Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:17
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door TonM
01 August 2025, 23:45:23
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Huup
01 August 2025, 23:17:10
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
01 August 2025, 23:09:02
Fleischmann Anna ombouw. door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:55:34
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
01 August 2025, 22:32:11
Sfeer op je modelbaan door defender
01 August 2025, 22:14:23
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Seinhuis
01 August 2025, 22:04:48
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
01 August 2025, 21:43:07
Randstad door Luit
01 August 2025, 21:20:43
Show je werkplek door cor_b
01 August 2025, 21:10:12
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Duikeend
01 August 2025, 21:00:31
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Duikeend
01 August 2025, 20:58:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Duikeend
01 August 2025, 20:56:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
01 August 2025, 20:29:21
Grootspoor in Frankrijk door FritsT
01 August 2025, 20:18:52
Eerste hulp bij Freecad door Sylvester
01 August 2025, 20:12:41
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
01 August 2025, 19:38:41
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
01 August 2025, 19:00:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
01 August 2025, 18:44:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
01 August 2025, 18:37:29
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
01 August 2025, 18:34:36
Raadplaatje door Modellbahnwagen
01 August 2025, 18:34:11
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
01 August 2025, 17:46:39
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
01 August 2025, 17:17:20
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
01 August 2025, 16:55:08
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
01 August 2025, 16:40:06
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door R1954
01 August 2025, 16:31:56
Een nieuw begin door dreezy
01 August 2025, 15:52:23

Auteur Topic: Vraag van een beginner.  (gelezen 1766 keer)

Andre Huis

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
Vraag van een beginner.
« Gepost op: 01 January 2009, 14:00:58 »
Hallo mensen,

Ik ben Andre en ik ben van plan te beginnen met de modeltrein hobby. Aangezien ik er geheel nieuw in ben wil ik me niet hals over kop in storten.

Mijn vraag: Wie heeft er nog nuttige tips en tricks voor mij betreffende de aanschaf van een basis/start set? Welke merken zijn interresant voor mij als beginneling?

Op dit moment ligt er bij de plaatselijke Aldi een startset van Marklin (model-C) te koop. De set omvat een loc en iets van 3 wagonnetjes. Deze set kost 99 euro. Zou dit wat voor mij kunnen zijn?

Gr. Andre

Sander

• Offline Offline
Re: Vraag van een beginner.
« Reactie #1 Gepost op: 01 January 2009, 14:07:01 »
Andre,

mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar 2-rail systeem en niet naar de door jou genoemde set welke 3-rail systeem is.
Als reden hiervoor kan ik aangeven dat ik de rails in het 3-rail systeem niet echt natuurgetrouw vind. Tevens zijn 3-rail modellen over het algmeen duurder dan 2-rail.
Voordelen van 3 rail vind ik dat je geen keerlus probleem in je baan kan hebben en dat Marklin vaak mooie sets uitbrengt met daarin 2 dezelfde locs, verschillende nummer varianten, tevens hebben ze mooi samengestelde sets kwa wagens (welke ook voor 2-rail wel te gebruiken zijn).

Als ik op dit moment zou beginnen dan zou ik zeker digitaal gaan, 2-rail digitaal dus.
Mijn keus zou dan vallen op de Fleischmann (afgekort: F*) Profi-boss of een Roco (afgekort: R*) Multimause.

Daar ik niet weet hoeveel ruimte je tot je beschikking hebt heb ik mijn verhaal hierboven gebasseerd op de schaal H0 mede omdat jij aangegeven hebt gekeken te hebben naar een Marklin set, welke H0 is.
Mocht je ene ruimte probleem kennen is schaal N ook zeker een optie.
Ook bij schaal N geldt bovenstaand verhaal.

mvg,
 Sander
« Laatst bewerkt op: 01 January 2009, 14:08:55 door Sander Lageveen »
mvg,
 Sander

Post49

• Offline Offline
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
« Reactie #2 Gepost op: 01 January 2009, 14:09:21 »
Geen flauw idee wat je wil maar met Marklin zit je altijd vast met zo'n middenrail. Kijk eerst eens wat je interesse is. Nederlands, Duits? Genoeg idioten hier iig die je kunnen helpen ;D!

Erik.
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 01 January 2009, 14:19:24 »
Tja, in principe kun je alleen zelf bepalen of een set echt wat voor je is. Hangt maar net van je voorkeuren af. In feite is elke startset een goed begin, maar de keuze voor een bepaalde set is meteen ook een keuze voor een schaal, een stroomsysteem, etc.

Een paar overwegingen:

- Welke schaal wil je? Aangezien je zelf over Marklin begint, neem ik aan dat je voorkeur uit gaat naar H0 (1:87), wat meteen ook de meest gangbare schaal is. Ander populair alternatief is N (1:160), wat een stuk kleiner is.

- In schaal H0 bestaan verschillen in de manier waarop stroom afgenomen wordt van de rails. Marklin heeft hierbij een ander systeem dan de andere merken, omdat Marklin tussen de rails een "derde rail" heeft zitten in de vorm van puntcontacten. De locomotief maakt door middel van een sleper contact met deze puntjes. Het Marklinsysteem noemen we ook wel het drierailsysteem . Alle andere H0-merken hebben het tweerailsysteem. Je kunt de systemen niet door elkaar gebruiken. Wel leveren de meeste merken hun materieel tegewoordig ook in een uitvoering voor het "concurrerende systeem".

- Wil je analoog of digitaal? Als je digitaal overweegt, kun je misschien beter meteen een digitale startset kopen, hoewel je analoge locs ook later wel kunt ombouwen naar digitaal.

- Je vraagt welke merken startsets interessant zijn voor jouw als beginneling. Kies je voor het drierailsysteem, dan kom je uit bij Marklin. Bij tweerail zou je kunnen kiezen voor Roco, Fleischmann of Piko.
Reinier

dibbetje

• Offline Offline
  • tot op de trein
« Reactie #4 Gepost op: 01 January 2009, 22:31:12 »
De ene vind die schaal en dat merk goed en een andere vind dan dat een andere schaal en een ander merk beter is.
Ik zou zeggen stel jezelf een aantal vragen:
1) wat wil ik bouwen, => dit is in functie van de plaats die je hebt maar als je een klein stationnetje met een ovaal en een paar opstelsporen je doel is dan kan je dit waarschijnlijk zelfs in schaal 1/45 zetten. Wil je liever een grooooot station met meerdere bundels dan zal je schaal-Z of N moeten overwegen.
2) welk tijdperk en welk land wil je uitbeelden
=> Als je bijvoorbeeld Amerikaans wil gaan dan zal je richting arnold, athearn enz moeten gaan.
Ga eens naar een beurs of een modelbouwwinkel om je licht op te steken.

ArtMan

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 01 January 2009, 22:49:17 »
Zelf ben ik ook nog steeds een beginner en heb daardoor al een paar keer m´n kop gestoten ;)

Zeker als nieuweling komt er ontzettend veel op je af en als advies zou ik je mee willen geven om het niet gelijk groots aan te pakken. Begin rustig met een ovaaltje en ga dan experimenteren met een digitale aansturing en een lokje. Deze ontdekkingsreis is enorm interessant!

Als nieuweling ben ik een aantal maal ge-switcht. Eerst N. maar daar is het aanbod wat minder in NS materieel en in verhouding vind ik het duur t.o.v. H0. De spullen toen verkocht en de switch gemaakt naar Marklin H0. Ik stoor me totaal niet aan die derde middenrail want hierdoor heb je wel wat minder last van vuil. Veel 2 rail fabrikanten maken trouwens ook modellen voor 3 rail en zijn vaak al voorzien van een decoder. Bij 2 rail moet je dat vaak zelf doen. (Als je tenminste digitaal rijdt)

Een nadeel van H0 is dat je toch erg veel ruimte nodig hebt om een beetje mooie baan te bouwen. Lengte is vaak niet zo´n probleem maar de bochten...... Krijg je toch wel een brede tafel van en je zoldertje is dan gauw weg als je die ook nog voor andere zaken gebruikt. Dat is voor mij toch weer een rede geweest om terug te gaan naar N. (maar soms met een zucht als er weer een mooi NS model op de markt komt)

Dit zijn zo maar een paar overwegingen.

Mijn advies: lees zoveel mogelijk dit forum. Gebruik vooral de zoekfunctie en stel vragen want de experts zitten hier! Ga ook op zoek naar andere websites waar vaak leuke reviews staan. Bv het Grootendam-project van één van de forumleden. Neem ook een abonnement op railhobby. Altijd erg leerzaam.

Dan die set. Ik ben toch bang dat het meer als speelgoed bedoelt is. Ga je eens oriënteren bij een echte modelspoorzaak. Misschien wil je dan iets meer uitgeven voor iets wat je echt mooi vind. Ik als beginneling heb te vaak iets te snel gekocht. Als je 2-rail rijdt maakt het merk eigenlijk niet zoveel uit. Je bent niet gebonden aan 1 merk ook niet in de N-schaal. Ik heb wat van Roco en minitrix en binnenkort iets van Mehano. Het gaat prima samen. Het is natuurlijk wel verstandig om je met je rails bij één fabrikant te houden.

Grt.

Arthur

Rob Bogers

• Offline Offline
    • Mijn modelbouwhobby
« Reactie #6 Gepost op: 02 January 2009, 12:36:36 »
Meestal wordt zo'n startset volgestopt met "goedkope" troep. Dat blijkt ook wel uit de prijs. Mijn voorgangers zeiden dit al. Het probleem begint (zeker bij Marklin) met het uitbreiden. Ineens kom je er dan achter dat Marklinonderdelen relatief heel duur zijn. Ook is het zo dat Marklin nogal beperkingen heeft t.o.v. tweerailsystemen als je uiteindelijk digitaal wilt gaan rijden. Kijk ook eens of je met een computer jouw baan wilt sturen en of het systeem wat je koopt (en dan doel ik op de centrale) geschikt is voor de beschikbare software, zoals daar zijn "Koploper" (gratis) "Win-Digipet"(prijzig) en "Railware" (nog duurder). Lees dus eerst eens hun gebruiksaanwijzingen. Let op want er zijn centrales uit diverse systemen die niet zo maar geschikt zijn voor de software en de vraag is of dat ooit het geval zal zijn.  Mijn keuze zou een tweerailsysteem zijn. Roco, Piko en Fleischmann leveren mooie setjes. Alleen de Multimause van Roco en het Central Station 2 van Marklin  kunnen (niet zo maar) overweg met Koploper en WDP. Het Twin-Center en de Intellibox van Uhlenbrock kunnen dat wel (om er maar eens een paar te noemen en zo zijn er meer systemen maar hebben ook (soms) nukken lees spontane resets van de centrale (Twin-Center en de Intellibox).  Maar hievoor zijn oplossingen bedacht door leden van het forum. Ook hierover zijn voldoende onderwerpen geplaatst in het forum, gebruik hiervoor maar eens de zoekfunctie. Succes met het zoeken van een voor jou bruikbaar een mooi systeem.
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

Christoph

• Offline Offline
    • Zwetdorf in model
« Reactie #7 Gepost op: 02 January 2009, 14:28:08 »
Hallo Andre,

bekijk eerst goed waar je aan gaat beginnen, ook ik ben 2 rail rijder en hierdoor misschien een beetje getekend met een vooroordeel.
Bekijk eens wat eventuele uitbreidingen je gaan kosten bij de diverse systemen, zie eventueel de diverse sites van winkeliers voor prijs vergelijken. Zo kun je 3 rail systemen moeilijk uitbreiden met andere merken en kun je 2 rail systemen makkelijker uitbreiden met andere merken.

Verder kun je bij de diverse verenigingen bekijken wat je het mooiste vind, een aantal verenigingen hebben 2 en 3 rail banen binnen één ruimte. Zie voor de verschillende verenigingen: www.nmf.nl.

Groeten,

Christoph