Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door CKLX
Vandaag om 17:35:16
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 17:25:57
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Wim1969
Vandaag om 17:25:22
ratelende 1300 van Electrotren door phdirk
Vandaag om 17:16:02
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door André82
Vandaag om 17:11:06
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door tothebeach
Vandaag om 16:57:00
Info gezocht voor vakantie Dortmund of Dresden 2026 door tijgernootje
Vandaag om 16:38:46
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Ronald Halma
Vandaag om 16:22:16
Piko Hobby lok welke condensator er uit? door Herb73
Vandaag om 16:21:37
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 16:21:01
Rivarossi br 56 HR2891S door rhberk
Vandaag om 15:21:40
13 december modelspoorbeurs Houten door Peter J K
Vandaag om 15:18:10
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 14:38:21
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22 door Ronald69
Vandaag om 14:29:18
De (3d) knutsels van Ronald. door Jelmer
Vandaag om 14:27:07
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 13:35:37
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:35:20
Plux12/16/22 Functiedecoder voor Roco 64205/64209 door Albert de Heer
Vandaag om 13:16:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:44:51
Uit de hand gelopen hobby: Trambaan op zolder. door odaoda
Vandaag om 12:35:51
Roco 2025 door 1200blauw
Vandaag om 12:27:53
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 11:35:54
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Eric B
Vandaag om 11:05:55
De Projecten van RetroJack door Jelmer
Vandaag om 11:05:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:04:47
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door rhberk
Vandaag om 10:44:29
draaistel A.C.M.E. slaaprijtuig loshalen: hoe? door Jelmer
Vandaag om 10:14:10
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 08:55:20
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:32:31
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Ronald A.
10 December 2025, 22:05:51
  

Auteur Topic: 2 verrassingen in Tilburg  (gelezen 4596 keer)

Olaf

  • Offline Offline
  • Berichten: 876
Re:2 verrassingen in Tilburg
« Reactie #15 Gepost op: 23 April 2009, 22:40:51 »
De drgl die er staat is afkomstig van de maker en de vervoerder van het gebeuren: Railion (ook wel: DB Schenker Rail Nederland). Dus die klopt ;)
Meer NS in spoor 1!

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4087
Re:2 verrassingen in Tilburg
« Reactie #16 Gepost op: 24 April 2009, 21:16:57 »
Dat waag ik te betwijfelen ;)! De dienstregeling die ik heb vermeld is afkomstig van de NS en is vanmiddag vrijgegeven aan de pers.

Grtz,

Willem
Ik vraag me hierin af wie "NS" is en waarom "NS" hier wat vrijgeeft aan de pers, aangezien ze er dit keer zoals Olaf al zei er niet zoveel mee te maken hebben  ;)

RodeDuivel

  • Offline Offline
  • Berichten: 836
Re:2 verrassingen in Tilburg
« Reactie #17 Gepost op: 24 April 2009, 21:26:04 »
Wat dacht je van een officieel persbericht van de Nederlandse Spoorwegen gericht aan de media.

Strikt genomen hecht je geen waarde aan officiële uitingen aan de media van de NS.

Grtz,

Willem

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4087
Re:2 verrassingen in Tilburg
« Reactie #18 Gepost op: 24 April 2009, 21:33:02 »
Het klinkt mij een beetje vreemd, aangezien het NSM allang niet meer van NS is, en NS hier dus ook niet de vervoerder is, dus waarom zou NS wat publiceren ?
Daarnaast zie ik tussen de persberichten van NS op hun site ook niks http://www.ns.nl/cs/Satellite/over-ns/nieuws/persberichten

Zoals gezegd nogmaals, de drgl van DB Schenker klopt echt wel...

En idd, ik hecht hier geen waarde aan als ik gewoon 100% zeker dat we een andere dienstregeling gebruiken dan jij laat zien  ;)
« Laatst bewerkt op: 24 April 2009, 21:45:13 door Thom »

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 908
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re:2 verrassingen in Tilburg
« Reactie #19 Gepost op: 24 April 2009, 22:50:23 »
Niet om te mierenn**ken, maar is de kreet NSM al sinds de heropening van het museum in de huidige staat veranderd in het Spoorwegmuseum?

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4087
Re:2 verrassingen in Tilburg
« Reactie #20 Gepost op: 25 April 2009, 01:45:37 »
Niet om te mierenn**ken, maar is de kreet NSM al sinds de heropening van het museum in de huidige staat veranderd in het Spoorwegmuseum?
Dat is na die tijd nogwel ergens veranderd (En dat weet jij ookwel ;)), maar ik moet toegeven dat NSM makkelijker in gebruik is dan Spm  ;)

RodeDuivel

  • Offline Offline
  • Berichten: 836
Re:2 verrassingen in Tilburg
« Reactie #21 Gepost op: 25 April 2009, 10:24:19 »
Voor de volledigheid hierbij het volledige persbericht van de Nederlandse Spoorwegen.

Nederlandse Spoorwegen
Persinformatie
Utrecht, 22 april 2009

75 jaar oude diesel terug naar Spoorwegmuseum

Blinkend pronkstuk rijdt zondag van Tilburg naar Utrecht

Op zondag 26 april wordt het 75 jaar oude historische dieseltreinstel 27 na een opknapbeurt teruggebracht van Tilburg naar het Spoorwegmuseum in Utrecht. Tussen 11.00 en 14.30 volgt het treinstel de route Tilburg ­ 's-Hertogenbosch ­ Nijmegen ­ Arnhem ­ Driebergen-Zeist ­ Utrecht Maliebaanstation.

In 1934 verschenen 40 ultramoderne dieseltreinstellen op de Nederlandse rails. Met hun stroomlijnvorm, hun zilvergrijze kleur en hun moderne en gerieflijke interieur vormden zij een groot contrast met de rook en roet uitbrakende stoomlocomotieven en de toen nog donkergroene en hoekige elektrische treinen.
De driedelige treinstellen boden plaats aan 112 reizigers in de derde en 48 in de tweede klasse (vergelijkbaar met tweede, resp. eerste klasse nu). De maximum snelheid bedroeg 140 km/h. De voor die tijd revolutionaire stroomlijnvorm kwam tot stand na uitgebreide proeven in de windtunnel van Zeppelin Luftschiffbau in Friedrichshafen (Duitsland). Na een introductieperiode met tegenslagen zorgden de diesels voor sneller en comfortabeler reizen op de lijnen vanuit het Westen van Nederland naar de verschillende landsdelen. `Diesel' en `dieselen' werden begrippen die in de jaren dertig van de vorige eeuw stonden voor modern en snel.
Vanaf 1960 maakten deze eerste moderne dieseltreinen plaats voor toen eigentijdse opvolgers, die inmiddels ook al weer verdwenen zijn. Treinstel 27 werd teruggebracht in oude staat en opgenomen in de collectie van het Spoorwegmuseum. In 2007 ging het treinstel voor een opknapbeurt naar Tilburg. Daar is het onder handen genomen door werkzoekenden die onder de vlag van tROM (Tilburgse en regionale bedrijven ondernemen maatschappelijk) al eerder treinen van het Spoorwegmuseum hebben behandeld.

Treinstel 27 is blinkend gerestaureerd om in volle glorie in het Spoorwegmuseum bezichtigd te kunnen worden, maar het kan niet op eigen kracht rijden. Daarom wordt het van Tilburg naar Utrecht gesleept door de historische diesellocomotief 2225 (bouwjaar 1955) van goederenvervoerder DB Schenker (voorheen Railion).

De dienstregeling van het transport is onderaan deze pagina vermeld. Denk om uw eigen veiligheid bij het fotograferen en filmen: alleen vanaf voor het publiek toegankelijk terrein; houd voldoende afstand van de perronrand; nooit tussen de sporen lopen.




Noot voor redacties


Het is te doen gebruikelijk vermelding te maken van de bron waaruit geput wordt. Het persbericht is ook raadpleegbaar op nieuwsbank.

Greetz,

Willem

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4945
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re:2 verrassingen in Tilburg
« Reactie #22 Gepost op: 26 April 2009, 15:08:32 »
Vandaag werd de DE-3 overgebracht naar het spoorwegmuseum, hier de passage bij De Haar aansluiting: http://www.flickr.com/photos/florisleeuw/3475529449/