Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Riest AG
Vandaag om 09:30:46
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door mamory
Vandaag om 09:25:24
Tankinstallaties voor dieseltreinen door roco
Vandaag om 09:04:32
info gezocht over ETS aandrijfunits door Riest AG
Vandaag om 08:55:12
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:41:24
Modelspoorbeurs MSC Spijkspoor 11 oktober 2025 door Suchet
Vandaag om 08:14:28
Show je werkplek door Ronald Halma
Vandaag om 07:04:49
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 06:56:58
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door jeremy23
07 October 2025, 22:39:36
Fleischmann rijtuig 5896 door grossraumwagen
07 October 2025, 22:25:06
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
07 October 2025, 22:21:51
Doornvliet door raymond erdtsieck
07 October 2025, 21:43:55
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door BrightonBelle
07 October 2025, 21:33:43
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door Dick55
07 October 2025, 21:19:00
Pfarrerwinkel bahn door Paul1969
07 October 2025, 20:56:45
Märklin 2025 door barry1972
07 October 2025, 20:24:34
extra terugmeld module viessmann 5217 door Kolho005
07 October 2025, 20:09:10
Franse lantaarnijzers in 1:87 gezocht door Rob Ellerman
07 October 2025, 19:36:28
C12c rijtuig door Eelco Storm
07 October 2025, 19:35:38
Roco wagon openen door Herb73
07 October 2025, 19:33:02
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Wim1969
07 October 2025, 19:19:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
07 October 2025, 19:09:01
waterwagens door j.ossebaar
07 October 2025, 18:34:55
slechte stroomafname bij ROCO RH310 7120013 door Klaas Zondervan
07 October 2025, 17:10:31
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
07 October 2025, 16:49:12
't Boemeltje door RobVille
07 October 2025, 16:23:34
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Pauldg
07 October 2025, 15:33:53
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
07 October 2025, 14:55:36
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
07 October 2025, 13:44:42
Op Zuid (NL H0) door spoorijzer
07 October 2025, 13:35:20
  

Auteur Topic: Vraag: Functie- en lokdecoder op hetzelfde adres?  (gelezen 2467 keer)

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1431
Re:Vraag: Functie- en lokdecoder op hetzelfde adres?
« Reactie #15 Gepost op: 29 May 2013, 13:41:52 »
Maakt toch niet uit. :-\ Een decoder adres is een decoderadres. Ongeacht wat er geschakeld/geregeld moet worden.

Ik geef ze gewoon hetzelfde adres. Gemak dient de mens, toch  ;D
Helemaal juist. Maar... de locdecoder is van het eenvoudige type. Daardoor zijn er relatief weinig CV's beschikbaar. Als nu een eenvoudige functiedecoder (bv. Nanodecoder 80.015 van Digirails) wordt toegepast dan kan het maar zo zijn dat er tussen beide decoders geen overlappende CV's zijn die een andere toepassing ten opzichte van elkaar hebben. Dan komt het er zelfs op neer dat (bij het gelijktijdig programmeren) er altijd een CV in de juiste decoder ingesteld wordt. Het is dan zelfs aan te bevelen om hetzelfde adres in CV1 te gebruiken. En die situatie is bij combinatie Uhlenbrock 76320 en Digirails 80.015 aan de orde. Daarnaast gaat het om een loc en een los te koppelen serie rijtuigen. Een reden te meer om slechts één adres in CV1 in beide decoders toe te passen.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8086
Re:Vraag: Functie- en lokdecoder op hetzelfde adres?
« Reactie #16 Gepost op: 29 May 2013, 16:09:46 »
Sorry Martin maar volgens mij snap je er helemaal niets van.

Het maakt helemaal niet uit of decoders overlappende CV's hebben. De kans dat die er niet zijn (verschillende mereken gebruiken verschillende CV indelingen) is groter dan dat ze er wel zijn (binnen 1 merk).
Elke decoder programmeer je zodanig dat deze doet wat je voor ogen hebt (bv functiemapping). Of dat nu in decoder A in CV 100 of in decoder B in CV 200 staat is totaal niet relevant. Als je maar bij de juiste decoder de juiste metode aan houdt.
En decoders programmeer je ALTIJD afzonderlijk en NOOIT tegelijk. Dan krijg je nl. bij het programmeren geen juiste terugkoppeling of de programmering gelukt is met mogelijk verkeerde instellingen.
Dus beide tegelijk programmeren is sowieso de verkeerde methode. In het extreme geval schrijf je in een (beperkte) decoder iets waardoor deze helemaal niet meer reageerd.

En of je dan in CV1 (of bij een lang adres CV17/18) hetzelfde adres gebruikt is niet belangrijk en bij het programmeren (op een programmeerspoor) totaal niet relevant. Alleen bij POM programmeren is CV1 van belang omdat dan rechtstreeks met die specifieke decoder "gesproken" wordt en dan komt weer om de hoek kijken dat je dan op moet letten dat je alleen die lok met decoder op de baan hebt staan die je wilt wijzigen. Een eventuele tweede loc of stuurstand met hetzelfde adres moet je dan even van de baan halen ivm bovenstaande redenen.

Beide adressen gelijk houden is in het gebruik verder gemakkelijk maar niet noodzakelijk.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1431
Re:Vraag: Functie- en lokdecoder op hetzelfde adres?
« Reactie #17 Gepost op: 31 May 2013, 20:51:55 »
Sorry Martin maar volgens mij snap je er helemaal niets van.
Heb je de CV-lijsten van de Uhlenbrock 76320 vergeleken met die van Digirails 80.015?

Het teruglezen van de ingestelde waarden kan inderdaad moeilijkheden opleveren en het programmeren van CV's kan eventueel niet goed verlopen. Maar dat soort zaken heb je ook bij (beperkte) besturingsapparatuur die alleen maar kunnen programmeren en niet kunnen teruglezen en/of een bevestiging kunnen geven dat het programmeren (volgens dat apparaat) goed is verlopen. Bij het gebruik van dat soort beperkte besturingsapparatuur is vaak een visuele controle van het gedrag van de trein(combinatie) de aangewezen weg om te kijken of het programmeren met een nieuwe waarde goed is verlopen.

Wil je echter absolute zekerheid dan is het gebruik van juiste terugleesapparatuur noodzakelijk. En dan moet elke decoder afzonderlijk uitgelezen kunnen worden. In dit geval is dat geen ramp doordat de loc en de treinstam eenvoudig te scheiden zijn.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.