Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
De prachtige reeksen van Bemo
door
R1954
Vandaag
om 20:28:50
Tankinstallaties voor dieseltreinen
door
Benelux795
Vandaag
om 20:22:11
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E)
door
puntenglijder
Vandaag
om 20:16:03
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
Pauldg
Vandaag
om 19:58:03
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint.
door
Matthijsfh
Vandaag
om 19:49:26
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025.
door
NS264
Vandaag
om 19:46:22
C12c rijtuig
door
Pauldg
Vandaag
om 19:46:10
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's
door
peterha
Vandaag
om 19:30:21
Project seaside Germany
door
Ronald Halma
Vandaag
om 19:24:10
Een leuke vrachtwagen
door
Forever Rocofan
Vandaag
om 19:09:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 19:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 19:05:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 18:57:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Daan de leeuw
Vandaag
om 18:22:54
Palisade Canyon
door
Robert vh Prutsert
Vandaag
om 17:39:38
Leubachtalbahn
door
einte
Vandaag
om 15:55:48
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 15:38:11
De dingen die je kan maken uit een plaat.
door
bask185
Vandaag
om 15:28:18
Da's Daz 2
door
spoorijzer
Vandaag
om 15:21:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Wim Vink
Vandaag
om 15:08:57
US diorama in H0
door
Jelmer
Vandaag
om 14:26:28
Au bord de la Cèze
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 13:52:31
Bauarbeiten im gange
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 13:47:24
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie
door
Huup
Vandaag
om 13:26:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Jelmer
Vandaag
om 13:06:40
Ketelwagens, welke hebben jullie?
door
KNed
Vandaag
om 12:27:57
Seinschakelaar
door
Trein033
Vandaag
om 12:08:49
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025
door
Hennie
Vandaag
om 11:26:32
Led schakeling ed.
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 09:16:01
Mooi weer om buiten te spelen
door
hervé
05 October 2025, 22:35:03
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Gelijkstroom, Wisselstroom, Digitaal; hoe zit dat?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Gelijkstroom, Wisselstroom, Digitaal; hoe zit dat? (gelezen 6706 keer)
Robin
Bahnhoofd
Offline
Berichten: 496
Treinbewaking
Gelijkstroom, Wisselstroom, Digitaal; hoe zit dat?
«
Gepost op:
24 March 2009, 20:10:09 »
Goedenavond allemaal,
Al een tijdje ben ik bezig met het plannen van mijn modelbaan.
Helaas wordt de bouw door diverse omstandigheden iedere keer weer uitgesteld, maar dat terzijde.
Mijn baan word Märklin Digitaal. Nu heb ik een gelijkstroom locje aangekocht, met als doel dit om te bouwen. Kort geleden komt een vriend van me vertellen dat gelijkstroom digitaal ook wisselstroom is. Dat heeft me behoorlijk in de war gebracht.
Daarom even de volgende vraag:
Als ik een analoge gelijkstroomloc om wil bouwen naar Märklin digitaal, is dan het plaatsen van een sleper onder de trein, het plaatsen van een Märklin decoder en het goed aansluiten van alle draadjes genoeg, of moet er toch nog meer aan gebeuren?
MVG, Robin
«
Laatst bewerkt op: 24 March 2009, 20:42:36 door Robin
»
Gelogd
De bouw van de TheoRhätische Bahn begint binnenkort...
Daniel.
Offline
Berichten: 414
Re: Gelijkstroom, Wisselstroom en Digitaal; hoe zit dat?
«
Reactie #1 Gepost op:
24 March 2009, 20:27:44 »
je vriend heeft gelijk dat DCC (digitaal) wisselspanning gebruikt, alleen gaat het hier om de manier van stroomafname, je zou je lok echt om moeten bouwen naar 3-rail, omdat hij bij marklin rails de +van de twee railstaven afneemt, en de - van de puko's in het midden, en een 2 railloc neemt de + van een rail, en de - van de andere rail.
daniel
«
Laatst bewerkt op: 24 March 2009, 20:29:16 door daniel
»
Gelogd
Robin
Bahnhoofd
Offline
Berichten: 496
Treinbewaking
Re: Gelijkstroom, Wisselstroom en Digitaal; hoe zit dat?
«
Reactie #2 Gepost op:
24 March 2009, 20:29:54 »
Sorry dat ik dat niet heb vermeld. Het leek mij vanzelfsprekend
Ik heb er voor de duidelijkheid nog even bij gezet.
Wat ik met mijn vraag eigenlijk bedoelde was; zijn er (bijvoorbeeld motorisch) nog aanpassingen nodig?
MVG, Robin
«
Laatst bewerkt op: 24 March 2009, 20:31:35 door Robin
»
Gelogd
De bouw van de TheoRhätische Bahn begint binnenkort...
santerdam
Offline
Berichten: 3865
Re: Gelijkstroom, Wisselstroom en Digitaal; hoe zit dat?
«
Reactie #3 Gepost op:
24 March 2009, 20:30:57 »
De termen gelijkstroom en wisselstroom zijn eigenlijk fout. Je kunt beter spreken van 2-rails en 3-rails. En dan weet je ook meteen wat er zal moeten gebeuren bij ombouw.
Bij 2-rail materiaal heb je stroomafname via de linker- en rechter rails. De wielen zijn ten opziichte van elkaar geisoleerd. En 3-rails gebruikt in dit opzicht de middenrails (de pukkeltjes) en de railstaven. De wielen zijn niet geisoleerd ten opzichte van elkaar.
Bij digitale banen kom je een tweede essentieel verschil tegen. Het digitale systeem van 2-rail is meestal DCC en bij 3-rails krijg je te maken met Motorola. Daar moet je dus op letten bij het kopen van componenten (decoders, centrales, boosters)
Het ombouwen heeft wel wat meer voeten in de aarde, maar ik heb het hier even heel vereenvoudigd proberen weer te geven.
Sander
Gelogd
Bert van Gelder
Offline
Berichten: 4377
Re: Gelijkstroom, Wisselstroom en Digitaal; hoe zit dat?
«
Reactie #4 Gepost op:
24 March 2009, 20:35:49 »
Hallo Robin,
Om even kort door de bocht te gaan, je hoeft alleen zoals jij zegt de lok geschikt te maken voor stroomafname via een sleepcontact. Verder motorische aanpassingen zijn niet nodig. Maar je moet wel de basis regels van het digitale inbouwen in acht nemen, waaronder een volledige scheiding van de elektrische motor t.o.v. het chassis. Met andere woorden: er mag absoluut geen verbinding bestaan tussen 1) de uitgang van je decoder naar de motor, en 2) de stroomafname via de sleper en wielen.
Waar je verder misschien ook nog even info over moet zoeken, is het probleem dat een 2-rail lok andere wielflens hoogte heeft, waardoor hij zou kunnen ontsporen bij Marklin wissels.
Succes, gr,
Bert
Gelogd
Marcel (BR643 Talent)
Offline
Berichten: 441
Re: Gelijkstroom, Wisselstroom en Digitaal; hoe zit dat?
«
Reactie #5 Gepost op:
25 March 2009, 10:07:20 »
Citaat van: santerdam op 24 March 2009, 20:30:57
Het ombouwen heeft wel wat meer voeten in de aarde, ...
Zoals Robin zelf en ook Bert hierboven aangeven, heeft het ombouwen helemaal niet meer voeten in de aarde. Het aanpassen van de stroomafname (sleper plaatsen en aansluiten, en de stroomafname van de linker en rechter wielen met elkaar verbinden) en het inbouwen van een decoder (die natuurlijk geschikt moet zijn voor het gebruikte digitaal-systeem) is alles wat er moet gebeuren.
Waarmee natuurlijk niet gezegd is dat het aanpassen van de stroomafname een fluitje van een cent is. Daarnaast kan de wielflenshoogte inderdaad ook nog een probleem zijn, maar dit kun je uitproberen.
Gelogd
Olivier77
Offline
Berichten: 293
Re: Gelijkstroom, Wisselstroom, Digitaal; hoe zit dat?
«
Reactie #6 Gepost op:
25 March 2009, 13:41:21 »
Beste,
Vergeet die wielflenshoogte.
Waar je wel op moet letten is de wielbreedte.
Kijk maar in een ROCO cataloog.
Zet de wielen op 14 mm en ze gaan over de wissels.
Mvg
Olivier
Gelogd
Digitale 3-rail, K-rails,
Robin
Bahnhoofd
Offline
Berichten: 496
Treinbewaking
Re: Gelijkstroom, Wisselstroom, Digitaal; hoe zit dat?
«
Reactie #7 Gepost op:
25 March 2009, 16:43:04 »
De wielflenshoogte is een stuk kleiner dan bij normale Märklin treinen. Dus dat zal geen probleem geven (had een keer gare wagonnetjes met zeer hoge flensen, dat rammelt lekker over de biels!)
Wat betreft de wielbreedte; daar zal ik dan eventjes naar kijken...
En verder: heel erg bedankt, ik laat het wel eventjes weten als de ombouw geslaagd is
MVG, Robin
Gelogd
De bouw van de TheoRhätische Bahn begint binnenkort...
Sander Fondse
Offline
Berichten: 2108
MSc Micro-Electronics
Re: Gelijkstroom, Wisselstroom, Digitaal; hoe zit dat?
«
Reactie #8 Gepost op:
25 March 2009, 17:23:20 »
Dit is het leuke van digitaal, als je een gelijkstroomlok wisselstroom-digitaal wil laten rijden is dat makkelijk te doen, zolang je geen wisselstroommodellen hebt.
Je sluit gewoon de 2 polen van de M*-digitaalbox aan op de 2 spoorstaven en je zet een Motorola-decoder in je lok. Het maakt geen fluit uit of je de 2 spoorstaven als datalijn gebruikt, of de spoorstaaf (andere ook) en de puntcontacten. Was wel belangrijk is, neem dan materiaal met gelijkstroomassen. Doe je dit niet, dan krijg je een kortsluiting.
Maar even kort.
Zolang je materieel gelijkstroom (geïsoleerde) assen heeft, kan je omschakelen van DCC naar Motorola en omgekeerd, door simpelweg de centrale en de decoders om te wisselen.
Gelogd
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden
Robin
Bahnhoofd
Offline
Berichten: 496
Treinbewaking
Re:Gelijkstroom, Wisselstroom, Digitaal; hoe zit dat?
«
Reactie #9 Gepost op:
31 March 2009, 15:30:16 »
Oké
het is gelukt! Mijn 1100 rijdt nu op 3-rail
Dit was voor mij even een makkelijke manier om wat te "oefenen". Nu ben ik hopelijk klaar voor het ingewikkeldere ombouwwerk, ik ga nu een RhB loc (H0m) ombouwen. Mijn smalspoorbaan komt namelijk over een gedeelte ook over mijn Märklinbaan te lopen (
Drierailig spoor
).
Bedankt voor alle tips!
MVG, Robin
Gelogd
De bouw van de TheoRhätische Bahn begint binnenkort...
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Gelijkstroom, Wisselstroom, Digitaal; hoe zit dat?