegevoegd.
Mat '64 kon met de Pec niet gekoppeld worden en kreeg een eigen P-afdeling, die naderhand werd verbouwd tot reizigersruimte.
Een bagageruimte was bij mijn weten net als de Post-afdeling, niet toegankelijk voor publiek

Veel informatie hierover is terug te vinden in de boeken  "Electrische Treinen in Nederland" deel 1 en 2 en het boek "Muizenuzen en Hondekoppen".

Citaat van: Harm
Dan kan het haast niet anders dan dat er geen postrijtuig in de trein heeft gezeten.
Wel een beetje raar in een trein van 11 rijtuigen, maar het zij zo
Niet in alle getrokken treinen liepen postrijtuigen mee.

Groet, Ruurd
« Laatst bewerkt op: 09 May 2009, 00:50:42 door Ruurd Benthem »

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2603
Re:Type aanduiding rijtuigen
« Reactie #11 Gepost op: 09 May 2009, 08:30:44 »
Ik kan niet vinden hoe het plan e postrijtuig werd aangeduid.

Harm,

Postrijtuigen worden aangeduid met P; de Plan E postrijtuigen waren genummerd als P7921 tot en met P7930 (later aangevuld met soortgelijke rijtuigen P7931 tot en met P 7943, maar die laatste werden aangeduid als Plan L).

Dan kan het haast niet anders dan dat er geen postrijtuig in de trein heeft gezeten.
Wel een beetje raar in een trein van 11 rijtuigen, maar het zij zo

Er zat in die trein inderdaad geen postrijtuig.
Zo raar is dat niet, als je nagaat hoe frequent treinen reden en rijden en hoeveel post er vervoerd moet worden.
Elk uur een postrijtuig op elk traject is dan een beetje veel van het goede.

Grtz,
Ton

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1452
  • Take It Or Leave It
Re:Type aanduiding rijtuigen
« Reactie #12 Gepost op: 09 May 2009, 11:11:06 »
En als de postrijtuigen in een reizigerstrein zaten, dan altijd aan de achterkant of net achter de loc.
Als er een warmestoof mee liep hing ie achter die stoof.
Al zullen er ook toen vele uitzonderingen geweest zijn.
« Laatst bewerkt op: 09 May 2009, 12:54:01 door Arnold van Heyst »