Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:39:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Montanbahn
Vandaag om 13:21:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:20:10
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:13:28
Lima Plan E ral kleuren vraag door MOVisser
Vandaag om 13:06:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 13:03:33
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
Vandaag om 13:02:43
De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50) door AlbertG
Vandaag om 12:58:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:48:14
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 12:30:03
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:28:55
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Montanbahn
Vandaag om 12:12:43
US diorama in H0 door Bertje B
Vandaag om 11:40:47
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Bertje B
Vandaag om 11:39:28
LOC nummer wijzigen op een E-loc door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:25:04
Vraag omtrent schakelen rangeersporen (analoog) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:17
Zolderbaan 2025 door Ronald Halma
Vandaag om 10:57:51
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 10:52:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:48:38
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 10:44:44
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:29:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:18:07
Artitec vierdeurs stalen D door sneek
Vandaag om 10:03:38
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 09:58:02
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:07:57
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 07:23:10
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Huup
Vandaag om 07:09:48
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Ronald Halma
12 August 2025, 22:59:17
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
12 August 2025, 22:54:18
Toon hier je (model)TRAM foto's. door MarcoK1999
12 August 2025, 21:13:19
  

Auteur Topic: Ombouw HAG BDe 4/4  (gelezen 1731 keer)

HarryS

  • Gast
Ombouw HAG BDe 4/4
« Gepost op: 19 October 2008, 22:11:31 »
Hallo allemaal,

Voor mijn gebouwde stuurstandrytuig (zie ander draadje) heb ik ook de motorwagen omgebouwd.

Hier volgt een beknopt verslag van de ombouw.

Het originele HAG model van de BDe 4/4:



Het model wordt geheel uit elkaar gehaald. De verf wordt verwijderd en opnieuw gespoten, nadat eerst een deel van de weerstanden op het dak zijn verwijderd:



achteraan, de nieuw gespoten kap, daarvoor het onderstel met reeds gemonteerde motor en vooraan het geschilderde interieur.



aan het motordraaistel zit een aangepaste baanruimer i.v.m. de koppeling. Aan deze kant kunnen dan extra rytuigen of de stuurstand worden aangekoppeld. aan de andere kant zit een volledige baanruimer aan het draaistel.



Het rooster over de weerstanden op het dak wordt ingekort. Daarvoor moesten er wel nieuwe "voetjes" worden gemaakt. Hiervoor een stukje messing buis gebruikt met een stukje draad erin. Deze kan dan dienen, om het stukje aan het andere deel te lijmen.



Het printplaatje met LED's en weerstanden voor de nieuwe frontverlichting. De witte geven warm-wit licht. Past beter bij het tijdperk van toen. (ik rijd tijdperk III 1948-1958 SBB/BLS). de grotere is een rode LED voor het sluitlicht.



Het printplaatje met 1 rode LED die op een extra functie wordt aangesloten. Deze komt aan de zijde van het motordraaistel. Omdat aan deze zijde rytuigen aangekoppeld kunnen worden is een witte frontverlichting niet nodig.



De kap is gereed om op het onderstel gezet te worden.



Het komplete onderstel met alle delen aangesloten. Een wir-war van draden, maar alles werkt zoals gewenst. Van opschriften voorzien,poppetjes erin en dan is dit het resultaat:



Een geslaagde ombouw. De motorwagen heeft nu binnenverlichting op F1 en het schakelbare sluitsein op F2.

Groetjes

Harry Stipkes