Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door spoorzeven
Vandaag om 15:51:31
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 15:29:08
Lokpilot 4 defect door Montanbahn
Vandaag om 15:25:36
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 14:38:45
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Vreemd probleem door AP3737
Vandaag om 14:35:31
Aachenau West door wob
Vandaag om 14:30:54
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 14:27:09
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 13:48:15
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Montanbahn
Vandaag om 11:32:55
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:02:57
  

Auteur Topic: plan E verblijfswagen  (gelezen 3080 keer)

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8987
  • Hengelooo 1:160
plan E verblijfswagen
« Gepost op: 22 March 2009, 13:43:01 »
Weet iemand waar eind jaren 80 de gele 2e klas plan E precies voor diende? Ik ging er altijd van uit dat het de verblijfswagen was in het Coda-E-systeem waar ook de gele Beneluxstuurstand als meetrijtuig in te vinden was. Ik kan echter geen foto's vinden van beide rijtuigen in een trein.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2190
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re: plan E verblijfswagen
« Reactie #1 Gepost op: 22 March 2009, 13:44:52 »
Ik heb een RH waar een reportage staat over het Coda E project, met die Plan E in de trein... maarja... ergens  :(
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5390
  • Modelspoor is emotie...
Re: plan E verblijfswagen
« Reactie #2 Gepost op: 22 March 2009, 14:36:34 »
In ieder geval staat over de twee gele verblijfswagens van de ongevallentrein een tweetal artikelen in RH 95/9, een grootbedrijf- en een ombouwartikel met het Masticarijtuig als donor en een ombouwset van Kleinspoor. Over de genoemde 2e klas bak heb ik niets kunnen vinden in Railhobby, wel op de site van MArtijn Haman, waar de volgende tekst te vinden is:
 
"... Om samen met een meetrijtuig ingezet te worden werd in 1988 plan E-rijtuig 50 84 29-37 361-8 ingericht als begeleidingsrijtuig. Het rijtuig verscheen in een gele outfit zonder logo of opvallende opschriftenen deed onder andere dienst bij de proefnemingen voor de lokomotieven serie 64/6500 ..."

"... Op 27 november 1987 werd het voormalige Benelux-stuurstandrijtuig 87-38 107 overgebracht van Roosendaal naar de hoofdwerkplaats Tilburg. De 107 werd daar ingericht als meetrijtuig voor proefnemingen met de nieuwe locomotieven serie 6400. Tijdens de ombouw werden 4 van de 6 klaptafeltjes en de halve keuken verwijderd. In de plaats kwam een grote werktafel waarop alle meetapparatuur werd aangebracht.
Gelijktijdig met de ombouw werd het rijtuig geheel geel schilderd en kreeg het een groot NS-logo en de tekst "Mw meetrijtuig" op beide zijkanten. Het computernummer van het meetrijtuig is: 80 84 978 1 805-8.
Naast dit meetrijtuig werd ook een begeleidingsrijtuig in de vorm van plan E-rijtuig 50 84 29-37 361-8 ingericht. Ook dit rijtuig verscheen, onder nummer 80 84 978 1 806-8, in een gele outfit, echter zonder logo of opvallende opschriften.
Daarna heeft het rijtuig ook nog een rol gespeelt bij de introductie van de elektrische lokomotieven serie 1700. In 1995 is het meetrijtuig door de VSM overgenomen, waar het nu dienst doet als interieurwerkplaats. Het is nog steeds in zijn gele outfit te zien..."

Directe link: www.martijnhaman.nl, klik op plan E en scroll er even doorheen. Wijst zich vanzelf. Succes!!


.
« Laatst bewerkt op: 22 March 2009, 14:43:11 door Wijktrein »
Tbinnebarretije…

Olaf

  • Offline Offline
  • Berichten: 872
Re: plan E verblijfswagen
« Reactie #3 Gepost op: 22 March 2009, 14:52:05 »
Deze gele plan E zou samen met het Mw meetrijtuig de proeftrein voor de 6400'en gaan vormen. Alleen bij de vele proefritten met de eerste paar 6400'en is het rijtuig gebruikt. Men bleek al snel aan enkel het Mw meetrijtuig genoeg te hebben en dus ging de, interieurloze, plan E aan de kant. 
Op www.martijnhaman.nl staan onder meetrijtuigen enkele plaatjes.
Meer NS in spoor 1!

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8987
  • Hengelooo 1:160
Re: plan E verblijfswagen
« Reactie #4 Gepost op: 22 March 2009, 15:14:38 »
Heren bedankt! :D Geen interieur dus... interessant om te weten.

Het lijkt mij een vrij groot NS-vignet op de plan E.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

o_grenier

  • Gast
Re: plan E verblijfswagen
« Reactie #5 Gepost op: 22 March 2009, 15:46:51 »
Heren bedankt! :D Geen interieur dus... interessant om te weten.

Het lijkt mij een vrij groot NS-vignet op de plan E.

Nou, geen interieur, daar ben ik totaal niet zeker van. Het rijtuig is in elk geval met origineel interieur als dienstwagen in dienst gesteld. Ook in 1990 was dan nog aanwezig.

Het embleem was 600 mm hoog.

GG

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1626
    • Dwangrail.nl
Re: plan E verblijfswagen
« Reactie #6 Gepost op: 22 March 2009, 16:36:45 »
Ik ben rond 1992 nog in het plan E meetrijtuig geweest toen deze op de opstelsporen stond bij de werkplaats Tilburg.
Toen waren beide eindcompartimenten nog geheel compleet, de wc was ook nog aanwezig. Het middencompartiment was geheel leeg, en langs de zijwand was over de gehele lengte een werktafel aangebracht.
deze was ongeveer 70 cm breed.
De eindcompartimenten waren geheel leeg toen de wagen aan de VSM is verkocht, vermoedelijk zijn de banken door medewerkers van de werkplaats verwijderd.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re: plan E verblijfswagen
« Reactie #7 Gepost op: 22 March 2009, 19:17:23 »
Nu is 'ie in elk geval nog steeds helemaal leeg, op de WC na dan :)

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1015
Re: plan E verblijfswagen
« Reactie #8 Gepost op: 22 March 2009, 21:43:14 »
Ik ben rond 1992 nog in het plan E meetrijtuig geweest toen deze op de opstelsporen stond bij de werkplaats Tilburg.
Toen waren beide eindcompartimenten nog geheel compleet, de wc was ook nog aanwezig. Het middencompartiment was geheel leeg, en langs de zijwand was over de gehele lengte een werktafel aangebracht.
deze was ongeveer 70 cm breed.
De eindcompartimenten waren geheel leeg toen de wagen aan de VSM is verkocht, vermoedelijk zijn de banken door medewerkers van de werkplaats verwijderd.

Groeten Arjen

Klopt volledig! Diverse banken zijn eind jaren 90 verkocht aan liefhebbers danwel meegenomen door personeel. Ik ben er een keertje ingeweest, en toen waren enkele (ongeveer een kwart) banken reeds verwijderd. Ten tijde van gebruik als meetrijtuig was alles nog aanwezig.

mvg,
Robin

Tjabbe Tjibsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 150
  • http://www.dieseltreinen.nl
Re: plan E verblijfswagen
« Reactie #9 Gepost op: 23 March 2009, 08:41:44 »
Nu is 'ie in elk geval nog steeds helemaal leeg, op de WC na dan :)

Niet helemaal Tim, er staan inmiddels weer plan E-banken in  ;)
Dankzij diverse gulle bronnen hebben we weer een aantal banken kunnen bemachtigen.

groeten,
Tjabbe