Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Her-(her-)beginnen door Montanbahn
Vandaag om 13:29:49
booster vraag door henk
Vandaag om 13:18:00
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door sncf231e
Vandaag om 12:19:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 11:43:25
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:27:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:58:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
Vandaag om 10:45:55
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:45:55
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:52:39
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 08:20:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 07:47:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 August 2025, 23:31:12
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Terugverende koppeling door phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
05 August 2025, 20:24:48
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
05 August 2025, 19:58:56
  

Auteur Topic: De dikke en de dunne.  (gelezen 2787 keer)

Jupie

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
De dikke en de dunne.
« Gepost op: 25 October 2006, 18:45:05 »
Geachte leden van de raad,

Ik heb een vraag over de ringleiding om de baan te voorzien van digitale spanning. Ik heb zitten spitten in het archief en weet dat ik hier dus het beste installatiedraad voor kan gebruiken. Ook dat je om de 1.50 m a 2.00 m een aftakking naar je rails moet maken. Op de site van Fleischmann staat om de 3.00 m. De vraag is nu: de draden vanaf de ringleiding naar de rails en vanaf de TC naar de ringleiding zijn gewoon dunne draden. Worden deze dunne draden dan niet te warm?
Dan aansluitend nog een vraag. De draad vanaf de ringleiding kan ik, denk ik, niet aansluiten op de rail, waaraan ook de draad van de terugmeldecoder zit aangesloten. Of zie ik het verkeerd?
Dank u voor de aandacht.

Gr. Willem Jubels.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6713
  • Spaar ze allemaal.
Re: De dikke en de dunne.
« Reactie #1 Gepost op: 25 October 2006, 18:51:41 »
De dunne draden worden niet warm, je gebruikt draad met dikke kern om zo weinig mogelijk verlies (door weerstand van de draad) te hebben over de lange ringleiding.
2 de vraag geef ik door aan een digitaaldeskundige, wie het weet mag het zeggen.

Groet Stephan.
« Laatst bewerkt op: 25 October 2006, 18:55:28 door prutser »

direstraits

  • Gast
Re: De dikke en de dunne.
« Reactie #2 Gepost op: 25 October 2006, 19:10:28 »
Die dunne draad die naar je terugmelder gaat wordt automatisch verdeeld naar je bezetmeldpunten en dus hoef ook geen andere draden te treken die rechtstreeks naar je rails gaat.

Ik weet niet of het verstandig is om zo'n dunne draad aan je terugmelddecoder te koppelen of dat je er een dikkere draad voor moet gaan gebruiken voor je massa naar je s88, zelf heb ik gewoon een dunne draad op de s88 aangesloten maar ik heb dan wel nog niet zo veel gereden en heb dus nog niet een probleem gekregen.

Groeten martijn v/d horst

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: De dikke en de dunne.
« Reactie #3 Gepost op: 25 October 2006, 19:57:10 »
Omdat je het hebt over draden van de rails die gelijk aan de terugmelder zijn gekoppelt denk ik dat je het over 3 rail hebt. Je zou dan om de 1,5 of 2 meter de middelrail en de railstaaf die niet voor terugmelding dient gewoon aan de ringleiding kunnen hangen. Die naar de terugmelder gaat sluit je niet aan de ring aan (anders heb je altijd bezetmelding).

Als het toch om 2 rail gaat worden de stukken spoor die voor de bezetmelding dingen via de stroomdetectieprint gevoed wat dus automatisch een nieuwe stroomaansluiting oplevert.

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Jupie

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Re: De dikke en de dunne.
« Reactie #4 Gepost op: 25 October 2006, 20:04:55 »
Bedankt voor het meedenken.
@Prutser: Ok. duidelijk. Ik dacht dat het met warmte te maken had. Zag van  de week nog een site van een modelbaan met uitgebrande ruituigen en zwarte draden op het schaduwstation onder de baan. Vandaar ook de vraag.

@Martijn: De vraag is als je  een baan hebt, b.v. een ovaal, met alleen maar blokken, welke onderverdeeld zijn in secties (afrem- en stopsectie) waar moet je dan je extra draden vanaf de ringleiding aansluiten. De ene draad is geen probleem, want die kan je gewoon aansluiten op de spoorstaaf welke niet onderbroken is door isolatielasjes, maar waar komt dan de andere draad? Ik hoop dat ik me zo goed uitmekaar heb gedrukt.

@Timo: Ik heb 2 rail. Dus als ik het goed begrijp hoef ik helemaal geen extra draden te trekken. Dus ook geen ringleiding?

direstraits

  • Gast
Re: De dikke en de dunne.
« Reactie #5 Gepost op: 25 October 2006, 20:16:11 »
@Martijn: De vraag is als je  een baan hebt, b.v. een ovaal, met alleen maar blokken, welke onderverdeeld zijn in secties (afrem- en stopsectie) waar moet je dan je extra draden vanaf de ringleiding aansluiten. De ene draad is geen probleem, want die kan je gewoon aansluiten op de spoorstaaf welke niet onderbroken is door isolatielasjes, maar waar komt dan de andere draad? Ik hoop dat ik me zo goed uitmekaar heb gedrukt.

die ander draad hoef je niet aan te sluiten, alleen als je delen hebt die niet op je s88 zitten aangesloten moet je wel aansluiten (wissels bijvoorbeeld).

Gr martijn

Jupie

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Re: De dikke en de dunne.
« Reactie #6 Gepost op: 25 October 2006, 20:47:54 »
Dank jullie wel. Alles is helder geworden   :P

Willem.