Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 16:30:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bertje B
Vandaag om 16:27:04
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 16:23:24
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 16:22:48
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 16:14:10
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 16:10:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 15:47:25
Sfeer op je modelbaan door tothebeach
Vandaag om 15:15:39
Tams app door Ronald Halma
Vandaag om 15:10:56
Wielen bruineren. Hoe? door Forever Rocofan
Vandaag om 14:52:41
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 14:16:53
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Edsko Hekman
Vandaag om 13:53:03
Wat was jullie allereerste loc? door Sven
Vandaag om 13:42:59
RhB H0m, Albulisch door martijn v m
Vandaag om 13:37:39
Wie is Hans Reints door Hans Reints
Vandaag om 13:05:40
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:39:27
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:18:55
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Ronaldk
Vandaag om 12:11:08
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 12:03:21
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door bellejt
Vandaag om 11:59:57
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:46:52
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 11:45:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:10:15
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 11:02:35
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 10:53:47
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door Karben
Vandaag om 10:41:39
Spoor- en tramweg parafernalia door R1954
Vandaag om 09:48:16
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:32:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 09:32:06
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:36:04
  

Auteur Topic: DB zet de ICE stil  (gelezen 887 keer)

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
DB zet de ICE stil
« Gepost op: 25 October 2008, 22:06:45 »
Uit De Telegraaf :

za 25 okt 2008, 15:51 Overlast door inspectie Duitse treinen

BERLIJN -  Een plotseling ingelaste veiligheidsinspectie van tientallen Duitse ICE-hogesnelheidstreinen heeft zaterdag tot overlast geleid voor duizenden treinreizigers in de Bondsrepubliek. Vervangende treinen waren vaak overvol en kampten met vertragingen.

De Duitse spoorwegmaatschappij Deutsche Bahn (DB) stelde dat de uitval van een deel van de ICE-vloot niet tot „grotere storingen“ had geleid. Op de meeste trajecten verliep het vervoer grotendeels volgens het spoorboekje, benadrukte een woordvoerder. DB waarschuwde reizigers zondag echter vroeg te vertrekken en tot 's avonds laat de trein te mijden.

DB zag zich genoodzaakt tientallen ICE's onmiddellijk te laten inspecteren nadat tijdens een routinecontrole in de as van een ICE een scheurtje was geconstateerd. Ongeveer zeventig ICE's van het type T werden uit de dienstregeling geschrapt omdat de veiligheid niet kon worden gewaarborgd.

Deze ICE-T's, die sinds 1999 rijden, kunnen scheef hangen in bochten, zoals motorrijders. Daardoor behouden de treinen ook op bochtige trajecten een hoge snelheid.

De afgelopen weken waren al inspecties ingelast van andere types ICE, zoals de ICE-3 die onder meer tussen Amsterdam en Frankfurt pendelt. Volgens een woordvoerder van de NS hadden de problemen in Duitsland geen gevolgen voor de Nederlandse dienstregeling.

Geen gevolgen Nederlandse dienstregeling

De Duitse treinreizigersbond Pro Bahn toonde begrip voor de extra controles door DB, ondanks de gevolgen voor de passagiers: „In het belang van de veiligheid moet alles worden gedaan”, aldus de voorzitter. In juni 1998 stierven 101 mensen door de ontsporing van een Duitse ICE, het ernstigste ongeval met een hogesnelheidstrein tot nu toe op de wereld.

De ingelaste keuring van de assen begon na de ontsporing van een ICE-trein bij het station van Keulen in juli dit jaar. Een van de assen onder de trein bleek te zijn gebroken.

Bij het onderzoek naar de oorzaak van de asbreuk kreeg DB onvoldoende medewerking van de fabrikanten Siemens, Alstom en Bombardier, aldus de directeur van DB, Hartmut Mehdorn. „Wij zijn afhankelijk van garanties die 100 procent betrouwbaar dienen te zijn”, aldus Mehdorn in Duitse media. De directeur verweet de treinfabrikanten eerder al „ondeskundigheid”.

Schadevergoeding

DB onderzoekt inmiddels of er stappen kunnen worden ondernomen tegen het consortium van producenten. Als blijkt dat de problemen met de assen te wijten zijn aan een productiefout, dan zal DB een schadevergoeding gaan eisen. Hoe groot de schade is, zou nu echter nog niet zijn vast te stellen.

Volgens Mehdorn weigert het consortium precies aan te geven om de hoeveel kilometer de assen moeten worden geïnspecteerd. Ook zouden zij pas over vier tot zes weken willen aangeven hoe duurzaam de onderdelen zijn. De drie treinbouwers spreken de aantijgingen tegen.