Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

DE II van DKM opnieuw bedraden. door Ronald Halma
Vandaag om 11:43:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:41:01
Molenbaan (werktitel) door Ronald Halma
Vandaag om 11:36:34
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:33:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
Vandaag om 11:05:59
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 10:46:21
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:29:58
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:57
Wat was jullie allereerste loc? door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 10:06:56
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
Vandaag om 10:01:59
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:05:05
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 09:02:51
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 08:21:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
04 August 2025, 23:07:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
04 August 2025, 21:47:12
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West door Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
04 August 2025, 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 August 2025, 20:56:59

Auteur Topic: Modelspoormagazine nummer 73 - september 2008  (gelezen 3395 keer)

Gert1

• Gast
Modelspoormagazine nummer 73 - september 2008
« Gepost op: 23 September 2008, 20:27:26 »
Normaliter bespreek ik het voorwoord van Modelspoormagazine niet. Maar deze keer is daar wel aanleiding toe. De redactie doet in het voorwoord, bij monde van Guy van Meroye, een niet eens zo verhulde oproep tot het boycotten van de producten van LS Models.

Waarom, vraag je je af? Wel, de pijn blijkt 'm te zitten in het feit dat men geen modellen van de NS- en Benelux ICR-rijtuigen ter bespreking aangeboden heeft gekregen. En adverteren wil LS Models kennelijk ook al niet in dit blad. Dus trekt de redactie de conclusie dat je modellen die je niet ter bespreking aangeboden krijgt, van een fabrikant die niet wenst te adverteren, niet hoeft te bespreken omdat ze toch al uitverkocht zouden zijn tegen de tijd dat het blad verschijnt.

Tsja, weinig is minder waar. Ten eerste weet ik hier in NL echt nog wel enkele winkels waar je de modellen (niet alle varianten, maar toch) nog wel kunt krijgen.
Ten tweede komt er al gauw een heroplage, dus was een bespreking best zinvol geweest voor een ieder die de modellen nog niet heeft en ze alsnog wil aanschaffen.
Ten derde, zou je als redactie natuurlijk ook even kunnen bellen met een winkelier of je de modellen een dagje mag lenen (doen redacties van collega-bladen, zélfs degene in wiens blad wél wordt geadverteerd door de bewuste fabrikant, namelijk ook). Maar nee, kennelijk vind de redactie van Modelspoormagazine dat zij meer recht hebben op de modellen dan degene voor wie ze uiteindelijk gemaakt worden, namelijk voor ons, modelspoorders.

Zo, deze niet malse kritiek is onder m'n vingers, via het toetsenbord dan toch de wereld in gekomen. Moet een keer kunnen toch?
Desalnietemin vind ik Modelspoormagazine nog steeds een prima blad hoor. En lees ik het nog immer met plezier. Maar wie weet wil de redactie haar standpunt nog eens tegen het licht houden.

Maar gauw verder met de rest van de inhoud. Tansimont is een modelbaan naar Ardenner voorbeeld en prijkt ook op de cover. Fraaie baan, alleen ben ik het Kibri-station nu wel erg vaak tegengekomen. In april is er kennelijk een Z-spoor-weekend georganiseerd, ergens in België. Leuk om over te lezen. Ik zou er eerlijk gezegd nooit naartoe zijn gegaan. Al eens een H0-spoor weekend gezien? Ik ook nog nooit...

Dan het Dudok ESSO benzine-station van Busch. Toen ik begin jaren '90 net mijn rijbewijs had en wel eens richting Amsterdam reed, kwam ik het laatste exemplaar in het wild tegen bij Vinkeveen. Dom hoe weinig historisch besef je soms kunt hebben. Ik had daar toen gewoon eens moeten stoppen en foto's moeten maken.
Als ik het me goed herinner hebben ze dit gebouwtje toen uiteindelijk naar het Autotron gehaald en gerestaureerd. Prima artikel trouwens, vooral ook omdat het duidelijk maakt dat Busch bij het ontwerpen wel een paar steekjes heeft laten vallen (te smalle deuren).

De zelfbouw van een meetwagen laat ik voor wat het is. Als ik al de behoefte had aan snelheidsmetingen (ben te vaak beboet; ik geef het ruiterlijk toe), dan kocht ik wel zo'n wagentje.

Het modelspoorplan behandelt Antwerpen-Dokken. Leuk thema. Alleen jammer dat het wordt uitgevoerd in een overduidelijk rondlopende baan. Zou dat niet anders kunnen?

Het milieu verpesten kon al langer ook in model en dankzij het praktijk-artikeltje kun je nu leren hoe je zelf rokende schoorstenen kunt maken die niet op olie-, maar op waterbasis  hun dampende werk doen. Voor de modelspoorders met een groen geweten, zeg maar.

Nog niet genoeg gekliedert? Dan moet je zeker het volgende praktijk-artikel lezen. Dat gaat namelijk over het verweren van diesellocs in model. Tsja, wat zal ik zeggen? Het is niet bepaald NMJ authentic. De kenners weten dan wel wat ik bedoel.

Voorts nog een artikel over digitaal terugmelden, een artikel over het maken van muurreclames en het gebruikelijke verhaal over een treinsamenstelling in werkelijkheid én model.

Al met al weer een bijzonder lezenswaardig nummer. Hopelijk kan ik evenwel volgende maand een uitvoerige bespreking van het voorwoord achter wege laten.

mvg,
Gert
« Laatst bewerkt op: 23 September 2008, 20:31:34 door Gert van den Heuvel »

Marty

• Offline Offline
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re: Modelspoormagazine nummer 73 - september 2008
« Reactie #1 Gepost op: 23 September 2008, 21:28:00 »
Helemaal eens met je kritiek op het voorwoord.
Duidelijk gevalletje, ik mag de jouw niet zien, dan mag jij de mijne niet zien, en je  eigenlijk alleen op de lagere school tegenkomt ( en in de modelspoordelaarij  ;D)
Viel mij inderdaad op dat er in België steeds maar weer terug wordt gevallen op dat ene kitje van dat station, en dat echt eigenbouw nog niet echt is doorgedrongen.
Klein nootje, Het Z spoor weekend was ergens in Duitsland.
Mij is ook altijd het nut bekend voor een snelhieds meter of afstandsmeter, zou graag wel eens het belang willen weten, is mij in het artikel niet duidelijk geworden.
ja op schaalsnelheid laten rijden, maar waarom zo hakken op de schaalsnelheid en dan de rest lekker hubo laten  :-|
Ondanks dat het een leuk blad is, zijn sommige artikelen, en niet alleen in dit nummer, slaapverwekkend lang, en zijn artikels in 10 pagina's beschreven die net zo goed met een halve pagina genoeg hadden gehad.
dus ook al verdenk ikze wel eens van lekker rekken om het blad te vullen, lees ik het al 73 nummers lang met plezier
Mvg Marty,

ReesCees

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 23 September 2008, 23:28:38 »
Nummer 74 is er al................
Toch snel gegaan 2 nummers in één dag.

Afgezien van de kritiek die je hebt op het voorwoord is dit een blad wat met kop en schouders wat betreft modelbouw boven de twee toonaangevende nederlandse modelbladen uit steekt (die samen nog niet eens het aantal pagina's aan modelspoor bijelkaar kunnen schrijven) is mijn mening. Zo'n klein landje als België krijgt het wel voor elkaar maar in Nederland.............

Oa in nr 74 boomt grove den over zijn bomen.

Kees-jan

Marty

• Offline Offline
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
« Reactie #3 Gepost op: 24 September 2008, 09:23:06 »
Nummer 74 is er al................
. Zo'n klein landje als België krijgt het wel voor elkaar maar in Nederland.............

Kees-jan

Ik denk maar aan 1 woord voor die verklaring: passie
Mvg Marty,

Gert1

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 24 September 2008, 12:00:52 »
Nummer 74 nog niet op mijn deurmat gevonden. Maar ik zal 'm t.z.t. bespreken.

mvg,
Gert

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 26 September 2008, 13:03:24 »
Zo'n klein landje als België krijgt het wel voor elkaar maar in Nederland.............

Zeg maar gerust, Vlaanderen, wat de spoeling nog wat dunner maakt. Hoewel er aardig wat Waals spul in MSM voorkomt, is het blad Nederlandstalig en dus vooral op Vlaanderen (en mindere mate Nederland) gericht.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

nederbelg

• Offline Offline
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
« Reactie #6 Gepost op: 26 September 2008, 13:08:15 »
Ehh

Er is een ook een franstalige modelspoormagazine incl forum.

dave
« Laatst bewerkt op: 26 September 2008, 16:08:38 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

nederbelg

• Offline Offline
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
« Reactie #7 Gepost op: 26 September 2008, 13:12:31 »
Trouwens

Ze zijn bij ons op de club ook geweest voor een reportage en daar hebben we vernomen dat de nederlandse markt ook langzamerhand wordt opgenomen in het blad wat betreft de nieuwigheden omtrend nieuwe producties.
Primair blijft wel altijd belgie.
Is ook noodzaak want ze komen nu ook elke maand met hun blad uit en er moet altijd info binnenblijven komen natuurlijk.

dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

ReesCees

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 26 September 2008, 14:14:16 »
Als ze me mailen dan schrijf ik wel voor ze..............erg goed blad!

Kees-jan

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 26 September 2008, 16:22:29 »
Hmm... misschien een foto-reportage van wat er over is van de Malta Railway?

@Dave: kijk eens aan, weer wat geleerd. Dat ze meer aandacht aan Nederlands materieel besteden was me al opgevallen. Spoorwegjournaal, waar alleen nog maar de Vlaamse versie van bestaat, besteedt ook meer aandacht aan Nederland na het verscheiden van de Nederlandse editie.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40