Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Licentiesleutel YD 7001 door Dirk
Vandaag om 14:15:41
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 14:15:31
Raadplaatje door BlackElkX
Vandaag om 13:43:54
Ik ben aan het opruimen. door Hans Reints
Vandaag om 13:43:04
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hendrik Jan
Vandaag om 12:34:52
Houten 23 Augustus 2025 door thevandijks
Vandaag om 12:32:14
Eerste hulp bij Freecad door jjg koopmans
Vandaag om 12:02:15
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Marc tramt
Vandaag om 11:49:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:46:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 11:22:07
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 11:03:25
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
Vandaag om 10:16:03
Bahnstrecke 5867 door Eric v C
Vandaag om 09:24:30
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Dennis1984
Vandaag om 09:19:38
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door R v/d Hoven
Vandaag om 09:14:41
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 08:52:52
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Lobomotion69
Vandaag om 03:17:23
Station Roodeschool door HenkN
28 July 2025, 23:03:48
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
28 July 2025, 21:37:24
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
28 July 2025, 21:15:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
28 July 2025, 20:49:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
28 July 2025, 20:33:47
Bauarbeiten im gange door 741230
28 July 2025, 20:09:29
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
28 July 2025, 17:40:08
Chinese prut kabel door BrightonBelle
28 July 2025, 17:36:08
Bouw Artitec Post T door gtw6016
28 July 2025, 16:11:51
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
28 July 2025, 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
28 July 2025, 15:26:50
US diorama in H0 door Wim Vink
28 July 2025, 14:47:50
Lokpilot 4 defect door henk
28 July 2025, 14:35:50

Auteur Topic: Magic train  (gelezen 4101 keer)

D_Dragon

• Offline Offline
  • Het gaat beginnen
    • Milburn - Tinworth Railway
Magic train
« Gepost op: 20 July 2008, 22:29:35 »
De eerste baan (een jaar of veertig terug) was H0 van Fleischmann. Die heeft op een gegeven moment het veld moeten ruimen voor een H0 racebaan van Faller (hiermee de Nurnburgring gemaakt). Een jaar of dertig terug is er (door ruimtegebrek) met een N-baan begonnen. Deze heeft het na de verhuizing nog even gered, maar ook deze heeft uiteindelijk het veld moeten ruimen.

Nu ben ik zover dat ik ik weer aan een baan wil gaan beginnen. Wederom heb ik niet al te veel ruimte (2,5 x 1,5 m). Met wat ik origineel van plan was, zou dit uitdraaien op een N-baan. Aangezien ik deze schaal eigenlijk te klein vindt, heb ik mijn baanplannen bijgesteld van een stad-met-dorp naar een eindstation van een zijlijn. Getriggerd door een aantal artikelen over 0n30 ben ik eens naar deze schaal gaan kijken. Het nadeel hiervan vindt ik dat er veel is geschoeid op Amerikaanse leest en ook dat trekt mij niet zozeer. In die artikelen ben ik wel een aantal malen de kreet Magic Train tegengekomen (0e).

Ik heb het forum doorgezocht op 'magic' en kwam buiten 'Scotch magic tape' niet gek veel tegen over magic train. In de catalogus van Fleischmann staat deze aangeprezen als een trein voor kinderen. Op het forum kwam ik tegen dat de kwaliteit goed is (ik geloof zelfs de kreet uitmuntend te hebben gelezen) en dat een aantal mensen de onderstellen gebruiken als basis voor zelfbouw. De prijzen van dit materiaal vallen mij in ieder geval enorm mee, dus ik zou er wel wat meer over willen weten. Zo dat was de (lange) inleiding en dan nu de vragen:

- is het daadwerkelijk kinderspeelgoed of komt het daar boven uit?
- zijn er mensen die zelf met magic train rijden?
- zijn er mensen die magic train als 'opstapje' hebben gebruikt en nu ander 0e materiaal rijden?
- zijn er mensen die magic train gebruiken als basis voor ombouw?
- als deze er zijn, waarmee wordt dan de ombouw gedaan (zelfbouw of kits)?
- als dit kits zijn, welke zijn dit dan?
- en natuurlijk niet alleen of deze mensen er zijn, maar graag ook de (eventuele) ervaringen hiermee.

Ik ben razend benieuwd naar de antwoorden.
De kogel is door de kerk, ik ga voor Gn15 in APA boxen (en daarna zien we wel weer verder...)

Lucien

• Offline Offline
  • narrow minded and proud of it
Re: Magic train
« Reactie #1 Gepost op: 05 January 2009, 13:01:28 »
Hallo,

ik lees nu ook pas jou berichtje over MT.
Ik wil daar best wel even op reageren.
Ook ik was in eerste instantie gevallen voor de prijzen van het On30 spul van Bachmann, maar vond het eigenlijk allemaal wat te massaal wilde je een beetje trein laten rijden. Maar het is wel brukbaar, zeker voor de ombouw. ;)

Het is inderdaad zo dat het als kinderspeelgoed op de markt kwam. Alleen wordt het door veel modelbouwers gebruikt om om te bouwen of te verbeteren. Ik denk zelfs wel dat dit aantal het aantal kinderen verre overtreft.

Ik rijd zelf ok met MT modellen, howel wel allemaal in meer of mindere mate verbouwd. En van rijden is nog geen sprake, het sporenplan is er, maar ik moet er even tijd en ruimte voor maken.

Ik gebruik MT in combinatie met andere modellen. een ombouw op een Bachmann 2-8-0 en Davenport onderstel en in de toekomst een Talbot motrowagen van Weinert. Deze laatste is in 0 niet zo veel duurder als de H0 versie.

tja, dan welek ombouwen, welke kits. Je moet een beetje rondneuzen in het kleine 0e wereldje. de wagens en loks verbouw ik zelf, naar eigen inzicht. Onderdelen zijn er van Addie, bij KS Modelbahnen en van Rolf Tonner.
Als je echt meer wilt weten schrijf je dan eens in bij het duitse smalspoorforum. google op Schmalspurtreff en kijk eens onder het kopje Oe. Dan kun je een hele tijd vooruit met lezen.
KS organiseert elk jaar een Oe smalspoordag in de buurt van Koblenz, daar is ook veel te zien.
Daarnaast is er een duits georienteerd tijdschrift genaamd Schmale Spuren, de opvolger van het inmiddels verdwenen blad Mittelpuffer. Beide zijn/waren sterk op 0 smalspoor georienteerd. In beide bladen staan vele artikelen met als onderwerp "Fleischmänner metzgern", oftewel Fleischmannen slachten. Een oneerbiedige term voor het verbouwen van MT wagens.
En als je verder nog wilt doorbabbelen neem je maar eens contact op via de mail.
Lucien

FrankJ

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 05 January 2009, 13:26:57 »
Hallo,

Kijk ook eens op www.schmalspur0.de

Groeten,
Frank

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 05 January 2009, 13:47:21 »
In de tijd dat ik nog 0e bouwde en reed had ik één magic train locje, een O&K en die vond ik niet echt geweldig rijden. De loc was erg gevoelig en haperde snel. M'n beste 0e locs waren zelfbouw op roco, fleischmann en mehano h0 onderstellen.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Lucien

• Offline Offline
  • narrow minded and proud of it
« Reactie #4 Gepost op: 05 January 2009, 15:07:12 »
D_Dragon,

ik heb je site eens bekeken, en gezien dat je een engelse baan wilt bouwen.
Waarom dan in godsnaam Magic Train?
Er zijn voldoende goede engelse modellen tegen redelijke prijzen verkrijgbaar. En een europese wagen wordt nooit een engelse, ook niet op smalspoor. En zeker de loks niet.
De MT modellen zijn daarvoor echt veel te groot.
Daarbij komt nog dat engelse personenwagens de deuren aan de zijkant hebben en geen balkons zoals de oostenrijkse MT modellen.
Ook het remsysteem is duidelijk anders, dus de rembordesjes van de MT wagens kun je ook vergeten.
De stoomloks zijn echt oostenrijks, de duitse puristen vallen al over de rechthoekige ramen in plaats van ovale. Het dieseltje is wel erg algemeen, maar toch ook wel erg duits.

Waarom kijk je niet eens bij Peco? Wat een personen - of goederenwagentje daar kost is niet veel. En anders gewoon een los onderstel.
voor leuke loks kun je ook nog bij Peco terecht,en verder (ja, kosten wat, maar dan heb je ook wat) kun je terecht bij Wrightlines, of Branchlines. Ook Pepper7 heeft een leuke website, met modellen van Avalon Lines en Black Dog Mining. En echt lekker: KB scale, met modellen op 14 mm, mooi veldspoor.
Een veel gebruikt onderstel is het beginset lokje van Hornby, wat ook rond de kerst in veel beginsets zit.
Cabine eraf, met styreen een beetje oplappen, en hopla, een echte engelse smalspoorlok. Velen gingen je bij die ombouw al voor.
En met de huidige koers zijn engelse modellen opeens erg gunstig geworden.

Tip: lid worden van de 7mm association, dit is schaal 0 op zijn engels.
Tip 2: verkopen, die Magic Train, als je echt een britse baan wilt!
Lucien

D_Dragon

• Offline Offline
  • Het gaat beginnen
    • Milburn - Tinworth Railway
« Reactie #5 Gepost op: 05 January 2009, 16:08:19 »
Bedankt voor de antwoorden tot nog toe. Ik was al bang dat ik ging meedingen naar de prijs van het grootste aantal malen bekeken zonder een antwoord.

Ik hoef mijn Magic Train niet te verkopen, want er is nog totaal niets aangeschaft (op de nodige platen styreen en dergelijke na). Ik ga inderdaad eens kijken bij Peco en dergelijke. Nu de Pond bijna net zo duur is als de Euro, is dat natuurlijk nog aantrekkelijker. Ook zal ik eens bij die 7mm Association gaan kijken om daar nog wat ideeën op te doen.

Momenteel ben ik eigenlijk alleen nog maar aan het rondkijken naar mogelijkheden, alhoewel er in principe al wel een baanplan is gemaakt. Ik loop er hard over te denken om ook de rails en de wissels zelf te gaan bouwen, maar dit moet alles nog even wachten.

We zijn bijna klaar met de verbouwing van het huis en zijn daarna begonnen met de verbouwing van het (glas) atelier. Ook hier ben ik bijna klaar en ga dan tijd krijgen om de laatste hand aan het huis te leggen (niet aan mezelf te slaan  ;) ).

Op zolder moet eerst de bergruimte worden afgemaakt en pas daarna is er voldoende plaats om daadwerkelijk aan de baan te gaan beginnen. We hebben dus nog een aantal maanden te gaan voordat het eerste hout op maat wordt gezaagd.
De kogel is door de kerk, ik ga voor Gn15 in APA boxen (en daarna zien we wel weer verder...)