Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2025 door Mischa
08 July 2025, 23:24:40
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Quinzeedied
08 July 2025, 23:17:56
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
08 July 2025, 23:17:25
Omnummeren Piko 2901 (BR 186) door Traxx
08 July 2025, 23:15:21
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
08 July 2025, 23:14:52
Sfeer op je modelbaan door sneek
08 July 2025, 23:05:29
Interessante youtube filmpjes voor het BNLS Kanaal? door Longtall203
08 July 2025, 22:11:33
Yet Another Servo Decoder door bask185
08 July 2025, 22:05:33
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door Mar-Cas
08 July 2025, 21:48:07
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Rick
08 July 2025, 20:57:31
Een nieuw begin door bask185
08 July 2025, 20:38:46
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
08 July 2025, 20:06:47
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door markuspetter
08 July 2025, 18:58:24
Br 38 Piko Superen. door Vroeger
08 July 2025, 18:46:10
Lima IRM pimpen door StefanNL_Plays
08 July 2025, 18:45:25
Roco 290 digtaliseren door Herb73
08 July 2025, 18:20:20
betreft de YD7001 door Ben
08 July 2025, 18:17:43
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
08 July 2025, 17:53:54
Artitec DE2 instellingen in Lokpilot 3 .5 MTC decoder door bellejt
08 July 2025, 17:43:37
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
08 July 2025, 17:22:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
08 July 2025, 17:20:07
S88n bus splitsen door Eric v C
08 July 2025, 17:16:19
De Projecten van RetroJack door RetroJack
08 July 2025, 16:43:45
US diorama in H0 door Wim Vink
08 July 2025, 16:39:08
Roco gebogen wissels 2,5 mm door Albert de Heer
08 July 2025, 16:20:42
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Gert Arkema
08 July 2025, 15:01:14
20 jaar BNLS door MOVisser
08 July 2025, 14:43:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
08 July 2025, 14:34:32
Roco Plan T door NL-modelspoor
08 July 2025, 11:41:48
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
08 July 2025, 11:03:36
  

Auteur Topic: kortsluiting bij Tillig wissel  (gelezen 2517 keer)

breitenstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 86
kortsluiting bij Tillig wissel
« Gepost op: 24 December 2008, 09:06:21 »
Ik gebruik Tillig wissels met Tortoise motoren, aangestuurd via een LS-150 wisseldecoder en een Lenz set 100. Ik heb de verdrading van mijn wissels gedaan, zoals in onderstaande lin Ik dacht, dat ik hiermee kortsluiting volledig kon voorkomen, maar er ontstaat soms toch nog kortsluiting juist voor het puntstuk (door contact van de wielen met de onder verschillende spanning staande rails van de wisseltong). Kan iemand mij een schema (of plaatje) geven hoe ik de wisseltong kan isoleren, zodat de niet-aanliggende rail ook geen stroom krijgt?


http://www.wiringfordcc.com/switches_tillig.htm
MVG

Casper

Delftinhetklein

  • Offline Offline
  • Berichten: 250
    • bouweninhetklein
Re: kortsluiting bij Tillig wissel
« Reactie #1 Gepost op: 24 December 2008, 10:27:40 »
Hoi Casper,

Je zal middels een relais alleen de aanliggende wisseltong van spanning moeten voorzien (en de ander tegelijkertijd spanningsloos)

Misschien heb je iets aan dit schema. link
Dit schema is wel bedoelt om tevens een geheugendraad aan te sturen maar misschien helpt het je op weg.

Mvg Erwin

breitenstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 86
Re: kortsluiting bij Tillig wissel
« Reactie #2 Gepost op: 24 December 2008, 10:39:29 »
Ha Erwin,

Ik heb die uitleg ook gelezen; maar omdat ik een electronica-leek ben hoopte ik op een iets "eenvoudiger" oplossing. Ik zal mij daar (samen met de mensen van de electronica-zaak bij mij in de buurt) toch meer in moeten verdiepen.

Bedankt voor je reactie.

MVG

Casper

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: kortsluiting bij Tillig wissel
« Reactie #3 Gepost op: 24 December 2008, 10:56:32 »
Op de eerste plaats: dat ligt aan de wielen/afstelling van de wielen van je materiaal, niet aan de wissels.  Maar dat helpt je niet direct.

Jouw verwijzing hierboven geeft een plaatje, waarbij de verbindingsstrips tussen puntstuk en wisseltongen zijn weggehaald, om kortsluiting bij het begin van de wisseltongen te voorkomen. Slim, maar nu heb je dezelfde kortsluiting dus bij het puntstuk.

Oplossing: zaag de wisseltongen op een kleine afstand van het puntstuk door en verbind ze zoals in het plaatje. Maar dan moet je de weggehaalde contacten tussen het puntstuk en de overgebleven einden van de wisseltongen wel herstellen.
Een uitgebreidere methode is: na verwijderen verbinding puntstuk
/wisseltongen elke wisseltong los aansturen. Maar let op bij de tortoise aandrijving: die schakelt de ompoling (vaak) eerder dan dat de wisseltong los is van de rail: dus kortsluiting. Oplossing zie onder Tortoise, doorsnijden van een printbaan.

Maarten

Delftinhetklein

  • Offline Offline
  • Berichten: 250
    • bouweninhetklein
Re: kortsluiting bij Tillig wissel
« Reactie #4 Gepost op: 24 December 2008, 11:15:02 »
Hoi Casper,

Maarten heeft gelijk.
Ik weet niet hoe je nu de mechanische kant hebt opgebouwd, maar je kan evt met 2 microswitches ook een mechanische polarisatie van je wisseltongen en puntstuk opbouwen.

Hier bij een plaatje van iets dat ik snel getekend heb.


Grt Erwin

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2150
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: kortsluiting bij Tillig wissel
« Reactie #5 Gepost op: 24 December 2008, 11:17:33 »
Ik stuur de wissels analoog aan, en maak gebruik van de bouwpakketjes van Tillig, maar ook daar is het risico van kortsluiting. Voor de wissels op mijn Zwammerdam-ding heb ik gebruik gemaakt van een artikel in de Miba, ik meen van september of oktober. Ik zit nu op m'n werk, dus ik kan het niet controleren. Waar het op neer komt is, dat de metalen stripjes onder de bielsmat die de stroom naar het punststuk en de wisseltongen voeren, weggelaten worden. Het puntstuk wordt apart gevoed via de schakeling (polariteit). De wisseltongen worden met een dun draadje verbonden met de aangrenzende spoorstaaf. Was een relatief eenvoudig werkje, paar stukjes plastic tussen de diverse biels wegsnijden en draadjes solderen. De tong heeft nu dezelfde polariteit als de aangrenzende spoorstaaf. Dus als er contact wordt gemaakt door wielen, geen kortsluiting. Probeer de betreffende Miba ergens te bemactigen, er staat een duidelijke tekening in.

Groeten,

Gerard

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: kortsluiting bij Tillig wissel
« Reactie #6 Gepost op: 24 December 2008, 11:51:09 »
De wisseltongen worden met een dun draadje verbonden met de aangrenzende spoorstaaf.

Dit bedoel ik dus met het verleggen van het probleem.
Nu staan altijd de beide wisseltongen onder spanning en veroorzaken sommige wielen kortsluiting bij het puntstuk, doordat de breedte van het wiel (of een draaistel) contact maakt tussen de 2 wisseltongen, lees polen.

Dus de oplossing, volgens mij niet in de Miba aangegeven, is doorzagen.
Niet fraai, want waar heb je anders doorlopende wisseltongen voor.

Nogmaals, het probleem komt niet voort uit de wissel zelf, maar met name uit oude brede wielen en een niet nauwkeurige afstelling.

Maarten.

breitenstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 86
Re: kortsluiting bij Tillig wissel
« Reactie #7 Gepost op: 24 December 2008, 12:43:21 »
GD,

Ik heb dat artikel; ik heb mij daarop geörienteerd. Ik heb inderdaad de geleiders verwijderd, omdat ik doorzagen van de rails niet als een goede optie zag. Ik zal eens verder kijken voor het idee van de micro-switches.

Maarten,

De kortsluiting ontstaat als ik met een spiksplinternieuwe ROCO-locomotief traag of wat sneller over de rails juist voor het puntstuk rijdt.

Bedankt voor jullie reacties,

Casper


GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2150
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: kortsluiting bij Tillig wissel
« Reactie #8 Gepost op: 24 December 2008, 12:44:33 »
@Maarten,
Ik heb dat probleem (nog) niet. Bij de bouwpakketjes vAn Tillig moeten de wisseltongen vlak bij het puntstuk wat naar buiten gebogen worden. om naadloos aan te sluiten op het stukje plastic wat het puntstuk isoleert. De ontstane opening is bij mij tot nu toe groot genoeg gebleken om de wielen zonder contact te laten maken er door te laten rollen, ook bij materieel wat ik al ruim 20 jaar heb en waarvan ik niet weet of de wielen wel NEM o.i.d. zijn. Maar misschien is het geluk gewoon met de dommen ;D.

Groeten,

Gerard

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3054
    • Zwetdorf in model
Re: kortsluiting bij Tillig wissel
« Reactie #9 Gepost op: 24 December 2008, 12:46:46 »
Dit bedoel ik dus met het verleggen van het probleem.
Nu staan altijd de beide wisseltongen onder spanning en veroorzaken sommige wielen kortsluiting bij het puntstuk, doordat de breedte van het wiel (of een draaistel) contact maakt tussen de 2 wisseltongen, lees polen.

Dit zou voor kunnen komen als er aan de binnenzijde (niet rijvlak van het wiel) van een wiel ook een zogenaamd rijvlak gekreërd is. Ik vraag me af bij wat voor treinen dit voorkomt.

Verder het verhaal uit de Miba heeft in het september nummer gestaan en staat heel kort omschreven op hun internet site, zie: http://www.miba.de/miba/08/09/49.htm

Zelf ben ik ook bezig de wissels te veranderen voor mijn modules, dus hoop dat dit toch de definitieve oplossing is.

Groeten,

Christoph