Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 19:56:24
Sfeer op je modelbaan door Rob Ellerman
Vandaag om 19:46:38
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 19:43:10
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door EN446
Vandaag om 19:35:05
RhB H0m, Albulisch door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:30:01
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:22:52
Fleischmann Anna ombouw. door klusser
Vandaag om 19:19:58
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:15:29
Wat was jullie allereerste loc? door puntenglijder
Vandaag om 18:56:41
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 18:47:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 18:00:40
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 17:23:54
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 17:21:35
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 16:57:23
Aachenau West door wob
Vandaag om 16:54:23
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ronaldk
Vandaag om 16:45:57
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:44:29
booster vraag door hmmglaser
Vandaag om 16:12:55
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Vislijn
Vandaag om 16:12:02
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:06:45
The Summer of 69 door Ronald Halma
Vandaag om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:31:50
't Boemeltje door Sam
Vandaag om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal? door Montanbahn
Vandaag om 13:14:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
De fabriek - Spoor 0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:52:05
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 10:41:52
  

Auteur Topic: Vraag: locloods tijdperk III  (gelezen 6797 keer)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re:Vraag: locloods tijdperk III
« Reactie #30 Gepost op: 26 February 2013, 22:06:58 »
Dan is de vraag van wanneer die foto's dateren, het zal gerust later aangelegd zijn. Het lijkt dat ik binnen in de lichtkap een diagonale lijn zie in het verlengde van de rijdraad.

En idd mijn excuus, ik liet me met de foto van de mat36 even verleiden tot de open dag waar hij een aantal karen terug was in de Amsterdamse zaanstraat, alleen klopt dat ook niet de beschildering van het stel :)

ruudster

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
Re:Vraag: locloods tijdperk III
« Reactie #31 Gepost op: 26 February 2013, 22:11:54 »
....In de hoofdwerkplaatsen werden locomotieven vaak naar binnen geduwd.
Groet,
Gerard van der Sel.

Beste Gerard, en daar zit het dilemma, ik hoef met een sik niet tegen een 1100 aan te duwen... dan beurt er niet zoveel  ;D
Dan zullen het toch eventuele lijntjes worden die naar binnen worden gelegd. Bedankt allemaal nogmaals voor het meedenken :D

Groetn.... Rudy  (y)

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re:Vraag: locloods tijdperk III
« Reactie #32 Gepost op: 27 February 2013, 14:15:34 »
Gerard heeft echt wel gelijk. En waarom zou je met een Sik geen 1100 naar binnen kuinnen duwen?
Waarom heeft Nedtrain de serie 700 aangeschaft?

De werkplaatsen van NS die elektrisch materieel behandelden (Leidschendam, Zaanstraat) hadden oorspronkelijk acculocomotieven in dienst om materieel te rangeren rond de loodsen (de NS 81-84).


Maar de oorspronkelijke vraag ging over depots en niet over werkplaatsen. Ook daarop is het antwoord al gegeven: de locs overnachten in de open lucht.

Dirk

« Laatst bewerkt op: 27 February 2013, 14:24:44 door Ronald Koerts. Reden: Citaaat verwijderd. Je hoeft niet het voorgaande bericht te citeren. mvg »

ruudster

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
Re:Vraag: locloods tijdperk III
« Reactie #33 Gepost op: 27 February 2013, 17:25:43 »
Beste Dirk,

wat betreft de sik een 1100 bedoel ik in H0... De sik zal alleen maar slippen en de 1100 rustig blijven staan.

Vriendelijke groet,
Rudy

guest7823

  • Gast
Re:Vraag: locloods tijdperk III
« Reactie #34 Gepost op: 27 February 2013, 18:06:20 »
Niet (perse) als je DCC gebruikt.

ruudster

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
Re:Vraag: locloods tijdperk III
« Reactie #35 Gepost op: 27 February 2013, 22:01:26 »
Beste Paul, ik ben niet bekend met DCC... ik ga mij daar eens in verdiepen.

vr. gr. Rudy

guest7823

  • Gast
Re:Vraag: locloods tijdperk III
« Reactie #36 Gepost op: 27 February 2013, 22:12:28 »
Is net zo iets als gesneden brood. Als je het eenmaal gewend bent wil je niet anders (of je moet je eigen brood gaan bakken ;) )

ruudster

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
Re:Vraag: locloods tijdperk III
« Reactie #37 Gepost op: 27 February 2013, 22:49:12 »
 ;D ;D ik ben net aan het idee gewend dat ik digitaal wissel rij  (y)

is dat makkelijk te combineren met DCC?

Ben in dat opzicht echt nog een beginner.

vr. gr. Rudy

guest7823

  • Gast
Re:Vraag: locloods tijdperk III
« Reactie #38 Gepost op: 27 February 2013, 23:14:52 »
Wat bedoel je met dat je "digitaal wissels rij"

- ze liggen goed - fout
- je rijdt ze open of niet
- ze liggen linksleidend - rechtsleidend (krom - rechtdoor mag niet meer :-\)
- ....... - ......

??

ruudster

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
Re:Vraag: locloods tijdperk III
« Reactie #39 Gepost op: 27 February 2013, 23:17:10 »
wissel in de zin van wisselstroom  :-X ...

guest7822

  • Gast
Re:Vraag: locloods tijdperk III
« Reactie #40 Gepost op: 28 February 2013, 06:03:56 »
Als je digitaal rijdt (en met wisselstroom zal je wel het M*3 rail systeem bedoelen), is er toch geen enkel probleem om te doen alsof de sik de elok naar binnen duwt? Gewoon allebei de loks aansturen en langzaam naar binnen rijden........

Walter

ruudster

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
Re:Vraag: locloods tijdperk III
« Reactie #41 Gepost op: 28 February 2013, 08:52:51 »
ik rij op marklin 3 rail inderdaad (c-rails). Ik zit nog met een mobile station en daarmee kan ik ze toch niet gelijk aansturen? Ik heb me nog niet verdiept in een central station, ik zou me zomaar kunnen voorstellen dat dat wel werkt.

Vr. gr. Rudy

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8818
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Vraag: locloods tijdperk III
« Reactie #42 Gepost op: 28 February 2013, 09:21:29 »
Hallo Rudy,

Het moet geen probleem zijn om met 2 loks tegelijk te rijden. Met DCC kan je dat instellen via de decoder en dan een gezamelijk adres. Bij Motorola (dat hebben de meeste marklin-loks aan protocol).

Wat meer informatie over het in dubbeltractie rijden: Encyclopedie Dubbeltractie rijden

De vraag is welke Mobile Station heb je: Mobile station I met alleen Motorola en Mfx of de Mobile Station II met naast de twee eerder genoemde protocollen ook DCC.

Dan kan je namelijk eventueel met een paar decoders op DCC ingesteld rijden (mochten ze dat ondersteunen). Met digitaal rijden kan je natuurlijk altijd twee loks tegelijk laten rijden. Het is alleen snel schakelen als je allebei tegelijk wil laten stoppen ;)

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re:Vraag: locloods tijdperk III
« Reactie #43 Gepost op: 28 February 2013, 09:33:54 »
Beste Dirk,

wat betreft de sik een 1100 bedoel ik in H0... De sik zal alleen maar slippen en de 1100 rustig blijven staan.

Vriendelijke groet,
Rudy


Sorry, maar dit is de Grootspoor rubriek, vandaar......


Dirk

ruudster

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
Re:Vraag: locloods tijdperk III
« Reactie #44 Gepost op: 28 February 2013, 09:36:48 »
@ Ronald,
Beste Ronald,
Ik heb de Mobile Station II.
Bedankt voor de link naar de Encyclopedie, ik ga me daar is verder in verdiepen, best grappig denk ik zomaar  ;D.

Bedankt voor de info!

@Dirk,
Sorry mijn fout, heb ik niet aan gedacht, excuus.

vr. gr. Rudy