Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Acme nieuwe ICNG door Blausee-Mitholz
15 September 2025, 23:26:31
Raadplaatje door grossraumwagen
15 September 2025, 23:23:02
Betere grip voor Bedroevend locomotiefje door grossraumwagen
15 September 2025, 23:21:43
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
15 September 2025, 23:16:00
Minibaan Visserskaai H0 door MOVisser
15 September 2025, 23:14:26
Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
15 September 2025, 23:04:10
20 21 september Ritten met Mat '46 tijdens Open Trein Festival NSM door Ronald A.
15 September 2025, 22:59:08
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
15 September 2025, 22:45:43
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
15 September 2025, 22:40:02
Veevervoer ss/ ns door klusser
15 September 2025, 22:23:06
Da's Daz 2 door Huup
15 September 2025, 21:54:14
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
15 September 2025, 21:29:51
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
15 September 2025, 21:24:36
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
15 September 2025, 21:13:31
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Gouda
15 September 2025, 20:23:34
Aachenau West door einte
15 September 2025, 20:11:21
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
15 September 2025, 19:23:47
Exact-Train 2025 door ModelWessel
15 September 2025, 19:05:17
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door markuspetter
15 September 2025, 18:51:19
[3D/IG] RET (R)SG3: De Rotterdamse Metro (& Randstadrail) in H0 door Ben
15 September 2025, 18:49:39
Kibri station CALW ingekort als NS station door Petertje
15 September 2025, 18:21:59
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
15 September 2025, 18:21:53
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
15 September 2025, 18:19:22
De Projecten van RetroJack door RetroJack
15 September 2025, 17:54:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Robert vh Prutsert
15 September 2025, 17:09:16
Lekker vervuilen volgens de Simplex-methode door Wim1969
15 September 2025, 16:39:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
15 September 2025, 16:37:31
Stalen rijtuigen van NS door spoorijzer
15 September 2025, 16:23:11
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
15 September 2025, 15:51:31
Fleischmania Nostalgia door Sikko
15 September 2025, 15:34:29
  

Auteur Topic: Basisnet spoorvervoer gevaargoed in loop 2009 klaar  (gelezen 633 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12480
    • sleutelspoor
Basisnet spoorvervoer gevaargoed in loop 2009 klaar
« Gepost op: 09 December 2008, 15:29:09 »
5 december 2008

Het kabinet is nog niet klaar met het Basisnet Spoor. In de loop van volgend jaar wordt een ontwerp voor zo'n basisnet voor het vervoer van gevaarlijke stoffen vastgesteld. Er moet eerst nog veel rekenwerk worden verricht aan een aantal knelpunten, waar spoorvervoer van gevaargoed in met name de Randstad en een aantal Brabantse steden teveel risico's voor de bevolking zou kunnen veroorzaken. Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) denkt in het voorjaar rapport te kunnen uitbrengen.
Dat blijkt uit een brief die verkeersminister Camiel Eurlings namens het kabinet aan de Tweede Kamer heeft gezonden. In die brief wordt vastgehouden aan de indeling van de Brabantroute in categorie 2. Dat betekent dat zowel aan het vervoer als aan de ruimtelijke ontwikkeling (bouw van huizen en kantoren) langs het spoorbasisnet beperkingen kunnen worden opgelegd. Eurlings schrijft dat het kabinet een voorkeur heeft voor oplossingen van knelpunten door ruimtelijke maatregelen. Er komt een saneringsregeling om zulke knelpunten aan te pakken.
Het RIVM rekent op dit moment een 'pakket veiligheidsmaatregelen' door. Die zijn vooral bedoeld om het vervoer over de Brabantroute veiliger te maken. Op die route wordt op een aantal plaatsen een 'forse overschrijding geconstateerd van de 'oriëntatiewaarde' van het zogenoemde groepsrisico. Dat groepsrisico is de kans dat er in enig jaar per kilometer transportroute een groep van tien mensen of meer overlijdt als gevolg van een ongeval met een transport van gevaarlijke stoffen.
Eurlings noemt onder meer de stationsgebieden van Breda, Dordrecht, Eindhoven, Rotterdam, Tilburg en Utrecht als risicovolle gebieden. Dat geldt ook voor Amsterdam Zuidoost. In al die gevallen is sprake van een te verwachten forse vervoersgroei, terwijl de betrokken gemeenten ook bouwplannen in de spooromgeving hebben. Met Breda, Rotterdam en Utrecht heeft het Rijk hierover al afspraken gemaakt.
Met Dordrecht is bijvoorbeeld een risicoplafond afgesproken. Het bedrijfsleven voelt zich aan die afspraak niet gebonden en wil hoe dan ook dat transport van gevaargoed over het spoor tussen grote chemische bedrijven mogelijk blijft. Eurlings denkt dat door 'herroutering' van sommige vervoersstromen het aantal knelpunten en aandachtspunten in 2020 wel 'substantieel, maar nog onvoldoende' kan worden teruggedringen. Er zijn aanvullende infrastructurele, logistieke en ruimtelijke veiligheidseisen nodig, schrijft hij.
Eurlings wil zoveel mogelijk transporten van gevaargoed van de Brabantroute afleiden en op de Betuweroute overbrengen. De Betuweroute valt in categorie 1. Dat houdt in dat het vervoer van gevaargoed onbeperkt mag plaatsvinden, maar dat gemeenten niet zomaar nabij de spoorbaan nieuwbouw mogen plegen.
Er komen ook basisnetten voor wegvervoer en binnenvaart. Voor het watervervoer ziet Eurlings tot 2030 geen knelpunten, met uitzondering van de Westerschelde, waar een knelpunt bij Vlissingen en een aandachtspunt bij Terneuzen wordt gesignaleerd. Ook op de weg zijn er weinig knelpunten en is vervoersgroei tot 2020 bijna overal goed mogelijk.
De meeste knelpunten zien we aan de A15 tussen Rotterdam en Gorinchem en betreffen het vervoer van LPG. Eurlings bekijkt samen met het bedrijfsleven of dat LPG-vervoer niet beter over het water kan plaatsvinden. Het basisnet voor wegvervoer gaat vallen onder categorie 2: zowel aan vervoer als aan ruimtelijke ontwikkeling kunnen beperkingen worden opgelegd.
bron transport

Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.