Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Martin Welberg
Vandaag om 20:16:31
Loc omnummeren tijdperk I door Ronald69
Vandaag om 20:11:07
Raadplaatje door Rick
Vandaag om 19:56:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 19:08:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:25:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52

Auteur Topic: welke locpilot is het beste en welke het slechste?  (gelezen 4152 keer)

Jos B.

• NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: welke locpilot is het beste en welke het slechste?
« Reactie #15 Gepost op: 28 February 2009, 21:46:22 »
De Lokpilot Basic gebruik ik in de meeste loc's en treinstellen.
Ik heb ook 3x lokpilot V3, maar die zitten in de loc's met extra functies.

Er hobbelen nog 3 loc's met de Lenz 1025  rond, maar die vliegen er toch binnenkort uit.

Maar over de prestaties van de Locpilot Basic en V3 ben ik goed te spreken.

Jos.
« Laatst bewerkt op: 01 March 2009, 09:48:28 door J. Beckers »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
« Reactie #16 Gepost op: 28 February 2009, 22:19:54 »
Wat een complimenten allemaal mijneer Esu kleurt ervan:)
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Jan-Peter

• Offline Offline
  • Bnlx treinendokter.
« Reactie #17 Gepost op: 01 March 2009, 00:06:44 »
In mijn verzameling (Marklin, Roco, Gutzold, Brawa) heb ik nu een hele zooi ESU decoders (naast Zimo, Keuhn, Lenz).
V1
Was een erg goeie decoder voor zijn tijd. Juiste prijs en multiprotocol. Grootste tegenvaller ten opzichte van V2, geen terug koppeling vanaf de motor. Maar die was er nog niet in 1996. Lokpilot V1 leverde overigens wel al 255 adressen voor t motorolaII protocol, wat voor de mensen met de revoltunaire Intellibox erg goed uit kwam (zeker met een grotere verzamellingen.
V2
Daar heb ik als DCC én Motorola erg veel plezier aan beleefd. Deze decoder leverde een stuk betere aansturing voor de vijf polige motor van Marklin. Ik heb lang specifiek naar deze decoders gezocht, maar ze werden erg snel opgevolgd door de V3, die terugmelding toe stonden (MFX en Railcom).
V3
Deze decoder is als 'volwassen' te beschouwen. Ze bezit in de verschillende versie terugmelding voor de verschillende systemen, en begrijpst Selectrix opdrachten. Op deze manier is er eigenlijk geen systeem waarbij je geen Esu V3 kunt gebruiken.

Natuurlijk zijn er ook nadelen. Zeker voor N-rijders zijn voor bepaalde modellen de aansluit pinnen van de Lokpilot Micro (V3) te kort. De MFX versies lijden nagenoeg aan dezelfde gebreken als Marklin bestempelde Esu decoders (vreemd he  ;)). De Multiprotocol V3 offerd een aantal interesante functies op ten opzichte van de LPV3DCC, de DCC versie van de lokpilot.
De basic is echt wat t zegt te zijn: basic. Dit is een erg handige decoder als men een groot aantal loks wil ombouwen, en zijn baan als 'speel' heeft ingericht. Voor een scherpe prijs is t mogelijk loks om te bouwen. Echter de rij eigenschappen gaan er niet met sprongen op vooruit en t aantal functies blijft beperkt.

Conclusie.
De Basic en de V1 zijn goede en nu goedkope decoders om grotere 'speel' verzamelingen om te bouwen.
V2 is opgevolgd door een met terugmelding (en update) uitgevoerde versie genaanmd V3.
Welke is de beste?
Ik denk op dit ogenblik dat voor de Basic, LPV3DCC, LPV3MFX en de LPV3 elk een aparte markt is. Voor  mij persoonlijk(!) is de LPV3 een makelijke decoder. Ik heb de Lokprogrammer en een intellibox en dat gaat vlekkeloos samen. Uiteindelijk moet ieder zelf beslissen wat voor hem of haar persoonlijk belangrijk is. Ik kan de decoders zelf makelijk inbouwen en is de prijs/capiciteit  verhouding van de decoders echt alleen daarvan afhankelijk.

Vriendelijke groet,
Jan-Peter B.
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Monobrachius

• Offline Offline
  • LE II
« Reactie #18 Gepost op: 01 March 2009, 00:33:10 »
De LP1 is altijd nog één van mijn favorieten. Rijdt analoog prachtig (destijds was ik aan het overschakelen naar digitaal, dus analoog moest alles ook prima werken), alleen heeft hij soms de neiging om alleen maar één kant op te rijden.
Grootste voordeel ten opzichte van de LP2 en LP3 is dat hij niet zoemt.
Van alle Lokpilots 2 zoemt het overgrote deel, van de Lokpilot 3 allemaal. Persoonlijk vind ik dat erg irritant en daarom kies ik van tijd tot tijd soms niet voor een lokpilot. Voordeel van alle lokpilots is hoe je de functies kan programmeren. Ik zou graag willen dat alle fabriekanten dit op dezelfde manier hadden.

Groeten,

Henk
K.Bay.Sts.B

willem22

• Offline Offline
    • willem22
« Reactie #19 Gepost op: 01 March 2009, 00:41:11 »
Kijk hier geeft Jan-peter met een goed deskundig een antwoordt op de vraagstelling.
Wil er nog aan toevoegen voor diegene die de mening geven van (wie levert nu nog de V1 /V2) en dit is naar ik zover kan nagaan de Bachmann met de basic decoder * en 21 pins.
Een aantal forums in de UK geven een redelijk verslag van 36-554/36-553.
Deze decoder is zeer gewild in de UK en bezit een low price met de meeste
CV instellingen.
Ja wat ik er van denk dat is duidelijk alle waar naar zijn geld .
Ik zal in iedergeval er een testen en op de site zetten BLNS bij de Hornby decoder test.

wil.

Kappa

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 01 March 2009, 02:24:53 »
De MFX versies lijden nagenoeg aan dezelfde gebreken als Marklin bestempelde Esu decoders (vreemd he  ;)). De Multiprotocol V3 offerd een aantal interesante functies op ten opzichte van de LPV3DCC, de DCC versie van de lokpilot.

Hoi Jan-Peter,

Kun je uitleggen welke gebreken de V3 mfx heeft tov de V3 DCC?
En welke functies heeft de Multiprotocol dan opgeofferd tov de V3 DCC?

Groeten,

Ad
Groeten Ad.

Kappa

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 01 March 2009, 02:25:28 »
.
« Laatst bewerkt op: 01 March 2009, 02:27:15 door Kappa »
Groeten Ad.

henk

• Online Online
« Reactie #22 Gepost op: 01 March 2009, 10:20:31 »
V1
Was een erg goeie decoder voor zijn tijd. Juiste prijs en multiprotocol. Grootste tegenvaller ten opzichte van V2, geen terug koppeling vanaf de motor. Maar die was er nog niet in 1996.

Wat bedoel je daarmee? Geen cruise control of welke term daar in de loop der tijd ook voor werd gebruikt? Bij mijn weten had de LokPilot die vanaf dag 1. Was ook niet nieuw op dat moment. Het nieuwe aan de LokPilot was de motoraansturing met relatief hoge frequenties. Dat was echt een openbaring. Ging de Roco 1600 opeens zijdezacht rijden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

MopperSmurfje

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 01 March 2009, 19:54:50 »
Bedankt voor alle antwoorden, zeer interessant.

Nog een vraagje:
Ik had begrepen dat functie mapping met een Esu V2 decoder niet ging?
Klopt dit?

Ik heb vandaag een 1300 electroten omgebouwd qua verlichting zoals aangegeven hier in een ander draadje.

Mijn Ecos ziet de decoder als een V2.

Nu schakelt de achterverlichting (rood) met F1 aan en gaat mee met de rijrichting. Tevens heb ik op F3 rangeerstand staan en dan gaat de optrek/afremvertraging uit.

Dit is toch functiemapping?

henk

• Online Online
« Reactie #24 Gepost op: 01 March 2009, 21:46:35 »
Jawel. Functiemeppen gaat ook prima met de LP2. Er staan wel meer onjuistheden in de voorgaande antwoorden.
De kernverschillen?
LP1 was een decoder met tot dan toe bijna ongeëvenaarde rijeigenschappen die ook nog eens multiprotocol was (DCC en Motorola). Later is er een specifieke DCC-versie gekomen. De allereerste productieseries vereisten een probleemloze stroomafname. Zo niet, dan werd dat afgestraft met voortdurende noodstops. Dat probleem was vrij snel opgelost en vanaf softwareversie 1.02 was het een uitstekende decoder.
LP2 was juist vooral bedoeld om het aantal functies te vergroten en die functieuitgangen uitgebreid te kunnen programmeren, het zogenaamde function mapping. De rijeigenschappen zijn best goed, maar net minder dan die van de LP1.
LP3 combineert de rijeigenschappen van de LP1 met de uitgebreide mogelijkheden van de LP2 en nog wat extra's, zoals Selectrix in de multiprotocol versie. Het is de enige versie die nu nog door ESU wordt geleverd.

De basic mist de functiemogelijkheden van de LP3 en de rijkwaliteiten van de LP1. De MFX decoders en de geluiddecoders zijn weer een verhaal apart.
« Laatst bewerkt op: 01 March 2009, 21:50:10 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.