Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 23:09:36
trein of metro naar Hoek van Holland door Keska
Vandaag om 23:01:18
Ik ben aan het opruimen. door FreekH
Vandaag om 22:53:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 22:06:33
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 22:05:57
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door Arjan6511
Vandaag om 21:59:46
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 21:48:03
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door TonM
Vandaag om 21:42:56
Stalen D 4 deurs spoor 0 door jumbo747
Vandaag om 21:32:49
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Mg1982nl
Vandaag om 21:31:05
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 21:17:34
Show je werkplek door Eric B
Vandaag om 21:13:58
Micromotot analoog 12v dc gebruiken door JoopSpoort
Vandaag om 21:04:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 21:02:06
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door JoopSpoort
Vandaag om 20:58:24
wat is het merk van deze bochtwissel door Theovh
Vandaag om 20:39:31
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:37:50
Gewoon wat busfoto's door R1954
Vandaag om 20:36:46
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Stefan88
Vandaag om 20:06:48
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:33:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
Vandaag om 19:28:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gdh
Vandaag om 19:00:07
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 18:14:49
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 17:29:38
Houten 23 Augustus 2025 door Arjan6511
Vandaag om 16:37:54
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 14:31:18
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 12:34:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:25:51
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:58:00
Spoorhumor door Biessendorf
Vandaag om 11:49:19
  

Auteur Topic: De gevolgen van de economische recessie op het spoor  (gelezen 1720 keer)

Grandmaster ICM

  • Offline Offline
  • Berichten: 216
  • Reeds!
De gevolgen van de economische recessie op het spoor
« Gepost op: 18 February 2009, 22:32:11 »
De vooruitzichten voor de economie zijn somberder dan verwacht, er wordt gesproken van een zware economische recessie. Voorspellingen van het CPB overtroffen de zwartste scenario’s: een werkloosheid die het volgend jaar tot 9 procent van de beroepsbevolking kan oplopen en een begrotingstekort van 5,5 procent – bijna het dubbele van wat in Europa als maximaal tekort is afgesproken. En sommige werkloosheidscijfers van de jaren tachtig verbleken erbij: in 1983 piekte het aantal werklozen even boven de 600.000. Nu wordt 675.000 voorspeld.

Steeds duidelijker blijkt dat we in economisch extreem zwaar weer zitten en het ergste allemaal nog moet komen. Het kan niet anders dan dat het spoor hier ook de gevolgen van zal gaan merken. Minder geld voor mobiliteit en dus minder reizigerskilometers, een mindere vraag dus minder productie wat ook weer minder goederenvervoer betekent. Geld voor investeringen zal ook niet zo makkelijk meer beschikbaar zijn.

Komt het spoor ook in zwaar weer terecht of weet het de dans te ontlopen? Ik heb echt geen idee. Wat is jullie mening hierover?
Wordt het toch nog gezellig!

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5278
    • grootspoorfoto's
Re: De gevolgen van de economische recessie op het spoor
« Reactie #1 Gepost op: 18 February 2009, 22:37:11 »
Het verkeerd nu al in zwaar weer. Vervoerders zitten in de problemen. Kijk maar is naar ers. Die hebben 10 class 66 ingeleverd en 4 189 teruggekregen en geen loc tekort dat zegt wel iets over het aanbod. Ook als je is langs de lijn gaat staan. Het is veel rustiger dan vorig jaar. Dus de crisis is helaas nu al te merken en dit is nog maar het begin. Ook schijnen meerdere vervoerders in zwaar weer te verkeren.
Voor grootspoorfoto's zie site

Drie Diesel Tweeen

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
Re: De gevolgen van de economische recessie op het spoor
« Reactie #2 Gepost op: 18 February 2009, 22:38:15 »
Het spoor krijgt hier beslist mee te maken. Neem alleen al de export die inzakt.
In ieder geval minder klandizie voor de goederenvervoerders. Of het ook voor het passagiersvervoer geld weet ik niet zeker. Mensen gaan meer weg in eigen land, en doen dat misschien met de trein. Wanneer er wel veel minder reizigersvervoer zal zijn ben ik vooral benieuwd naar de gevolgen voor het oude materieel. Word dat juist eerder afgevoerd, of gaan nieuwe bestellingen in de ijskast en hebben we de oudjes juist langer nodig? Mensen doen langer met hun oude auto, geld dat ook voor treinen?

Nee, het is niet de 41. Het is de 36, hij heeft reclamestrepen!

Florisw

  • Offline Offline
  • Berichten: 121
Re: De gevolgen van de economische recessie op het spoor
« Reactie #3 Gepost op: 18 February 2009, 22:48:36 »
Ik denk dat het juist betekent dat het oude materieel (dwz bijv. Plan V en T) sneller wordt afgevoerd. De SLT's en nieuwe IRM afleveringen lopen gewoon door, die deal is rond. Maar oud materieel dat nog niet aan de revisietermijn zit, zal eerder opzij geschoven worden denk ik.


Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8239
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: De gevolgen van de economische recessie op het spoor
« Reactie #4 Gepost op: 19 February 2009, 08:25:29 »
Wat NSR betreft is het wat materieel altijd al crisis geweest ::)
Ik denk dat het aantal passagiers niet gaat afnemen, vele zullen hun eigen autootje niet meer kunnen betalen, en toch zullen ze zich af en toe moeten verplaatsen.
Zonder autobezit is het openbaar vervoer nog steeds goedkoper.
Ik merk nog steeds niet dat er minder reizigers zijn s'morgens (ik ben trein forens) terwijl ik van collega's hoor dat ze veel minder in de file staan.
Vr. groeten,
Bob

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10766
Re: De gevolgen van de economische recessie op het spoor
« Reactie #5 Gepost op: 19 February 2009, 09:28:21 »
Volgens mij een economische wetmatigheid dat wanneer de productiviteit daalt er ook minder goederen te vervoeren zijn. En omdat er minder geproduceerd, werkloosheid toeneemt, zal ook het personenvervoer daar wat van merken. Al is het effect daar altijd minder sterk.
No dress rehearsel, this is our life.

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8239
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: De gevolgen van de economische recessie op het spoor
« Reactie #6 Gepost op: 19 February 2009, 12:33:37 »
De meeste treinforensen zijn ook nog eens ambtenaren en semi ambtenaren.
Vr. groeten,
Bob

reMARKable

  • Offline Offline
  • Berichten: 2084
  • TP V-VI op duits territorium
    • Up to date fotostream met fotos uit NL-DE en CH
Re: De gevolgen van de economische recessie op het spoor
« Reactie #7 Gepost op: 19 February 2009, 12:49:49 »
Wat de file betreft merk ik wel dat het rustiger is en vooral minder vrachtwagens.
Wat ik begrepen had is dat het containerverkeer per spoor juist wel meer wordt omdat dit economischer voordeliger is dan andere vervoersopties...
Regelmatig nieuwe foto's online! https://www.flickr.com/photos/remarkable1432/

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5278
    • grootspoorfoto's
Re: De gevolgen van de economische recessie op het spoor
« Reactie #8 Gepost op: 19 February 2009, 14:24:47 »
Nou kijk maar is op de vele foto site's of rolandrail. Daar zul je zien dat veel containertreinen heel erg leeg zijn. Velen zijn ook geschrapt of vallen regelmatig uit. Dus ook het containervervoer is erg afgenomen.
Voor grootspoorfoto's zie site

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8239
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: De gevolgen van de economische recessie op het spoor
« Reactie #9 Gepost op: 19 February 2009, 16:22:38 »
Wij maken Vrachtbrieven en dergelijke, en horen alleen maar drama verhalen zoals dat 2/3 van de vloot niet uitgereden is...
Vr. groeten,
Bob

Streamliner

  • Offline Offline
  • Berichten: 913
Re: De gevolgen van de economische recessie op het spoor
« Reactie #10 Gepost op: 19 February 2009, 18:18:25 »
Ik ga nog wel eens even kijken op 't Harde hoe dat nou gaat. De reguliere Leeuwarden trein rijdt nog gewoon met een flinke belading ook nog steeds. Ds op die trein is de recessie nog niet te merken. Hoe het er verder voor staat weet ik niet.
Het maakt me eerlijk gezegd ook niet heel veel uit. Die economische recessie komt alleen maar omdat die aandelenbeurzen zoveel invloed hebben maar in feite is de aandelen beurs niks anders dan gebakken lucht en daar is men in gaan handelen. Dan roep je het ook over jezelf af... Het begin zit in het feit dat er leningen zijn verstrekt die in feite gewoon zeepbellen waren die op een gegeven moment klapten. Het was niet eens echt geld.
Hoe dan ook daar ga het hier niet over. Economische recessie of niet, treinen kijken blijf je toch ook gewoon doen en dat er minder goederentreinen rijden is dus logisch en minder reizigers maakt me op zich niet zoveel uit. Lekker rustig in de trein.
Mvgr Jan Wiebrand